Kontantlösa butiker

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
LÅ1

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av LÅ1 »

Lennart Petersen skrev:
LÅ1 skrev:I dag går det inte att köpa en fjärrtågsbiljett i Sverige kontant, så vitt jag förstår. I alla fall inte en SJ- eller MTR-biljett.

SL-biljetter går att köpa kontant, men numera inte på SL:s försäljningsställe på Stockholms central. Hann fråga innan biljetten landade på mitt kort, men det hade gått att makulera den om den redan var lagd på kortet, om jag förstod rätt.

Hur är det i andra regioner? Går det att köpa enstaka resor eller periodbiljett med kontanter i t.ex. Västra Götaland eller Skåne?
SJ resor ska gå att boka hos Pressbyrån och dom tar väl kontanter ?
Och kanske någon enstaka kvarvarande resebyrå. Exempel Biljettbutiken Kristinehamn-Karlstad , vad jag kan se har dom i vart fall inget förbehåll om kontantfritt.
Javisst ja, Pressbyrån hade jag glömt. Undra om inte jag fått det svaret tidigare någonstans i tråden! :)
SJ tog ju ut en avgift på 100 kronor tror jag, om man köpte biljetten över disk i någon av deras tre biljettkontor. Och de tog inte heller kontanter. Minns att jag var inne och talade om hur dåligt det var att man inte kunde betala med konkreta pengar.

Hittade detta vid en enkel googling: "Du kan också, mot en avgift på 100 kronor, köpa biljett på Pressbyrån och 7-Eleven."

Jag fick hjälp med att omboka en biljett av SJ på Stockholms central för något år sedan. När biljettkontoret fortfarande var öppet. Problemet visade sig vara att jag köpt biljetten via datorn och tagit upp den i SJ-appen på telefonen efteråt. Då gick den inte att omboka från telefonen, utan bara från datorn! Inte helt lätt att inse, speciellt eftersom man inte bara behöver bokningsnumret för att ta upp biljetten i telefonen, utan även ange telefonnummer eller e-postadress som en slags bekräftelse på att det är min biljett.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

LÅ1 skrev:[q
Javisst ja, Pressbyrån hade jag glömt. Undra om inte jag fått det svaret tidigare någonstans i tråden! :)
SJ tog ju ut en avgift på 100 kronor tror jag, om man köpte biljetten över disk i någon av deras tre biljettkontor. Och de tog inte heller kontanter. Minns att jag var inne och talade om hur dåligt det var att man inte kunde betala med konkreta pengar.

Hittade detta vid en enkel googling: "Du kan också, mot en avgift på 100 kronor, köpa biljett på Pressbyrån och 7-Eleven."

Jag fick hjälp med att omboka en biljett av SJ på Stockholms central för något år sedan. När biljettkontoret fortfarande var öppet. Problemet visade sig vara att jag köpt biljetten via datorn och tagit upp den i SJ-appen på telefonen efteråt. Då gick den inte att omboka från telefonen, utan bara från datorn! Inte helt lätt att inse, speciellt eftersom man inte bara behöver bokningsnumret för att ta upp biljetten i telefonen, utan även ange telefonnummer eller e-postadress som en slags bekräftelse på att det är min biljett.
Ja det var väl bättre förr , eller ja i vart fall en enklare tillvaro när man rentav kunde gå ombord på ett tåg och köpa biljett av konduktörn, det kan man i och för sig men nu kostar det 1200kr.
En gång åkte jag in till Stockholm C för att hämta ut bokad och betald biljett. Men automaten vägrade släppa ifrån sig någon biljett, antog att jag skrivit ner fel bokningskod och åkte hem en vända. Nä det verkade stå samma kod så jag åkte iväg för ett nytt försök vilket misslyckades. Vände mig då till biljettluckan som fortfarande fanns kvar och fick nu reda på att jag förväxlat siffra 1 och bokstav I som såg nästan likadana ut...
BSB101

Inlägg av BSB101 »

dr Cassandra Nojdh skrev:
BSB101 skrev:Spekulera är väl det du gör mest i dina inlägg? Inget fel i det så länge man står för det och inte försöker få sitt spekulerande att framstå som fakta. Sedan var det faktiskt du som började spekulera hejvilt så det var du som gjorde det till en fråga.

Vi verkar vara överens om att det är dumt att ha några miljoner hemma, oavsett om det är kronor eller Bitcoin, och sedan gå ut på byn och berätta det.
Kallar man detta för "spekulera hejvilt" så har man förlorat allt sinne för proportioner.

Det kanske är svårt att förstå, men man måste vara två för att vara överens. Ingen kan bestämma detta ensidigt.

I övrigt ser jag ingen anledning att spilla tid på ett inlägg som verkar vara baserat på ren illvilja.
Okej, då är det bra att veta att vi är överens om att det är dumt att ha några miljoner hemma, oavsett om det är kronor eller Bitcoin, och sedan gå ut på byn och berätta det
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

BSB101 skrev:Okej, då är det bra att veta att vi är överens om att det är dumt att ha några miljoner hemma, oavsett om det är kronor eller Bitcoin, och sedan gå ut på byn och berätta det
Kanske dags för BSB101 att tänka på någonting annat....
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Jag tänker på annat mest hela tiden men det är som sagt bra att vi är överens om det dåliga i att ha några miljoner i madrassen och sen gå ner på byn och sprida ut uppgiften.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

BSB101 skrev:Jag tänker på annat mest hela tiden men det är som sagt bra att vi är överens om det dåliga i att ha några miljoner i madrassen och sen gå ner på byn och sprida ut uppgiften.
Ja, det märks för när ovanstående skrevs verkar tankarna ha varit på annat håll...
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Snart kan det bli brist på bankkort. Drabbar både betalningar och möjligheten att ta ut pengar.
"Nu drabbar chippbristen även bankkorten"
Dags att hamstra kontanter? En årsförbrukning eller så. :D
BSB101

Inlägg av BSB101 »

BSB101 skrev:Jag tänker på annat mest hela tiden men det är som sagt bra att vi är överens om det dåliga i att ha några miljoner i madrassen och sen gå ner på byn och sprida ut uppgiften.
Ja, det märks för när ovanstående skrevs verkar tankarna ha varit på annat håll...
Bättre att ha tankarna på annat håll än att inte har några tankar alls.
LÅ1 skrev:Snart kan det bli brist på bankkort. Drabbar både betalningar och möjligheten att ta ut pengar.
"Nu drabbar chippbristen även bankkorten"
Dags att hamstra kontanter? En årsförbrukning eller så. :D
Se bara till att förvara slantarna säkert.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Tanka om konsekvenserna av en bankkortsbrist.
(Länk i repris)

Om det blir ett problem att bankkunderna blir utan bankkort, hur löser banker och butiker det? Går det att förlänga gilltighetstid på befintliga kort? Om det inte strider mot lagar och myndigheters regler så krävs det förstås att en stor mängd kassasystem och många andra system programmeras om.
Men blir bristen total så att bankkunder blir utan kort så ser jag ingen annan möjlighet än att bankerna öppnar upp för kontantuttag över disk. Något som bankerna kommer att göra allt som står i deras makt för att undvika.
Att nöja sig med att rekomendera Swish fungerar inte för en stor del av kunderna.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

BSB101 skrev:
Bättre att ha tankarna på annat håll än att inte har några tankar alls.
Verkar finnas en hel del som inte borde delges publicum.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

LÅ1 skrev:Tanka om konsekvenserna av en bankkortsbrist.
(Länk i repris)

Om det blir ett problem att bankkunderna blir utan bankkort, hur löser banker och butiker det? Går det att förlänga gilltighetstid på befintliga kort? Om det inte strider mot lagar och myndigheters regler så krävs det förstås att en stor mängd kassasystem och många andra system programmeras om.
Men blir bristen total så att bankkunder blir utan kort så ser jag ingen annan möjlighet än att bankerna öppnar upp för kontantuttag över disk. Något som bankerna kommer att göra allt som står i deras makt för att undvika.
Att nöja sig med att rekomendera Swish fungerar inte för en stor del av kunderna.
Det kommer inte bli någon brist på betalkort. I stället kan priset höjas ordentligt eftersom chiptillverkarna numera tar de order som är lönsamma, exempelvis Asic i första hand då de ger mer pengar per kiselyta. Det kommer i sin tur driva på virtuella kort i mobiltelefoner och smarta klockor, något som redan idag fungerar bra för oss som använder dom. Sen kanske de flesta helt enkelt får nöja sig med ett kort i stället för ett halvdussin från olika kreditinstitut.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Lennart Petersen

Odd skrev:
LÅ1 skrev:Tanka om konsekvenserna av en bankkortsbrist.
(Länk i repris)

Det kommer inte bli någon brist på betalkort. I stället kan priset höjas ordentligt eftersom chiptillverkarna numera tar de order som är lönsamma, exempelvis Asic i första hand då de ger mer pengar per kiselyta. Det kommer i sin tur driva på virtuella kort i mobiltelefoner och smarta klockor, något som redan idag fungerar bra för oss som använder dom. Sen kanske de flesta helt enkelt får nöja sig med ett kort i stället för ett halvdussin från olika kreditinstitut.
Det låter väl rimligt, kostnad för tillverkning av kort ligger någonstans vid 15-20kr och då är chipet bara en del.
Och bankerna fullkomligt badar i pengar med mångmiljardvinster varav betalmarknaden ger en stor del så säkert att de kan betala mer för chipet om det behövs. Men någon annan blir kanske utan sina chip. Eller så löser den förunderliga marknaden saken.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Jag läste att det för vissa hyllkomponenter har en ledtider på mer än 52 veckor, ett år alltså, komponenter som används i vanliga grejer som routrar, spisar, kylskåp etc. Även en del diskreta komponenter, krafttransistorer och småsignaltrissor i vissa fall börjar få långa ledtider. Så det är väl inte omöjligt att exempelvis vitvarutillverkare dammar av gamla produktlinjen och piffar upp dem lite.

Det skulle kunna bli så illa att det kan ta veckor eller månader att få fram reservdelar till många av dom komplicerade signalsystem och styrutrustningar som finns inom väg, järnväg och flygtrafiken och det kan ju definitivt påverka våra liv väsentligt. Många verksamheter upplever nu den bistra baksidan avnjuts-in-timme-ekonomin som dagens modernt skolade ekonomer har prackat på oss.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Tre av fyra svenskar negativa till ett kontantlöst samhälle
Bankomat AB skrev:Den nya Sifoundersökningen visar att 73 procent av svenskarna vill kunna betala med kontanter även i framtiden. Motsvarande andel var 75 procent förra året, 72 procent 2019 och 68 procent 2018.
Samtidigt som pandemin har banat väg för ett mer kontantlöst samhälle har motståndet mot detsamma ökat. Observera dock att Bankomat AB ägs av storbankerna. Hanteringen av fysiska kontanter är, till skillnad från digitala kontanter, helt beroende av storbankerna.

Notera vidare att Bankomat AB väljer att använda det enligt Google mindre vanliga uttrycket "kontantlöst samhälle" istället för det enligt Google mera gängse uttrycket "kontantfritt samhälle", ett ordval som delas av trådens skapare.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Odd skrev:Det skulle kunna bli så illa att det kan ta veckor eller månader att få fram reservdelar till många av dom komplicerade signalsystem och styrutrustningar som finns inom väg, järnväg och flygtrafiken och det kan ju definitivt påverka våra liv väsentligt. Många verksamheter upplever nu den bistra baksidan avnjuts-in-timme-ekonomin som dagens modernt skolade ekonomer har prackat på oss.
Även bilindustrin har stora problem pga halvledarbristen, inte ens vanliga lastbilar klarar sig numera utan en massa datorer!

Signalsystem går utmärkt att bygga utan halvledare men ledare och isolatorer måste ju också utvinnas, bearbetas och transporteras, så halvledare behöve i den industrin också.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

"Och detta är bara början".
Ur artikeln:
När vaknar Svensson?
När försäkringsbolaget hör av sig och meddelar att premien höjs till följd av att du äter fet mat och konsumerar alkohol för stora belopp på krogen vilket klassas som riskbeteende. Hur de vet det? För att du betalade med ditt Visakort som är kopplat till din bank som samlar in data om dig, bland annat köpmönster, som sedan skickas för analys eller säljs till tredje part.
Lennart Petersen

LÅ1 skrev:"Och detta är bara början".
Ur artikeln:
När vaknar Svensson?
När försäkringsbolaget hör av sig och meddelar att premien höjs till följd av att du äter fet mat och konsumerar alkohol för stora belopp på krogen vilket klassas som riskbeteende. Hur de vet det? För att du betalade med ditt Visakort som är kopplat till din bank som samlar in data om dig, bland annat köpmönster, som sedan skickas för analys eller säljs till tredje part.
Men ibland straffar sig alltför smart teknik. Grand Hotell i Stockholm skaffade sig avancerade minibarer till rummen. Det fanns plattor med sensorer som kände av när någon tog en flaska. Och systemet meddelade vad som skulle fyllas på och debiterade vad som rörts på räkningen. Ingen hade tänkt på att många hotellgäster brukar plocka bland innehållet i minibaren, jämföra flaskor, pris och annat och sedan ställa tillbaks. Priserna brukar ju vara så tilltagna att även Grandgäster är försiktiga. Men när folk såg att allt som rörts stod på räkningen så blev det ju en lätt upprörd stämning vid utcheckning.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:Man måste legitimera sig när man beställer ID-kort eller pass. Om den nya ID-handlingen duger som legitimation när jag hämtar ut det, eller om de måste se körkortet en gång till vet jag inte. Tur man hade körkortet eftersom passet gått ut. Freja eID accepteras inte, trots att det är godkänt av DIGG! En statlig myndighet accepterar inte den e-legitimation som en annan statlig myndighet har godkänt! :?
Freja eID+ har endast tillitsnivå 3. Naturligtvis kan inte en legitimation med en lägre tillitsnivå användas för att få en med en högre. Jag har tidigare ifrågasatt nuvarande situation där de flesta svenska medborgare saknar en e-legitimation med en hög tillitsnivå, till skillnad från andra EU-länder:
Computer Sweden skrev:Hon konstaterar också att Bank-id som de flesta använder i dag inte utfärdas på högsta tillitsnivå och att det också innebär att vi kan bli nekade tillgång till e-tjänster i andra länder inom EU för att de inte uppfyller kraven.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Det är väl för att BankID är just ett id utfärdat av bankerna, och inget annat. Eftersom det inte är utfärdat av folkbokförande myndigheter så är det vad det är. Att det använder sig av personnummer är en olycklig omständighet och att BankID fungerar och accepteras av de flesta myndigheter och företag som om det vore en nationell id-handling, är snarare ett resultat av en efterbliven nationell motsvarighet.
Lennart Petersen

Lennart Petersen skrev:[q
Det låter väl rimligt, kostnad för tillverkning av kort ligger någonstans vid 15-20kr och då är chipet bara en del.
Och bankerna fullkomligt badar i pengar med mångmiljardvinster varav betalmarknaden ger en stor del så säkert att de kan betala mer för chipet om det behövs. Men någon annan blir kanske utan sina chip. Eller så löser den förunderliga marknaden saken.[/quote]
Tittade lite på avgifter för kort, något av de dyraste som Amex platinum kostar 6600kr i årsavgift och den som använder krediten betalar upp till 24% i jämförränta. Ovanpå det betalar de företag som tar emot kortet höga avgifter.
Så säkert att bankerna har betalninngsvilja för dyrare chip.
Låst