Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
/jes skrev:Enligt annons i dagens tidning (sådan där på papper som bara fossiler läser!) ansöker Sundbybergs stad hos Nacka tingsrätt, mark- och miljödomstolen om tillstånd att anlägga bank för spårväg med mera. Var framgår inte av annonsen.
Den innehåller inte så mycket detaljer, utan hänvisar bl.a. till den MKB som bilagts ansökan. Jag har inte lyckats hitta denna handling via någon e-tjänst. Den Jessica Creutzer som omnämns i kungörelsen är nämndsekreterare i Sundbybergs stads Stadsmiljö- och tekniska nämnd.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
twr skrev:Vad händer med Kistagrenen (förutom flygplatsen, det har vi en egen tråd om). Hur långt har man kommit på olika sträckor med att bestämma sträckning, anta detaljplan, upphandla bygge, bleka bygga?
Öppnar man till Ursvik nästa år och till Helenelund 2024?
Men så länge det är stopp för spårvägstrafik förbi Bromma flygplats så är väl ingen trafik bortom flygplatsen möjlig? Eller man kan förstås låta lämpligt antal vagnar passera flygplatsen nattetid och sedan köra trafik Solvalla - Helenelund.
twr skrev:Vad händer med Kistagrenen (förutom flygplatsen, det har vi en egen tråd om). Hur långt har man kommit på olika sträckor med att bestämma sträckning, anta detaljplan, upphandla bygge, bleka bygga?
Öppnar man till Ursvik nästa år och till Helenelund 2024?
Men så länge det är stopp för spårvägstrafik förbi Bromma flygplats så är väl ingen trafik bortom flygplatsen möjlig? Eller man kan förstås låta lämpligt antal vagnar passera flygplatsen nattetid och sedan köra trafik Solvalla - Helenelund.
Så är det förstås, men det är ju ett tillfälligt problem. Så lång tid ska det väl inte ta att lösa.
twr skrev:Vad händer med Kistagrenen (förutom flygplatsen, det har vi en egen tråd om). Hur långt har man kommit på olika sträckor med att bestämma sträckning, anta detaljplan, upphandla bygge, bleka bygga?
Öppnar man till Ursvik nästa år och till Helenelund 2024?
Men så länge det är stopp för spårvägstrafik förbi Bromma flygplats så är väl ingen trafik bortom flygplatsen möjlig? Eller man kan förstås låta lämpligt antal vagnar passera flygplatsen nattetid och sedan köra trafik Solvalla - Helenelund.
Så är det förstås, men det är ju ett tillfälligt problem. Så lång tid ska det väl inte ta att lösa.
Ja, det borde vara tillfälligt. Men om man ska tro vad som stått i tråden så verkar det som om två ekonomiska intressen stångas mot varandra. Ingen vill betala för att lösa problemet. Men på ett eller annat sätt så löser det sig förstås.
Stefan Widén skrev:Flygplatsen öde är utstakat. Allt flyttas till Arlanda. Alla måsta bara hinna smälta det.
Jag tror att du har rätt. Men det kan hända närsomhelst mellan 2021 och 2039. Så man måste hitta en lösning för Kistagrenen. Att bara vänta och hoppas på en nedläggning av flygplatsen är inte en bra strategi.
Stefan Widén skrev:Flygplatsens öde är utstakat. Allt flyttas till Arlanda. Alla måsta bara hinna smälta det.
Så talade Profeten Stefan!
Profeten-Stefan.jpg
Halleluja / Lena
Stefanus, heter det! Fast han blev ju ihjälslagen.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
På tal om radiostörningar på tvärbanan, har man löst problemen med det utstörda radiobaserade signalsystemet eller har man fortsatt
att inte använda det ?
tuc skrev:På tal om radiostörningar på tvärbanan, har man löst problemen med det utstörda radiobaserade signalsystemet eller har man fortsatt
att inte använda det ?
Signalsystemet är inte radiobaserat, däremot är tågskyddssystemet baserat på en kombination av mikrovågs- och radioburen överföring, där det är den mikrovågsburna överföringen som det är mest problem med. En tillfällig ”work-around” för detta är implementerad och systemet är i drift sedan 2019; slutlig lösning är utvecklad men ännu ej implementerad.
Kistagrenen är dock inte försedd med något tågskyddssystem (och endast delvis med signalsystem) så just detta ligger väl egentligen något utanför trådens ämne.
daniel_s skrev:Kistagrenen är dock inte försedd med något tågskyddssystem (och endast delvis med signalsystem) så just detta ligger väl egentligen något utanför trådens ämne.
Ja, "spårvägsaktivisterna" inom och utom Spårvägssällskapet har verkligen lyckats förstöra Kistagrenen och förvandlat den till Nockebybanan 2.0. Kul att vara trafikledare när det kör ihop sig där. Kommer man ens att ha någon närvarodetektering på bansträckorna? Nåja, förr eller senare kommer man att tvingas ta sitt förnuft till fånga och införa signalering och tågskydd på de bansträckor som går på egen banvall.
Man får väl vara glad över att Ulvsundaleden och Enköpingsvägen inte korsas i plan, i varje fall.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Precis, alla tre namnen avser hästarnas och kuskarnas med fleras skyddshelgon. Kanske kan vi räkna spårvagnsförarna som kuskar i sammanhanget?
De folkliga legenderna rör ihop allting. Det enda som finns beskrivet i text är att Stefanus eller Stefanos blev stenad - det står beskrivet i Apostlagärningarna. Att han dessutom skulle ha varit stallknekt hos Herodes de store, är ett långt senare hopkok. Dessutom rör man än en gång ihop dessa heliga med Staffan/Stefan/Stenfinn som ska ha varit missionsbiskop i Sverige på 1000-talet. Men det får vara hur som helst med detta, bara någon beskyddar kuskarna
Kanske man kan hoppas på att detta rättas till när Kistagrenen öppnas. Den ska visst köras på sikt ( ), har jag hört, så vagnens avsaknad av ombordutrustning för tågskydd ska väl inte utgöra ett alltför stort hinder.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Iden är lysande... Montera ner KTL och annan onödig signalutrustning, Stensätt hela spårområdet och låt Solvallas hästar jobba lite.
Men då måste ju alla som flyger från Bromma göra det i öppna kärror
Bara att besluta...
F ö anser jag att det som står i den tjocka sagoboken som börjar på B ska man hantera just som en saga. Alla som heter Stefan vet vi och våra förfäder har alla levt ett lyckligt liv men gott om pengar och njutbara fröjder i aldrig sinande omfattning.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Stefan Widén skrev:Iden är lysande... Montera ner KTL och annan onödig signalutrustning, Stensätt hela spårområdet och låt Solvallas hästar jobba lite.
Men då måste ju alla som flyger från Bromma göra det i öppna kärror
Bara att besluta...
F ö anser jag att det som står i den tjocka sagoboken som börjar på B ska man hantera just som en saga. Alla som heter Stefan vet vi och våra förfäder har alla levt ett lyckligt liv men gott om pengar och njutbara fröjder i aldrig sinande omfattning.
Stefan
Kamrat Widéns reaktion tyder på att jag eventuellt inte var tillräckligt tydlig med vad jag avsåg. Kusarna har vilat i över 100 år nu och och kan gott få fortsätta med det. Det var det här jag önskade. Det blev aldrig någon invigningskörning på Solnagrenen, men nu kanske man kan hoppas?
Peter Bolin skrev:
Så här såg det ut i hörnet Lövholmsvägen/Gröndalsvägen i maj 2010. Kan vi få en repris i Solna och Sundbyberg inom en inte alltför avlägsen framtid?
Kan man få önska sig autentiska sidoskyltar också? Den här typen ersatte träskyltarna på taket som lär ha slopats 1947.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".