IC2000/IC2020
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
IC2000/IC2020
Jag får ta del av flera personers upplevelser av Flixtrain och de verkar vara som de är prissatta. En beskrev det som Ryanair fast tåg. Varma vagnar utan öppningsbara fönster och typ man får vad man betalar för.
Jag har länge funderat på om inte IC2000/IC2020 skulle vara ett koncept för Sverige. Det är ett modulärt koncept med ett eller två lok och 4-10 vagnar i ett tåg som sammanlagt kan ta ca 1000 sittande i ett 10-vagnarståg. Övervåningen är genomgående och undervåningen kan användas för restaurang/bistro, handikappsavdelning, cykleställ, toaletter etc.
Jag tycker det skulle vara ett intressant alternativ för framför allt Intercity-motsvarighet, och ett bekvämt alternativ till de eländiga X40-tågen. Undervåningen i en del vagnar skulle då även kunna användas som obokade, där man köper en billigare biljett men inte garanteras sittplats.
Jag har länge funderat på om inte IC2000/IC2020 skulle vara ett koncept för Sverige. Det är ett modulärt koncept med ett eller två lok och 4-10 vagnar i ett tåg som sammanlagt kan ta ca 1000 sittande i ett 10-vagnarståg. Övervåningen är genomgående och undervåningen kan användas för restaurang/bistro, handikappsavdelning, cykleställ, toaletter etc.
Jag tycker det skulle vara ett intressant alternativ för framför allt Intercity-motsvarighet, och ett bekvämt alternativ till de eländiga X40-tågen. Undervåningen i en del vagnar skulle då även kunna användas som obokade, där man köper en billigare biljett men inte garanteras sittplats.
Genius on call
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: IC2000/IC2020
Att köpa nya lok och vagnar anses i Sverige som ytterst kontroversiellt. Motorvagnståg anses vara flexibla fastän det är loktågen som är det.
Om bara trångsyntheten avtog en gnutta så skulle detta koncept funka utmärkt här!
Ett problem är dock att Rc-loken bara går i 160 km/h. (Det är sådana argument man möter).
Om bara trångsyntheten avtog en gnutta så skulle detta koncept funka utmärkt här!
Ett problem är dock att Rc-loken bara går i 160 km/h. (Det är sådana argument man möter).
Re: IC2000/IC2020
Ja, och för inte länge sedan så ”visste” alla att loktåg i vilket fall som helst inte kunde gå fortare än 160.Hechtwagen skrev:Ett problem är dock att Rc-loken bara går i 160 km/h. (Det är sådana argument man möter).
Re: IC2000/IC2020
Jo, jag har noterat exakt de argumenten. Det är som att man tror att RC är det enda som finns tillgängligt.Hechtwagen skrev:Att köpa nya lok och vagnar anses i Sverige som ytterst kontroversiellt. Motorvagnståg anses vara flexibla fastän det är loktågen som är det.
Om bara trångsyntheten avtog en gnutta så skulle detta koncept funka utmärkt här!
Ett problem är dock att Rc-loken bara går i 160 km/h. (Det är sådana argument man möter).
Visst, ett tågåkeri skulle kunna börja med RC, eller kanske dubbla sådana för lite mer krut, för att jämna ut investeringen lite och testa konceptet. Man skulle kanske till och med kunna hyra ett tågsätt eller två från SBB för test. Men det behövs ju också att någon gör det.
Och jag, liksom många andra, har ju också märkt av "flexibiliteten" hos motorvagnstågen, särskilt när trevagnarstågsättet stängts av helt pga nåt fel och alla de resenärerna hänvisats över till det tillkopplade, och också redan fullbokade, tvåvagnarssetet. Ännu en anledning att jag numera åker nästan uteslutande X2000, flyg eller bil i stället för att riskera att hamna på ett flexibelt motorvagnståg.
Genius on call
Re: IC2000/IC2020
Men det är ju i alla fall dubbelt så fort som tunnelbanevagnar för de kan, som alla vet, bara gå i 80.daniel_s skrev:Ja, och för inte länge sedan så ”visste” alla att loktåg i vilket fall som helst inte kunde gå fortare än 160.Hechtwagen skrev:Ett problem är dock att Rc-loken bara går i 160 km/h. (Det är sådana argument man möter).
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6219
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: IC2000/IC2020
Antar att det är mina smalben sign. Daniel S roar sig med att sparka på, då jag hade fått för mig att hastighetsbegränsningen låg i vagnarnas koppel:daniel_s skrev:Ja, och för inte länge sedan så ”visste” alla att loktåg i vilket fall som helst inte kunde gå fortare än 160.Hechtwagen skrev:Ett problem är dock att Rc-loken bara går i 160 km/h. (Det är sådana argument man möter).
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 40#p388175
Problemet med RC-loken är att de är så ofantligt många, och att de måste slitas ned först. Däremot kanske de inte så ofta drar persontåg längre, men vad spelar det för roll om bulken av SJ:s vagnar inte är godkända för högre sth. Det är kanske som hr. Gädda säger. Inom SJ finns inte mycket utrymme för nytänkande, utan där är det de flashiga höghastighetstågen som upptar all tankekraft, nu när man renoverat X2-tågen. Och så har man ju X40, alias "sligsugen". Och ibland får man sitta i de obekväma stolarna i X5x, som ju egentligen är upphottade Reginor.
Transdev har ju satsat på att hotta upp sina Snälltåget-vagnar till sth, 200 km/tim (och där sitter man ganska bekvämt) och drar med Siemens Vectron-lok. I Europa verkar konceptet vara vanligare, vilket ju redan påpekades i trådinledningen:
https://en.wikipedia.org/wiki/Railjet
Se också vidare https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 60#p388216
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den fredag 14 maj 2021 11:51, redigerad totalt 5 gång.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6219
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: IC2000/IC2020
Visst. Till skillnad från t.ex. Roslagsbanan, för den kan ju gå mycket fortare!Harald skrev:Men det är ju i alla fall dubbelt så fort som tunnelbanevagnar för de kan, som alla vet, bara gå i 80.daniel_s skrev:Ja, och för inte länge sedan så ”visste” alla att loktåg i vilket fall som helst inte kunde gå fortare än 160.Hechtwagen skrev:Ett problem är dock att Rc-loken bara går i 160 km/h. (Det är sådana argument man möter).
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: IC2000/IC2020
Visst ja, det var förstås därför dom inte behövde någon H-summer.Harald skrev:Men det är ju i alla fall dubbelt så fort som tunnelbanevagnar för de kan, som alla vet, bara gå i 80.daniel_s skrev:Ja, och för inte länge sedan så ”visste” alla att loktåg i vilket fall som helst inte kunde gå fortare än 160.Hechtwagen skrev:Ett problem är dock att Rc-loken bara går i 160 km/h. (Det är sådana argument man möter).
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: IC2000/IC2020
Tyskarna har ju förstås loktåg som går i 200/220 km/h, det som stoppade det i Sverige var att då hade hela tåget skenbromsar, det var man inte beredd att investera här.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6219
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: IC2000/IC2020
Förutom Transdev Snälltåget, då. Och så måste man köpa nya lok, som hr. Gädda sade.C12C3C3C12 skrev:Tyskarna har ju förstås loktåg som går i 200/220 km/h, det som stoppade det i Sverige var att då hade hela tåget skenbromsar, det var man inte beredd att investera här.
Men krävdes det verkligen magnetskenbromsar i alla vagnar? I den tråd jag refererade till tidigare, och som verkar bekräftas i andra (obskyra) forum verkar det som att det räcker med hälften av vagnarna (eller var det boggierna?).
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den fredag 14 maj 2021 14:37, redigerad totalt 1 gånger.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: IC2000/IC2020
Lyckades man inte skrämma upp några Rc-lok till högre fart för ett antal år sedan? De målades mörkblå och vikarierande för några X2-set.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: IC2000/IC2020
X2-set. Vad är det för ett sätt?LÅ1 skrev:Lyckades man inte skrämma upp några Rc-lok till högre fart för ett antal år sedan? De målades mörkblå och vikarierande för några X2-set.
Nja, två lok hade en tid utväxling för sth 180 men några uppskrämda tåg gick det aldrig utan det var sth 160 som gällde. Det var nog mest för att skrämma upp byråkraterna som man gjorde denna övning.
Re: IC2000/IC2020
Man har sysslat med dekaltrimning inom bilhobbyn sedan urminnes tider. Konceptet verkar dock även fungera på tåg
Genius on call
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6219
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: IC2000/IC2020
Det är ett -la sätt.daniel_s skrev:X2-set. Vad är det för ett sätt?LÅ1 skrev:Lyckades man inte skrämma upp några Rc-lok till högre fart för ett antal år sedan? De målades mörkblå och vikarierande för några X2-set.
Nja, två lok hade en tid utväxling för sth 180 men några uppskrämda tåg gick det aldrig utan det var sth 160 som gällde. Det var nog mest för att skrämma upp byråkraterna som man gjorde denna övning.
Enligt wikipediartikeln för RC-loken var det typ RC7. Men det var samma sak där, det stupade på vagnarna, tydligen (och byråkraterna kanske - "lokdragna persontåg, det är ju rena stenåldern"). Så det verkar alltjämt bara vara Transdev (man har tydligen satt en färgglad hatt på Transdevs kommersiella trafik i Sverige, och kallar den för Merresor AB) Snälltåget som kör loktåg i 200 km/tim i Sverige. Jag skällde ju dem för "billighetslösning" tidigare, men de har ju valt att växa organiskt på de sträckor de trafikerar, och har såvitt jag begriper hyfsat bra lönsamhet, och kunde investera nygamla vagnar och nya lok. Det är skillnad mot MTR det, som smällde till och beställde ett helt gäng nya FLIRT-tåg från Stadler. Så kan man göra om man har den kinesiska kommunistdiktaturen i ryggen.
Rc7 1422 på Stockholm C år 2002 (enl. wikipedia)
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: IC2000/IC2020
Snarare det omvända, det finns reginor som bara får gå i 180 km/h och det enda som skiljer dem från de snabbare drottningarna är att de är märkta med dekaler "180" i rektangel, man får vad man beställer.Odd skrev:Man har sysslat med dekaltrimning inom bilhobbyn sedan urminnes tider. Konceptet verkar dock även fungera på tåg
Re: IC2000/IC2020
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: IC2000/IC2020
Svaret av Peter B är det riktigaste!
Re: IC2000/IC2020
Klurigt svar.daniel_s skrev:Svaret av Peter B är det riktigaste!
Nu tar jag inte hänsyn till järnvägsjuridiken, men ordet set är väl ett av de orden som är försvenskat även i betydelsen, i detta fall från engelskan. Så en samling med järnvägsfordon i ett tåg = tågset. Men eftersom det finns ett etablerat ord redan, tågsätt, så är det väl det som är vanligast. Men inget av dem är väl egentligen fel att använda? Men i dagligt tal så är det väl ingen som säger tågsätt/tågsättet, utan man säger väl bara tåg/tåget.
Killgissar Odd.
Genius on call
Re: IC2000/IC2020
En X2 brukar kallas just ”X2” (uttalsexempel: ”titta där kommer en ekstvåa”). I detta inräknas vanligtvis såväl drivenheten som mellan- och manövervagnarna så ”X2-sätt” är i de flesta fallen bara ett mer komplicerat sätt att uttrycka samma sak. (Två X2 ihopkopplade brukar benämnas t ex ”X2-mult”.)
Uttrycket ”tågsätt” är järnvägsspråk och skrivs ”tågsätt” och inget annat.
”Tågset” är nog ett modelljärnvägsuttryck. Om ingen skenoval (vilket egentligen betyder cirkel plus minst två rakbitar) ingår blir jag besviken.
Uttrycket ”tågsätt” är järnvägsspråk och skrivs ”tågsätt” och inget annat.
”Tågset” är nog ett modelljärnvägsuttryck. Om ingen skenoval (vilket egentligen betyder cirkel plus minst två rakbitar) ingår blir jag besviken.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6219
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: IC2000/IC2020
Jag rekommenderar förstås studier i allt (språk)vetandes källa - Svenska Akademiens ordböcker/ordlistor: https://svenska.se/tre/?sok=t%C3%A5gs%C3%A4tt&pz=1
Och fördjupning i den tjocka Svenska Akademiens Ordbok (SAOB): https://svenska.se/saob/?id=T_3463-0130.c2QF&pz=7
I den sistnämnda kan man se att orden tågsätt och tågset faktiskt tilldelas olika betydelser, skala H0, 1:1 eller ej. Ordet "sätt" i betydelsen "avgränsad mängd företeelser av visst slag" finns belagd i svenskan sedan 1600-talet: https://svenska.se/so/?id=52832&pz=7
Och fördjupning i den tjocka Svenska Akademiens Ordbok (SAOB): https://svenska.se/saob/?id=T_3463-0130.c2QF&pz=7
I den sistnämnda kan man se att orden tågsätt och tågset faktiskt tilldelas olika betydelser, skala H0, 1:1 eller ej. Ordet "sätt" i betydelsen "avgränsad mängd företeelser av visst slag" finns belagd i svenskan sedan 1600-talet: https://svenska.se/so/?id=52832&pz=7
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".