Dörr 1-12

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5519
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Dörr 1-12

Inlägg av kildor »

Ny metod för skyltning av korta tåg:
20210416_183448b.jpg
20210416_183448b.jpg (78.26 KiB) Visad 2509 gånger
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Dörr 1-12

Inlägg av Odd »

Jag noterade häromveckan att man börjat stanna på "bakre delen" av plattformen vid Stockholm C söderut när det körs korta tåg. Var det bara tillfälligt när jag åkte eller är det en permanent ändring, och i så fall, är det samma sak vid Odenplan för norrgående tåg?
Genius on call
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5519
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Dörr 1-12

Inlägg av kildor »

Tågen kör alltid längst fram på plattformen, oavsett om det är kort eller långt tåg. Men jag misstänker att du kan ha åkt när det var banarbete på Mälarbanan då tågen från Nynäshamn/Västerhaninge vände vid Stockholms city. Ankommande tåg söderifrån kör då som vanligt längst fram på plattformen, och står då på fel halva när tåget sedan ska vända tillbaka söderut.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Dörr 1-12

Inlägg av Odd »

Aha. Vad trist. Särskilt Odenplan norrut är irriterande att det stannar längst fram. Och vid T-centralen skulle det vara bättre om de stannade på mitten, men dom valde väl fel dörrsystem för att det skulle fungera. Men jag förstår fortfarande inte varför de absolut alltid måste stanna längst fram bara för sakens skull.
Genius on call
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5519
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Dörr 1-12

Inlägg av kildor »

Anläggningen är helt enkelt inte byggd för annat än att stanna längst fram. Det finns t.ex. bara positionssignal längst fram på plattformen, som hjälper föraren att stanna rätt inom toleransen för plattformsdörrarna. Nu skulle iof 99% av förarna kunna stanna rätt på mitten redan imorgon med hjälp av de gula plåttavlorna på plattformsväggen. Men då får man ingen bekräftelse på att tåget verkligen står rätt. Sen tillkommer risken att långa tåg stannar kort...
Användarens profilbild
stockholm79
Inlägg: 1222
Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
Ort: Rīga, Lettland

Re: Dörr 1-12

Inlägg av stockholm79 »

Gäller alltid längst fram alla stationer eller bara dem med plattformsdörrar?
Var så länge sen jag åkte kort pendeltåg så jag kommer inte ihåg.

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5519
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Dörr 1-12

Inlägg av kildor »

Det gäller bara de med plattformsdörrar (Odenplan och City). Och Nynäsgård av någon anledning. Förmodligen p.g.a. att det finns plattformsövergångar i båda ändar.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Dörr 1-12

Inlägg av Odd »

Så i praktiken beror det på att man inte har tänkt igenom scenarier med korta tåg. Anmärkningsvärt med en så dyr anläggning, tycker jag.
Genius on call
Skriv svar