Trafikstart Tvärbanan till Bromma Flygplats är uppskjuten

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 683
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33
Ort: Lidingö

Re: Trafikstart Tvärbanan till Bromma Flygplats är uppskjute

Inlägg av /jes »

Enceladus skrev:Idag har spårvagnarna äntligen börjat rulla enligt gällande tidtabell. Tidtabellen är dock inte alls anpassad till den rådande situationen, vilket i och för sig har blivit SL:s signum. I nuläget är flygtrafiken begränsad och butiksbesökare uppmanas att undvika trängsel. Detta betyder att butikernas öppettider borde vara normerande för trafiken. ICA Maxi, den i särklass största butiken, har öppet mellan 7 och 23 alla dagar. Det är närmast komiskt att Tvärbanan slutar gå klockan 18 på lördagar!

ICA Maxi öppnade för ungefär två månader sedan. Då tar det kanske tre år för SL att inse att det finns ett behov av senare trafikering på lördagar, och sedan ytterligare två år att genomföra förändringen. Förhoppningsvis blir förlängningen av Kistagrenen till Ursvik klar snart. Där skedde den första inflyttningen redan år 2007, vilket innebär att SL torde känna till att området är befolkat (dock med en betydligt mindre befolkning än den som finns nu).
Nu har du väl i alla fall spårat ur rejält? Ska Tvärbanan köra trafik på denna lilla snutt efter klockan 18 på lördagar för eventuella besökare till ICA Maxi och Stora Coop med stora parkeringsplatser? Alla andra butiker stänger klockan 18 och det finns annan kollektivtrafik. Något inrikesflyg på lördagskvällar har vi aldrig haft, inte ens före pandemin. :) Skärpning!
Enceladus
Inlägg: 9959
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Trafikstart Tvärbanan till Bromma Flygplats är uppskjute

Inlägg av Enceladus »

/jes skrev:
Enceladus skrev:Idag har spårvagnarna äntligen börjat rulla enligt gällande tidtabell. Tidtabellen är dock inte alls anpassad till den rådande situationen, vilket i och för sig har blivit SL:s signum. I nuläget är flygtrafiken begränsad och butiksbesökare uppmanas att undvika trängsel. Detta betyder att butikernas öppettider borde vara normerande för trafiken. ICA Maxi, den i särklass största butiken, har öppet mellan 7 och 23 alla dagar. Det är närmast komiskt att Tvärbanan slutar gå klockan 18 på lördagar!

ICA Maxi öppnade för ungefär två månader sedan. Då tar det kanske tre år för SL att inse att det finns ett behov av senare trafikering på lördagar, och sedan ytterligare två år att genomföra förändringen. Förhoppningsvis blir förlängningen av Kistagrenen till Ursvik klar snart. Där skedde den första inflyttningen redan år 2007, vilket innebär att SL torde känna till att området är befolkat (dock med en betydligt mindre befolkning än den som finns nu).
Nu har du väl i alla fall spårat ur rejält? Ska Tvärbanan köra trafik på denna lilla snutt efter klockan 18 på lördagar för eventuella besökare till ICA Maxi och Stora Coop med stora parkeringsplatser? Alla andra butiker stänger klockan 18 och det finns annan kollektivtrafik. Något inrikesflyg på lördagskvällar har vi aldrig haft, inte ens före pandemin. :) Skärpning!
Jag vet inte hur många besökare en ICA Maxi brukar ha, men den i Krokslätt har två miljoner besökare per år. Det är ungefär så många resenärer Bromma flygplats hade innan pandemin, och då räknas ankomster och avgångar separat. Finns det något som tyder på att merparten av områdets besökare på söndagskvällar kommer från flygplatsen, speciellt nu när det inte finns några flyg efter klockan 20?
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3020
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Trafikstart Tvärbanan till Bromma Flygplats är uppskjute

Inlägg av Stefan Widén »

Trafiken igång..... har det blivit ofarligt med flyget? Vågade inte åka idag...tänk om ett plan ramla ner på vagnen......

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Trafikstart Tvärbanan till Bromma Flygplats är uppskjute

Inlägg av M224 »

Jag tog risken. 20 min trafik och bara godkända vagnar får gå på sträckan. Inga A32 vad jag förstod.
Torbjörn
Inlägg: 121
Blev medlem: torsdag 11 februari 2010 17:13

Re: Trafikstart Tvärbanan till Bromma Flygplats är uppskjute

Inlägg av Torbjörn »

Enceladus skrev:
/jes skrev:
Enceladus skrev:Idag har spårvagnarna äntligen börjat rulla enligt gällande tidtabell. Tidtabellen är dock inte alls anpassad till den rådande situationen, vilket i och för sig har blivit SL:s signum. I nuläget är flygtrafiken begränsad och butiksbesökare uppmanas att undvika trängsel. Detta betyder att butikernas öppettider borde vara normerande för trafiken. ICA Maxi, den i särklass största butiken, har öppet mellan 7 och 23 alla dagar. Det är närmast komiskt att Tvärbanan slutar gå klockan 18 på lördagar!

ICA Maxi öppnade för ungefär två månader sedan. Då tar det kanske tre år för SL att inse att det finns ett behov av senare trafikering på lördagar, och sedan ytterligare två år att genomföra förändringen. Förhoppningsvis blir förlängningen av Kistagrenen till Ursvik klar snart. Där skedde den första inflyttningen redan år 2007, vilket innebär att SL torde känna till att området är befolkat (dock med en betydligt mindre befolkning än den som finns nu).
Nu har du väl i alla fall spårat ur rejält? Ska Tvärbanan köra trafik på denna lilla snutt efter klockan 18 på lördagar för eventuella besökare till ICA Maxi och Stora Coop med stora parkeringsplatser? Alla andra butiker stänger klockan 18 och det finns annan kollektivtrafik. Något inrikesflyg på lördagskvällar har vi aldrig haft, inte ens före pandemin. :) Skärpning!
Jag vet inte hur många besökare en ICA Maxi brukar ha, men den i Krokslätt har två miljoner besökare per år. Det är ungefär så många resenärer Bromma flygplats hade innan pandemin, och då räknas ankomster och avgångar separat. Finns det något som tyder på att merparten av områdets besökare på söndagskvällar kommer från flygplatsen, speciellt nu när det inte finns några flyg efter klockan 20?
Bäste Enceladus!
För en gångs skull (?) har du fel :wink: ! Sista flyget från BMA är TF 436 som avgår till Visby kl 20:55 under vardagar...;-)!

Vänliga hälsningar
Torbjörn Jansson
Torbjörn Jansson
daniel_s
Inlägg: 14179
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Trafikstart Tvärbanan till Bromma Flygplats är uppskjute

Inlägg av daniel_s »

M224 skrev:Jag tog risken. 20 min trafik och bara godkända vagnar får gå på sträckan. Inga A32 vad jag förstod.
Det finns faktiskt enstaka A32 som får gå där också, men de var inte tursatta där idag.
Peter Bolin
Inlägg: 121
Blev medlem: lördag 01 september 2007 19:27

Re: Trafikstart Tvärbanan till Bromma Flygplats är uppskjute

Inlägg av Peter Bolin »

I dag upptäcker jag till min besvikelse att jag för andra gången sedan 1975 har missat en invigning av spårtrafik i Stockholms län. Förra gången var i augusti 2002 när jag missade invigningen av sträckan Gullmarsplan–Sickla udde eftersom jag var på Gotland då.

Jag har kollat SL:s webbplats ungefär var fjärde dag ända sedan december i fjol för att vara säker på att inte missa trafikstarten till Bromma flygplats. Om jag minns rätt kollade jag i onsdags, och då stod det ingenting. När jag nu kollar i dag får jag se att jag ändå har missat alltsammans. :(

Uppenbarligen kom informationen i torsdags eller i fredags, så jag kollade på webbplatsen en eller två dagar för tidigt. Normalt brukar alla trafikstarter vara annonserade god tid i förväg, men den här invigningen är väl mer att beteckna som en smygstart. Det framgår av AleWis film (https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 17&t=42590) att det inte var särskilt mycket folk på plats.

Förhoppningsvis blir det inte lika trassligt när det är dags att inviga nästa etapp av Kistagrenen.

/Peter Bolin
gek
Inlägg: 1182
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Trafikstart Tvärbanan till Bromma Flygplats är uppskjute

Inlägg av gek »

Peter Bolin skrev:...Jag har kollat SL:s webbplats ungefär var fjärde dag ända sedan december i fjol för att vara säker på att inte missa trafikstarten till Bromma flygplats. Om jag minns rätt kollade jag i onsdags, och då stod det ingenting. När jag nu kollar i dag får jag se att jag ändå har missat alltsammans. :(
Det är dock ännu inte helt enkelt att hitta information om trafikstarten på sl.se; nyss tittade jag under "Aktuellt" och får upp en länk "Bussar ersätter på nya spårvagnssträckan till Bromma flygplats". Länken är dock bruten, vilket förstås kan tolkas som att informationen inte längre är aktuell. Och under "Trafikläget" finns inte längre någon information om att trafiken är ersatt med buss. Men antagligen vill Trafikförvaltningen inte basunera ut att spårvagnstrafiken kommit igång.
/Gunnar Ekeving
Enceladus
Inlägg: 9959
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Trafikstart Tvärbanan till Bromma Flygplats är uppskjute

Inlägg av Enceladus »

Torbjörn skrev:
Enceladus skrev:Jag vet inte hur många besökare en ICA Maxi brukar ha, men den i Krokslätt har två miljoner besökare per år. Det är ungefär så många resenärer Bromma flygplats hade innan pandemin, och då räknas ankomster och avgångar separat. Finns det något som tyder på att merparten av områdets besökare på söndagskvällar kommer från flygplatsen, speciellt nu när det inte finns några flyg efter klockan 20?
Bäste Enceladus!
För en gångs skull (?) har du fel :wink: ! Sista flyget från BMA är TF 436 som avgår till Visby kl 20:55 under vardagar...;-)!

Vänliga hälsningar
Torbjörn Jansson
Söndagskvällar infaller dock inte på vardagar. Frågan är ju varför trafikutbudet är så mycket sämre på lördagskvällar när det egentligen är samma resandeunderlag som på söndagskvällar. Förhoppningsvis förlängs Täbygrenen till Ursvik nästa år så behöver SL inte inse att ICA Maxi genererar fler resor än Bromma flygplats...
Peter Bolin
Inlägg: 121
Blev medlem: lördag 01 september 2007 19:27

Re: Trafikstart Tvärbanan till Bromma Flygplats är uppskjute

Inlägg av Peter Bolin »

gek skrev:Det är dock ännu inte helt enkelt att hitta information om trafikstarten på sl.se; nyss tittade jag under "Aktuellt" och får upp en länk "Bussar ersätter på nya spårvagnssträckan till Bromma flygplats". Länken är dock bruten, vilket förstås kan tolkas som att informationen inte längre är aktuell. Och under "Trafikläget" finns inte längre någon information om att trafiken är ersatt med buss. Men antagligen vill Trafikförvaltningen inte basunera ut att spårvagnstrafiken kommit igång.
Dessutom är covid-19-rekommenderationerna fortfarande i kraft, så det hade nog inte varit bra med alltför mycket folk på plats. Jag hade tänkt ställa mig vid Bromma flygplats för att dokumentera första spårvagn i linjetrafik på sträckan, men det blev som sagt ingenting av med det.

/Peter Bolin
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2054
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Trafikstart Tvärbanan till Bromma Flygplats är uppskjute

Inlägg av ADDE »

Jadu, jag fick info först igår om trafikstart genom mailutskick från LTF. :/
Peter Bolin
Inlägg: 121
Blev medlem: lördag 01 september 2007 19:27

Re: Trafikstart Tvärbanan till Bromma Flygplats är uppskjute

Inlägg av Peter Bolin »

Odd bekräftade tidpunkten för trafikstarten i ett inlägg i denna tråd i fredags kl. 17.11. Jag har även varit inne här på forumet för att kolla läget lite då och då, men jag var inte inne varken i fredags eller i lördags. Jag var i princip säker på att det skulle räcka att kolla SL:s webbplats ungefär var fjärde dag, men på den punkten hade jag fel. :(

Det här är tredje gången jag missar en invigning av spårtrafik i Stockholms län sedan 1975, inte andra som jag trodde i går. I september 2018 missade jag invigningen av Spårväg City till Sergels torg på grund av en resa till Nederländerna.

På 1980-talet var det betydligt enklare att hålla ordning på invigningar av spårtrafik i det här länet. Den enda invigning som ägde rum då var tunnelbanan på sträckan Västra skogen–Sundbybergs centrum–Rinkeby i augusti 1985. Sedan dröjde det ända till augusti 1994 när sträckan Kärrtorp–Skarpnäck invigdes. Ingivningen av Djurgårdslinjen i juni 1991 bör också nämnas i sammanhanget, men på den linjen var det ingen reguljär trafik på den tiden.

/Peter Bolin
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Trafikstart Tvärbanan till Bromma Flygplats är uppskjute

Inlägg av Diripsi »

daniel_s skrev:
M224 skrev:Jag tog risken. 20 min trafik och bara godkända vagnar får gå på sträckan. Inga A32 vad jag förstod.
Det finns faktiskt enstaka A32 som får gå där också, men de var inte tursatta där idag.
Vad är det som utmärker de "godkända" vagnarna och är tanken att även de övriga vagnarna ska bli godkända så småningon?
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Trafikstart Tvärbanan till Bromma Flygplats är uppskjute

Inlägg av M224 »

Diripsi skrev:
daniel_s skrev:
M224 skrev:Jag tog risken. 20 min trafik och bara godkända vagnar får gå på sträckan. Inga A32 vad jag förstod.
Det finns faktiskt enstaka A32 som får gå där också, men de var inte tursatta där idag.
Vad är det som utmärker de "godkända" vagnarna och är tanken att även de övriga vagnarna ska bli godkända så småningon?
Det vet jag inte. De godkända vagnarna har en grön dekal på sidan av hytten med texten "Godkänd för körning på Kistagrenen t.o.m. 2021-06-04".
daniel_s
Inlägg: 14179
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Trafikstart Tvärbanan till Bromma Flygplats är uppskjute

Inlägg av daniel_s »

För att en vagn ska få denna dekal ska den genomgå en mängd tester där den bl a lastas full med sandsäckar och sedan körs fram och tillbaka i flera timmar under nattetid. "Godkännandet" gäller sedan i ett halvår. Så om 62 vagnar ska hållas "godkända" blir det i längden en vagn att testa var tredje natt, vilket något enkelt uttryckt motsvarar en heltidstjänst bara i förarkostnad. Sen är det ju annan personal inblandad också, inklusive ett gäng som bär sandsäckar...
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6266
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Trafikstart Tvärbanan till Bromma Flygplats är uppskjute

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Men varför görs detta? Vad är det för egenskap på den nu öppnade bansträckan som gör att vagnar måste testas och godkännas (löpande) för att få trafikera denna?
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
daniel_s
Inlägg: 14179
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Trafikstart Tvärbanan till Bromma Flygplats är uppskjute

Inlägg av daniel_s »

dr Cassandra Nojdh skrev:Men varför görs detta? Vad är det för egenskap på den nu öppnade bansträckan som gör att vagnar måste testas och godkännas (löpande) för att få trafikera denna?
Du menar, utöver att den passerar framför den här flygplatsen som omgående borde läggas ned? :wink: Ingen aning!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6266
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Trafikstart Tvärbanan till Bromma Flygplats är uppskjute

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

daniel_s skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Men varför görs detta? Vad är det för egenskap på den nu öppnade bansträckan som gör att vagnar måste testas och godkännas (löpande) för att få trafikera denna?
Du menar, utöver att den passerar framför den här flygplatsen som omgående borde läggas ned? :wink: Ingen aning!
Ja, om det faktum att banan passerar förbi en flygplats har någon signifikans så borde det rimligtvis vara de tidigare omtalade elektromagnetiska störningarna vid tågpassage som på något sätt testas av. Men det är kanske ingenting som bör komma till allmänhetens kännedom..........?

Nåja, det rör ju inte mig, jag kör skoter. Men jag besökte mitt favoritmatställe i grannskapet, Max hamburgerrestaurang, häromdagen och kunde se spektaklet på avstånd.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Trafikstart Tvärbanan till Bromma Flygplats är uppskjute

Inlägg av Anders Hanquist »

Eftersom "uppskjutningen" nu är över och trafiken startat bör tråden avslutas. Annars finns risken att någon om så där sju/tio år "återupplivar" den med ett nytt inlägg under en då helt obegriplig rubrik.
daniel_s
Inlägg: 14179
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Trafikstart Tvärbanan till Bromma Flygplats är uppskjute

Inlägg av daniel_s »

Anders Hanquist skrev:Eftersom "uppskjutningen" nu är över och trafiken startat bör tråden avslutas. Annars finns risken att någon om så där sju/tio år "återupplivar" den med ett nytt inlägg under en då helt obegriplig rubrik.
Nja, det finns väl risk för att nästa års trafikstart också blir uppskjuten.
Skriv svar