Nummerlösa spårvagnar i Göteborg
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Nummerlösa spårvagnar i Göteborg
Det är inte så ofta jag går in på gp.se. Det mesta är ju bakom betalvägg, utom ledare och debattartiklar.
Nu såg jag rubriken "Därför saknar en fjärdedel av alla spårvagnar nummer". Den lilla text som fanns på rubriksidan säger också att "62 vagnar saknar siffra". Jag trodde förstås det handlade om vagnnummer, men det var linjenumret som saknades. (Behövs ens sådana i Göteborg? Trodde alla infödda gick efter färgerna.) Länken till artikeln ledder till en sida som jag bara kan läsa rubriken och två rader på. Rubriken är "Extra svårt hitta rätt i kollektivtrafiken i sommar".
Voffor gör di på detta viset, som Rumpnissarna sa. Är det informationssystemet som inte kan sätta ut linjenummer samtidigt som destinationsskylten visar något annat än vad som är normalt för linjen?
Nu såg jag rubriken "Därför saknar en fjärdedel av alla spårvagnar nummer". Den lilla text som fanns på rubriksidan säger också att "62 vagnar saknar siffra". Jag trodde förstås det handlade om vagnnummer, men det var linjenumret som saknades. (Behövs ens sådana i Göteborg? Trodde alla infödda gick efter färgerna.) Länken till artikeln ledder till en sida som jag bara kan läsa rubriken och två rader på. Rubriken är "Extra svårt hitta rätt i kollektivtrafiken i sommar".
Voffor gör di på detta viset, som Rumpnissarna sa. Är det informationssystemet som inte kan sätta ut linjenummer samtidigt som destinationsskylten visar något annat än vad som är normalt för linjen?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Nummerlösa spårvagnar i Göteborg
Ja, men färgen är ju på samma rulle som numret!LÅ1 skrev:Jag trodde förstås det handlade om vagnnummer, men det var linjenumret som saknades. (Behövs ens sådana i Göteborg? Trodde alla infödda gick efter färgerna.)
Bristfälligt engagemang.LÅ1 skrev:Voffor gör di på detta viset, som Rumpnissarna sa. Är det informationssystemet som inte kan sätta ut linjenummer samtidigt som destinationsskylten visar något annat än vad som är normalt för linjen?
Re: Nummerlösa spårvagnar i Göteborg
det torde ju vara känt sedan länge (även här och på Postvagnen) att tillverkningen av materiel till de automatiska bandskyltar som används på M31 och M32, för att visa linjesiffra och linjefärg, har upphört (sen länge) och att upphandling gjorts av nya skyltsystem för dessa vagnar.LÅ1 skrev:Voffor gör di på detta viset, som Rumpnissarna sa. Är det informationssystemet som inte kan sätta ut linjenummer samtidigt som destinationsskylten visar något annat än vad som är normalt för linjen?
Tyvärr hamnade ju denna upphandling i långbänk i det upphandlinghelvete som all offentlig verksamhet tvingas använda sig av.
Hade man fått köpa vad man vill från vem man vill utan gnäll, så skulle mycke vara bättre i såväl kollektivtrafiken som övriga samhället.
De digitala destinationsskyltarna som ju är monkroma, har man ju tvingas lägga till linjenummer före texten i. Men men många omlagda linjer, så kan det säkert vara så att programmeringen fallerar ibland.
Re: Nummerlösa spårvagnar i Göteborg
Jag prenumererar, så jag behöver inte gissa. Grundorsaken är förstås att diverse saker går sönder och att de inte har ersatts beror på att "den tidigare skyltleverantören gick i konkurs och att upphandling av ny leverantör drog ut på tiden med flera turer av överklagade beslut." Man brukar programmera om destinationsskylten så att den även visar linjenummer, men man kanske inte alltid hinner göra det direkt.daniel_s skrev:Bristfälligt engagemang.
-
- Inlägg: 2101
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Nummerlösa spårvagnar i Göteborg
Pappskyltar på sidan som på den gamla goda tiden här i Stockholm på spårvagnarna om det nu finns någonting att klämma fast dem med.
-
- Inlägg: 14
- Blev medlem: tisdag 13 april 2021 22:23
Re: Nummerlösa spårvagnar i Göteborg
En sak kan vi i alla fall vara säkra på om det inte varit krav på korrekt upphandling: Korruptionen hade varit större. Speciellt i Göteborg som ju har korruption som sitt varumärke.leifd skrev:det torde ju vara känt sedan länge (även här och på Postvagnen) att tillverkningen av materiel till de automatiska bandskyltar som används på M31 och M32, för att visa linjesiffra och linjefärg, har upphört (sen länge) och att upphandling gjorts av nya skyltsystem för dessa vagnar.LÅ1 skrev:Voffor gör di på detta viset, som Rumpnissarna sa. Är det informationssystemet som inte kan sätta ut linjenummer samtidigt som destinationsskylten visar något annat än vad som är normalt för linjen?
Tyvärr hamnade ju denna upphandling i långbänk i det upphandlinghelvete som all offentlig verksamhet tvingas använda sig av.
Hade man fått köpa vad man vill från vem man vill utan gnäll, så skulle mycke vara bättre i såväl kollektivtrafiken som övriga samhället.
De digitala destinationsskyltarna som ju är monkroma, har man ju tvingas lägga till linjenummer före texten i. Men men många omlagda linjer, så kan det säkert vara så att programmeringen fallerar ibland.
Jim
Re: Nummerlösa spårvagnar i Göteborg
Jag gissar inte, jag dömer direkt utan utredning! :-pHarald skrev:Jag prenumererar, så jag behöver inte gissa. Grundorsaken är förstås att diverse saker går sönder och att de inte har ersatts beror på att "den tidigare skyltleverantören gick i konkurs och att upphandling av ny leverantör drog ut på tiden med flera turer av överklagade beslut." Man brukar programmera om destinationsskylten så att den även visar linjenummer, men man kanske inte alltid hinner göra det direkt.daniel_s skrev:Bristfälligt engagemang.
I Oslo satte man ett lagom stort blädderblock med nummer i vindrutan medan man gjorde om rullarna. Men så jobbar man tydligen inte i Göteborg.
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Nummerlösa spårvagnar i Göteborg
Färgerna i Göteborg är kanske mest en kul "traditionsgrej". Kanske kunde man ha monokroma displayer och sedan komplettera med ett "manuellt" blädderblock med de olika färgerna i fronten. Men i Norrköping funkar väl färgerna när man visar nummer. Men det är väl enklare där när man inte har så många linjer.
Re: Nummerlösa spårvagnar i Göteborg
Göteborg har väl elektromekaniska punktmatrisskyltar och på dem kan endast två färger visas, svart eller gul.Anders Hanquist skrev:Färgerna i Göteborg är kanske mest en kul "traditionsgrej". Kanske kunde man ha monokroma displayer och sedan komplettera med ett "manuellt" blädderblock med de olika färgerna i fronten. Men i Norrköping funkar väl färgerna när man visar nummer. Men det är väl enklare där när man inte har så många linjer.
Norrköping har väl flerfärgs lysdiodskyltar och de kan ju visa fler färger, tror iofs att de skulle klara de flesta färgerna i Göteborg (fast 10:an vetefan)…
Re: Nummerlösa spårvagnar i Göteborg
Även pappskyltar (plastskyltar) måste ju tillverkas av någon (om man inte har en egen organisation som gör det).C12C3C3C12 skrev:Pappskyltar på sidan som på den gamla goda tiden här i Stockholm på spårvagnarna om det nu finns någonting att klämma fast dem med.
Re: Nummerlösa spårvagnar i Göteborg
De flesta vagnar har pappskyltar i fönstret, så visst syns det allt som oftast. Upphandlingen var ju klar, frågan är om de byter till diodskyltar (som M33) nu när man fått ny leverantör?
Mailade GS om detta strax efter den var klar, men inget svar dessvärre.
Mailade GS om detta strax efter den var klar, men inget svar dessvärre.
Re: Nummerlösa spårvagnar i Göteborg
Tradition eller ej, har man valt att använda färger, så ska man väl upprätthålla det, eller bestämma annat.daniel_s skrev:Göteborg har väl elektromekaniska punktmatrisskyltar och på dem kan endast två färger visas, svart eller gul.Anders Hanquist skrev:Färgerna i Göteborg är kanske mest en kul "traditionsgrej". Kanske kunde man ha monokroma displayer och sedan komplettera med ett "manuellt" blädderblock med de olika färgerna i fronten. Men i Norrköping funkar väl färgerna när man visar nummer. Men det är väl enklare där när man inte har så många linjer.
Norrköping har väl flerfärgs lysdiodskyltar och de kan ju visa fler färger, tror iofs att de skulle klara de flesta färgerna i Göteborg (fast 10:an vetefan)…
De destinationsskyltar som såväl M28, M29, som M31 och M32 har är jag tveksam till att det är mekaniska punktmatriser, då de syns hyfsat dåligt i dagsljus, däremot i mörker med tänd bakgrundsbelysning så syns de riktigt bra. Funderar på om det är någon form av gulfärgade flytande kristaller i dessa skyltar (flytande kristall brukar vara svart text på grå bakgrund oftast).
I Norrköping använder man dels en monokromlysdiodskylt (orange) som destinationsskylt och en flerfärgslysdiodskylt som linjenummer, allt monterat i samma skylt. Enbart linjenummer förekommer aldrig, utom bak på M97, där de gamla bandrullarna med vev finns kvar.
Tyvärr så finns inte tillverkaren av dessa skyltar (firma från Finspång) kvar heller, så nu söks ersättning, särskilt till de 6 vagnar som kommit hem från Stockholm (gick där med SL:s utrustning, som demonterats). Man kan nog tänka sig att det blir nya skyltar till samtliga vagnar och rent av även nya skyltar (bildskärmar) inne i vagnarna, då ju RKM kräver mer än befintliga klarar.
Ska vi snacka om färgskyltar så bör vi väl studera t.ex Västerås (och kanske Örebro numer) som har (och bytt ut till) färgskyltar på alla bussar.
Med bra mjukvara går det ju att fixa det mesta i såna färgskyltar... (hehe)
Re: Nummerlösa spårvagnar i Göteborg
Det har man ju, men det går även att köpa in dem utan upphandling, det är så billigt.leifd skrev:Även pappskyltar (plastskyltar) måste ju tillverkas av någon (om man inte har en egen organisation som gör det).C12C3C3C12 skrev:Pappskyltar på sidan som på den gamla goda tiden här i Stockholm på spårvagnarna om det nu finns någonting att klämma fast dem med.