Förbifart Regionaltåg (Kungsholmsbanan)

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Förbifart Regionaltåg (Kungsholmsbanan)

Inlägg av twr »

Hur passar tankarna i Kollektivtrafikplan 2050 om regionaltåg med SL-taxa in i denna idé?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 11320
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Förbifart Regionaltåg (Kungsholmsbanan)

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:Hur passar tankarna i Kollektivtrafikplan 2050 om regionaltåg med SL-taxa in i denna idé?
Förhoppningen med regionaltågssatsningen är att det ska räcka med 20 tåg/h genom Citybanan till år 2030 och 24 tåg/h till år 2050. Det behövs fortfarande stora strukturförändringar i pendeltågssystemet för att möjliggöra denna utveckling (ökad vändkapacitet på grenarna, fler plattformsspår på stationerna i Citybanan, en eller två nya depåer), men nu är tidsplanen mer realistisk. Utan regionaltågssatsningen skulle det antagligen behövas minst 24 tåg/h till år 2030, vilket kan vara omöjligt.

För att regionaltågen ska avlasta pendeltågen måste regionaltågen erbjuda en bättre helhetsupplevelse. Pris och restid är dock inte de enda avgörande faktorerna, utan även turtäthet och trängsel är viktiga. Detta innebär att det måste köras fler regionaltåg. Inför nästa nationella plan utreder Trafikverket kapacitetsbrister i Södra Stockholmsregionen samt på Ostkustbanan. Redan nu är det alltså troligt att det behövs ett nytt spårpar mellan Järna och Arlanda, exklusive centrala Stockholm.

Kombinationen av fler regionaltåg och höghastighetståg kan emellertid innebära att Getingmidjan eller Stockholms central blir överbelastad. I så fall kan även centrala Stockholm behöva ett nytt spårpar. Att bygga ett tredje spårpar genom City skulle förmodligen vara mycket dyrare än genom Fridhemsplan, och kanske inte ens önskvärt ur ett trafikalt perspektiv. Kungsholmenbanan är alltså inte helt överspelad, men behovet är inte lika akut som tidigare.
Skriv svar