Kontantlösa butiker

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Odd »

Dessutom är Bitcoin och andra kryptovalutor relativt lätta att spåra, spårningen finns ju inbyggd i systemet, och nu senast har u FBI utnyttjat detta genom att spåra transaktionerna och därmed kunna beslagta just exakt de bitcoins som betalats som lösensumma. Till skillnad från vanliga banktransaktioner, där varje överföring innebär en avkoppling mellan "bäraren" (i brist på bättre uttryck) och värdet, där "bäraren" är bankens kassakista och värdet är siffrorna i datasystemet, så är varje millibitcoin spårbar vilket gör att man kan göra spaningslistor att när transaktioner som innehåller delar av några av de "märkta" delarna skall godkännas, så kan man spärra transaktionerna och, beroende på omständigheter, lägga beslag på den aktuella delen.
https://www.cbsnews.com/news/colonial-p ... ed-states/
Lite info om hur man beslagtar bitcoins: https://ngm.com.au/seizing-bitcoin-guide/
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Odd skrev:Dessutom är Bitcoin och andra kryptovalutor relativt lätta att spåra, spårningen finns ju inbyggd i systemet, och nu senast har u FBI utnyttjat detta genom att spåra transaktionerna och därmed kunna beslagta just exakt de bitcoins som betalats som lösensumma. Till skillnad från vanliga banktransaktioner, där varje överföring innebär en avkoppling mellan "bäraren" (i brist på bättre uttryck) och värdet, där "bäraren" är bankens kassakista och värdet är siffrorna i datasystemet, så är varje millibitcoin spårbar vilket gör att man kan göra spaningslistor att när transaktioner som innehåller delar av några av de "märkta" delarna skall godkännas, så kan man spärra transaktionerna och, beroende på omständigheter, lägga beslag på den aktuella delen.
Lite info om hur man beslagtar bitcoins: https://ngm.com.au/seizing-bitcoin-guide/
Bra, det!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Lennart Petersen skrev:Dom kände väl inte till dom här möjligheterna du anger . Uppenbart är det väl en och annan som lockats att investera i det här och här gick det alltså riktigt snett när dom under vapenhot tvingades transferera pengarna. Många har pengar , enkäter visar på att mer än 10% av svenska hushåll har banktillgångar i konton eller fonder till över miljonen.
Och tog dom nu kontakt med polis och rättsväsende och med det fick visa upp det mesta av sina affärer har jag extremt svårt att tro att det var olagliga affärer med i det hela. Gör man en vinst med kapitalet, säljer med förtjänst, så äger man att betala skatt för kapitalinkomst. Men denna skatt betalas först när man verkligen säljer av fonder eller i det här fallet en kryptovaluta (frånsett då den lilla schablonskatten på fonder) så jag kan inte se någon vettig anledning att spekulera i olagligheter. Kanske var avsikten att komma undan skatt kanske inte .
Eftersom rånarna visste om förmögenheten, och dessutom att den är oskyddad, är det väl inte obefogat att spekulera i dessa banor. Nu pågår det i alla fall en förundersökning om grovt penningtvättsbrott. Omständigheterna kring rånet är minst sagt suspekta.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Enceladus skrev:
Lennart Petersen skrev:Dom kände väl inte till dom här möjligheterna du anger . Uppenbart är det väl en och annan som lockats att investera i det här och här gick det alltså riktigt snett när dom under vapenhot tvingades transferera pengarna. Många har pengar , enkäter visar på att mer än 10% av svenska hushåll har banktillgångar i konton eller fonder till över miljonen.
Och tog dom nu kontakt med polis och rättsväsende och med det fick visa upp det mesta av sina affärer har jag extremt svårt att tro att det var olagliga affärer med i det hela. Gör man en vinst med kapitalet, säljer med förtjänst, så äger man att betala skatt för kapitalinkomst. Men denna skatt betalas först när man verkligen säljer av fonder eller i det här fallet en kryptovaluta (frånsett då den lilla schablonskatten på fonder) så jag kan inte se någon vettig anledning att spekulera i olagligheter. Kanske var avsikten att komma undan skatt kanske inte .
Eftersom rånarna visste om förmögenheten, och dessutom att den är oskyddad, är det väl inte obefogat att spekulera i dessa banor. Nu pågår det i alla fall en förundersökning om grovt penningtvättsbrott. Omständigheterna kring rånet är minst sagt suspekta.
Jaså, det gör det. Mot vilka då? Är någon delgiven misstanke om brott. Observera att detta är retoriska frågor, som jag varken förväntar mig eller önskar svar på. Även om Enceladus-kollektivet inte fattar det så hör sånt här dravel inte hemma här, utan passar "bäst" på Flashback.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev:Lite info om hur man beslagtar bitcoins: https://ngm.com.au/seizing-bitcoin-guide/
Bra sammanfattning. Jag vill dock göra ett litet tillägg till följande stycke:
Nyman Gibson Miralis skrev:Cold storage is by far the most secure way of storing bitcoin because a private key (that is never exposed to the Internet) is required to access the wallet. These wallets are difficult to identify because the key could be written down on paper, stored on a USB stick, or memorised by a suspect.
Ett annat sätt att lagra privata nycklar - förutom på papper, USB-stickor eller i ens eget minne - är som fysiska kontanter. Tidningar brukar illustrera kryptovalutan Bitcoin med guldmynt, och det är faktiskt så vissa använder den!
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Webbplatsen konsumenternas.se (som är ett samarbete mellan Konsumenternas Bank- och finansbyrå och Konsumenternas Försäkringsbyrå) skriver följande:
Sedlar och mynt som ges ut av Riksbanken är lagliga betalningsmedel och det innebär som huvudregel att var och en är skyldig att ta emot sedlar och mynt som betalning. Men den skyldigheten gäller inte utan undantag.

Som huvudregel gäller att var och en är skyldig att ta emot sedlar och mynt som betalning. Det står i Riksbankslagen (5 kapitlet, 1 § andra stycket). Men när det gäller förhållanden mellan enskilda eller mellan näringsidkare och konsumenter, alltså civilrättsliga förhållanden, så råder det avtalsfrihet. I offentligrättsliga förhållanden, som alltså rör förhållanden mellan staten och den enskilde, är rätten att avtala bort kontanter som betalningsmedel begränsade. Som exempel så får inte landstingen vägra att ta emot kontant betalning av sina patienter.
(länk)

Borde inte samma regel gälla för kommunerna som för landstingen (eller snarare regionerna)? Stockholms stad (kommunen) vägrar ju att acceptera kontanter i sina museum och i Kulturhuset. Och i vissa bibliotek och kanske alla bad. Jag kanske skulle anmäla kommunen till lämplig instans? JO? Eller i alla fall ställa frågan till kulturborgarrådet, och se om man får ett vettigt svar.

För övrigt tar ju inte statens museum heller kontanter. En skandal skulle jag säga! Så man kanske skulle väcka frågan hos Amanda Lind, den enda MP-ministrar som jag överraskande nog har fått en positiv uppfattning om.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Brottsoffret från det tidigare nämnda rånet hävdar i förhöret att bitcoinen kommer från hans hustrus familj i Iran. Endast 2-3 nära bekanta sägs ha känt till innehavet, men inte exakt hur mycket han hade. Vidare uppger brottsoffret att han pratade med Swedbank i Täby.

Om brottsoffrets berättelse stämmer så är det antingen någon av hans nära bekanta eller en bankanställd som anordnade rånet. Inget av dessa alternativ är omöjligt, men båda är ändå ganska osannolika. De nära bekanta påstås vara "mycket korrekta" människor. Visserligen tycks Swedbank ha en predisposition för penningtvätt, men då brukar det handla om större volymer.

Jag inväntar den pågående förundersökningen om grovt penningtvättsbrott innan jag spekulerar vidare.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev:Dessutom är Bitcoin och andra kryptovalutor relativt lätta att spåra, spårningen finns ju inbyggd i systemet, och nu senast har u FBI utnyttjat detta genom att spåra transaktionerna och därmed kunna beslagta just exakt de bitcoins som betalats som lösensumma. Till skillnad från vanliga banktransaktioner, där varje överföring innebär en avkoppling mellan "bäraren" (i brist på bättre uttryck) och värdet, där "bäraren" är bankens kassakista och värdet är siffrorna i datasystemet, så är varje millibitcoin spårbar vilket gör att man kan göra spaningslistor att när transaktioner som innehåller delar av några av de "märkta" delarna skall godkännas, så kan man spärra transaktionerna och, beroende på omständigheter, lägga beslag på den aktuella delen.
US seizes $2.3 million Colonial Pipeline paid to ransomware attackers
Ars Technica skrev:The speculation is reinforced by the fact that Colonial Pipeline paid in bitcoin, despite that option requiring an additional 10 percent added to the ransom. Bitcoin is pseudo-anonymous, meaning that while names aren't attached to digital wallets, the wallets and the coins they store can still be tracked.

It's possible that Colonial Pipeline chose to pay the higher ransom at the behest of law enforcement because bitcoin could be tracked and monero—the other currency accepted by DarkSide—is completely untraceable. Even if that is the case, it's not clear how law enforcement gained possession of the cryptographic key needed to empty the wallet.
Det spekuleras i att Colonial Pipeline medvetet valde att betala i bitcoin, trots den extra avgiften jämfört med monero, för att hjälpa FBI att spåra det enligt uppgift ryska hackernätverket DarkSide.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Om några år finns förhoppningsvis en e-krona som använder den mer resilienta blockkedjetekniken. Till dess får samhället hoppas att bankerna inte låter sina system krascha i alltför stor omfattning...

Skribenten har dock redan tidigare länkat till detta forskningsprojekt:
MSB skrev:Projektet visar även att det behöver utvecklas nya resilienta lösningar såsom exempelvis olika former av krediter eller förskottsbetalda kort som kan användas som komplement till dagens betaltjänster och när de system vi förlitar oss på i vardagen av någon anledning inte fungerar. Här är även Riksbankens projekt med att utveckla en elektronisk krona, en så kallad E-krona ett mycket intressant framtida komplement till de betaltjänster vi har idag.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Enceladus skrev:Brottsoffret från det tidigare nämnda rånet hävdar i förhöret att bitcoinen kommer från hans hustrus familj i Iran. Endast 2-3 nära bekanta sägs ha känt till innehavet, men inte exakt hur mycket han hade. Vidare uppger brottsoffret att han pratade med Swedbank i Täby.

Om brottsoffrets berättelse stämmer så är det antingen någon av hans nära bekanta eller en bankanställd som anordnade rånet. Inget av dessa alternativ är omöjligt, men båda är ändå ganska osannolika. De nära bekanta påstås vara "mycket korrekta" människor. Visserligen tycks Swedbank ha en predisposition för penningtvätt, men då brukar det handla om större volymer.

Jag inväntar den pågående förundersökningen om grovt penningtvättsbrott innan jag spekulerar vidare.
Jag tycker Enceladus-kollektivet ska ge :evil: i att spekulera vidare i detta överhuvud taget! Ämnet har dessutom ingen bäring på trådens rubrik.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev:
Om några år finns förhoppningsvis en e-krona som använder den mer resilienta blockkedjetekniken. Till dess får samhället hoppas att bankerna inte låter sina system krascha i alltför stor omfattning...

Skribenten har dock redan tidigare länkat till detta forskningsprojekt:
MSB skrev:Projektet visar även att det behöver utvecklas nya resilienta lösningar såsom exempelvis olika former av krediter eller förskottsbetalda kort som kan användas som komplement till dagens betaltjänster och när de system vi förlitar oss på i vardagen av någon anledning inte fungerar. Här är även Riksbankens projekt med att utveckla en elektronisk krona, en så kallad E-krona ett mycket intressant framtida komplement till de betaltjänster vi har idag.
Det som var nytt i Svt-länken var videon.

Frågan är hur e-kronan kommer att fungerar utan bank-uppkoppling. Förmodligen inte alls.
Men e-kronan är inte tänkt att ersätta fysiska kontanter, utan bara att vara ett komplement. Sedlar och mynt har två stora fördelar. De fungerar i alla lägen och de är anonyma, alltså inte spårbara.

Pengar luktar inte. Låt det föbli så!
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

LÅ1 skrev:[q

Frågan är hur e-kronan kommer att fungerar utan bank-uppkoppling. Förmodligen inte alls.
Men e-kronan är inte tänkt att ersätta fysiska kontanter, utan bara att vara ett komplement. Sedlar och mynt har två stora fördelar. De fungerar i alla lägen och de är anonyma, alltså inte spårbara.

Ett mynt ja, men egentligen är väl inte en sedel anonym. Den har ju ett unikt nummer och kan spåras om man noterat numret. Rent hypotetisk skulle det ju relativt enkelt gå att bygga in läsare som noterar sedelnummer i uppräkningsmaskiner,bankomater och butikernas sedelautomater.
Från början var ju f.ö en sedel detsamma som en skuldsedel och ett bevis från banken att man deponerat mynt (otympliga kopparplåtar).
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Lennart Petersen skrev:

Ett mynt ja, men egentligen är väl inte en sedel anonym. Den har ju ett unikt nummer och kan spåras om man noterat numret. Rent hypotetisk skulle det ju relativt enkelt gå att bygga in läsare som noterar sedelnummer i uppräkningsmaskiner,bankomater och butikernas sedelautomater.
Från början var ju f.ö en sedel detsamma som en skuldsedel och ett bevis från banken att man deponerat mynt (otympliga kopparplåtar).
Väl teoretiskt. Om jag köper en kaffe på Pressbyrån och betalar med en femhundring så får jag en del sedlar i växel som knappast går att koppla till mig.
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

Väl teoretiskt. Om jag köper en kaffe på Pressbyrån och betalar med en femhundring så får jag en del sedlar i växel som knappast går att koppla till mig.
Ja det är förvisso teoretiskt och hypotetiskt, men ändå inom det möjligas gräns.
Om bankomaten fick en läsare så skulle den kunna notera vem som fick femhundringen, och på samma sätt kunde Pressbyråns sedelautomat notera numret på mottagen femhundring och utlämnade sedlar i växel.
Får du ett brev som gått i Postnords maskiner så ligger det kvar en bild på adressidan i 5dagar. ”Avdelning vi ser dig”
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Att förvara Bitcoin i madrassen är lika dumt som att förvara kontanter i madrassen. Att sedan sprida att man har några miljoner i madrassen är ännu dummare. Att personen blev rånad hade inte med valutan att göra utan att personen förvarade ett antal miljoner av ett giltigt betalmedel oskyddat hemma och dessutom spred denna uppgift.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Idag tittade jag in på Bauhaus för att köpa några smågrejer. När jag tittade ut så hade jag endast köpt en av grejerna, då jag endast hade kvar en tjugolapp och två tior. Anledningen var att de inte kunde ta emot kortbetalningar. Detta visar på bristerna i kortsystemet i allmänhet och våndan av att endast ha en leverantör som kortinlösare. Hade dom så bara haft exempelvis en Izettle som reservlösning så hade de inte haft så många kunder som fick gå ut igen tomhänta. Förmodligen skulle inköpet av sådana betalat sig efter första gången.

Detta gäller givetvis även onlinebutiker. Allt fler butiker har en enda leverantör och ingen som helst reservlösning. Det gör dem sårbara för enkelfel.
https://www.dn.se/ekonomi/betalningstja ... 0-minuter/
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

BSB101 skrev:Att förvara Bitcoin i madrassen är lika dumt som att förvara kontanter i madrassen. Att sedan sprida att man har några miljoner i madrassen är ännu dummare. Att personen blev rånad hade inte med valutan att göra utan att personen förvarade ett antal miljoner av ett giltigt betalmedel oskyddat hemma och dessutom spred denna uppgift.
I en av Hasse Alfredsons monologer säger han att han har besparingarna i madrassen. Och för säkerhets skull så har han madrassen i bankfacket. :D
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

BSB101 skrev:Att förvara Bitcoin i madrassen är lika dumt som att förvara kontanter i madrassen. Att sedan sprida att man har några miljoner i madrassen är ännu dummare. Att personen blev rånad hade inte med valutan att göra utan att personen förvarade ett antal miljoner av ett giltigt betalmedel oskyddat hemma och dessutom spred denna uppgift.
Så kan det vara, men under alla förhållanden tycker jag det är oförsvarligt att som Enceladus-kollektivet gör, antyder att brottsoffren har delansvar i att rånet inträffade.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

dr Cassandra Nojdh skrev:
Så kan det vara, men under alla förhållanden tycker jag det är oförsvarligt att som Enceladus-kollektivet gör, antyder att brottsoffren har delansvar i att rånet inträffade.
Inte mer oförsvarligt än att försöka få det hela att handla om Bitcoin. Sedan finns det något som heter eget ansvar och om man har några miljoner i madrassen kanske man inte ska bli förvånad om man blir rånad om man spritt det hela på byn.
Låst