Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
dr Cassandra Nojdh skrev: Sådant här lär vi väl inte få se på Tvärbanans Kistagren, men jag är lite besviken på att detta inte blev av på Solnagrenen:
Foto-Peter-Bolin.jpg (114.54 KiB) Visad 3789 gånger
Kanske man kan hoppas på att detta rättas till när Kistagrenen öppnas. Den ska visst köras på sikt ( ), har jag hört, så vagnens avsaknad av ombordutrustning för tågskydd ska väl inte utgöra ett alltför stort hinder.
Nja, förhoppningen att "någon" skall arrangera något liknande på Kistagrenen torde väl vara tämligen ogrundad, då erforderliga resurser måste hämtas från SSS, en organisation Du aldrig missar en möjlighet att håna; "spårvägsaktivisterna" inom och utom Spårvägssällskapet har verkligen lyckats förstöra Kistagrenen och förvandlat den till Nockebybanan 2.0."
Inte utan en viss förundran, tager jag mig en funderare över vilka av alla dessa mina vänner, som har kraften och erforderligt inflytande att "förstöra" en nybyggd spårvägslinje ... ?
2019-06-15 Malmköping.jpg (91.81 KiB) Visad 3789 gånger
Jag kan dock informera; att huvudrollsinnehavaren av ovan illustrerade "Extravaganza" på linje 22, njuter sin pensionärstillvaro med stilla turer på den vackra spårvägen i Malmköping.
Foto Magnus Dahlberg 2019-06-15,.jpg (78.23 KiB) Visad 3789 gånger
1 skrev:
Nja, förhoppningen att "någon" skall arrangera något liknande på Kistagrenen torde väl vara tämligen ogrundad, då erforderliga resurser måste hämtas från SSS, en organisation Du aldrig missar en möjlighet att håna; "spårvägsaktivisterna" inom och utom Spårvägssällskapet har verkligen lyckats förstöra Kistagrenen och förvandlat den till Nockebybanan 2.0."
Inte utan en viss förundran, tager jag mig en funderare över vilka av alla dessa mina vänner, som har kraften och erforderligt inflytande att "förstöra" en nybyggd spårvägslinje ... ?
2019-06-15 Malmköping.jpg
Jag kan dock informera; att huvudrollsinnehavaren av ovan illustrerade "Extravaganza" på linje 22, njuter sin pensionärstillvaro med stilla turer på den vackra spårvägen i Malmköping.
Foto Magnus Dahlberg 2019-06-15,.jpg
Hälsar / Lena
Men herre -lar, den värderade nr. 1 tar tydligen detta personligt. Ett gott råd, oss gamlingar emellan, är att tänka på blodtrycket och inte hetsa upp sig för mycket. T.o.m. den värderade nr. 1 borde kunna inse att det är en viss skillnad mellan vad jag anser om hur Kistagrenen ska utformas, och att jag önskar se en historisk vagn i trafik vid invigningar eller motsvarande händelser. Förr kunde Region Stockholm tillåta sig att finansiera sådana saker (Tvärbanan 2010, Lidingöbanan 2013), under Tamsons knappa stjärna lär vi nog inte få se det.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
(Nåja. Inte för att på något sätt förringa de styrandes insatser, men SÅ dyra var egentligen inte dessa aktiviteter med gamla spårvagnar för landstinget. När vi en vacker dag inviger Kistagrenen i sin fulla längd så kanske regionen rentav sponsrar en överflygning med gamla flygplan, som för sista gången lyfter från Bromma flygplats för att sedan landa någon annanstans medan den grova asfalten på start- och bromsbanorna plöjs upp för att ersättas med något mer cykelvänligt!)
Kära tanter och i förekommande fall farbröder, åter till dagordningen!
Jag vill nog i och för sig påstå att det är ställt bortom rimligt tvivel att SSS bl a genom veritabelt tjat i tidskriften "Modern stadstrafik" åtminstone bidragit till att signalsystemet på kistagrenen ströks på ett ganska sent stadium. Nästa stycke har jag däremot inte hunnit kolla upp alla fakta kring, så ni får se det som ett utkast!
Den inverkan som SSS haft får förstås beskrivas som enorm - det krävdes givetvis en hel del för att rubba det grundmurade förtroendet för den välrenommerade leverantör, som i åratal upprepade gånger getts fortsatt förtroende att utveckla signalsystemet vidare inte bara på Tvärbanans förlängning, utan även på den s k "befintliga Tvärbanan". Det var givetvis med stor besvikelse och förvåning i alla led, som detta förtroende plötsligt bröts efter succéartade framsteg i projektet.
Men nu får man hur som helst rätta in sig efter den nya ordningen! Ut med kulörta lyktor och in med gula skyltar, nu snart med extra lagom reflekterande beläggning!
PS: Vem är det som säger att hästspårvagnen saknar tågskyddssystem? Den är ju försedd både med effektiv handbroms och med utrustning för att i nödsituationer avbryta vagnens framdrivning (dvs sprinten som man kan dra ur när hästen skenar!). Och kuskens klädsel och övriga utrustning är givetvis validerad enligt dåtidens standard för att klara alla förekommande väderförhållanden längs vägen.
daniel_s skrev:PS: Vem är det som säger att hästspårvagnen saknar tågskyddssystem? Den är ju försedd både med effektiv handbroms och med utrustning för att i nödsituationer avbryta vagnens framdrivning (dvs sprinten som man kan dra ur när hästen skenar!). Och kuskens klädsel och övriga utrustning är givetvis validerad enligt dåtidens standard för att klara alla förekommande väderförhållanden längs vägen.
Tja, inte vet jag. Det var förstås A12:an på Peter Bohlins bild som avsågs i mitt inlägg.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
daniel_s skrev:(Nåja. Inte för att på något sätt förringa de styrandes insatser, men SÅ dyra var egentligen inte dessa aktiviteter med gamla spårvagnar för landstinget. När vi en vacker dag inviger Kistagrenen i sin fulla längd så kanske regionen rentav sponsrar en överflygning med gamla flygplan, som för sista gången lyfter från Bromma flygplats för att sedan landa någon annanstans medan den grova asfalten på start- och bromsbanorna plöjs upp för att ersättas med något mer cykelvänligt!)
Kära tanter och i förekommande fall farbröder, åter till dagordningen!
Jag vill nog i och för sig påstå att det är ställt bortom rimligt tvivel att SSS bl a genom veritabelt tjat i tidskriften "Modern stadstrafik" åtminstone bidragit till att signalsystemet på kistagrenen ströks på ett ganska sent stadium. Nästa stycke har jag däremot inte hunnit kolla upp alla fakta kring, så ni får se det som ett utkast!
Den inverkan som SSS haft får förstås beskrivas som enorm - det krävdes givetvis en hel del för att rubba det grundmurade förtroendet för den välrenommerade leverantör, som i åratal upprepade gånger getts fortsatt förtroende att utveckla signalsystemet vidare inte bara på Tvärbanans förlängning, utan även på den s k "befintliga Tvärbanan". Det var givetvis med stor besvikelse och förvåning i alla led, som detta förtroende plötsligt bröts efter succéartade framsteg i projektet.
Men nu får man hur som helst rätta in sig efter den nya ordningen! Ut med kulörta lyktor och in med gula skyltar, nu snart med extra lagom reflekterande beläggning!
Då skrev den värderade nr. 1 ett långt inlägg, som jag såg mig föranlåten att destillera en aning innan jag bemötte detsamma:
dr Cassandra Nojdh skrev:
1 skrev:
Nåväl, till huvudfrågan; hur skall man snabbt få igång linje 22 med genomgående trafik?
Eftersom jag understundom tycks tillhöra medlemskaran i ” populistiska flosklernas gemenskap” så passar jag.
Men jag kan höra en röst som viskar från den tekniskt ansvarige i Bergen;
”Sluta att leka med skattebetalarnas pengar. Linje 22 är ingen ”höghastighets stambana”. Det är en spårväg – släck ner signalsystemen som dessutom inte är kompatibla och kör på sikt som man gör på spårvägar. Och har man mindre tilltro till sina förare av spårvagnarna än sina bussförare, så komplettera hastighetstavlorna med passiva baliser.
Och när Ni köper nya spårvagnar – köp beprövade typer, även om de innehåller ”gammal teknik”, uttjatad undanflykt för att ”uppfinna spårvagnen på nytt" – samt involvera redan från första början de som skall ansvara för vagnarnas trafikproduktion och underhåll”!
Men så klart, de är väl bara amatörer ”på andra sidan kölen”.
Vänliga Hälsningar / Lena
Legitimerad Populist
Ja, jag skalar bort det ovidkommande (tramset skulle kamrat "Inge" ha sagt) och ägnar mig åt det som ev. kan ha bäring på mina tidigare inlägg.
Faktiskt har jag ägnat förmiddagen åt att läsa igenom ett stort antal trådar som behandlar ämnet, i mer eller mindre närliggande form. Där finns en hel del för den intresserade att ta del av. Dessutom har ju Harald helt nyss kompletterat med ytterligare infomation, hjärtligt tack för det. Men jag hittade ett citat i en tidigare tråd, det korpar jag rakt av "Tycker ni att säkerhet kostar - prova då en olycka". Själv är jag bara glad att det säkerhetstänkande som den värderade nr. 1 (m.fl. faktiskt) ger uttryck för inte har påverkat Tvärbanans utformning.
Det är ju beklagligt att den värderade nr. 1 har börjat höra röster, även om jag tror att det är oklokt att projicera dem på någon tekniskt ansvarig i Bergen. Om man är amatörer "på andra sidan kölen" vet jag inte. Det är möjligt att det finns ett annat säkerhetstänk där. Däremot vet jag att en ouppmärksam förare, i kombination med ett undermåligt ATC-system, 2012 totalkvaddade ett sprillans nytt FLIRT-tåg, värt många miljoner NOK: https://www.aibn.no/Jernbane/Avgitte-ra ... 2?ref=1723
Den som vill se diskussionen i sin helhet följer naturligtvis länken ovan.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Är det ingen av ärade forumdeltagare som kör på 12:an? Är det fortfarande som på gamla goda tiden när jag körde att signalerna är utan tåginverkan (förarens uppgift var att kolla signalerna) var placerade vid kurvor samt bron över Drottningholmsvägen där den sista signalen kunde påverkas från ställverket. Hur var det nu med Lidingöbanan förr och nu?
C12C3C3C12 skrev:Är det ingen av ärade forumdeltagare som kör på 12:an? Är det fortfarande som på gamla goda tiden när jag körde att signalerna är utan tåginverkan (förarens uppgift var att kolla signalerna) var placerade vid kurvor samt bron över Drottningholmsvägen där den sista signalen kunde påverkas från ställverket. Hur var det nu med Lidingöbanan förr och nu?
Sedan 1998 är alla signaler ställverksmanövrerade mellan Alvik och Alléparken, och försignaleringen är slopad.
I övrigt är Nockebybanan i allt väsentligt likadan som den varit sedan 1967, några enstaka nya signaler har tillkommit vid övergångsväxlarna vid Klövervägen och Rimmargatan. Enkel och bra förregling. Inget tågskyddssystem.
Lidingöbanan har ATC sedan 1993 och är sedan 1995 helt signalreglerad.
Om än bara de två första hållplatserna. (Detta diskuteras i annan tråd.) När öppnas nästa etapp, till Annedal, Rissne, Ursvik? Hur långt framskridet är bygget?
Om än bara de två första hållplatserna. (Detta diskuteras i annan tråd.) När öppnas nästa etapp, till Annedal, Rissne, Ursvik? Hur långt framskridet är bygget?
Om än bara de två första hållplatserna. (Detta diskuteras i annan tråd.) När öppnas nästa etapp, till Annedal, Rissne, Ursvik? Hur långt framskridet är bygget?
Det är tänkt att första turen hela vägen till Ursvik ska gå år 2022, men "det är en tight tidsplan". Frågan om Tvärbanans nattrafik lämnas däremot obesvarad. Vi som har varit med ett tag vet hur detta kommer att sluta, nämligen med matarbussar från Hallonbergen med "flexibla nattstopp" som ingen efterfrågar.
Om man tar kartan och följer den nya sträckningen kan man se att man hunnit en del. Vid vissa knutplatser med annan trafik kanske man gör senare för att störa minst.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Spanade in Tvärbanans anslutning till Bromma flygplats nu efter att trafiken kommit igång.
Något som slog mig var att det på flygplatsområdet inte finns en enda skylt som visar vägen till spårvägshållplatsen. Är Swedavia månne mer intresserade av att resenärerna åker andra färdmedel så att de kan casha in sina avgifter? Eller har jag missat nåt?
(Jag vet att trafiken ju just precis startat men skyltar borde ju rimligen varit uppsatta och övertäckta fram tills dess att spårvägstrafiken börjat.)
Täbygrenen tillhör en av de elva ansökningar som har beviljats stadsmiljöavtal i år. I ansökningen ingår även "Gång- och cykelåtgärder Nybroplan". Finns det måhända planer på att förbereda även den platsen för fler spårvagnar i framtiden?
(Sidokommentar: Efter publiceringen av "Kollektivtrafikplan 2050" kallar jag Tvärbanans Kistagren för Täbygrenen.)
Täbygrenen tillhör en av de elva ansökningar som har beviljats stadsmiljöavtal i år. I ansökningen ingår även "Gång- och cykelåtgärder Nybroplan". Finns det måhända planer på att förbereda även den platsen för fler spårvagnar i framtiden?
(Sidokommentar: Efter publiceringen av "Kollektivtrafikplan 2050" kallar jag Tvärbanans Kistagren för Täbygrenen.)
Vill du bli förstådd i debatten så skriver du ”Kistagrenen”, vill du inte bli förstådd utan bara briljera med underligheter så skriver du ”Täbygrenen”. Välj efter eget tycke.
Täbygrenen tillhör en av de elva ansökningar som har beviljats stadsmiljöavtal i år. I ansökningen ingår även "Gång- och cykelåtgärder Nybroplan". Finns det måhända planer på att förbereda även den platsen för fler spårvagnar i framtiden?
(Sidokommentar: Efter publiceringen av "Kollektivtrafikplan 2050" kallar jag Tvärbanans Kistagren för Täbygrenen.)
Vill du bli förstådd i debatten så skriver du ”Kistagrenen”, vill du inte bli förstådd utan bara briljera med underligheter så skriver du ”Täbygrenen”. Välj efter eget tycke.
Jag tror vi alla vet vad Enceladus väljer bland de alternativen.
Täbygrenen tillhör en av de elva ansökningar som har beviljats stadsmiljöavtal i år. I ansökningen ingår även "Gång- och cykelåtgärder Nybroplan". Finns det måhända planer på att förbereda även den platsen för fler spårvagnar i framtiden?
(Sidokommentar: Efter publiceringen av "Kollektivtrafikplan 2050" kallar jag Tvärbanans Kistagren för Täbygrenen.)
Vill du bli förstådd i debatten så skriver du ”Kistagrenen”, vill du inte bli förstådd utan bara briljera med underligheter så skriver du ”Täbygrenen”. Välj efter eget tycke.
Visst! Man kan också säga "Helenelundsgrenen" (efter ändhållplatsen) eller "Sollentunagrenen" (analogt med "Solnagrenen"). Här finns mängder av kreativa möjligheter
Täbygrenen var ett fräscht grepp, men Enceladus-kollektivet har ju alltid varit före sin tid (som kanske inte ens kommer)!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Men var och en lever ju i sin egen bubbla, och där kan ju mycket uppfinnas (t.ex. hjulet).
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Men var och en lever ju i sin egen bubbla, och där kan ju mycket uppfinnas (t.ex. hjulet).
Fortsätter vi på den tråden så går det ju att fantisera om allt möjligt inte bara Täbylinjen utan även Bogesundslinjen, Värmdölinjen, Tyresölinjen och allehanda förlängningar.