Djurgårdslinjen 10/4-2021

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
antonlidstrom71
Inlägg: 42
Blev medlem: söndag 30 september 2018 8:38

Djurgårdslinjen 10/4-2021

Inlägg av antonlidstrom71 »

Idag var årets trafikstart för Djurgårdslinjen och sträckan Norrmalmstorg - Skansen trafikerades av tre äldre vagnar. På grund av den pågående coronapandemin kunde ej trafikanter medtas men det gick bra för medlemmar i SSS att åka med. Jag visar här några bilder tagna under dagen.

Vi börjar med en bild på A31 331 som passerar hållplats Nybroplan.
Bild

Strax därpå skulle A29:an 170 svänga ut på Strandvägen.
Bild

Därefter förflyttar vi oss till Djurgården där A1 76 med släpet B19 846 tar sig över Djurgårdsbron.
Bild

A31 331 på Strandvägen.
Bild

A1 76 och B19 846 vid hållplats Djurgårdsbron.
Bild

A29 170 på Smålandsgatan.
Bild

A1 76 med B19 846 på släp rullar in mot Alkärrshallen.
Bild

Och slutligen en bild på A29 170 som här närmar sig ändhållplatsen Norrmalmstorg.
Bild

Mvh Anton
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Djurgårdslinjen 10/4-2021

Inlägg av LÅ1 »

Tack för bilderna. Och för upplysning om att vagnarna åter går i trafik, även om det är utan passagerare.

Hur är reglerna för SSS-medlemmar under pandemin? Får man alltså åka med om man har medlemskortet, med aktuellt årsmärke, med sig? Antar att det förstås är en anatalsrestriktion.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
antonlidstrom71
Inlägg: 42
Blev medlem: söndag 30 september 2018 8:38

Re: Djurgårdslinjen 10/4-2021

Inlägg av antonlidstrom71 »

Kul att bilderna uppskattades. Som jag uppfattat saken är ingen mer trafik utöver den som utfördes idag inplanerad men idag fick man som medlem i SSS resa med vagnarna om man kunde uppvisa medlemskort med aktuellt årsmärke. Påstigning och avstigning skedde endast vid Norrmalmstorg och Skansen och det fanns såklart begränsningar gällande hur många som får resa i en vagn för att det ska vara möjligt men idag var det inget som någon tvingades fundera över då det högsta antalet resenärer i en vagn jag observerade var hela fem personer.

Mvh Anton
Användarens profilbild
Thomas Lange
Inlägg: 2230
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Djurgårdslinjen 10/4-2021

Inlägg av Thomas Lange »

Och så här såg det ut vid utryckningen från Alkärrshallen. Även vagn 71 kördes några varv.
DjL Trafikstart Akh 2021 (Forum).jpg
DjL Trafikstart Akh 2021 (Forum).jpg (491.49 KiB) Visad 4392 gånger
Foto: Thomas Lange.
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
Thomas Lange
Inlägg: 2230
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Djurgårdslinjen 10/4-2021

Inlägg av Thomas Lange »

antonlidstrom71 skrev:Kul att bilderna uppskattades. Som jag uppfattat saken är ingen mer trafik utöver den som utfördes idag inplanerad men idag fick man som medlem i SSS resa med vagnarna om man kunde uppvisa medlemskort med aktuellt årsmärke. Påstigning och avstigning skedde endast vid Norrmalmstorg och Skansen och det fanns såklart begränsningar gällande hur många som får resa i en vagn för att det ska vara möjligt men idag var det inget som någon tvingades fundera över då det högsta antalet resenärer i en vagn jag observerade var hela fem personer.

Mvh Anton
Riktigt sammanfattat. Se Djurgårdslinjens webbplats för information när fler tillfällen ges att åka med.
https://www.djurgardslinjen.se/sv/
Ju förr dess bättre.
Joakim W
Inlägg: 469
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Djurgårdslinjen 10/4-2021

Inlägg av Joakim W »

Mycket trevliga bilder Anton!!
Thomas Lange skrev:
antonlidstrom71 skrev:Kul att bilderna uppskattades. Som jag uppfattat saken är ingen mer trafik utöver den som utfördes idag inplanerad men idag fick man som medlem i SSS resa med vagnarna om man kunde uppvisa medlemskort med aktuellt årsmärke. Påstigning och avstigning skedde endast vid Norrmalmstorg och Skansen och det fanns såklart begränsningar gällande hur många som får resa i en vagn för att det ska vara möjligt men idag var det inget som någon tvingades fundera över då det högsta antalet resenärer i en vagn jag observerade var hela fem personer.

Mvh Anton
Riktigt sammanfattat. Se Djurgårdslinjens webbplats för information när fler tillfällen ges att åka med.
https://www.djurgardslinjen.se/sv/
Kändes inte som om jag fick nån info där om när jag kunde åka nästa gång... :-D men hemsidan har blivit betydligt bättre än sist jag var inne! Men fortfarande väldigt mycket text på en förstasida, hade gärna sett att mer info var lagt i undermenyer eller nåt liknande så man slipper scrolla så mycket ;-)
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Djurgårdslinjen 10/4-2021

Inlägg av Hechtwagen »

Thomas Lange skrev:Och så här såg det ut vid utryckningen från Alkärrshallen. Även vagn 71 kördes några varv.
DjL Trafikstart Akh 2021 (Forum).jpg
Foto: Thomas Lange.
Hur gör man för att vända tillbaka enriktningsvagnarna efter att man fotat dem? De står ju i regel vända åt andra hållet i vagnhallen. Var finns närmsta och smidigaste vändmöjlighet?
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Djurgårdslinjen 10/4-2021

Inlägg av daniel_s »

Hechtwagen skrev:Hur gör man för att vända tillbaka enriktningsvagnarna efter att man fotat dem? De står ju i regel vända åt andra hållet i vagnhallen. Var finns närmsta och smidigaste vändmöjlighet?
Man kan numera köra rakt fram till norrspåret mot stan, första hållplatsen blir Nordiska museet.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Djurgårdslinjen 10/4-2021

Inlägg av Hechtwagen »

daniel_s skrev:
Hechtwagen skrev:Hur gör man för att vända tillbaka enriktningsvagnarna efter att man fotat dem? De står ju i regel vända åt andra hållet i vagnhallen. Var finns närmsta och smidigaste vändmöjlighet?
Man kan numera köra rakt fram till norrspåret mot stan, första hållplatsen blir Nordiska museet.
När introducerades denna nyhet? 2010? :cheesygrin:
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Djurgårdslinjen 10/4-2021

Inlägg av Hechtwagen »

LÅ1 skrev:Tack för bilderna. Och för upplysning om att vagnarna åter går i trafik, även om det är utan passagerare.

Hur är reglerna för SSS-medlemmar under pandemin? Får man alltså åka med om man har medlemskortet, med aktuellt årsmärke, med sig? Antar att det förstås är en anatalsrestriktion.
Går de i trafik utan passagerare så går de väl "Ej i trafik"?
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Djurgårdslinjen 10/4-2021

Inlägg av daniel_s »

Hechtwagen skrev:När introducerades denna nyhet? 2010? :cheesygrin:
Stämmer bra det!
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Djurgårdslinjen 10/4-2021

Inlägg av Stefan Widén »

Å förut låg övergångsväxlarna vid Nyp vilket gjorde att det var en utmaning att vända vagnar. Nu är det alltså bara ut på Djurgårdsvägen och triangla.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Djurgårdslinjen 10/4-2021

Inlägg av Hechtwagen »

Joakim W skrev:Mycket trevliga bilder Anton!!
Thomas Lange skrev:
antonlidstrom71 skrev:Kul att bilderna uppskattades. Som jag uppfattat saken är ingen mer trafik utöver den som utfördes idag inplanerad men idag fick man som medlem i SSS resa med vagnarna om man kunde uppvisa medlemskort med aktuellt årsmärke. Påstigning och avstigning skedde endast vid Norrmalmstorg och Skansen och det fanns såklart begränsningar gällande hur många som får resa i en vagn för att det ska vara möjligt men idag var det inget som någon tvingades fundera över då det högsta antalet resenärer i en vagn jag observerade var hela fem personer.

Mvh Anton
Riktigt sammanfattat. Se Djurgårdslinjens webbplats för information när fler tillfällen ges att åka med.
https://www.djurgardslinjen.se/sv/
Kändes inte som om jag fick nån info där om när jag kunde åka nästa gång... :-D men hemsidan har blivit betydligt bättre än sist jag var inne! Men fortfarande väldigt mycket text på en förstasida, hade gärna sett att mer info var lagt i undermenyer eller nåt liknande så man slipper scrolla så mycket ;-)
Den hemsidan ger väl ingen vettig info om det inte råkar bli november 2020 igen förstås?
Användarens profilbild
Thomas Lange
Inlägg: 2230
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Djurgårdslinjen 10/4-2021

Inlägg av Thomas Lange »

Hechtwagen skrev: Den hemsidan ger väl ingen vettig info om det inte råkar bli november 2020 igen förstås?
Riktigt, den ger ingen vettig information förrän det finns något nytt att berätta. Har vi hört från säker källa.
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8017
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Re: Djurgårdslinjen 10/4-2021

Inlägg av Bussmicke »

Hemsidan har tyvärr en sån där konstig modern design som tycks ha blivit poppis.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
Thomas Lange
Inlägg: 2230
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Djurgårdslinjen 10/4-2021

Inlägg av Thomas Lange »

Region Stockholm har fortsatt förbjudit trafik med passagerare på Djurgårdslinjen.

Internt hoppas man på Djurgårdslinjen att dra igång den 14 augusti ifall restriktionerna i regionen tillåter det (Läs: ifall SL-trafiken inte längre anses vara farlig för sina resenärer).

Dock måste personalens kompetens upprätthållas och därför kommer Djurgårdslinens vagnar att köras lör- och söndagar från 8 maj mellan ca 11 och 17.
Tur 1 kommer att sättas ut med vagn 331 och tur 3 med vagn 76 eller vagn 170.

Utbildningen för vagn 71 är tvärr inställd tills vidare.
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Djurgårdslinjen 10/4-2021

Inlägg av Hechtwagen »

Thomas Lange skrev:Region Stockholm har fortsatt förbjudit trafik med passagerare på Djurgårdslinjen.

Internt hoppas man på Djurgårdslinjen att dra igång den 14 augusti ifall restriktionerna i regionen tillåter det (Läs: ifall SL-trafiken inte längre anses vara farlig för sina resenärer).

Dock måste personalens kompetens upprätthållas och därför kommer Djurgårdslinens vagnar att köras lör- och söndagar från 8 maj mellan ca 11 och 17.
Tur 1 kommer att sättas ut med vagn 331 och tur 3 med vagn 76 eller vagn 170.

Utbildningen för vagn 71 är tvärr inställd tills vidare.
Får vi medlemmar åka med då?
Användarens profilbild
Thomas Lange
Inlägg: 2230
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Djurgårdslinjen 10/4-2021

Inlägg av Thomas Lange »

Hechtwagen skrev:
Thomas Lange skrev:Region Stockholm har fortsatt förbjudit trafik med passagerare på Djurgårdslinjen.

Internt hoppas man på Djurgårdslinjen att dra igång den 14 augusti ifall restriktionerna i regionen tillåter det (Läs: ifall SL-trafiken inte längre anses vara farlig för sina resenärer).

Dock måste personalens kompetens upprätthållas och därför kommer Djurgårdslinens vagnar att köras lör- och söndagar från 8 maj mellan ca 11 och 17.
Tur 1 kommer att sättas ut med vagn 331 och tur 3 med vagn 76 eller vagn 170.

Utbildningen för vagn 71 är tvärr inställd tills vidare.
Får vi medlemmar åka med då?
Jo, så är det tänkt.
Men om vagnarna faktiskt rullar enligt plan är beroende av att det finns förarpersonal som önskar kompetenskörning. Så det ges ingen garanti för att viss vagn rullar viss lördag eller söndag. Men det finns hopp.
Ju förr dess bättre.
Skriv svar