Djurgårdslinjen, grattis på 30-årsdagen

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Djurgårdslinjen, grattis på 30-årsdagen

Inlägg av Harald »

Bild

Bellmansro den 2 juni 1991

Rättat: Det är Waldemarsudde
Senast redigerad av Harald den onsdag 02 juni 2021 15:39, redigerad totalt 1 gånger.
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Djurgårdslinjen, grattis på 30-årsdagen

Inlägg av C12C3C3C12 »

Hmm hemligt jubileum, bilden saknas? Hur som helst grattis.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Djurgårdslinjen, grattis på 30-årsdagen

Inlägg av LÅ1 »

Spårvagnen på Haralds bild står vid hållplatsen som i alla fall i dag heter Waldemarsudde. Har hållplatsen bytt namn eller är det ett misstag? Ändhållplatsen har väl tidigare varat Bellmansro, men då trodde jag att spårvagnen körde en hållplats längre fram innan den kom till sin ändhållplats.

Hur som helst; Grattis på 30-årsdagen!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Djurgårdslinjen, grattis på 30-årsdagen

Inlägg av Harald »

Tackar för rättelsen. det var jag som tänkte fel. På vänstertrafiktiden kördes ju slingan åt motsatt håll och då var Bellmansro ändhållplats.
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Djurgårdslinjen, grattis på 30-årsdagen

Inlägg av C12C3C3C12 »

Japp på vänstertrafikens tid var sluthållplatsen mot stan precis bredvid där spåren gick uppåt för att runda huset, 3 hållplatser senare var Bellmansro, nuvarande sluthållplats fanns inte då där vagnen på bilden står nu, bakom den efter S-formade kurvan var dåvarande sluthållplatsen. Hoppas ni förstår vad jag menar.
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Djurgårdslinjen, grattis på 30-årsdagen

Inlägg av Harald »

C12C3C3C12 skrev: Hoppas ni förstår vad jag menar.
Nä, inte riktigt men här är en karta:
Djurgarden.jpg
Djurgarden.jpg (19.79 KiB) Visad 2862 gånger
Första hållplatsen i slingan är alltså där det står Bellmansro, men hållplatsen hette inte så. Möjligen hette den Oakhill, men jag minns inte säkert. Nästa hållplats hette Waldemarsudde och hållplatsen i svängen nere till vänster hette Bellmansro och var ändstation.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Djurgårdslinjen, grattis på 30-årsdagen

Inlägg av Stefan Widén »

Tror det namnet Bellmansro levde kvar från tiden då det var säckstation där och den hette Bellmansro

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
1
Inlägg: 849
Blev medlem: måndag 10 september 2007 21:33
Ort: Söderudd

Re: Djurgårdslinjen, grattis på 30-årsdagen

Inlägg av 1 »

Stefan Widén skrev:Tror det namnet Bellmansro levde kvar från tiden då det var säckstation där och den hette Bellmansro. Stefan
Jo, törhända ligger det något i vännen Stefans teori.

Först lite historik - med sedvanlig reservation för "att jag kan ha fel"!

Den 1 oktober 1904 förlängdes "Djurgårdslinjen" från Allmänna Gränd till Bellmansro. Någon "Ändslinga" (se nedan) anlades inte, utan bara ett växelparti. Jag har bara sett bilder på ensamgående motorvagnar, varför jag inte har en susning om man använde släp och hur man i så fall rangerade. På bilden syns bara en växel.
1904-03-Bellmansro.jpg
1904-03-Bellmansro.jpg (76.73 KiB) Visad 2815 gånger
För att betjäna "Konstindustriutställningen år 1909" byggde man från Bellmansro ett provisoriskt spår ner till "Friesens Park" strax bakom Waldemarsudde. Trafik bedrevs under perioden 4 juni - 3 oktober 1909.
Utställningskarta1909.jpg
Utställningskarta1909.jpg (63.24 KiB) Visad 2815 gånger
Vad jag kan förstå är den runda slingan (med uppställningsspår ... ?) nere till höger för spårvagnar som helt enkelt skyltades "Utställningen".

Den 15 augusti 1930 öppnas slingan runt Oakhill.

Och därmed fick vi fram till 1967 en linje med två hållplatser med samma namn = "Bellmansro". Något som jag under den aktiva tiden inte reagerade inför.
SS-Linjeuppgifter-(1).jpg
SS-Linjeuppgifter-(1).jpg (114.41 KiB) Visad 2815 gånger
(B angiver att det i hållplatsens närhet finnes "Brandskåp" med telefon. Dåtidens kommunikation med omvärlden :? )

Kanske är det helt självklart, eftersom det är "samma hållplatsområde" - Vid ankomst ropar man ut "Bellmansro" och passagerarna förväntas kliva av här resp. vid efterföljande hållplats Waldemarsudde. Därefter framkörning (samt regleringstid) till avgångshållplats "Bellmansro". Och säkert är det många som minns att det vid "högtrafik" kunde vara en hel del tåg som häckade i kurvan och backen ner till nuvarande Waldemarsudde.

För passagerare som åkte "slingan runt" fanns speciella regler för biljettvisering;
SS-Linjeuppgifter-(2).jpg
SS-Linjeuppgifter-(2).jpg (42.7 KiB) Visad 2815 gånger
Här smyger det sig in en intressant namnvariant i något som understundom debatteras intensivt här på Forumet; just det som jag här betecknar "slingor". Men då brukar de kallas för "Vändslingor". Helt plötsligt blev jag lite förtjust över dåvarande SS uttryck "Ändslingor".

Och vad jag kan minnas från planeringsåren på 1980-talet, hade vi inga problem med att låta "Bellmansro" hänga med i pånyttfödelsen då Waldemarsudde med sin nya placering blev "huvudhållplatsen".

Hälsar sektionen för total obsolet historiegranskning gm. / Lena
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Djurgårdslinjen, grattis på 30-årsdagen

Inlägg av LÅ1 »

Så det fanns två hållplats som hete Bellmansro och däremellan hållplatsen Waldemarsudde. Området var i alla fall välförsedd med hållplatser.

Min förmodan i mitt första inlägg i tråden var att det bara fanns en hållplats i hela slingan och att den hette Bellmansro och att den låg på slingans lägsta punkt, alltså hållplatsen Waldemars udde. Och att det var det som spökade i första inlägget.

Vi har i alla fall fått en genomgång av platsens spårvägshistoria. Tack.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Djurgårdslinjen, grattis på 30-årsdagen

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev:Så det fanns två hållplats som hete Bellmansro och däremellan hållplatsen Waldemarsudde. Området var i alla fall välförsedd med hållplatser.
Ja men samma hållplatser bibehölls ju i högertrafik, även om den ena Bellmansro-hållplatsen bytte namn till Ryssviksvägen. Den blev helt onödig i högertrafik eftersom det är en lång och jobbig backe upp till Rosendal, så det är mycket bättre att sitta kvar till hpl Bellmansro mot stan. På vänstertrafiktiden var det nog fler som släntrade ner till Ryssviksvägen och klev på där.

När Djurgårdslinjen inrättades fick spåret en lite annan geometri just vid Ryssviksvägens början och spårvägen fick ingen hållplats där, men busshållplatsen fanns kvar ända tills den drogs in och användes knappast av någon.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Djurgårdslinjen, grattis på 30-årsdagen

Inlägg av Stefan Widén »

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:Så det fanns två hållplats som hete Bellmansro och däremellan hållplatsen Waldemarsudde. Området var i alla fall välförsedd med hållplatser.
Ja men samma hållplatser bibehölls ju i högertrafik, även om den ena Bellmansro-hållplatsen bytte namn till Ryssviksvägen. Den blev helt onödig i högertrafik eftersom det är en lång och jobbig backe upp till Rosendal, så det är mycket bättre att sitta kvar till hpl Bellmansro mot stan. På vänstertrafiktiden var det nog fler som släntrade ner till Ryssviksvägen och klev på där.

När Djurgårdslinjen inrättades fick spåret en lite annan geometri just vid Ryssviksvägens början och spårvägen fick ingen hållplats där, men busshållplatsen fanns kvar ända tills den drogs in och användes knappast av någon.
Spåret gick på samma plats även i vänstertrafiken. In i slänten fanns uppställningsspåret. Man kan se var på den stolpe som finns kvar i änden mot muren. Den utbyggnad av gångbanan som finns i dag före kurvan är samma yta som utgjorde refugen fast givetvis mot spåret.

Ända stället man ändrade på geometrin 1991 var vid gamla hållplats Waldermarsudde där spåren följde muren med en bit rakspår vid hållplatsen.

Sen för att förtydliga så hållplats Ryssviken var endast för buss och nu mer är den alltså borta.

Lena... var intressant att det var två hållplatslägen med Bellmansro. Men är ju naturligt med ett avstigningsläge :-)

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Djurgårdslinjen, grattis på 30-årsdagen

Inlägg av C12C3C3C12 »

Var det släpvagnskonduktörerna som skulle dra åt handbromsen där i backen? Gällde samma sak på Dalagatsbacken ner mot Norra Bantorget för L5 när det var buggar där samt L15?
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Djurgårdslinjen, grattis på 30-årsdagen

Inlägg av Harald »

Jag kan inte påminna mig att den övre hållplatsen hette Bellmansro vid mitten av 60-talet. Kan man ha ändrat namnet? Man ser ju att Nr 1:s linjeuppgifter är äldre, dels på förkortningarna som senare var Vap och Bmo, dels på uppgifterna om brandskåp, som ju blev överflödiga när man fick radio. jag har ett svagt minne att hållplatsen hade namn efter något som låg en bit bort, så det kanske var Rosendal.
Efter omläggningen till högertrafik behöll man till en början samma hållplatser och samma ändhållplats. Den övre hållplatsen hette då Bellmans väg. Här en linjuppgift från 1968:
Bild
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Djurgårdslinjen, grattis på 30-årsdagen

Inlägg av Stefan Widén »

Om detta är första linjebeskrivningen för 47:an är den logiska förklaringen att man i början använde spårvagnshållplatsen som ändhållplats. Men jag tror att det var påverkan både från resenärer och från Waldermasuddes ledningen som fick Sl att flytta ändhållplatsen till det läge som finns idag. (och som de flesta känner till) därmed kunde man ju riva hela hållplatsen och fylla igen uppställningsspår mm. När Djl byggdes 1991 lades nya spår mot Wau en bit före delningen där det låg övergångsväxlar som alltså togs bort redan vid hållplatsflytten. Även på spåret mot stan fick man lägga in en ny bit från delningen förbi växlarna.

Och den hållplats som idag heter Bellmansrö hette då Bellmans väg. Alltså vid hållplatsflytten flyttades namnet till Bellmansväghållplatsen.

Rörigt men finns en logik i det hela. :D

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Skriv svar