Ingen aning. Har inte tillgång till mer än uppgifter i media och det som kommuniceras externt. De senaste "nyheterna" (två måndader gamla) jag kan minnas är dessa: https://jarnvagar.nu/i-sommar-ska-sparvagnarna-rulla/Silverfisk skrev:Det kanske du inte vet, men förekommer det faktiskt någon meningsfull felsökning; eller sitter båda parter tysta mot varandra vid ett bord, och väntar på att någon skall blinka först?august skrev:Det pågår fortfarande någon slags felsökande mellan Skånetrafiken och CAF för att hitta "ursprungsfelet" till varför vagnarna får hjulplattor så lätt. Därför har tre av sju vagnar fortfarande inte levererats officiellt.
Lund
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Lund
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1974
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: Lund
Vognene går bra i en 30-talls andre steder uten spesielle problemer. Freiburg og Antwerpen har nylig innløst opsjoner og bestilt flere. Så problemet må ligge i organiseringen i Lund, innen administrasjonen eller opplæring av førere.
- Karsten
- Inlägg: 1480
- Blev medlem: måndag 13 september 2004 23:54
- Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!
Re: Lund
Hur går det i Oslo?Nils Carl Aspenberg skrev:Vognene går bra i en 30-talls andre steder uten spesielle problemer. Freiburg og Antwerpen har nylig innløst opsjoner og bestilt flere. Så problemet må ligge i organiseringen i Lund, innen administrasjonen eller opplæring av førere.
Re: Lund
Eller avsaknad av spårhalka på de platser du räknar upp. Utan det kan man bromsa (även nödbromsa) mycket kraftigare utan risk för hjulskador.Nils Carl Aspenberg skrev:Vognene går bra i en 30-talls andre steder uten spesielle problemer. Freiburg og Antwerpen har nylig innløst opsjoner og bestilt flere. Så problemet må ligge i organiseringen i Lund, innen administrasjonen eller opplæring av førere.
Men störst skillnad är nog erfarenheten av att köra spårvagn, som all personal redan har på dessa platser, även med eventuell spårhalka.
Re: Lund
Dansk Jernbane-Klubs organ Jernbanen skriver i senaste numret att CAF har levererat verkstadsboggier till Lund. På dessa boggier kan man placera vagnar vars boggier skickats på svarvning i Hässleholm. Enligt Jernbanen räknar Skånetrafiken med att alla vagnar snart skall vara övertagna från CAF.
/Gunnar Ekeving
Re: Lund
Detta är uppgifter som finns redan i jarnvag.nu:s artikel från 10 maj som jag länkade tidigare i tråden. Jag har för mig att samma uppgifter även funnits i Sydsvenskan ungefär samtidigt (men orkar inte leta fram artikeln just nu). Troligen tyvärr inget nytt under solen ...gek skrev:Dansk Jernbane-Klubs organ Jernbanen skriver i senaste numret att CAF har levererat verkstadsboggier till Lund. På dessa boggier kan man placera vagnar vars boggier skickats på svarvning i Hässleholm. Enligt Jernbanen räknar Skånetrafiken med att alla vagnar snart skall vara övertagna från CAF.
Re: Lund
Man ska kunna bromsa med en spårvagn utan att den går sönder. När man inte kan det är det ett konstruktionsfel. På äldre vagnar där föraren själv skötte motorströmsregleringen med en ratt eller vev kunde föraren lätt ”köra sönder” vagnen, men det ska i princip inte gå med en spårvagn byggd efter 1990.Nils Carl Aspenberg skrev:Vognene går bra i en 30-talls andre steder uten spesielle problemer. Freiburg og Antwerpen har nylig innløst opsjoner og bestilt flere. Så problemet må ligge i organiseringen i Lund, innen administrasjonen eller opplæring av førere.
Vid svår spårhalka kommer det nog alltid att kunna bli en och annan platta. Lund är väl lite extra utsatt med grässpår och gles trafik, men jag har svårt att tro att det aldrig skulle vara halt i Antwerpen.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6266
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Lund
Löst tyckande utan någon faktaunderbyggnad.Nils Carl Aspenberg skrev:Vognene går bra i en 30-talls andre steder uten spesielle problemer.
Rena gissningarna.Nils Carl Aspenberg skrev: Så problemet må ligge i organiseringen i Lund, innen administrasjonen eller opplæring av førere.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
- Ulrik Berggren
- Inlägg: 2932
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
- Ort: Byn längs linjen vid havet
- Kontakt:
Re: Lund
Läste häromdagen i SDS att man inte räknar med att få tillgång till fler vagnar från CAF ens under hösten. Någon som vet, eller kan ge en kvalificerad gissning, om vad som kan ha tillstött?august skrev:Detta är uppgifter som finns redan i jarnvag.nu:s artikel från 10 maj som jag länkade tidigare i tråden. Jag har för mig att samma uppgifter även funnits i Sydsvenskan ungefär samtidigt (men orkar inte leta fram artikeln just nu). Troligen tyvärr inget nytt under solen ...gek skrev:Dansk Jernbane-Klubs organ Jernbanen skriver i senaste numret att CAF har levererat verkstadsboggier till Lund. På dessa boggier kan man placera vagnar vars boggier skickats på svarvning i Hässleholm. Enligt Jernbanen räknar Skånetrafiken med att alla vagnar snart skall vara övertagna från CAF.
Den stora frågan är nu hur man klarar kapacitetsbehovet i höst när LTH drar igång campusundervisning igen i september... Återinsatt ersättningsbuss?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Re: Lund
Länk till artikeln (som antagligen är bakom betalvägg): https://www.sydsvenskan.se/2021-07-05/t ... rna-drojerUlrik Berggren skrev:Läste häromdagen i SDS att man inte räknar med att få tillgång till fler vagnar från CAF ens under hösten. Någon som vet, eller kan ge en kvalificerad gissning, om vad som kan ha tillstött?august skrev:Detta är uppgifter som finns redan i jarnvag.nu:s artikel från 10 maj som jag länkade tidigare i tråden. Jag har för mig att samma uppgifter även funnits i Sydsvenskan ungefär samtidigt (men orkar inte leta fram artikeln just nu). Troligen tyvärr inget nytt under solen ...gek skrev:Dansk Jernbane-Klubs organ Jernbanen skriver i senaste numret att CAF har levererat verkstadsboggier till Lund. På dessa boggier kan man placera vagnar vars boggier skickats på svarvning i Hässleholm. Enligt Jernbanen räknar Skånetrafiken med att alla vagnar snart skall vara övertagna från CAF.
Den stora frågan är nu hur man klarar kapacitetsbehovet i höst när LTH drar igång campusundervisning igen i september... Återinsatt ersättningsbuss?