Vett och ettikett i kollektivtrafiken

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Vett och ettikett i kollektivtrafiken

Inlägg av LÅ1 »

Gjorde två observationer i dag gällande hyfs i kollektivtrafiken.

1. Vid T-centralen. När jag stod och väntade på att gå på ett tåg så ser jag att en yngre man går in genom dörrarna men möts av en äldre man som helt enkelt föser den yngre baklänges ut ur tåget. Ynglingen rundar honom och och går in och sätter sig. Jag uppfattade ingen dialog. Jag går också på och när dörrarna stängs så ser jag att den äldre mannen står kvar och tittar på den yngre.

2. Vid Slussen. En man är på väg in i en vagn men hejdar sig när han ser att ytterligare några ska av. Han tar ett steg bakåt och råkar då trycka sin ryggsäck in i en kvinna han har bakom sig. Han vänder sig om och ber om ursäkt.

Jag kom att tänka på att det var längesedan jag hörde utropet "lämna plats för avstigande". Och det utropet används väl mest när det är mycket folk på perrongen.

Jag fick med mig viss uppföranderegler hemifrån som barn och ung. T.ex. att låta de som ska lämna ett utrymme gå ut före det att jag går in. Gäller ju lika mycket en butik som ett tunnelbanetåg. Men de som inte får med sig såna regler hemifrån, hur lär de sig? Uppfattade killen i fall 1 ovan att han borde ge plats åt den avstigande, det fanns faktiskt plats att mötas i dörröppningen som jag uppfattade det? Jag kan inte minnas att man pratade om sådant här i skolan, men det skulle nog vara lämpligt. (Sedan finns det ju mycket när det gäller uppförande i allmänhet som gällde fram till kanske 1960-talet men som knappast gäller i dag.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling