Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Enligt ett tilläggsärende till trafiknämndens möte den 15 juni föreslås ett beslut att kameror ska installeras på X60/X60B så att föraren själv kan genomföra dörrstängning och efterkontroll från förarhytten. Därmed föreslås pendeltågen bli ensambemannade från och med 2023.
https://www.sll.se/globalassets/5.-poli ... savtal.pdf
https://www.sll.se/globalassets/5.-poli ... savtal.pdf
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Intressant. Några skribenter har väl tidigare hävdat att pendeltågens dåliga trafikutbud jämfört med tunnelbanan beror på dubbelbemanningen. Då blir det förhoppningsvis ändring på obalansen, t.ex. 30-minuterstrafik under helgmorgnar när många arbetar nätter och kvällar på Huddinge sjukhus samtidigt som tunnelbanelinjer med färre resenärer har 15-minuterstrafik.
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Det kan absolut innebära andra prioriteringar om kostnaden för ytterligare avgångar minskar. Men det blir ingen dramatisk skillnad. Av de rörliga kostnaderna är fordon och lokförare dyrare.
Men det jag tycker är mer intressant är hur man ska komma runt det regeringsbeslut som förbjuder ensambemanning på pendeltågen. Det nämns inte ens i rapporten. Det är möjligt att man kommer fram till en annan bedömning nu, men ändå märkligt att förarens arbetsmiljö och säkerheten ombord i händelse av olycka inte nämns överhuvudtaget.
Men det jag tycker är mer intressant är hur man ska komma runt det regeringsbeslut som förbjuder ensambemanning på pendeltågen. Det nämns inte ens i rapporten. Det är möjligt att man kommer fram till en annan bedömning nu, men ändå märkligt att förarens arbetsmiljö och säkerheten ombord i händelse av olycka inte nämns överhuvudtaget.
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Det går att utöka trafiken utan att öka antalet fordon i trafik, speciellt på helger.kildor skrev:Det kan absolut innebära andra prioriteringar om kostnaden för ytterligare avgångar minskar. Men det blir ingen dramatisk skillnad. Av de rörliga kostnaderna är fordon och lokförare dyrare.
Finns det någon anledning att ha olika regler för pendeltåg respektive tunnelbana?kildor skrev:Men det jag tycker är mer intressant är hur man ska komma runt det regeringsbeslut som förbjuder ensambemanning på pendeltågen. Det nämns inte ens i rapporten. Det är möjligt att man kommer fram till en annan bedömning nu, men ändå märkligt att förarens arbetsmiljö och säkerheten ombord i händelse av olycka inte nämns överhuvudtaget.
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Jo, men inte på de tider du pratade om (helgmorgnar och nätter).Enceladus skrev:Det går att utöka trafiken utan att öka antalet fordon i trafik, speciellt på helger.kildor skrev:Det kan absolut innebära andra prioriteringar om kostnaden för ytterligare avgångar minskar. Men det blir ingen dramatisk skillnad. Av de rörliga kostnaderna är fordon och lokförare dyrare.
Ja, kanske för att pendeltåg och tunnelbana inte är samma sak och har olika förutsättningar? Men visst, jag tror nog att det här förslaget kommer gå igenom trots allt. Det är mycket som har hänt på de 15 åren sedan kravet om dubbelbemanning kom.Enceladus skrev:Finns det någon anledning att ha olika regler för pendeltåg respektive tunnelbana?kildor skrev:Men det jag tycker är mer intressant är hur man ska komma runt det regeringsbeslut som förbjuder ensambemanning på pendeltågen. Det nämns inte ens i rapporten. Det är möjligt att man kommer fram till en annan bedömning nu, men ändå märkligt att förarens arbetsmiljö och säkerheten ombord i händelse av olycka inte nämns överhuvudtaget.
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
SvD från april 2006:
Ensamarbete på Citypendeln stoppas
https://www.svd.se/ensamarbete-pa-citypendeln-stoppas
Ensamarbete på Citypendeln stoppas
https://www.svd.se/ensamarbete-pa-citypendeln-stoppas
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Dessa förbud är väl företagsspecifika? Tex Tågkompaniet fick som jag förstod det köra Regina utan tågvärd med säkerhetstjänst, men SJ får det inte.kildor skrev:SvD från april 2006:
Ensamarbete på Citypendeln stoppas
https://www.svd.se/ensamarbete-pa-citypendeln-stoppas
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Alla tycker inte att det är en bra idé att ta bort tågvärdarns. P4 Stockholm
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Jag tror att den absoluta merparten av pendeltågsresenärerna stödjer idén om de besparade resurserna ("140 mnkr per år" enligt utlåtandet) går till utökad trafik. Turtäthet och trängsel är två av de viktigaste kvalitetsfaktorerna, och pendeltågen har stora brister i båda hänseendena. Jämförelsevis har tunnelbanan mycket högre kundnöjdhet, trots ensambemannade tåg.LÅ1 skrev:Alla tycker inte att det är en bra idé att ta bort tågvärdarns. P4 Stockholm
För flera år sedan uppskattade signaturen "Lars_L" att exempelvis grundläggande nattrafik kostar "under 7 miljoner på ett år". Den föreslagna effektiviseringen skulle troligtvis kunna finansiera ett tunnelbaneliknande trafikutbud på helger (inte bara nattrafik, utan också 10-minuterstrafik och längre 15-minuterstrafik). I praktiken skulle pendeltågen få sittplatsstandard under hela helgen (inklusive nätterna).
Resenärerna har sagt sitt: De föredrar tunnelbanans turtäthet och standard framför pendeltågens dubbelbemanning.
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Öresundståg har inte heller något krav om dubbelbemanning. För några år sedan försökte skyddsombuden stoppa ensambemannade tåg, men skyddsstoppet hävdes av Arbetsmiljöverket efter bara någon timme.kildor skrev:Ja, kanske för att pendeltåg och tunnelbana inte är samma sak och har olika förutsättningar? Men visst, jag tror nog att det här förslaget kommer gå igenom trots allt. Det är mycket som har hänt på de 15 åren sedan kravet om dubbelbemanning kom.
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Jo, det stämmer. Jag hittade referat av dessa rättsfall på Infosec:Joakim W skrev:Dessa förbud är väl företagsspecifika? Tex Tågkompaniet fick som jag förstod det köra Regina utan tågvärd med säkerhetstjänst, men SJ får det inte.kildor skrev:SvD från april 2006:
Ensamarbete på Citypendeln stoppas
https://www.svd.se/ensamarbete-pa-citypendeln-stoppas
https://databas.infosoc.se/rattsfall/15867
https://databas.infosoc.se/rattsfall/15854
Besluten gäller specifikt Citypendeln respektive Reginatåg på SJAB. Det intressanta med beslutet gällande Citypendeln är att det gäller från och med 1 juli 2006. Men då hade Citypendelns verksamhet redan upphört - Stockholmståg tog över 18 juni 2006. Jag misstänker att den här typen av beslut måste rikta sig till en specifik arbetsgivare/arbetssituation, men det finns väl anledning att tro att exakt samma beslut skulle ha fattats för Stockholmståg om de hade bemannat vissa tåg med enbart en förare. Det ansågs att beslutet var prejudicerande.
Det finns säkert fler exempel. I fallet med Öresundståg är det ju bara vid störningar det sker, vilket i och för sig också var fallet med Citypendeln. Men jag tycker inte det verkar självklart att man nu skulle kunna ta bort tågvärdarna på samtliga pendeltåg utan att arbetsmiljöverket eller regeringen skulle kunna komma att fatta ett liknande beslut som 2006. Om skyddsombudet lyfter frågan till arbetsmiljöverket (vilket de garanterat kommer göra) så kommer man naturligtvis få analysera och bedöma arbetsmiljön och riskerna i den specifika arbetssituationen. Att det förekommer enstaka öresundståg som går ensambemannade vid störningar behöver inte betyda att man planenligt kommer kunna köra alla pendeltåg med bara en person.Enceladus skrev:Öresundståg har inte heller något krav om dubbelbemanning. För några år sedan försökte skyddsombuden stoppa ensambemannade tåg, men skyddsstoppet hävdes av Arbetsmiljöverket efter bara någon timme.kildor skrev:Ja, kanske för att pendeltåg och tunnelbana inte är samma sak och har olika förutsättningar? Men visst, jag tror nog att det här förslaget kommer gå igenom trots allt. Det är mycket som har hänt på de 15 åren sedan kravet om dubbelbemanning kom.
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Hur påverkar de nya avgångsrutinerna Citybanans kapacitet?Trafikförvaltningen skrev:Nya avgångsrutiner på Stockholm City och Stockholm Odenplan med plattformsvärdar på plattform kommer att införas under uppstartsperioden.
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Om man har plattformsvärdar (utan säkerhetstjänst) som ser till att folk fördelas på plattformen så kan det ju snabba upp själva trafikutbytet, vilket är bra för kapaciteten.Enceladus skrev:Hur påverkar de nya avgångsrutinerna Citybanans kapacitet?Trafikförvaltningen skrev:Nya avgångsrutiner på Stockholm City och Stockholm Odenplan med plattformsvärdar på plattform kommer att införas under uppstartsperioden.
Det är nog också värt en slant att ha stationära avgångssignalerare som via TV-kameror håller koll på varje tåg och ger avgångssignal till föraren med en fast ljussignal, vilket gör själva avgångsproceduren snabbare än den som tillämpas idag.
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Ett samrådsförslag pendeltågstunneln citybanan var möjligheten att använda separata på- och avstigningsplattformar på innerstadsstationerna för att snabba på trafikantutbytet. 30 tåg i timmen under maxkapacitet på endast ett spår (per riktning för att mota petimätrarna i grind) visar att det är en framkomlig väg. Vad har pendeltågstunneln för kapacitet idag? Kanske hade det varit rätt att satsa på det i stället när man tittar på det så här i efterhand.
Genius on call
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Helt vansinnigt! Och det här säger SEKO om det!kildor skrev:Enligt ett tilläggsärende till trafiknämndens möte den 15 juni föreslås ett beslut att kameror ska installeras på X60/X60B så att föraren själv kan genomföra dörrstängning och efterkontroll från förarhytten. Därmed föreslås pendeltågen bli ensambemannade från och med 2023.
https://www.sll.se/globalassets/5.-poli ... savtal.pdf
"11 juni 2021
OGENOMTÄNKT FÖRSLAG MTR!MTR har nu tillsammans med SL gjort ett beställningsjobb med att kraftigt nedmontera trafiksäkerheten och resenärernas trygghet inom pendeltågstrafiken inom SL. Att helt ersätta tågvärdarna med kameror kommer inte medföra ett lika högt säkerhetstänk. Snabb hjälp vid start av hjärt-och lungräddning är kritiskt och en kamera kommer inte att kunna påbörja hjärt-och lungräddning. Vem ska ta hand om lokföraren och resenärerna vid händelse av olycka, ska SL erbjuda videosamtal med berördapersoner. Detta är ett ogenomtänkt förslag som helt saknar förankringi resenärernas och lokförarnas trygghet. Seko Spårtrafik måste fråga sig vem politikerna tjänar inom Stockholmsregionen, är det väljarna eller sina allierade inom näringslivet. Svaret kommer på nästa möte med trafikförvaltningen.Ingen riskanalys har genomförts inför det beslut som nu ligger på bordet. Förslaget har inte varit ute på remiss bland pendlarföreningarna. Detta kan bara ses av Seko Spårtrafik som ett beställningsjobb, för att öka vinsten för MTR.Men frågan kvarstår vilka av de politiker i trafikförvaltningen som tänker på resenärernas säkerhet och trygghet, eller skicka skattebetalarnas pengar till utlandet."
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Det är en oundviklig och nödvändig utveckling. Jag förstår att det finns egenintressen, det är klart att man inte vill förlora sitt jobb och bli ersatt av en maskin, men det finns många anledningar till att ersätta tågvakten (för det är ju egentligen det det handlar om på Pendeltågen i Stockholm) med kameror. Rätt utfört så kan man få bättre överblick över situationen, säkrare dörrstängningar, smarta kameror kan identifiera problem vid exempelvis dörrstängning och man sparar några sekunder per stopp, vilket både gör det lättare att hålla tiden och ger ett bättre flöde.
Jag är mer förvånad att det inte kommit tidigare.
Jag är mer förvånad att det inte kommit tidigare.
Genius on call
-
- Inlägg: 3129
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Det ena utesluter inte det andra, man kan mycket väl utöka med kameror som går till an trygghetscentral, automatik vid dörrstängning OCH ha kvar tågvärdarna som finns för att övervaka att allt fungerar,kan slå larm. En levande och tänkande människa är trots allt något annat än maskiner.Odd skrev:Det är en oundviklig och nödvändig utveckling. Jag förstår att det finns egenintressen, det är klart att man inte vill förlora sitt jobb och bli ersatt av en maskin, men det finns många anledningar till att ersätta tågvakten (för det är ju egentligen det det handlar om på Pendeltågen i Stockholm) med kameror. Rätt utfört så kan man få bättre överblick över situationen, säkrare dörrstängningar, smarta kameror kan identifiera problem vid exempelvis dörrstängning och man sparar några sekunder per stopp, vilket både gör det lättare att hålla tiden och ger ett bättre flöde.
Jag är mer förvånad att det inte kommit tidigare.
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Begränsade resurser innebär dock att det kan vara nödvändigt att välja mellan tågvärdar och fler avgångar. Eftersom Stockholms pendeltåg har stora problem med trängsel och turtäthet, två kvalitetsfaktorer som resenärerna värdesätter högt, är det troligen bättre att prioritera dessa.Lennart Petersen skrev:Det ena utesluter inte det andra, man kan mycket väl utöka med kameror som går till an trygghetscentral, automatik vid dörrstängning OCH ha kvar tågvärdarna som finns för att övervaka att allt fungerar,kan slå larm. En levande och tänkande människa är trots allt något annat än maskiner.Odd skrev:Det är en oundviklig och nödvändig utveckling. Jag förstår att det finns egenintressen, det är klart att man inte vill förlora sitt jobb och bli ersatt av en maskin, men det finns många anledningar till att ersätta tågvakten (för det är ju egentligen det det handlar om på Pendeltågen i Stockholm) med kameror. Rätt utfört så kan man få bättre överblick över situationen, säkrare dörrstängningar, smarta kameror kan identifiera problem vid exempelvis dörrstängning och man sparar några sekunder per stopp, vilket både gör det lättare att hålla tiden och ger ett bättre flöde.
Jag är mer förvånad att det inte kommit tidigare.
Enligt MSB omkom till exempel endast två tågresenärer i regelrätta tågolyckor under hela 90-talet. Tåg är alltså det i särklass säkraste transportmedlet, med eller utan tågvärdar. I så fall är det väl viktigare att öka tågtrafikens marknadsandel genom att göra den attraktivare.
-
- Inlägg: 3129
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Det ena utesluter inte det andra. Och är det fullsatta tåg så är kostnaden för tågvärd närmast försumbar.Enceladus skrev:[q
Begränsade resurser innebär dock att det kan vara nödvändigt att välja mellan tågvärdar och fler avgångar. Eftersom Stockholms pendeltåg har stora problem med trängsel och turtäthet, två kvalitetsfaktorer som resenärerna värdesätter högt, är det troligen bättre att prioritera dessa.
.
X60 har 374 sittplatser. 2x374=748 . Om vi skattar kostnad för tågvärd till 500kr/timme inkl.allt så är det ju bara att leka med miniräknaren för en resa på 20-30min.
Och en del av tågvärdens arbete måste ju ersättas av andra, plockstädning vid vändning, studera monitorerna i trygghetscentralen m.m
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
SL uppskattar besparingen till 140 miljoner kronor per år. Det är väldigt mycket trafik som kan fås för pengarna. Exempelvis skulle pendeltågen kunna få blå linjens trafikutbud på helger.Lennart Petersen skrev:Det ena utesluter inte det andra. Och är det fullsatta tåg så är kostnaden för tågvärd närmast försumbar.Enceladus skrev:[q
Begränsade resurser innebär dock att det kan vara nödvändigt att välja mellan tågvärdar och fler avgångar. Eftersom Stockholms pendeltåg har stora problem med trängsel och turtäthet, två kvalitetsfaktorer som resenärerna värdesätter högt, är det troligen bättre att prioritera dessa.
.
X60 har 374 sittplatser. 2x374=748 . Om vi skattar kostnad för tågvärd till 500kr/timme inkl.allt så är det ju bara att leka med miniräknaren för en resa på 20-30min.
Och en del av tågvärdens arbete måste ju ersättas av andra, plockstädning vid vändning, studera monitorerna i trygghetscentralen m.m