Det som ibland kallas "Tamsons trafikpopulism", d.v.s. att befintlig trafik prioriteras framför utökad trafik, har varit en enorm succé. Genom att bevara befintlig trafik och inte göra utökningar där resandet ökar har kollektivtrafikens skattefinansieringsgrad minskat kraftigt samtidigt som de flesta resenärer knappt har märkt någon försämring. Men framgångssagan har en baksida: trängseln har också ökat kraftigt.
(Fakta i frågan: Tamsons blev trafiklandstingsråd i slutet av år 2014. Under de senaste fyra åren har skattefinansieringsgraden stadigt minskat från 49,2 procent till 45,0 procent, se sidan 57.)
Någon kanske tänker att det bara är att anpassa utbudet till efterfrågan, men så enkelt är det inte. Om det görs utökningar där resandet ökar så kommer kollektivtrafikens täckningsgrad att återgå till ungefär samma nivå som innan Tamsons tog över, vilket inte är politiskt önskvärt. Om däremot den högre täckningsgraden ska behållas och utbudet anpassas till efterfrågan så kan inte all befintlig trafik bevaras, vilket är opopulärt. Således sitter SL i en rävsax.
Men nu har SL kommit på en annan lösning:
Kan AI vara räddningen för trafikpopulismen?Region Stockholm skrev:SL har beslutat att initiera ett nytt unikt pilotförsök ombord på bussarna i Södertälje. Försöket handlar om att styra undan trängsel och planera trafiken för att minimera risken för trängsel för resenärerna. Företaget bakom tekniken, The Train Brain, har utvecklat ett nytt AI-verktyg för att prognosticera bussarnas kapacitet att ta ombord resenärer och hur många som reser med bussarna. Med hjälp av AI-teknik kan data analyseras och användas styra mängden bussar till ett område där efterfrågan på bussar är hög.