wax skrev:leifd skrev:Hmmm...
Efter konsultation, kan ja väl konstatera att vagnsituationen inte är så bra som jag trodde...
M06 finns 8 st i drift, en står med lite skador, strömavtagare o lite annat. Nionde M06:an är fortfarande i Stockholm, över sommaren är de sagt nu. Vagn 40 beräknas komma under maj månad, i drift under juni, om allt går som de ska.
M97 finns 10 st alla i drift, någon står med fel idag dock.
M98 finns 3st ingen i drift, 22 ej driftsatt efter ombyggnad 23+24 i Tyskland för ombyggnad.
M67K, 90 går i trafik normalt, 88 i undantagsfall. Övriga 4-5 är avställda med utslitna hjul och en del andra skador.
M11, samtliga avställda.
Det går vardagar 17 omlopp i trafik.
- Hur ser vagnssituation ut i dag? Vilken står/stod med fel? (Kanske platsar bättre i ny tråd...)
Idag ja... fast vi kan skriva för närvarande istället tror jag. Tar med verkvagnarna men utelämnar museivagnarna.
M67B 901 och 902 finns i drift och används av Anker AB för snöröjning, lövsopning och frostbekämpning av körtråden (901).
M67B 902 vid Strömbacken. Foto 2021-01-11 Leif D.
M67B 901 vid Rådhuset. Foto 2021-02-01 Leif D.
M67K samtliga skrotade utom 90 som är museivagn.
M97 61, 62, 63, 65, 66, 67, 68, 69 och 70 i drift. 63, 66 och 67 är ej upprustade och kommer att ställas av då "Stockholmsvagnarna" har kommit i drift.
M98 alla ur drift sedan 2012. 21 finns i Bremens spårvägsmuseeum, 22 står i vagnhallen och 23 står ute, dessa båda är skrotbeslutade. 24 är skrotad.
M98 23, foto 2021-02-04 Leif D.
M06 31-46 är i drift, men någon (31 tror jag) står för hjulbyte just nu och 46 är nog kvar i Västerås, som sista vagn som får F8 där. 47-52 (fd A34) är avställda i väntan på F8 som ska ske i Norrköping.
Avställda vagnar i den tillbyggda vagnhallsdelen. Foto 2021-01-05 Leif D.
Vagn 50 är under arbete, F8, och beräknas vara klar till sommaren. Tyvärr tar det tid att bygga upp ny verksamhet med ny personal, men detta görs ju i egen regi och blir förhoppningsvis med bättre kvalité än det man fått då F8 upphandlats.
M06 50 i den nya revisionsverkstaden, straxt efter att den kom till Norrköping. Obs att vagnskorgen står på verkstadsboggier. Foto 2020-07-06 Leif D.
M11 samtliga 6 avställdes 2012 och såldes 2014. 4 av dessa ska ha skrotats och blivit reservdelar. 2 ska ha hamnat på någon fordonsutbildning i Tillberga, okänt om de finns kvar där.
Vardagstrafiken är nu 18 omlopp.