Kapacitetsbrister i järnvägssystemet i Stockholmsregionen inklusive följdeffekter av nya stambanor
Trafikverket publicerade nyligen en slutrapport om bristerna i Stockholmsregionens järnvägssystem. Observera att denna rapport fokuserar på all tågtrafik i regionen. Tidigare har Trafikverket publicerat en slutrapport om enbart pendeltågstrafiken, men denna rapport berör även fjärrtåg. Det finns naturligtvis ett överlapp mellan de rekommenderade åtgärderna, varför jag också länkar till den tidigare rapporten.
Här är några av de rekommenderade åtgärderna i rapporten:
*Ett nationellt biljettsystem
*Hastighetsreglering och signaloptimering på den högt belastade sträckan mellan Järna och Skavstaby (strax norr om Upplands Väsby)
*Längre tåg
*Ombyggnation av Stockholm C, Tomteboda bangård, Märsta station, Arlanda C, Upplands Väsby station samt Uppsala C
*Två nya spår mellan Järna och Flemingsberg (Södertörnsbanan via Södertälje City, fyrspårig Grödingebana eller ny bana helt utanför Södertälje)
De flesta av dessa åtgärder är enligt rapporten samhällsekonomiskt lönsamma. Exempelvis har ombyggnationen av Märsta station en nettonuvärdeskvot på 2,32, vilket är väldigt positivt. Trots detta har åtgärden ständigt plockats bort från den nationella planen...
ÅVS: Järnvägssystemet i Stockholmsregionen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Hechtwagen
- Inlägg: 3525
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: ÅVS: Järnvägssystemet i Stockholmsregionen
Samhällsekonomiskt lönsamma, tar det höjd för att nettokostnaderna sannolikt i slutändan blir runt 60% högre än när kalkylerna som påvisade den samhällsekonomiska vinsten gjordes?
Att Märsta och sträckan Märsta - Skavsta by inte åtgärdats ännu visar ungefär var den faktiska ambitionsnivån ligger.
Att Märsta och sträckan Märsta - Skavsta by inte åtgärdats ännu visar ungefär var den faktiska ambitionsnivån ligger.