"Durriga" spårvagnsfärder
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 414
- Blev medlem: fredag 14 september 2007 22:41
- Ort: Linköping
"Durriga" spårvagnsfärder
En del spårvagnsfärder i Norrköping blir väldigt durriga (vibrerande och bullriga). Jag har lagt märke till att det skiljer sig mycket mellan olika vagnar på samma sträcka och dag. Det första man tänker att det måste bero på är ju att hjulen behöver svarvas till, MEN, det tycks inte durra hela tiden, utan främst i vissa faser av acceleration och inbromsning, inte när vagnen bara rullar på fart som den redan har. Vad beror då detta på? Jag åkte en mycket "durrig" färd från Resecentrum till Hageby centrum med M06 35 idag. Det bullrade mycket kring spårvägen när vagnen åkte vidare mot Kvarnberget också. Några timmar senare skulle jag åka därifrån. Då kom först M06 34, som inte orsakade hälften så mycket buller. Den tycktes dock ha fått ett fel, för trots väntande resenärer stannade den inte utan for vidare mot stan utan destinationsskyltning. I väntan på nästa avgång mot stan passerade M97 67 i andra riktningen. De bullrade inte heller särskilt mycket. Så småningom kunde jag åka till Stortorget med M06 45. Det var en helt annan sorts färd än den med 35:an. Det kändes väldigt tyst och vibrartionsfritt ombord.
Kan någon förklara den här skillnaden mellan olika vagnar, och varför "durriga" vagnar, inte "durrar" hela tiden, utan i vissa faser av acceleration och inbromsning, om denna observation är korrekt?
Kan någon förklara den här skillnaden mellan olika vagnar, och varför "durriga" vagnar, inte "durrar" hela tiden, utan i vissa faser av acceleration och inbromsning, om denna observation är korrekt?
- Stefan Widén
- Inlägg: 3042
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: "Durriga" spårvagnsfärder
OM du läser denna
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... ibrationer
tidigare tråd så får du svar. Statusen nu är att det jobbas på att hitta den slutliga lösningen både i Sthlm och Norrköping.
Stefan
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... ibrationer
tidigare tråd så får du svar. Statusen nu är att det jobbas på att hitta den slutliga lösningen både i Sthlm och Norrköping.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: "Durriga" spårvagnsfärder
Flytta till Göteborg, bo här i två år och åk mycket spårvagn - så har du löst problemet själv.
//T
//T
Med reservation för tyckfel.
-
- Inlägg: 414
- Blev medlem: fredag 14 september 2007 22:41
- Ort: Linköping
Re: "Durriga" spårvagnsfärder
Jag har läst den tråden nu, men fick ändå inte riktigt klart för mig: Är det helt fastställt att orsaken är körning på flis, och att det har slitit på hjulen? Man tycker ju att ojämna hjul skulle få vagnen att vibrera konstant, så länge den rör sig, men med högre intensitet ju högre farten är. Jag tror att jag har upplevt sådana här färder även i M97, men anses det vara värst med M06 i Norrköping? Hur var det med detta problem på den gamla tidens spårvägslinjer i Stockholm och med Norrköpings historiska modeller? Finns problemet i Helsingfors, Oslo och Trondheim?
Re: "Durriga" spårvagnsfärder
Olika delar av vagnen har väl olika resonansfrekvenser, även om man givetvis försöker undvika sådant så gott det går då vagnarna konstrueras.
-
- Inlägg: 2101
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: "Durriga" spårvagnsfärder
Nu kanske jag är ute och cyklar på spårvägsspåret men dom gamla vagnarna (A24-A27) var väl byggda av stål, dom nya har väl kompositmaterial i stommen, kan det vara en resonansfråga?
(Oops tack för den passningen M_M).
För mig som kört A24 var det ytterst ovanligt med hjulplattor, blev det någon försvann den efter ett tag. ( Ingen diskussion om ljudnivån här, det har vi redan i en annan tråd).
(Oops tack för den passningen M_M).
För mig som kört A24 var det ytterst ovanligt med hjulplattor, blev det någon försvann den efter ett tag. ( Ingen diskussion om ljudnivån här, det har vi redan i en annan tråd).
- Stefan Widén
- Inlägg: 3042
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: "Durriga" spårvagnsfärder
20581000184197 skrev:Jag har läst den tråden nu, men fick ändå inte riktigt klart för mig: Är det helt fastställt att orsaken är körning på flis, och att det har slitit på hjulen? Man tycker ju att ojämna hjul skulle få vagnen att vibrera konstant, så länge den rör sig, men med högre intensitet ju högre farten är. Jag tror att jag har upplevt sådana här färder även i M97, men anses det vara värst med M06 i Norrköping? Hur var det med detta problem på den gamla tidens spårvägslinjer i Stockholm och med Norrköpings historiska modeller? Finns problemet i Helsingfors, Oslo och Trondheim?
Det är inte samma problem med andra vagntyper. Och som jag skrev så jobbas det på lösning.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: "Durriga" spårvagnsfärder
Nja, många moderna spårfordon har någon form av problem med hjulen! Det kan ta sig lite olika uttryck men en gemensam faktor tycks vara mjukt stål som ska vara snällt mot spåret...
Re: "Durriga" spårvagnsfärder
Och vad gäller det historiska perspektivet, så äre så enkelt att de inte fans krossgrus/flis för sandning förr.Stefan Widén skrev:20581000184197 skrev:Jag har läst den tråden nu, men fick ändå inte riktigt klart för mig: Är det helt fastställt att orsaken är körning på flis, och att det har slitit på hjulen? Man tycker ju att ojämna hjul skulle få vagnen att vibrera konstant, så länge den rör sig, men med högre intensitet ju högre farten är. Jag tror att jag har upplevt sådana här färder även i M97, men anses det vara värst med M06 i Norrköping? Hur var det med detta problem på den gamla tidens spårvägslinjer i Stockholm och med Norrköpings historiska modeller? Finns problemet i Helsingfors, Oslo och Trondheim?
Det är inte samma problem med andra vagntyper. Och som jag skrev så jobbas det på lösning.
Stefan
- Stefan Widén
- Inlägg: 3042
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: "Durriga" spårvagnsfärder
leifd skrev:Och vad gäller det historiska perspektivet, så äre så enkelt att de inte fans krossgrus/flis för sandning förr.Stefan Widén skrev:20581000184197 skrev:Jag har läst den tråden nu, men fick ändå inte riktigt klart för mig: Är det helt fastställt att orsaken är körning på flis, och att det har slitit på hjulen? Man tycker ju att ojämna hjul skulle få vagnen att vibrera konstant, så länge den rör sig, men med högre intensitet ju högre farten är. Jag tror att jag har upplevt sådana här färder även i M97, men anses det vara värst med M06 i Norrköping? Hur var det med detta problem på den gamla tidens spårvägslinjer i Stockholm och med Norrköpings historiska modeller? Finns problemet i Helsingfors, Oslo och Trondheim?
Det är inte samma problem med andra vagntyper. Och som jag skrev så jobbas det på lösning.
Stefan
Precis. Och det gäller att bara ta till fliset i yttersta nödfall. Problemet är när det är blandtrafik då måste man flisa för gummifordon. Så en lösning är fler egna körfällt. Tror alla spårvägsstäder skulle bli glada över det.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: "Durriga" spårvagnsfärder
Har också tänkts på detta - speciellt när jag är på köpcentrum och spårvagnar dånar förbi.20581000184197 skrev:En del spårvagnsfärder i Norrköping blir väldigt durriga (vibrerande och bullriga). Jag har lagt märke till att det skiljer sig mycket mellan olika vagnar på samma sträcka och dag. Det första man tänker att det måste bero på är ju att hjulen behöver svarvas till, MEN, det tycks inte durra hela tiden, utan främst i vissa faser av acceleration och inbromsning, inte när vagnen bara rullar på fart som den redan har. Vad beror då detta på? Jag åkte en mycket "durrig" färd från Resecentrum till Hageby centrum med M06 35 idag. Det bullrade mycket kring spårvägen när vagnen åkte vidare mot Kvarnberget också. Några timmar senare skulle jag åka därifrån. Då kom först M06 34, som inte orsakade hälften så mycket buller. Den tycktes dock ha fått ett fel, för trots väntande resenärer stannade den inte utan for vidare mot stan utan destinationsskyltning. I väntan på nästa avgång mot stan passerade M97 67 i andra riktningen. De bullrade inte heller särskilt mycket. Så småningom kunde jag åka till Stortorget med M06 45. Det var en helt annan sorts färd än den med 35:an. Det kändes väldigt tyst och vibrartionsfritt ombord.
Kan någon förklara den här skillnaden mellan olika vagnar, och varför "durriga" vagnar, inte "durrar" hela tiden, utan i vissa faser av acceleration och inbromsning, om denna observation är korrekt?
Re: "Durriga" spårvagnsfärder
Jag har också tänkt på detta några gånger under de åtta år som gått sedan 20581000184197 skrev det där! Men det är sånt man får leva med, ingen vagntyp är perfekt! (Utom en som inte finns längre!)wax skrev:Har också tänkts på detta - speciellt när jag är på köpcentrum och spårvagnar dånar förbi.
Re: "Durriga" spårvagnsfärder
Det finns en orsak till det som låter (lät, det ska vara löst) Den eminenta verkstaden på Finnslätten i Västerås, som reviderade boggierna, plocklade isär och satte ihop den, utan att märka upp motordreven, så att samma drev hamnade vid samma växellåda osv. Något som är helt tabu att göra. Detta har senare påtalats från Spårvägen, så man har fått göra om och göra rätt. Och naturligtvis även gjort rätt på andra vagnar med. Detta är ju en av alla de orsaker till att man i Västerås inte fick förnyat förtroende att revidera vagnar (efter att kontrakterade gjorts), utan man tar hem detta till egen (nybyggd) verkstad och i egen regi.daniel_s skrev:Jag har också tänkt på detta några gånger under de åtta år som gått sedan 20581000184197 skrev det där! Men det är sånt man får leva med, ingen vagntyp är perfekt! (Utom en som inte finns längre!)wax skrev:Har också tänkts på detta - speciellt när jag är på köpcentrum och spårvagnar dånar förbi.
Som sagt, aldrig dela på växellåda och motordrev, de ska fortsätta med varandra, annars får man missljud och slitage, så som bl.a. på 35.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3042
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: "Durriga" spårvagnsfärder
Ja du har helt rätt Leif. Man måste hålla ihop delarna. När det gäller M06/A34 var det hjulens kontruktion och upphängning som var problemet. Tillverkaren tog fram ett "kit" för att lösa detta och Norrköping monterade in kittet. Det var bättre resultat både på förslitning av hjul och räl men frågan är om de är helt nöjda.leifd skrev:Det finns en orsak till det som låter (lät, det ska vara löst) Den eminenta verkstaden på Finnslätten i Västerås, som reviderade boggierna, plocklade isär och satte ihop den, utan att märka upp motordreven, så att samma drev hamnade vid samma växellåda osv. Något som är helt tabu att göra. Detta har senare påtalats från Spårvägen, så man har fått göra om och göra rätt. Och naturligtvis även gjort rätt på andra vagnar med. Detta är ju en av alla de orsaker till att man i Västerås inte fick förnyat förtroende att revidera vagnar (efter att kontrakterade gjorts), utan man tar hem detta till egen (nybyggd) verkstad och i egen regi.daniel_s skrev:Jag har också tänkt på detta några gånger under de åtta år som gått sedan 20581000184197 skrev det där! Men det är sånt man får leva med, ingen vagntyp är perfekt! (Utom en som inte finns längre!)wax skrev:Har också tänkts på detta - speciellt när jag är på köpcentrum och spårvagnar dånar förbi.
Som sagt, aldrig dela på växellåda och motordrev, de ska fortsätta med varandra, annars får man missljud och slitage, så som bl.a. på 35.
Just nu riktas alla blickat mot M33 i GBG som hittills verkar fungera utan några större problem, och är dessutom mycket behaglig att åka i, enligt de som gjort det.
DVS det går att bygga bra vagnar och en fördel är att man som beställare vet vad man vill ha.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: "Durriga" spårvagnsfärder
Kan det bero på vart man sitter nånstans?20581000184197 skrev:En del spårvagnsfärder i Norrköping blir väldigt durriga (vibrerande och bullriga). Jag har lagt märke till att det skiljer sig mycket mellan olika vagnar på samma sträcka och dag. Det första man tänker att det måste bero på är ju att hjulen behöver svarvas till, MEN, det tycks inte durra hela tiden, utan främst i vissa faser av acceleration och inbromsning, inte när vagnen bara rullar på fart som den redan har. Vad beror då detta på? Jag åkte en mycket "durrig" färd från Resecentrum till Hageby centrum med M06 35 idag. Det bullrade mycket kring spårvägen när vagnen åkte vidare mot Kvarnberget också. Några timmar senare skulle jag åka därifrån. Då kom först M06 34, som inte orsakade hälften så mycket buller. Den tycktes dock ha fått ett fel, för trots väntande resenärer stannade den inte utan for vidare mot stan utan destinationsskyltning. I väntan på nästa avgång mot stan passerade M97 67 i andra riktningen. De bullrade inte heller särskilt mycket. Så småningom kunde jag åka till Stortorget med M06 45. Det var en helt annan sorts färd än den med 35:an. Det kändes väldigt tyst och vibrartionsfritt ombord.
Kan någon förklara den här skillnaden mellan olika vagnar, och varför "durriga" vagnar, inte "durrar" hela tiden, utan i vissa faser av acceleration och inbromsning, om denna observation är korrekt?
Re: "Durriga" spårvagnsfärder
M98? ^^daniel_s skrev:Jag har också tänkt på detta några gånger under de åtta år som gått sedan 20581000184197 skrev det där! Men det är sånt man får leva med, ingen vagntyp är perfekt! (Utom en som inte finns längre!)wax skrev:Har också tänkts på detta - speciellt när jag är på köpcentrum och spårvagnar dånar förbi.
Re: "Durriga" spårvagnsfärder
Nja... faktum är att senast en M98 var i allmän trafik i Norrköping, är ungefär 10 år och 7 månader sedan, början av juni 2011.wax skrev:M98? ^^daniel_s skrev:Jag har också tänkt på detta några gånger under de åtta år som gått sedan 20581000184197 skrev det där! Men det är sånt man får leva med, ingen vagntyp är perfekt! (Utom en som inte finns längre!)wax skrev:Har också tänkts på detta - speciellt när jag är på köpcentrum och spårvagnar dånar förbi.
Allra sista gången en M98 var ute på stan, var då Spårvägssällskapets Östgöta avdelning gjorde en avskedsresa med vagn 23 den 5 april 2014.
Bilder från "Grässpåret" vid Resecentrum Norrköping 2014-04-05. Foto Leif D
Bilder från Vagnhallen Stohagsgatan Norrköping 2014-04-15. Foto Leif D
Nu står det två återstående vagnarna på skrotspåret... än idag.
M98 23, på skrotspåret. Foto 2021-02-04 12.07.15 Leif D
M98 22 (och 23), på skrotspåret. Foto 2021-05-07 15.52.20 Leif D
Re: "Durriga" spårvagnsfärder
Åh - fina bilder på 23:an! Jag saknar M98 som f***n!
Re: "Durriga" spårvagnsfärder
En väldigt fin vagn.
Har ni kontaktat München och Bremen om de vill ha tillbaka någon av dem?
-Per
Har ni kontaktat München och Bremen om de vill ha tillbaka någon av dem?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Re: "Durriga" spårvagnsfärder
M98 21 är tillbaka i Bremen sedan 2011
https://www.fdbs.net/pages/fahrzeuge/fa ... _tw801.htm
https://www.fdbs.net/pages/fahrzeuge/fa ... nsport.htm
München vill inte ha tillbaka dessa, 24 är skrotad sedan länge, 22 och 23 är plockade på användbara delar och väntar på skrothandlaren nu.
Foto på skrotspåret 2021-05-07, där de står ännu. Foto Leif D