Linjenummer i SL-trafiken

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Linjenummer i SL-trafiken

Inlägg av LÅ1 »

Del av ett inlägg i en annan tråd:
/jes skrev:Det är dags att införa bokstavsprefix för alla linjenummer i SL-trafiken inklusive WÅAB. Med dagens digitala skyltar ju detta inte tekniskt/praktiskt svårlöst problem. Denna fråga är säkert värd en egen tråd. Om tunnelbanan ska ha prefix M eller T, om B ska står för buss eller båt, det vågar jag inte ha en tanke om. :D
Först en utblick åt sydväst. För förutom i SL-trafiken så är det väl viss röra med linjenummer i Region Västra Götaland. Varje tidigare län har väl fortfarande kvar sina linjenummer så det kan finnas flera dubbletter. Och tre siffror lär inte räcka för att få entydiga linjenummer. Nog om Region VG i denna tråd, och över till SL-området.

I många tidigare trådar har det diskuterats linjenummer och hur dessa borde organiseras. Dels om man ska ha prefix beroende på trafikslag och dels om man ska ha suffix för att markera avvikelser från hur linjen går normalt. (Avkortad linje eller avvikande linjesträckning. Och kanske annat.) Och därutöver om linjenumret, främst på busslinjer, ska visa vilken geografisk riktning från Stockholms innerstad linjen har sin bas. Den som vill kan säkert leta upp trådar där ämnet diskuterats tidigare. (En gång fanns det här ett förslag att Mälaröarna och Lidingö skulle dela en hundraserie för att friställa en. Till något område som hade brist. Minns inte om det var 500- eller 600-området.)

Några synpunkter:
- Man måste nog börja med att nöta in prefixen i folks medvetande innan man kan ha samma linjenummer med olika prefix.
- Prefixen ska utgå från svenska, d.v.s. Tunnelbanan ska ha T, inte M.
- det finns väl behov av fem olika prefix. För busslinjer, för T-banelinjer, för spårvägslinjer, för övrig spårtrafik sant för båttrafik.

Är Tvärbanan och liknande linjer spårvägslinjer? Jag vill svara ja på den frågan!
Ska man ha olika prefix för pendeltågslinjer och övrig tågtrafik, alltså Roslagsbanan och Saltsjöbanan? Jag vill svara nej på den frågan.
B borde reserveras för busslinjer. Men vad ska då båtlinjer ha för prefix? S för sjötrafik är inte bra, då S borde stå för spårvagn. V för vattentrafik eller F för fartygstrafik? Inget känns direkt naturligt. 8)
Förslag B, T, P, S och ytterligare något.

Detta var min ingång i frågan. Här finns säkert många tankar och idéer!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Linjenummer i SL-trafiken

Inlägg av Odd »

Som jag ser det så är Stockholm tillräckligt litet för att kunna ha ett enklare system. Man måste komma ihåg vad linjenummer är till för, nämligen att identifiera en färdväg.

Därför är det helt okej för mig att behålla nuvarande ordning med nummer, med följande undantag:
Alla pendeltågslinjer, Mälardalsregionala linjer och "lokaljärnvägar" (Saltsjöbanan, Roslagsbanan) underordnas i ett system med prefix S och blir gemensamma för länen runt Mälardalen. Skärgårdstrafiken i Stockholm kan också behålla sina tabellnummer, det är knappast någon tvekan om vad som gäller där.
Genius on call
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Linjenummer i SL-trafiken

Inlägg av daniel_s »

Är det verkligen bra att blanda trafik med olika taxor i samma marknadsföring? Pendeln och RB/SB är väl en sak men sen spårar det väl ur om mälab-tågen ska in i samma serie. (Om man inte lägger in dem i SL-taxan förstås.)
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Linjenummer i SL-trafiken

Inlägg av Odd »

Det vore väl ett utmärkt tillfälle att initiera ett biljettsamarbete och kanske till och med ett taxesamarbete, enligt devisen "En biljett för alla"...
Genius on call
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Linjenummer i SL-trafiken

Inlägg av LÅ1 »

Odd skrev:Som jag ser det så är Stockholm tillräckligt litet för att kunna ha ett enklare system. Man måste komma ihåg vad linjenummer är till för, nämligen att identifiera en färdväg.

Därför är det helt okej för mig att behålla nuvarande ordning med nummer, med följande undantag:
Alla pendeltågslinjer, Mälardalsregionala linjer och "lokaljärnvägar" (Saltsjöbanan, Roslagsbanan) underordnas i ett system med prefix S och blir gemensamma för länen runt Mälardalen. Skärgårdstrafiken i Stockholm kan också behålla sina tabellnummer, det är knappast någon tvekan om vad som gäller där.
Varför S för järnvägslinjer?
Att få bort dessa nummer så de kan användas för bussar eller spårvägslinjer är nog bra på lite sikt. Men när man ändå är i ändringstagen så varför inte låta T-banan få egna linjenummer med prefixet T?

Det är väl ont om lediga busslinjenummer på sina håll, tror jag.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5519
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Linjenummer i SL-trafiken

Inlägg av kildor »

Vad man än väljer för prefix så kommer det kännas onaturligt för spårtrafiken eftersom det inte finns något gemensamt namn eller begrepp för dessa. Så om inte prefixen kan tillföra någon tydlighet så tror jag det är bättre att låta det vara som det är.
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2543
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Linjenummer i SL-trafiken

Inlägg av roggek »

Varför inte införa FYRA siffror i linjenumren???

1001, 1002 osv.
Då slipper vi alla prefix. men det är som Moses Stentavlor, det skall vara max 3 sifror i ett linjenummer...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Linjenummer i SL-trafiken

Inlägg av daniel_s »

roggek skrev:Varför inte införa FYRA siffror i linjenumren???

1001, 1002 osv.
Då slipper vi alla prefix. men det är som Moses Stentavlor, det skall vara max 3 sifror i ett linjenummer...
Många kommer ju inte ens ihåg koderna till sina egna kontokort, 4 siffror är nog helt enkelt för mycket för folk att hålla reda på.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Linjenummer i SL-trafiken

Inlägg av LÅ1 »

daniel_s skrev:
roggek skrev:Varför inte införa FYRA siffror i linjenumren???

1001, 1002 osv.
Då slipper vi alla prefix. men det är som Moses Stentavlor, det skall vara max 3 sifror i ett linjenummer...
Många kommer ju inte ens ihåg koderna till sina egna kontokort, 4 siffror är nog helt enkelt för mycket för folk att hålla reda på.
Det är enklare både att komma ihåg och säga en bokstav och ett tresiffrigt tal än ett fyrsiffrigt.

Hur är det ute i länet, används hela linjenumret i dagligt tal människor emellan, eller rationaliserar man bort hundratalssiffran?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5519
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Linjenummer i SL-trafiken

Inlägg av kildor »

LÅ1 skrev:Det är enklare både att komma ihåg och säga en bokstav och ett tresiffrigt tal än ett fyrsiffrigt.
Det blir ännu enklare med ingen bokstav och ett tresiffrigt tal :idea:
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Linjenummer i SL-trafiken

Inlägg av Enceladus »

Jag tror att många debattörer är överens om att linjenumreringen i SL-trafiken inte har anpassats till de förändringar som har skett under det senaste århundradet. Systemet utgår fortfarande från det tidigare spårvagnsnätet med 21 linjer, trots att de flesta linjer har konverterats till antingen buss eller tunnelbana. Därför kan det gamla systemet upplevas som förvirrande för såväl besökare och som sällanresenärer.

De flesta system i världen gör två saker: särskiljer trafikslag och börjar med de mest populära linjerna. Stockholms nuvarande system gör varken eller. De linjer som konverterades till tunnelbana är numera väsentligt viktigare än resterande linjer i det gamla spårvagnsnätet, och även de relativt nya pendeltågslinjerna har gått om i betydelse. Ett bra system behöver ta hänsyn till hur trafiken ser ut nu, och inte för 100 år sedan.

Förmodligen hade det varit optimalt om alla städer, åtminstone i Europa, använde samma system. Nu ser verkligheten inte ut så, men det finns ändå några vanliga konventioner för linjenumrering. I tyskspråkiga städer används prefixen S och U för tåg respektive tunnelbana. I Köpenhamn och Paris används bokstäver för tåglinjer, vilket gör att både tåg och tunnelbana kan få de bästa symbolerna (de första bokstäverna samt numren).

Den grundläggande förändringen jag skulle göra är att reservera linjenumren 1-19 för tunnelbanan och flytta tågtrafiken till bokstäver. Roslagsbanan, Saltsjöbanan och integrerade Mälartåg kan räknas till tågtrafik där cykeln är ett komplement snarare än ett alternativ. Efter tunnelbanan kommer spårvägslinjerna, och därefter busstrafiken i Stockholms innerstad. Stombusskonceptet behöver också ses över i sin helhet.
Skriv svar