Göteborg: Totalstopp i spårvagnstrafiken
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Göteborg: Totalstopp i spårvagnstrafiken
Just nu har man problem i Göteborg.
Expressen/GT: "Totalstopp i spårvagnstrafiken – datahaveri ligger bakom"
SvT: "Tekniskt fel stoppar alla spårvagnslinjer i Göteborg"
Tycks vara problem med trafikledningen enligt GT. "Ett IT-relaterat problem gör att man inte kan trafikleda spårvagnarna på ett bra sätt.".
Då är det bara att vänta och se om det är ett internt problem eller någon form av illasinnad attack.
Expressen/GT: "Totalstopp i spårvagnstrafiken – datahaveri ligger bakom"
SvT: "Tekniskt fel stoppar alla spårvagnslinjer i Göteborg"
Tycks vara problem med trafikledningen enligt GT. "Ett IT-relaterat problem gör att man inte kan trafikleda spårvagnarna på ett bra sätt.".
Då är det bara att vänta och se om det är ett internt problem eller någon form av illasinnad attack.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Göteborg: Totalstopp i spårvagnstrafiken
Det står ju (iaf nu) på SvT-länken att det är strömavbrott på trafikledningen, det kallar jag inte för ett IT-problem.
Kan ju låta lite överdrivet att stoppa trafiken i hela stan, men det är ju t ex problematiskt om det inte går att bryta strömmen till kontaktledningen vid en ev olycka.
Kan ju låta lite överdrivet att stoppa trafiken i hela stan, men det är ju t ex problematiskt om det inte går att bryta strömmen till kontaktledningen vid en ev olycka.
Re: Göteborg: Totalstopp i spårvagnstrafiken
När jag skrev startinlägget så var det mycket kortfattad information i artiklarna.daniel_s skrev:Det står ju (iaf nu) på SvT-länken att det är strömavbrott på trafikledningen, det kallar jag inte för ett IT-problem.
Kan ju låta lite överdrivet att stoppa trafiken i hela stan, men det är ju t ex problematiskt om det inte går att bryta strömmen till kontaktledningen vid en ev olycka.
Då såg brödtexten i SvT-artikel ut så här:
Hade kvar artikeln i en flik i webbläsaren!Det här var GP först med att berätta.
Att spårvagnstrafiken ligger helt nere beror på ett datahaveri hos Göteborgs spårvägar, enligt Västtrafiks störningsjour.
Har de drabbats av något virus?
– Det kan inte jag svara på, säger Olle på störningsjouren som inte vill uppge sitt efternamn.
Hur länge beräknas felet kvarstå?
– Vi har ingen prognos i nuläget.
Kommer ni sätta in ersättningsbussar?
– Vi jobbar på att sätta in bussar, men vi har begränsade resurser. Så vi arbetar på det nu.
Texten uppdateras.
Inget om strömavbrott eller annat arbete med systemen på trafikledningscentralen. Man fick uppfattningen att något bara hänt utan förvarning.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Göteborg: Totalstopp i spårvagnstrafiken
IT-problemet ligger väl i att det inte fungerar utan IT.
Detta blir väl samma typ av brutal påminnelse om vikten av att ha decentraliserade system och redundanta system för verksamhetskritisk service, som Coop fick för ett par veckor sedan. Olika orsaker men liknande resultat.
Detta blir väl samma typ av brutal påminnelse om vikten av att ha decentraliserade system och redundanta system för verksamhetskritisk service, som Coop fick för ett par veckor sedan. Olika orsaker men liknande resultat.
Genius on call
Re: Göteborg: Totalstopp i spårvagnstrafiken
Enligt GP ett planerat servicarbete som inte gick så bra.
https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg ... 1.52595195
https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg ... 1.52595195
- Stefan Widén
- Inlägg: 3024
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Göteborg: Totalstopp i spårvagnstrafiken
Vet gbg vad en spåvagn är?
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
- Karsten
- Inlägg: 1480
- Blev medlem: måndag 13 september 2004 23:54
- Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!
Re: Göteborg: Totalstopp i spårvagnstrafiken
Det vet inte jag heller, berätta gärna!Stefan Widén skrev:Vet gbg vad en spåvagn är?
Re: Göteborg: Totalstopp i spårvagnstrafiken
Normalt drift i signalsäkerhetsanläggningarna ska fungera utan kontakt med trafikledningen. Problem uppstår om ett tåg behöver tillstånd att passera "Stopp". Kontaktledningen kan alltid skiljas ifrån vid matarpunkten. Om man inte har gjort om systemet ligger den centrala övervakningen av likriktarstationerna hos Göteborg Energi och skulle alltså inte beröras av detta avbrott. Men troligen gick även radion ned och då finns ingen kontakt mellan förare och trafikledning, t.ex. så fungerar inte förarens överfallslarm.
Re: Göteborg: Totalstopp i spårvagnstrafiken
Nu är trafiken igång igen.
"Ansvarig om haveriet: ”Har aldrig hänt tidigare” "
Kommunikationen med spårvagnsförarna var tydligen tillräckligt bra för att kalla hem alla vagnar som var ute på stan när felet inträffade.
"Ansvarig om haveriet: ”Har aldrig hänt tidigare” "
Kommunikationen med spårvagnsförarna var tydligen tillräckligt bra för att kalla hem alla vagnar som var ute på stan när felet inträffade.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
- Stefan Widén
- Inlägg: 3024
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Göteborg: Totalstopp i spårvagnstrafiken
Ja hamna i det läget som man gjorde är naturligtvis Obra. OCh var det så att all radiokontakt med vagnarna gick ner förstår jag att man beslutade att ställa vagnarna. Det intressanta är som sagt hur förarna fick info om att köra in och vad hade hänt om någon krockat just i den körningen? Kunde yttre befäl nå vagnarna eller gick även radions centralenhet ned? borde det finnas någon redundans på den som ligger på annan plats?
Många frågor och vi lär väl få svar när de själva utrett exakt vad som fick dem att fatta respektive beslut samt givetvis vad som hände med själva underhållsarbetet.
Stefan
Många frågor och vi lär väl få svar när de själva utrett exakt vad som fick dem att fatta respektive beslut samt givetvis vad som hände med själva underhållsarbetet.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Göteborg: Totalstopp i spårvagnstrafiken
Antar väl att man i så fall plockade fram listan med anställdas tjänstemobiler (eller om såna inte finns, privata mobiler).Stefan Widén skrev:Ja hamna i det läget som man gjorde är naturligtvis Obra. OCh var det så att all radiokontakt med vagnarna gick ner förstår jag att man beslutade att ställa vagnarna. Det intressanta är som sagt hur förarna fick info om att köra in och vad hade hänt om någon krockat just i den körningen? Kunde yttre befäl nå vagnarna eller gick även radions centralenhet ned? borde det finnas någon redundans på den som ligger på annan plats?
Många frågor och vi lär väl få svar när de själva utrett exakt vad som fick dem att fatta respektive beslut samt givetvis vad som hände med själva underhållsarbetet.
Stefan
Sen är det bara att ringa. Kulle gissa man kommer år 99% minst på så vis.
Re: Göteborg: Totalstopp i spårvagnstrafiken
Det är en vagn som förutsäger när något kommer att gå snett! Hade varit bra att ha för att undvika dagens problem!Karsten skrev:Det vet inte jag heller, berätta gärna!Stefan Widén skrev:Vet gbg vad en spåvagn är?
Det kan också vara halländska för "spårvagn". Vill minnas att framlidne trafikchefen S.S., som var från Halmstad, undantagslöst sade så.
Re: Göteborg: Totalstopp i spårvagnstrafiken
Göteborgs Spårvägar använder RAKEL (MSB), iofs kanske deras radiokonsoler på TLI dog när strömmen dog men det finns ju handapparater och liknande.leifd skrev:Antar väl att man i så fall plockade fram listan med anställdas tjänstemobiler (eller om såna inte finns, privata mobiler).Stefan Widén skrev:Ja hamna i det läget som man gjorde är naturligtvis Obra. OCh var det så att all radiokontakt med vagnarna gick ner förstår jag att man beslutade att ställa vagnarna. Det intressanta är som sagt hur förarna fick info om att köra in och vad hade hänt om någon krockat just i den körningen? Kunde yttre befäl nå vagnarna eller gick även radions centralenhet ned? borde det finnas någon redundans på den som ligger på annan plats?
Många frågor och vi lär väl få svar när de själva utrett exakt vad som fick dem att fatta respektive beslut samt givetvis vad som hände med själva underhållsarbetet.
Stefan
Sen är det bara att ringa. Kulle gissa man kommer år 99% minst på så vis.
Dessutom borde man väl ha ett reservsystem ifall trafikledningens koppling till RAKEL är nere ?, själva RAKEL nätet "skall" ju ha hög tillgänglighet eftersom det också används
av blåljusmyndigheterna så kommunikation från en vanlig RAKEL terminal med rätt talgrupper skall inte varit något problem.
-
- Inlägg: 3099
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Göteborg: Totalstopp i spårvagnstrafiken
Men inte riktigt spåvagn, för så heter det inte på halmstamål. Visserligen försvinner r:et men det ersätts av något mystiskt ljud som inte finns i alfabetet, något liknande ou eller så. Guukbuuken är ju en halmsta-uppfinning.daniel_s skrev:[q
Det kan också vara halländska för "spårvagn". Vill minnas att framlidne trafikchefen S.S., som var från Halmstad, undantagslöst sade så.
Och halmstamål (d:et i Halmsta uttalas aldrig ) är inte riktigt halländska utan något för sig.
Än värre är Träslövsläge där ingen hallänning förstår vad som sägs https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halla ... ekt-vidare
Tyvärr fick Halmsta aldrig spårväg, gatorna ansågs för trånga men det blev en busslinje Kärleken-Lasarettet-Kyrkogården.
En kortlivad linje men många verkar minnas eller ha läst om den.
Re: Göteborg: Totalstopp i spårvagnstrafiken
"– Vi är väldigt, väldigt intresserade av att se hur det här kunde gå till, säger Robert Lindberg, pressansvarig på Göteborgs spårvägar.".
"Spårvagnsutredning beräknas ta månader".
"Spårvagnsutredning beräknas ta månader".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Göteborg: Totalstopp i spårvagnstrafiken
LÅ1 skrev:"– Vi är väldigt, väldigt intresserade av att se hur det här kunde gå till, säger Robert Lindberg, pressansvarig på Göteborgs spårvägar.".
"Spårvagnsutredning beräknas ta månader".
Bra att GS enligt den länkade artikeln "tagit till de åtgärder som vi kan för att se till att det inte händer igen, och det är att byta ut utrustningen som det var problem med i går. " Men man kan räkna med att andra typer av fel (t ex hårdvarufel, programfel, skadlig kod) förr eller senare kommer att stoppa trafikledningssystemet. Det spårvägen borde fokusera på i sin utredning är att införa reservrutiner, så att att fel i det normala ledningssystemet inte medför totalstopp i trafiken.
Långa avbrott i radiokommunikationen har även tidigare inträffat, se t ex under rubrikerna Telekommunikation och Explosion och brand på https://ekeving.se/rt/gbg/AB/1973.html. Dock har detta inte medfört trafikstopp.
/Gunnar Ekeving
Re: Göteborg: Totalstopp i spårvagnstrafiken
Som jag skrev så är signalsäkerhetsanläggningarna självgående. De kräver normalt inga åtgärder från trafikledningen. Utan att egentligen veta något så gissar jag att det var radiokommunikationen som gjorde att man stoppade. Man kanske har kört utan radio förr, men riskvärderingar kan ändras med tiden. Hotbilden mot förarna har nog också ändrats, så att man inte vill köra utan överfallslarm.
Reservsystem har man uppenbarligen eftersom det var vid service på ett sådant det gick fel. Det var väl så att det fanns en "single-point-of-failure".
Reservsystem har man uppenbarligen eftersom det var vid service på ett sådant det gick fel. Det var väl så att det fanns en "single-point-of-failure".
Re: Göteborg: Totalstopp i spårvagnstrafiken
Gissningsvis handlar det om de krav man ställt på sig själv i tillståndet för särskild trafikledning som inte uppfylls och då finns det tyvärr inte mycket mer att göra.Harald skrev:Som jag skrev så är signalsäkerhetsanläggningarna självgående. De kräver normalt inga åtgärder från trafikledningen. Utan att egentligen veta något så gissar jag att det var radiokommunikationen som gjorde att man stoppade. Man kanske har kört utan radio förr, men riskvärderingar kan ändras med tiden. Hotbilden mot förarna har nog också ändrats, så att man inte vill köra utan överfallslarm.
Reservsystem har man uppenbarligen eftersom det var vid service på ett sådant det gick fel. Det var väl så att det fanns en "single-point-of-failure".
Samtidigt så ska man kanske vända på problemet och fråga sig hur farligt det är. De två senaste gångerna man har ställt all trafik var i samband med Gudrun 2005 och vid snöstormen i november 1995 båda väderrelaterade. Om man alltså inte på mer än 30 år har behövt ställa hela trafiken mer än en gång på grund av tekniska fel i en så omfattande verksamhet som detta är, ja då kan man kanske fundera på hur illa det faktiskt är innan man börjar gorma (Som du naturligtvis inte har gjort Harald)
Den här typen av säkerhetskritiska fel måste kunna provas för att underhållas - risken att det går fel finns, men man borde kanske ha (och man kommer garanterat att få) bättre rutiner kring hur man ska hantera en sådan situation nu.
/T
Med reservation för tyckfel.