Plattformsdörrarna på Stockholm City förblev stängda

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
spooky
Inlägg: 57
Blev medlem: onsdag 01 september 2010 14:19

Plattformsdörrarna på Stockholm City förblev stängda

Inlägg av spooky »

Hej.
Häromkvällen skulle jag kliva av pendeltåget vid Stockholm City. När tågets dörrar öppnas så förblir plattformens dörrar stängda.

Nu gick det att få upp dörrarna genom att trycka till lite på ett sorts handtag som är fäst på insidan av plattformens dörrar.

Min fråga till den samlade kompetensen är hur detta kunde uppstå? När vi passerade Stockholm Odenplan så fungerade allt som det skulle.BildBild

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5519
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Plattformsdörrarna på Stockholm City förblev stängda

Inlägg av kildor »

PFA-systemet har en hel del villkor/kontroller som måste uppfyllas för att dörrarna ska öppnas automatiskt. Annars får man öppna dem manuellt med nödhantaget som du gjorde. Systemet var väldigt instabilt i början, och man fick ha dörrtekniker på varje plattform som fick forcera dörröppning när automatiken inte fungerade (tågpersonalen har inte möjlighet att göra detta). Det fungerar betydligt bättre nu, men det händer ibland att det lägger av. Det kan också bli en miss för ett enstaka tåg som beror på att systemet misslyckats med att identifiera att det är ett tåg med rätt dörrkonfiguration (X60/X60B) som ankommit och stannat på rätt position.
spooky
Inlägg: 57
Blev medlem: onsdag 01 september 2010 14:19

Re: Plattformsdörrarna på Stockholm City förblev stängda

Inlägg av spooky »

Tack för ett utförligt svar. Uppskattar det verkligen!

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Skriv svar