Lund

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
august
Inlägg: 806
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:55
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lund

Inlägg av august »

Silverfisk skrev:
august skrev:Det pågår fortfarande någon slags felsökande mellan Skånetrafiken och CAF för att hitta "ursprungsfelet" till varför vagnarna får hjulplattor så lätt. Därför har tre av sju vagnar fortfarande inte levererats officiellt.
Det kanske du inte vet, men förekommer det faktiskt någon meningsfull felsökning; eller sitter båda parter tysta mot varandra vid ett bord, och väntar på att någon skall blinka först?
Ingen aning. Har inte tillgång till mer än uppgifter i media och det som kommuniceras externt. De senaste "nyheterna" (två måndader gamla) jag kan minnas är dessa: https://jarnvagar.nu/i-sommar-ska-sparvagnarna-rulla/
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1974
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Lund

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Vognene går bra i en 30-talls andre steder uten spesielle problemer. Freiburg og Antwerpen har nylig innløst opsjoner og bestilt flere. Så problemet må ligge i organiseringen i Lund, innen administrasjonen eller opplæring av førere.
Användarens profilbild
Karsten
Inlägg: 1480
Blev medlem: måndag 13 september 2004 23:54
Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!

Re: Lund

Inlägg av Karsten »

Nils Carl Aspenberg skrev:Vognene går bra i en 30-talls andre steder uten spesielle problemer. Freiburg og Antwerpen har nylig innløst opsjoner og bestilt flere. Så problemet må ligge i organiseringen i Lund, innen administrasjonen eller opplæring av førere.
Hur går det i Oslo?
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4557
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Lund

Inlägg av leifd »

Nils Carl Aspenberg skrev:Vognene går bra i en 30-talls andre steder uten spesielle problemer. Freiburg og Antwerpen har nylig innløst opsjoner og bestilt flere. Så problemet må ligge i organiseringen i Lund, innen administrasjonen eller opplæring av førere.
Eller avsaknad av spårhalka på de platser du räknar upp. Utan det kan man bromsa (även nödbromsa) mycket kraftigare utan risk för hjulskador.
Men störst skillnad är nog erfarenheten av att köra spårvagn, som all personal redan har på dessa platser, även med eventuell spårhalka.
gek
Inlägg: 1182
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Lund

Inlägg av gek »

Dansk Jernbane-Klubs organ Jernbanen skriver i senaste numret att CAF har levererat verkstadsboggier till Lund. På dessa boggier kan man placera vagnar vars boggier skickats på svarvning i Hässleholm. Enligt Jernbanen räknar Skånetrafiken med att alla vagnar snart skall vara övertagna från CAF.
/Gunnar Ekeving
Användarens profilbild
august
Inlägg: 806
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:55
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lund

Inlägg av august »

gek skrev:Dansk Jernbane-Klubs organ Jernbanen skriver i senaste numret att CAF har levererat verkstadsboggier till Lund. På dessa boggier kan man placera vagnar vars boggier skickats på svarvning i Hässleholm. Enligt Jernbanen räknar Skånetrafiken med att alla vagnar snart skall vara övertagna från CAF.
Detta är uppgifter som finns redan i jarnvag.nu:s artikel från 10 maj som jag länkade tidigare i tråden. Jag har för mig att samma uppgifter även funnits i Sydsvenskan ungefär samtidigt (men orkar inte leta fram artikeln just nu). Troligen tyvärr inget nytt under solen ...
daniel_s
Inlägg: 14177
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Lund

Inlägg av daniel_s »

Nils Carl Aspenberg skrev:Vognene går bra i en 30-talls andre steder uten spesielle problemer. Freiburg og Antwerpen har nylig innløst opsjoner og bestilt flere. Så problemet må ligge i organiseringen i Lund, innen administrasjonen eller opplæring av førere.
Man ska kunna bromsa med en spårvagn utan att den går sönder. När man inte kan det är det ett konstruktionsfel. På äldre vagnar där föraren själv skötte motorströmsregleringen med en ratt eller vev kunde föraren lätt ”köra sönder” vagnen, men det ska i princip inte gå med en spårvagn byggd efter 1990.

Vid svår spårhalka kommer det nog alltid att kunna bli en och annan platta. Lund är väl lite extra utsatt med grässpår och gles trafik, men jag har svårt att tro att det aldrig skulle vara halt i Antwerpen.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6266
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Lund

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Nils Carl Aspenberg skrev:Vognene går bra i en 30-talls andre steder uten spesielle problemer.
Löst tyckande utan någon faktaunderbyggnad.
Nils Carl Aspenberg skrev: Så problemet må ligge i organiseringen i Lund, innen administrasjonen eller opplæring av førere.
Rena gissningarna.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2932
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Lund

Inlägg av Ulrik Berggren »

august skrev:
gek skrev:Dansk Jernbane-Klubs organ Jernbanen skriver i senaste numret att CAF har levererat verkstadsboggier till Lund. På dessa boggier kan man placera vagnar vars boggier skickats på svarvning i Hässleholm. Enligt Jernbanen räknar Skånetrafiken med att alla vagnar snart skall vara övertagna från CAF.
Detta är uppgifter som finns redan i jarnvag.nu:s artikel från 10 maj som jag länkade tidigare i tråden. Jag har för mig att samma uppgifter även funnits i Sydsvenskan ungefär samtidigt (men orkar inte leta fram artikeln just nu). Troligen tyvärr inget nytt under solen ...
Läste häromdagen i SDS att man inte räknar med att få tillgång till fler vagnar från CAF ens under hösten. Någon som vet, eller kan ge en kvalificerad gissning, om vad som kan ha tillstött?

Den stora frågan är nu hur man klarar kapacitetsbehovet i höst när LTH drar igång campusundervisning igen i september... Återinsatt ersättningsbuss?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
august
Inlägg: 806
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:55
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lund

Inlägg av august »

Ulrik Berggren skrev:
august skrev:
gek skrev:Dansk Jernbane-Klubs organ Jernbanen skriver i senaste numret att CAF har levererat verkstadsboggier till Lund. På dessa boggier kan man placera vagnar vars boggier skickats på svarvning i Hässleholm. Enligt Jernbanen räknar Skånetrafiken med att alla vagnar snart skall vara övertagna från CAF.
Detta är uppgifter som finns redan i jarnvag.nu:s artikel från 10 maj som jag länkade tidigare i tråden. Jag har för mig att samma uppgifter även funnits i Sydsvenskan ungefär samtidigt (men orkar inte leta fram artikeln just nu). Troligen tyvärr inget nytt under solen ...
Läste häromdagen i SDS att man inte räknar med att få tillgång till fler vagnar från CAF ens under hösten. Någon som vet, eller kan ge en kvalificerad gissning, om vad som kan ha tillstött?

Den stora frågan är nu hur man klarar kapacitetsbehovet i höst när LTH drar igång campusundervisning igen i september... Återinsatt ersättningsbuss?
Länk till artikeln (som antagligen är bakom betalvägg): https://www.sydsvenskan.se/2021-07-05/t ... rna-drojer
Skriv svar