Får spärrvakten gå ut och starta rulltrappor?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Får spärrvakten gå ut och starta rulltrappor?
Hej, då och då händer det att jag ser nödstoppade rulltrappor i tunnelbanan. Får spärrvakten gå ut och starta rulltrappan? Jag fick en gång som svar av en spärrvakt att de inte fick de.
Re: Får spärrvakten gå ut och starta rulltrappor?
Nu är det 20 år sen jag var spärrvakt men då var det en självklarhet att man skulle göra det. Hände det högst en gång per tjänst så anmälde man det inte ens.M224 skrev:Hej, då och då händer det att jag ser nödstoppade rulltrappor i tunnelbanan. Får spärrvakten gå ut och starta rulltrappan? Jag fick en gång som svar av en spärrvakt att de inte fick de.
-
- Inlägg: 3095
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Får spärrvakten gå ut och starta rulltrappor?
Jag har sett både och , både spärrvakter som suttit kvar och avvaktat att någon tillkallad kommit men även dom som gått ut och återstartat.daniel_s skrev:Nu är det 20 år sen jag var spärrvakt men då var det en självklarhet att man skulle göra det. Hände det högst en gång per tjänst så anmälde man det inte ens.M224 skrev:Hej, då och då händer det att jag ser nödstoppade rulltrappor i tunnelbanan. Får spärrvakten gå ut och starta rulltrappan? Jag fick en gång som svar av en spärrvakt att de inte fick de.
Re: Får spärrvakten gå ut och starta rulltrappor?
Man får inte lämna spärrlinjen utan uppsikt.
Om man exempelvis ska släppa in en behörig kollega i spärren som saknar giltigt passerkort, får man strikt tolkat inte gå iväg och öppna dörren. MTR har i pendeln installerat en extra dörröppningsknapp i spärrarna, som man når utan att lämna spärrluckan, för att lösa detta.
Så problemet med att starta om en rulltrappa (Även om den ligger inom uppsikt från spärren.) är att man måste ta sig ut ur spärren, och då lämnas spärrlinjen utan uppsikt. Bara för några sekunder förvisso, men ändock.
Bötesbeloppet för en orapporterad, obemannad spärrlinje är i pendeln 100 000 kr.
Om man exempelvis ska släppa in en behörig kollega i spärren som saknar giltigt passerkort, får man strikt tolkat inte gå iväg och öppna dörren. MTR har i pendeln installerat en extra dörröppningsknapp i spärrarna, som man når utan att lämna spärrluckan, för att lösa detta.
Så problemet med att starta om en rulltrappa (Även om den ligger inom uppsikt från spärren.) är att man måste ta sig ut ur spärren, och då lämnas spärrlinjen utan uppsikt. Bara för några sekunder förvisso, men ändock.
Bötesbeloppet för en orapporterad, obemannad spärrlinje är i pendeln 100 000 kr.
Re: Får spärrvakten gå ut och starta rulltrappor?
Nu är det sisådär en hundra år sedan jag jobbade på pendeln (eller snarare cirka 40, men ändå) och då fanns naturligtvis vare sej sådana här regler eller viten (böter är nåt som rättsvårdande myndigheter tar ut). Men då hände det att man lämnade spärrlinjen "utan uppsikt" för att t ex koka kaffe, värma mat eller pudra sin näsa. Eftersom faciliteter för dessa uppgifter fanns inne i "spärrkuren" lämnade man i o f s inte spärren, men inte såg man spärrlinjen inifrån muggen!lirdo skrev:Man får inte lämna spärrlinjen utan uppsikt.
Om man exempelvis ska släppa in en behörig kollega i spärren som saknar giltigt passerkort, får man strikt tolkat inte gå iväg och öppna dörren. MTR har i pendeln installerat en extra dörröppningsknapp i spärrarna, som man når utan att lämna spärrluckan, för att lösa detta.
Så problemet med att starta om en rulltrappa (Även om den ligger inom uppsikt från spärren.) är att man måste ta sig ut ur spärren, och då lämnas spärrlinjen utan uppsikt. Bara för några sekunder förvisso, men ändock.
Bötesbeloppet för en orapporterad, obemannad spärrlinje är i pendeln 100 000 kr.
Hur fungerar det idag, har spärrvakterna schemalagda raster för att utföra "nödvändiga behov"? Vi jobbade ju upp till 10 timmar utan schemalagda raster, man fick "passa på när det fanns tid"...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Får spärrvakten gå ut och starta rulltrappor?
När vi tågvärdar fortfarande kollade biljetter så hade vi med oss viserare som gav kollegorna i spärren matavlösning och toaavlösning. Tittar jag på schemat för en stationsvärd i Järna (kollade på den förste för dagen, och denne sitter 10h och 4 minuter...) och Helenelund idag så sitter de utan någon som helst rast inplanerad. Vet dock att de får matavlösning ett visst klockslag som brukar vara uppskrivet inne i spärren.TKO skrev:Nu är det sisådär en hundra år sedan jag jobbade på pendeln (eller snarare cirka 40, men ändå) och då fanns naturligtvis vare sej sådana här regler eller viten (böter är nåt som rättsvårdande myndigheter tar ut). Men då hände det att man lämnade spärrlinjen "utan uppsikt" för att t ex koka kaffe, värma mat eller pudra sin näsa. Eftersom faciliteter för dessa uppgifter fanns inne i "spärrkuren" lämnade man i o f s inte spärren, men inte såg man spärrlinjen inifrån muggen!lirdo skrev:Man får inte lämna spärrlinjen utan uppsikt.
Om man exempelvis ska släppa in en behörig kollega i spärren som saknar giltigt passerkort, får man strikt tolkat inte gå iväg och öppna dörren. MTR har i pendeln installerat en extra dörröppningsknapp i spärrarna, som man når utan att lämna spärrluckan, för att lösa detta.
Så problemet med att starta om en rulltrappa (Även om den ligger inom uppsikt från spärren.) är att man måste ta sig ut ur spärren, och då lämnas spärrlinjen utan uppsikt. Bara för några sekunder förvisso, men ändock.
Bötesbeloppet för en orapporterad, obemannad spärrlinje är i pendeln 100 000 kr.
Hur fungerar det idag, har spärrvakterna schemalagda raster för att utföra "nödvändiga behov"? Vi jobbade ju upp till 10 timmar utan schemalagda raster, man fick "passa på när det fanns tid"...
/TKO
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
-
- Inlägg: 3095
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Får spärrvakten gå ut och starta rulltrappor?
10t utan schemalagd rast låter exceptionellt. Så länge får man inte jobba utan rast med mindre än att man träffat avtal i kollektivavtal. En fördel då kan vara att all tid då,inklusive pauser och måltidsuppehåll,räknas som arbetstid.Joakim W skrev:[
När vi tågvärdar fortfarande kollade biljetter så hade vi med oss viserare som gav kollegorna i spärren matavlösning och toaavlösning. Tittar jag på schemat för en stationsvärd i Järna (kollade på den förste för dagen, och denne sitter 10h och 4 minuter...) och Helenelund idag så sitter de utan någon som helst rast inplanerad. Vet dock att de får matavlösning ett visst klockslag som brukar vara uppskrivet inne i spärren.
Men åter till trapporna, ja jag har hört att spärrvakt inte får lämna kiosken men frågan är väl om man inte borde väga nyttan av bemannad spärr under en kort stund mot nyttan för resenär att rulltrappan återstartas särskilt då om det är upp-trappan. Jag tycker det verkar väga över till trappans förmån liksom... så ändra regelverket.
Re: Får spärrvakten gå ut och starta rulltrappor?
Facken har arbetat i flera år för att få en ändring av regelverket till stånd. Framför allt är det ju stationsvärdarna som drabbas. Här är ett utdrag ur en skrivelse till Trafikförvaltningen, från mars i år:
"SEKO Pendelklubben, som organiserar en majoritet av stationspersonalen inom pendeltågstrafiken, har länge brottats med problem som uppstår för stationsvärdarna till följd av SL:s och MTR avtal om 100% bemannade stationer och de vitesbelopp som följer på detta. Som bekant måste en stationsvärd som arbetar på en s.k. vit station meddela toalettbesök. Görs inte detta och om biljettluckan ertappas obemannad av SL och det inte har rapporterats utfaller 100.000 kronor i viten. Om det har rapporterats är vitesbeloppet ”endast” 5.000 kronor.
Redan innan Coronavirusets utbrott drabbades många av våra stationsvärdar hårt av detta och har ofta tvingats till lång väntan innan de haft möjlighet att gå på toaletten. Kollegor har kissat på sig och andra utför sina behov i en pet-flaska för att inte belasta arbetsgivaren med 5.000 kronor i viten.
MTR har hela tiden framhållit att man ska gå på toaletten om det finns behov men alla vet, eller snarare känner, att det finns en underförstådd önskan hos arbetsledningen om att inte belasta företaget ekonomiskt. Det kan ta sig uttryck i mail till berörd stationspersonal (stationen här anonymiserad till XXX) från arbetsledningen med följande formulering: ”Under tre månader: oktober, november och december 2019 så fick vi (MTR) sammanlagt betala viten på 75 000 kr som endast gäller XXX som vi hade kunnat använda till något roligare. XXX sticker ut markant jämfört med andra vita stationer och vi behöver tillsammans göra en kraftansträngning för att komma tillbukt med detta."
Re: Får spärrvakten gå ut och starta rulltrappor?
Eftersom det kan medföra hälsorisker att tvingas "hålla sej" för länge tycker jag att klubben borde överväga att belägga spärrarbetet med skyddsstopp om inte arbetsgivaren löser problemet. En bra replik kan vara "det är faktiskt inte Kina det här..."lirdo skrev:Facken har arbetat i flera år för att få en ändring av regelverket till stånd. Framför allt är det ju stationsvärdarna som drabbas. Här är ett utdrag ur en skrivelse till Trafikförvaltningen, från mars i år:
"SEKO Pendelklubben, som organiserar en majoritet av stationspersonalen inom pendeltågstrafiken, har länge brottats med problem som uppstår för stationsvärdarna till följd av SL:s och MTR avtal om 100% bemannade stationer och de vitesbelopp som följer på detta. Som bekant måste en stationsvärd som arbetar på en s.k. vit station meddela toalettbesök. Görs inte detta och om biljettluckan ertappas obemannad av SL och det inte har rapporterats utfaller 100.000 kronor i viten. Om det har rapporterats är vitesbeloppet ”endast” 5.000 kronor.
Redan innan Coronavirusets utbrott drabbades många av våra stationsvärdar hårt av detta och har ofta tvingats till lång väntan innan de haft möjlighet att gå på toaletten. Kollegor har kissat på sig och andra utför sina behov i en pet-flaska för att inte belasta arbetsgivaren med 5.000 kronor i viten.
MTR har hela tiden framhållit att man ska gå på toaletten om det finns behov men alla vet, eller snarare känner, att det finns en underförstådd önskan hos arbetsledningen om att inte belasta företaget ekonomiskt. Det kan ta sig uttryck i mail till berörd stationspersonal (stationen här anonymiserad till XXX) från arbetsledningen med följande formulering: ”Under tre månader: oktober, november och december 2019 så fick vi (MTR) sammanlagt betala viten på 75 000 kr som endast gäller XXX som vi hade kunnat använda till något roligare. XXX sticker ut markant jämfört med andra vita stationer och vi behöver tillsammans göra en kraftansträngning för att komma tillbukt med detta."
tipsar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Får spärrvakten gå ut och starta rulltrappor?
En replik från arbets- och uppdragsgivarna skulle ju kunna bli ”ni har rätt, det är galenskap att hålla en människa instängd i en bur 38 timmar i veckan, vi släpper ut er på arbetsmarknaden i stället. Det är ju faktiskt inte Kina det här!”TKO skrev:Eftersom det kan medföra hälsorisker att tvingas "hålla sej" för länge tycker jag att klubben borde överväga att belägga spärrarbetet med skyddsstopp om inte arbetsgivaren löser problemet. En bra replik kan vara "det är faktiskt inte Kina det här..."
Re: Får spärrvakten gå ut och starta rulltrappor?
Och så införs öppen spärrlinje i pendeln och tunnelbanan?daniel_s skrev:En replik från arbets- och uppdragsgivarna skulle ju kunna bli ”ni har rätt, det är galenskap att hålla en människa instängd i en bur 38 timmar i veckan, vi släpper ut er på arbetsmarknaden i stället. Det är ju faktiskt inte Kina det här!”TKO skrev:Eftersom det kan medföra hälsorisker att tvingas "hålla sej" för länge tycker jag att klubben borde överväga att belägga spärrarbetet med skyddsstopp om inte arbetsgivaren löser problemet. En bra replik kan vara "det är faktiskt inte Kina det här..."
Bäst att ge Tamsons starka piller i så fall...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Får spärrvakten gå ut och starta rulltrappor?
I Järna är det faktiskt öppen spärrlinjeTKO skrev:Och så införs öppen spärrlinje i pendeln och tunnelbanan?daniel_s skrev:En replik från arbets- och uppdragsgivarna skulle ju kunna bli ”ni har rätt, det är galenskap att hålla en människa instängd i en bur 38 timmar i veckan, vi släpper ut er på arbetsmarknaden i stället. Det är ju faktiskt inte Kina det här!”TKO skrev:Eftersom det kan medföra hälsorisker att tvingas "hålla sej" för länge tycker jag att klubben borde överväga att belägga spärrarbetet med skyddsstopp om inte arbetsgivaren löser problemet. En bra replik kan vara "det är faktiskt inte Kina det här..."
Bäst att ge Tamsons starka piller i så fall...
/TKO
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Re: Får spärrvakten gå ut och starta rulltrappor?
Och nu verkar det som om Trafikförvaltningen är på väg att ge med sig och släppa på kraven på 100-procentig bemanning. Åminstone på försök och på vissa stationer.lirdo skrev:Facken har arbetat i flera år för att få en ändring av regelverket till stånd. Framför allt är det ju stationsvärdarna som drabbas. Här är ett utdrag ur en skrivelse till Trafikförvaltningen, från mars i år:
"SEKO Pendelklubben, som organiserar en majoritet av stationspersonalen inom pendeltågstrafiken, har länge brottats med problem som uppstår för stationsvärdarna till följd av SL:s och MTR avtal om 100% bemannade stationer och de vitesbelopp som följer på detta. Som bekant måste en stationsvärd som arbetar på en s.k. vit station meddela toalettbesök. Görs inte detta och om biljettluckan ertappas obemannad av SL och det inte har rapporterats utfaller 100.000 kronor i viten. Om det har rapporterats är vitesbeloppet ”endast” 5.000 kronor.
Redan innan Coronavirusets utbrott drabbades många av våra stationsvärdar hårt av detta och har ofta tvingats till lång väntan innan de haft möjlighet att gå på toaletten. Kollegor har kissat på sig och andra utför sina behov i en pet-flaska för att inte belasta arbetsgivaren med 5.000 kronor i viten.
MTR har hela tiden framhållit att man ska gå på toaletten om det finns behov men alla vet, eller snarare känner, att det finns en underförstådd önskan hos arbetsledningen om att inte belasta företaget ekonomiskt. Det kan ta sig uttryck i mail till berörd stationspersonal (stationen här anonymiserad till XXX) från arbetsledningen med följande formulering: ”Under tre månader: oktober, november och december 2019 så fick vi (MTR) sammanlagt betala viten på 75 000 kr som endast gäller XXX som vi hade kunnat använda till något roligare. XXX sticker ut markant jämfört med andra vita stationer och vi behöver tillsammans göra en kraftansträngning för att komma tillbukt med detta."
http://stpendeln.se/information/mbl-den-19-april/Det pågår en planering av ett pilotprojekt där MTR kan omvandla vita stationer till blå stationer under en begränsad tid under sommaren. Det pågår samtal om detta och ännu är det inte några utvalda stationer klara. Återkommer med mer info om det. Detta är ett positivt för personalen och möjliggör kortare frånvaro från luckan samt minskad rapportering vid toabesök mm. Då det är idag mycket hårda krav på vita stationer.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Får spärrvakten gå ut och starta rulltrappor?
Påminner om sekos strid mot de jättetunga handhållna accesskortläsarna på tvärbanan. Seko får väl anses ha vunnit den striden för inga konduktörer behöver arbeta med de tunga accesskortläsarna längre på tvärbanan.daniel_s skrev:En replik från arbets- och uppdragsgivarna skulle ju kunna bli ”ni har rätt, det är galenskap att hålla en människa instängd i en bur 38 timmar i veckan, vi släpper ut er på arbetsmarknaden i stället. Det är ju faktiskt inte Kina det här!”TKO skrev:Eftersom det kan medföra hälsorisker att tvingas "hålla sej" för länge tycker jag att klubben borde överväga att belägga spärrarbetet med skyddsstopp om inte arbetsgivaren löser problemet. En bra replik kan vara "det är faktiskt inte Kina det här..."
Re: Får spärrvakten gå ut och starta rulltrappor?
Det är ganska anmärkningsvärt att man från Trafikförvaltningen verkar öppna upp för att ändra i ingångna avtal. Då dessa brukar vara skrivna i sten.Vidling skrev:Och nu verkar det som om Trafikförvaltningen är på väg att ge med sig och släppa på kraven på 100-procentig bemanning. Åminstone på försök och på vissa stationer.lirdo skrev:Facken har arbetat i flera år för att få en ändring av regelverket till stånd. Framför allt är det ju stationsvärdarna som drabbas. Här är ett utdrag ur en skrivelse till Trafikförvaltningen, från mars i år:
"SEKO Pendelklubben, som organiserar en majoritet av stationspersonalen inom pendeltågstrafiken, har länge brottats med problem som uppstår för stationsvärdarna till följd av SL:s och MTR avtal om 100% bemannade stationer och de vitesbelopp som följer på detta. Som bekant måste en stationsvärd som arbetar på en s.k. vit station meddela toalettbesök. Görs inte detta och om biljettluckan ertappas obemannad av SL och det inte har rapporterats utfaller 100.000 kronor i viten. Om det har rapporterats är vitesbeloppet ”endast” 5.000 kronor.
Redan innan Coronavirusets utbrott drabbades många av våra stationsvärdar hårt av detta och har ofta tvingats till lång väntan innan de haft möjlighet att gå på toaletten. Kollegor har kissat på sig och andra utför sina behov i en pet-flaska för att inte belasta arbetsgivaren med 5.000 kronor i viten.
MTR har hela tiden framhållit att man ska gå på toaletten om det finns behov men alla vet, eller snarare känner, att det finns en underförstådd önskan hos arbetsledningen om att inte belasta företaget ekonomiskt. Det kan ta sig uttryck i mail till berörd stationspersonal (stationen här anonymiserad till XXX) från arbetsledningen med följande formulering: ”Under tre månader: oktober, november och december 2019 så fick vi (MTR) sammanlagt betala viten på 75 000 kr som endast gäller XXX som vi hade kunnat använda till något roligare. XXX sticker ut markant jämfört med andra vita stationer och vi behöver tillsammans göra en kraftansträngning för att komma tillbukt med detta."
http://stpendeln.se/information/mbl-den-19-april/Det pågår en planering av ett pilotprojekt där MTR kan omvandla vita stationer till blå stationer under en begränsad tid under sommaren. Det pågår samtal om detta och ännu är det inte några utvalda stationer klara. Återkommer med mer info om det. Detta är ett positivt för personalen och möjliggör kortare frånvaro från luckan samt minskad rapportering vid toabesök mm. Då det är idag mycket hårda krav på vita stationer.