Foliehatt nästa?

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Foliehatt nästa?

Inlägg av M224 »

Enligt SVT nyheter finns ett stort stöd bland befolkningen för att använda munskydd. Det syns verkligen inte i SL trafiken. Jag skulle säga att max 2-3% har munskydd. Sitter just nu på buss 77 där ingen har munskydd på sig.
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Foliehatt nästa?

Inlägg av Hans Wibacke »

TKO skrev:Tamsons får gärna bära munskydd om han tror att han är smittospridare - fast då skall han ju helt inte ge sej ut i kollektivtrafiken...
Tänk om han är en smittspridare men inte vet om det?

Personligen tycker jag den psykologiska aspekten är intressant. Jag tror att jag tar ett extra steg bort från någon som går med munskydd. (Och det har nog inget att göra med en undermedveten skräck för tandläkare, hoppas jag.) Fast om alla gick med munskydd skulle kanske den (avskräckande) effekten avta. Och har något ett spännande mönster på sitt munskydd så vill man kanske gå närmare och studera det...? Hmm. Tur att det flesta munskydd inte är så spejsiga.
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Foliehatt nästa?

Inlägg av Hans Wibacke »

Foliehatt eller munskydd? Varför välja?
https://i.insider.com/5eb024905f726e6cf ... &auto=webp

(Det är en konstnär, Isaac Weston, som gjort den där som ett skämt.)
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Foliehatt nästa?

Inlägg av Enceladus »

M224 skrev:Enligt SVT nyheter finns ett stort stöd bland befolkningen för att använda munskydd. Det syns verkligen inte i SL trafiken. Jag skulle säga att max 2-3% har munskydd. Sitter just nu på buss 77 där ingen har munskydd på sig.
Jag misstänker att de som inte använder kollektivtrafiken är kraftigt överrepresenterade i den gruppen. Stödet för nolltaxa är ju något större, och där råder troligen det omvända förhållandet.

Vidare finns det också en ekonomisk aspekt. Alla har inte råd med munskydd. Jag hoppas att de som vill ha ett tvång, vilket jag i och för sig inte motsätter mig, även kan tänka sig att betala för det. I så fall måste ju munskydd delas ut till behövande vid knutpunkter och dylikt. Är exempelvis Tamsons beredd på att ta det ansvaret?
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Foliehatt nästa?

Inlägg av M224 »

Det ser likadant ut på stan i allmänhet. Färre än 10% har munskydd och de som har är ofta av vad jag gissar sydostasiatiskt urspung.
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Foliehatt nästa?

Inlägg av Enceladus »

M224 skrev:Det ser likadant ut på stan i allmänhet. Färre än 10% har munskydd och de som har är ofta av vad jag gissar sydostasiatiskt urspung.
Är det inte samma sak där, d.v.s. att de som håller sig hemma är kraftigt överrepresenterade i den gruppen som förespråkar munskydd? 39 procent är trots allt bara lite mer än en tredjedel. Sedan finns det säkert också personer som vill använda munskydd, men som inte har råd. Har Tamsons erbjudit sig att betala för kalaset eller tänker han sig att han kan skicka notan till staten?
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Foliehatt nästa?

Inlägg av Hans Wibacke »

Enceladus skrev:Sedan finns det säkert också personer som vill använda munskydd, men som inte har råd. Har Tamsons erbjudit sig att betala för kalaset eller tänker han sig att han kan skicka notan till staten?
Notan för munskyddskalaset kommer skickas till användarna i första hand. Det kan vi nog utgå från.

Skulle Folkhälsomyndigheten byta fot och rekommendera munskydd såsom exempelvis Insititutet för hälsa och välfärd gjort i Finland, kan man väl tänka sig att blir som i Finland:

"Var och en ansvarar själv för att skaffa munskydd, men kommunerna ska se till att skydd finns tillgängliga gratis inom rekommendationens giltighetsområde för de mest utsatta medborgarna." (Citat från ett pressmeddelande.) Kommunerna har redan börjat, exempelvis Pargas, och fler är på gång med gratis utdelning.

Hursomhelst, räkna med att du får pynta dina munskydd själv även om SL skulle börja rekommendera resenärerna att använda sådant.
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Foliehatt nästa?

Inlägg av Enceladus »

Hans Wibacke skrev:
Enceladus skrev:Sedan finns det säkert också personer som vill använda munskydd, men som inte har råd. Har Tamsons erbjudit sig att betala för kalaset eller tänker han sig att han kan skicka notan till staten?
Notan för munskyddskalaset kommer skickas till användarna i första hand. Det kan vi nog utgå från.

Skulle Folkhälsomyndigheten byta fot och rekommendera munskydd såsom exempelvis Insititutet för hälsa och välfärd gjort i Finland, kan man väl tänka sig att blir som i Finland:

"Var och en ansvarar själv för att skaffa munskydd, men kommunerna ska se till att skydd finns tillgängliga gratis inom rekommendationens giltighetsområde för de mest utsatta medborgarna." (Citat från ett pressmeddelande.) Kommunerna har redan börjat, exempelvis Pargas, och fler är på gång med gratis utdelning.

Hursomhelst, räkna med att du får pynta dina munskydd själv även om SL skulle börja rekommendera resenärerna att använda sådant.
Skånetrafiken brukar ligga några år före de andra regionala kollektivtrafikmyndigheterna i Sverige, så vi kan kolla vad som händer där. Skånetrafiken har börjat dela ut munskydd till sina resenärer. Jag har hört liknande historier från flera städer på kontinenten. Som en av Europas mest segregerade städer tror jag tyvärr inte att Stockholm har ett val. Det skulle annars bli för stora ordningsproblem.
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Foliehatt nästa?

Inlägg av Hans Wibacke »

Enceladus skrev:Skånetrafiken brukar ligga några år före de andra regionala kollektivtrafikmyndigheterna i Sverige, så vi kan kolla vad som händer där. Skånetrafiken har börjat dela ut munskydd till sina resenärer. Jag har hört liknande historier från flera städer på kontinenten. Som en av Europas mest segregerade städer tror jag tyvärr inte att Stockholm har ett val. Det skulle annars bli för stora ordningsproblem.
Att det skulle blir "för stora ordningsproblem" i Stockholm har jag i och för sig svårt att tro. Och det skulle ju ändå "bara" bli en rekommendation så alla lär väl inte använda munskydd i kollektivtrafiken då hursomhelst.
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Foliehatt nästa?

Inlägg av Hans Wibacke »

1 skrev:Jösses! Här går det undan; Landstingsråd, Regionråd och nu även Trafikborgarråd

Snacka om att sitta på alla stolar. Eller har jag missat något .... ? :shock:

Undrar / Lena
Trafikborgarrådet-Tamsons.jpg
Kristoffer Tamsons kanske bara är ambitiös? (läs: arbetsnarkoman)
Karln verkar jobba en hel del extra... (eller gillar han bokstavligt talat att sitta på stolar?)
https://mitti.se/images/6766291-650x.jpg
https://www.stockholmdirekt.se/_interna ... 30k96.jpeg
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Foliehatt nästa?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

TKO skrev:
Harald skrev:Det var värst. Har det blivit kontroversiellt att bära munskydd? Kanske rentav ett tecken på högerextremism? I så fall är vi illa ute för då har högerextremismen tagit över nästan hela världen. Till och med Folkhälsomyndighetens GD börjar vackla. Kanhända blir Årsta den munskyddsfria demokratins sista bastion. Allvarligt talat så är det lite fånigt att jämföra munskydd med foliehatt. Även om forskningsresultaten inte är entydiga så finns det vetenskapligt stöd för att munskydd kan ha en effekt och munskydd rekommenderas av myndigheter i många länder. Foliehatt är uteslutande en produkt av okunniga personers fantasi. Men det är klart, ska man alltid likt Grönköpings Veckoblad stå på regeringens sida hur fel den än har så hamnar man kanske i den positionen. Referenserna till "jimmie" är ju också fåniga. Det är argument av typen "Hitler var vegetarian".
Tamsons får gärna bära munskydd om han tror att han är smittospridare - fast då skall han ju helt inte ge sej ut i kollektivtrafiken...

Men den som läser artikeln ser att han uppmanar "fler" att bära munskydd. Gör han det som privatpersonen Kristoffer Tamsons är det tämligen ointressant - han är ju knappast expert inom området. Uttalar han sej däremot som TRAFIKREGIONRÅD så bör han antingen få nämnden att ställa sej bakom denna rekommendation eller avgå. Så fungerar en demokrati!

För övrigt har jag alltid varit misstänksam mot vegetarianer!

(Att mitt ursprungsinlägg inte var helt allvarligt menat trodde jag alla skulle förstå - men i debatten för/mot Tegnell och andra "folkförvillare" verkar humor och ironi vara komponenter som helt försvunnit. Att påpeka att SD - och förmodligen snart även KD - ställer sej på munskyddsförespråkarnas sida är inte "fånigt", ställningstagandet beror ju inte på att det finns smittskyddsexpertis på partikanslierna utan på att man vill profilera sej mot regeringspartierna.)

/TKO
Jag måste med en viss skärpa påpeka att jag aldrig kallat Anders Tegnell "folkförvillare". Däremot trodde jag i min enfald att det här skulle gå att diskutera sakfrågan om munskydd. Å andra sidan passar denna troligen bättre i den speciella coronatråden, ni vet. Här verkar det mest vara fråga om att tvåla till politiska fiender, och det har jag inte för avsikt att delta vidare i. Däremot kommer jag att fortsätta att ge exempel på verkliga folkförvillare i coronatråden:
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Magnus Ahltorp
Inlägg: 531
Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29

Re: Foliehatt nästa?

Inlägg av Magnus Ahltorp »

En mycket stor del av de som bär munskydd i SL-trafiken gör något av följande:
  • Bär munskyddet så att det inte skyddar, t.ex. på halsen.
  • Tar av och på munskyddet stup i ett.
  • Har munskydd med ventil.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Foliehatt nästa?

Inlägg av TKO »

Jag inser att det bara verkar vara jag som är intresserad av den principiella frågan om en ansvarig politiker kan ge "personliga rekommendationer" om hur brukarna av den verksamhet hen ansvarar för skall förhålla sej utan stöd i den beslutande församlingen. Om det är bra eller dåligt med munskydd är en helt annan diskussion...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Magnus Ahltorp
Inlägg: 531
Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29

Re: Foliehatt nästa?

Inlägg av Magnus Ahltorp »

TKO skrev:Jag inser att det bara verkar vara jag som är intresserad av den principiella frågan om en ansvarig politiker kan ge "personliga rekommendationer" om hur brukarna av den verksamhet hen ansvarar för skall förhålla sej utan stöd i den beslutande församlingen. Om det är bra eller dåligt med munskydd är en helt annan diskussion...
Det är väl klart att han gör det i sin officiella roll. Han blir ju fotograferad och intervjuad i sin officiella roll.
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Foliehatt nästa?

Inlägg av Enceladus »

M224 skrev:Enligt SVT nyheter finns ett stort stöd bland befolkningen för att använda munskydd. Det syns verkligen inte i SL trafiken. Jag skulle säga att max 2-3% har munskydd. Sitter just nu på buss 77 där ingen har munskydd på sig.
SVT Nyheter rapporterade igår att det fortfarande är få som använder munskydd i kollektivtrafiken. I söndags (alltså igår) åkte jag med en överfull avgång på linje 165. Det fanns betydligt fler resenärer än sittplatser på ledbussen, vilket gjorde det nästan omöjligt att hålla avstånd. Jag såg inte en endaste person använda munskydd, men flera klagade på trängseln. Sedan försökte nästan alla resenärer kliva av samtidigt i Högdalen. Det kändes som att åka nattbuss före pandemin!
Skriv svar