Spårvägen i Lund, första veckorna [23 bilder]

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
august
Inlägg: 806
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:55
Ort: Lund
Kontakt:

Spårvägen i Lund, första veckorna [23 bilder]

Inlägg av august »

Inlägget postas även i SJK Postvagnen (där är bilderna i lite högre upplösning tack vare att de hanterar bildbredderna lite bättre).

Nu har Lunds första spårvägslinje varit invigd i två veckor. Jag har tagit lite bilder, dels från första dagen i trafik, 13 december, dels från följande dagar. Första dagen i trafik var det lite för mycket resenärer för att det skulle kännas okej att nöjesåka i nuvarande situation. Dagarna efter hade jag dock ärenden längs linjen, så jag har haft möjlighet att åka med ett fåtal gånger. Man kör fortfarande rätt försiktigt, framförallt i växelkryssen och vid korsningarna inåt stan från LTH. Förhoppningsvis blir man lite mindre ängslig med ökad spårvägsvana i staden. CAF-vagnarna är fina inuti och har okej gångegenskaper. Tyvärr skakar de en del, framförallt i mellandelen, vid högre fart ute på åkrarna. Men bättre komfort än de bussar de ersätter har de definitivt.

Bild
Brandklipparen i korsningen vid Allhelgonakyrkan invigningsdagen.

Bild
Blåtand rullar in på hållplats Universitetssjukhuset invigningsdagen.

Bild
Brandklipparen har rullat in på hållplats Clemenstorget och touchat den otroligt fula markören för hur långt fram man ska köra.

Bild
Vy från Clemenstorget upp mot Allhelgonakyrkan.

Bild
Dagen efter invigningsdagen, en omväg på ärenderundan. Brandklipparen har precis ankommit ESS, en hållplats som idag ligger mitt ute på åkrarna. Vi befinner oss drygt 1,5 km från Solbjersvägen, där Lund tar slut idag.

Bild
Depåspåret och byggarbetsplatsen för forskningsanläggningen ESS. Hit var det med två "riktiga" resenärer och ytterligare en passagerare förutom jag själv som åkte med vändande tur tillbaka.

Bild
Växelkrysset och linjen mot MAX IV och vidare mot centrala Lund. Jag är lite osäker på om byggnaden till höger tillhör MAX IV eller om det är något annat, till exempel universitets nya nanolabb.

Bild
Brandklipparen väntar på avgång. Lundaförarna verkar ha för vana att lämna vagnen "0 i trafik" fram till avgång istället för att skylta rätt innan de lämnar hytt. Vagnarna är dock öppna och tillgängliga för påstigning.

Bild
Väderskydden längs spårvägen är påkostade och ska ha en formgivning som liknar en spårvagnsfront. Fina är de, men likheten med fronten är väl upp till betraktaren, tänker jag.

Bild
Interiör 1.

Bild
Rikligt med plats för barnvagn och rullstol (eller bagage).

Bild
Sätena över hjulen (inga boggier enligt uppgift) är enkelsäten. En mycket bra hylla att ställa ryggsäck eller eventuella kassar på, även om något högre golv och fyra sittplatser till hade varit bättre imho.

Bild
Modermodemet, själva hjärtat i hårddisken.

Bild
Vid hytterna är det enkeldörrar.

Bild
Rikligt med plats i vestibulerna. Här blir det lätt att ta sig av och på, även vid stor trängsel (jo, det kommer en tid efter corona, jag lovar).

Bild
Brandklipparen lämnar mig och far vidare förbi IKDC ner mot Clemenstorget.

Bild
17 december på förmiddagen var det två vagnar vid Clemenstorget. Den vänstra (Brandklipparen igen) med förarutbildning.

Bild
Förarutbildningsturen passerar sjukhusets parkeringshus på väg ner under Tornavägens viadukt.

Bild
Någon minut senare passerar Åsa-Hanna LTH.

Bild
Dagen före julafton tittade solen fram. Här gör sig Åsa-Hanna och hållplatsen riktigt bra i släpljuset.

Bild
Någon minut senare går hon genom korsningen vid Allhelgonakyrkan.

Bild
Sedan kommer Blåtand i samma korsning åt andra hållet ...

Bild
... och passar på att sola sig lite innan färden vänder åter mot ESS.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Spårvägen i Lund, första veckorna [23 bilder]

Inlägg av Stefan Widén »

Tjusiga bilder...

När du åkte ..lyckades du fånga upp spontana reaktioner från övriga resenärer? Att starten vart den sämsta tänkbara, med minimalistisk invigning är ju jättetråkigt, men vore kul om de som åker ändå känner att det är något bra.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
august
Inlägg: 806
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:55
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Spårvägen i Lund, första veckorna [23 bilder]

Inlägg av august »

Stefan Widén skrev:Tjusiga bilder...

När du åkte ..lyckades du fånga upp spontana reaktioner från övriga resenärer? Att starten vart den sämsta tänkbara, med minimalistisk invigning är ju jättetråkigt, men vore kul om de som åker ändå känner att det är något bra.

Stefan
Jag har mest hört glada tillrop när jag passerat Clemenstorget (ända sedan provkörningarna påbörjades). Typ som "mycket tystare än i Göteborg" och "det blev mycket finare än jag trodde". Passerar där nästan varje dag på cykel. På de få provresorna har det hittills varit väldigt väldigt lugnt med folk. Den stora domen kommer väl när coronan lugnar sig och folk börjar jobba på plats igen på LTH och runt Ideon. Hösten har varit väldigt öde däruppe på sluttningen.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Spårvägen i Lund, första veckorna [23 bilder]

Inlägg av daniel_s »

august skrev:Man kör fortfarande rätt försiktigt, framförallt i växelkryssen och vid korsningarna inåt stan från LTH.
Spårvägen är ju byggd efter franska irrläror, helt utan varnings- och skyddsanordningar och med ett par riktiga fällor till korsningar så man MÅSTE köra försiktigt på den här banan. Hastigheten i växlarna är satt till högst 10 km/h och det gör ju egentligen inte så mycket även om man undrar varför det blivit så.
august skrev:Lundaförarna verkar ha för vana att lämna vagnen "0 i trafik" fram till avgång istället för att skylta rätt innan de lämnar hytt. Vagnarna är dock öppna och tillgängliga för påstigning.
Det där "0 i trafik" verkar vara något som skyltsystemet självt orsakar, det står så fram till 2 minuter före avgång och sedan ändrar det sig till korrekt destination.

Hur tycker du att biljettmaskinerna fungerar?
Användarens profilbild
august
Inlägg: 806
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:55
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Spårvägen i Lund, första veckorna [23 bilder]

Inlägg av august »

daniel_s skrev:
august skrev:Man kör fortfarande rätt försiktigt, framförallt i växelkryssen och vid korsningarna inåt stan från LTH.
Spårvägen är ju byggd efter franska irrläror, helt utan varnings- och skyddsanordningar och med ett par riktiga fällor till korsningar så man MÅSTE köra försiktigt på den här banan. Hastigheten i växlarna är satt till högst 10 km/h och det gör ju egentligen inte så mycket även om man undrar varför det blivit så.
Jo, jag är med på premisserna, även om jag inte håller med helt om det där lilla ordet irrläror ;). Att man behöver köra försiktigt i korsningen vid Allhelgonakyrkan, till exempel, är ju logiskt. Men det är på andra platser man tar det väldigt lugnt – framförallt några av gc-passagerna. Tror eventuellt att det varit ett misstag att inte ge vagnarna en ordentlig tuta för de tillfällen när fotgängare och cyklister är mindre uppmärksamma än de borde (även om jag har sett minst lika många bilar ta rejäla chansningar). Men det sävliga jag är mest förvånad över är faktiskt växelkryssen. Jag skulle gissa att man kör ca 5 km/h genom dessa just nu. Jag kan utan ansträngning gå om vagnen när den passerar krysset vid Clemenstorget.

Det sitter ju klockor vid alla fotgängarsignaler och de allra flesta korsningar med fordonstrafik (undantaget de vid Ekologihuset och Ideontorget), så jag undrar lite över vilka övriga skyddsanordningar du hade velat se? Själv hade jag gärna sett skyltning sedan i somras vid korsningarna om att "nu kommer spårvagnen, den har företräde", men i övrigt tycker jag att den huvudsakligen är tydlig i gaturummet.
daniel_s skrev:
august skrev:Lundaförarna verkar ha för vana att lämna vagnen "0 i trafik" fram till avgång istället för att skylta rätt innan de lämnar hytt. Vagnarna är dock öppna och tillgängliga för påstigning.
Det där "0 i trafik" verkar vara något som skyltsystemet självt orsakar, det står så fram till 2 minuter före avgång och sedan ändrar det sig till korrekt destination.
Mycket dumt.
daniel_s skrev:Hur tycker du att biljettmaskinerna fungerar?
Jag har bara åkt tre gånger hittills och det kommer nog inte bli så många fler anledningar till en tur förrän coronan är över ... Men maskinerna verkar lite sisådär, framförallt när folk använder kort och inte telefon. Men det ger sig väl, antar jag? På bussarna fungerar ju maskinerna.
Persson
Inlägg: 249
Blev medlem: tisdag 27 juni 2006 22:47
Ort: Kista

Re: Spårvägen i Lund, första veckorna [23 bilder]

Inlägg av Persson »

Tack för trevligt bildreportage!
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Spårvägen i Lund, första veckorna [23 bilder]

Inlägg av daniel_s »

august skrev:Jo, jag är med på premisserna, även om jag inte håller med helt om det där lilla ordet irrläror ;). Att man behöver köra försiktigt i korsningen vid Allhelgonakyrkan, till exempel, är ju logiskt. Men det är på andra platser man tar det väldigt lugnt – framförallt några av gc-passagerna.
Ja, därför att dessa liksom hållplatserna är byggda enligt irrläror. Inga fållor eller staket, inte ens en pinnrad som leder folk rätt utan i stället har man inbillat sig att man typ ska inspirera folk att gå i lämpliga riktningar genom subtila ledtrådar som stenrader i avvikande färg och annat. Tomterier är vad det är! Människor är inte som de borde, de är som de är och låter sig inte programmeras! Man får vara glad så länge det bara leder till löjligt låga hastigheter.

(Jag pratade med ett par gamlingar som hade snubblat sig halvt fördärvade vid Clemenstorget när de inte upptäckte att man har gjort ett 30 cm djupt kar genom torget där det inte stod nån spårvagn just då, snacka om tillgänglighetsanpassning va! Men ok, det är ju låggolv på själva vagnarna så det är bara att bära dem rakt in i nästa vagn till lasarettet!)

I kurvan vid Allhelgonakyrkan medger väl inte spårgeometrin högre hastighet än 20, i alla fall inte med dessa innerstadsskrindor, så jag tycker inte att det är någon speciell försiktighet som tillämpas just där! Korsningen i fråga skulle jag i själva verket säga är en av de mer okomplicerade längs banan; det är förstås lite lustiga vinklar och potentiella konflikter men som nog gör den lite läskigare i teorin än i praktiken.

Tack hur som helst för ett fint bildreportage!
Användarens profilbild
august
Inlägg: 806
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:55
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Spårvägen i Lund, första veckorna [23 bilder]

Inlägg av august »

daniel_s skrev:Ja, därför att dessa liksom hållplatserna är byggda enligt irrläror. Inga fållor eller staket, inte ens en pinnrad som leder folk rätt utan i stället har man inbillat sig att man typ ska inspirera folk att gå i lämpliga riktningar genom subtila ledtrådar som stenrader i avvikande färg och annat. Tomterier är vad det är! Människor är inte som de borde, de är som de är och låter sig inte programmeras! Man får vara glad så länge det bara leder till löjligt låga hastigheter.
Mjäh. Krasst är det rätt få ställen som har en större mängd korsande "naturliga stråk" idag som inte fått signalreglerade korsningar. Det är platsen mellan sjukhuset och Allhelgonakyrkan, där sikten är dålig om man kommer från stan, och smitvägen i kurvan vid LTH, men där är sikten desto bättre. Hastigheten för spårvagnen är kanske inte superhög jämfört med helt separerad bana, men den är iallafall högre än för bussarna som gick här innan. Att sätta upp ett par pinnar eller staket i en korsning om det behövs kan jag köpa (och det är enligt uppgift även Lund/Skånetrafiken beredda att göra), men om staket är huvuddesignidén tar jag hellre en busslösning. Här är gång och cykel de viktigaste trafikslagen ...

Och inte verkar det som att folk korsar grässpåret i någon jätteutsträckning (förutom vid kurvan vid LTH då). Jag gissar att det är bekvämare att gå i sina vita sneakers på de hårdgjorda övergångarna ...
daniel_s skrev:(Jag pratade med ett par gamlingar som hade snubblat sig halvt fördärvade vid Clemenstorget när de inte upptäckte att man har gjort ett 30 cm djupt kar genom torget där det inte stod nån spårvagn just då, snacka om tillgänglighetsanpassning va! Men ok, det är ju låggolv på själva vagnarna så det är bara att bära dem rakt in i nästa vagn till lasarettet!)
Det har hänt att jag trillat från en trottoarkant en sen lördagskväll också. Nej, skämt åsido, jag vet inte vad en annan utformning hade hjälpt folk från att trilla ner från plattformskanten på spåret? Det går ju till och med att göra i huvudstadens tunnelbana eller på en vanlig järnvägsstation ...
daniel_s skrev:I kurvan vid Allhelgonakyrkan medger väl inte spårgeometrin högre hastighet än 20, i alla fall inte med dessa innerstadsskrindor, så jag tycker inte att det är någon speciell försiktighet som tillämpas just där! Korsningen i fråga skulle jag i själva verket säga är en av de mer okomplicerade längs banan; det är förstås lite lustiga vinklar och potentiella konflikter men som nog gör den lite läskigare i teorin än i praktiken.
För spårväg och bil är korsningen rätt logisk, tycker jag. För cyklister och fotgängare är det lite trångt här och där och lite ologiska vägval att ta. Jag passerar korsningen dagligen på min trogna Skeppshult, och rutten Sankt Laurentiigatan–Bredgatan mot sjukhuset är milt uttryckt sådär.
daniel_s skrev:Tack hur som helst för ett fint bildreportage!
Väl bekommen! Hade hoppats kunna få några fina bilder i snö och solsken i veckan, men snötäcket lämnade en del övrigt att önska ...
Thomas242
Inlägg: 2
Blev medlem: tisdag 11 maj 2021 23:31

Re: Spårvägen i Lund, första veckorna [23 bilder]

Inlägg av Thomas242 »

august skrev: Tror eventuellt att det varit ett misstag att inte ge vagnarna en ordentlig tuta för de tillfällen när fotgängare och cyklister är mindre uppmärksamma än de borde (även om jag har sett minst lika många bilar ta rejäla chansningar).
Hej. Ny här på forumet. Kan meddela att Skånetrafiken tillsammans med vagnstillverkaren CAF beslutat sig för att efterutrusta Lunds spårvagnar med en kraftfull elektrisk tuta. Med största sannolikhet kommer ljudet vara en samplad 370 Hz tryckluftsdriven Tyfon som normalt används på reguljära tåg. Exakt hur starkt ljudet kommer vara på spårvagnarna återstår att se.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Spårvägen i Lund, första veckorna [23 bilder]

Inlägg av Hechtwagen »

Thomas242 skrev:
august skrev: Tror eventuellt att det varit ett misstag att inte ge vagnarna en ordentlig tuta för de tillfällen när fotgängare och cyklister är mindre uppmärksamma än de borde (även om jag har sett minst lika många bilar ta rejäla chansningar).
Hej. Ny här på forumet. Kan meddela att Skånetrafiken tillsammans med vagnstillverkaren CAF beslutat sig för att efterutrusta Lunds spårvagnar med en kraftfull elektrisk tuta. Med största sannolikhet kommer ljudet vara en samplad 370 Hz tryckluftsdriven Tyfon som normalt används på reguljära tåg. Exakt hur starkt ljudet kommer vara på spårvagnarna återstår att se.
Kommer det bli som i Stockholm att tutan vars ändamål är att avvärja faror i huvudsak kommer att användas för att tuta när föraren är irritetad eller missnöjd med diverse beteenden hos medtrafikanterna men risken för en olycka är obefintlig.

Tex en cyklist eller fotgängare som tittar på vagnen som analkas 100 meter bort och korsar spåret med god marginal...tuuuuuuuuuuuuuut, eller en bil som ska korsa spåret men bilen framör har stannat med lite av baken över spåret men kommer uppenbart flytta på sig om några sekunder.. tuuuuuuuuuuuut!

Lite komiskt är det allt att spårvagnsförarna måste tuta avsevärt mycket mer än bussförarna som kör på samma sträckor.

Detsamma gäller många bilister, de tutar också för att de är missnöjda och inte för att avvärja konkreta faror.

I Calcutta tutar alla på allt alltid, är det SS förebild?
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Spårvägen i Lund, första veckorna [23 bilder]

Inlägg av daniel_s »

Nu var det ju Lund det handlade om och inte Stockholm, men jag gjorde exakt samma reflektion som du. Jag kan garantera att inte en enda hjulplatta hade undvikits om lundavagnarna haft tuta från början.

Kan dock tillägga att man kan ha den till att tuta på felparkerade bilar också! :mrgreen:
Thomas242
Inlägg: 2
Blev medlem: tisdag 11 maj 2021 23:31

Re: Spårvägen i Lund, första veckorna [23 bilder]

Inlägg av Thomas242 »

Hechtwagen skrev:
Kommer det bli som i Stockholm att tutan vars ändamål är att avvärja faror i huvudsak kommer att användas för att tuta när föraren är irritetad eller missnöjd med diverse beteenden hos medtrafikanterna men risken för en olycka är obefintlig.
:-)
Det återstår väl att se. Mycket möjligt. Skillnaden enligt mig är väl att tutan på CAFs A35 spårvagnar i Stockholm låter förjävligt. De har en 440 Hz datorgenererad ton, som låter väldigt syntetiskt och pipigt. Lund kommer förhoppningsvis ha en maffig ton som sprider glädje genom kommunen, oavsett när de tutar.

/Tut-nörd Thomas
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Spårvägen i Lund, första veckorna [23 bilder]

Inlägg av Hechtwagen »

Thomas242 skrev:
Hechtwagen skrev:
Kommer det bli som i Stockholm att tutan vars ändamål är att avvärja faror i huvudsak kommer att användas för att tuta när föraren är irritetad eller missnöjd med diverse beteenden hos medtrafikanterna men risken för en olycka är obefintlig.
:-)
Det återstår väl att se. Mycket möjligt. Skillnaden enligt mig är väl att tutan på CAFs A35 spårvagnar i Stockholm låter förjävligt. De har en 440 Hz datorgenererad ton, som låter väldigt syntetiskt och pipigt. Lund kommer förhoppningsvis ha en maffig ton som sprider glädje genom kommunen, oavsett när de tutar.

/Tut-nörd Thomas
Bra skrivet! :cheesygrin:
Skriv svar