Återför trådbuss F4 till Sällskapets samlingar
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
- Thomas Lange
- Inlägg: 2230
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Återför trådbuss F4 till Sällskapets samlingar
Ett par medlemmar i Svenska Spårvägssällskapet har skrivit en motion till årsmötet i sällskapet kommande söndag (25 april). Dernna är tillgänglig för medlemmar via funktionen Doxs på sällskapets webbplats.
Man argumenterar för att den år 2018 avförda trådbussen, SS F4 4055 (Alfa Romeo/Stanga/Marelli) borde återföras till samlingarna och därmed ingå i det bevarade historiska arv som sällskapt förvaltar.
Man har med egna, privata medel bekostat en återtransport till sällskapets anläggning och där kunnat göra en ny ingående bedömning av bussens skick och dess renoverbarhet. Den bedömningen skiljer sig helt från den tidigare, där det antogs att bussen var"bortom all räddning".
Den intresserade kan läsa mer i bifogade skrift, som tagits fram av motionärerna inför årsmötet.
Man argumenterar för att den år 2018 avförda trådbussen, SS F4 4055 (Alfa Romeo/Stanga/Marelli) borde återföras till samlingarna och därmed ingå i det bevarade historiska arv som sällskapt förvaltar.
Man har med egna, privata medel bekostat en återtransport till sällskapets anläggning och där kunnat göra en ny ingående bedömning av bussens skick och dess renoverbarhet. Den bedömningen skiljer sig helt från den tidigare, där det antogs att bussen var"bortom all räddning".
Den intresserade kan läsa mer i bifogade skrift, som tagits fram av motionärerna inför årsmötet.
Ju förr dess bättre.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3018
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Återför trådbuss F4 till Sällskapets samlingar
Till den mycket bra skriva pamfletten bör tilläggas den otroliga historien som de båda delarna varit med om. Hur de, sedan de blev avförda som trafikvagn, gjort olika resor runt om, mestadels i Uppland för att sedan återförenas i Malmköping. Att de överlevt trots att de stått på skrotgården.
Jag hoppas verkligen att årsmötet röstar för att behålla denna buss denna gång. Det är alltid kul med renoverade fordon som blänker. Men i detta fall kanske den kan behållas i det skick den har för att just berätta om dess otroliga historia. Om man lyckas samla ihop pengar för renovering så är det ju lite extra. Och då ökar trycket på att hänga upp trådbussledningar i Mkp.
/Stefan
Jag hoppas verkligen att årsmötet röstar för att behålla denna buss denna gång. Det är alltid kul med renoverade fordon som blänker. Men i detta fall kanske den kan behållas i det skick den har för att just berätta om dess otroliga historia. Om man lyckas samla ihop pengar för renovering så är det ju lite extra. Och då ökar trycket på att hänga upp trådbussledningar i Mkp.
/Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Återför trådbuss F4 till Sällskapets samlingar
Inom parantes har jag åkt med den typen av trådbuss i Milano på 70-talet, den gick på ringlinjen.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Återför trådbuss F4 till Sällskapets samlingar
Ja denna F4 är väl värd att bevara och representerar något unikt inte bara för svenska förhållanden.
Den är sannolikt lättare att ordna finansiering till än många andra av SSS bussar i behov av renovering.
Jag tillstyrker ett bevarande.
Den är sannolikt lättare att ordna finansiering till än många andra av SSS bussar i behov av renovering.
Jag tillstyrker ett bevarande.
Re: Återför trådbuss F4 till Sällskapets samlingar
Inte för att jag är så förtjust i bu8ssar men denna klenod bör sparas då den är unik, inte bara för Stockholm.
Lägg den i malpåse för att någon gång tas fram och plockas ihop.
Det finns många bevis på "skrot" som Sällskapet fått ta hand om och som sedan blivit riktiga pärlor - inget är för dåligt.
-Per
Lägg den i malpåse för att någon gång tas fram och plockas ihop.
Det finns många bevis på "skrot" som Sällskapet fått ta hand om och som sedan blivit riktiga pärlor - inget är för dåligt.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
- Thomas Lange
- Inlägg: 2230
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: Återför trådbuss F4 till Sällskapets samlingar
Sällskapets årsmöte 25 april beslutade att bifalla motionen om att återföra trådbussen F4 4055 till samlingarna.
Av de avgivna rösterna var ca 65 % för motionen.
Vad är det för buss och vad är så märkvärdigt med den?
I det första inlägget i denna tråd finns en länk till en pdf-fil, som beskriver busstypen som sådan och skicket för det aktuella exemplaret.
Av de avgivna rösterna var ca 65 % för motionen.
Vad är det för buss och vad är så märkvärdigt med den?
I det första inlägget i denna tråd finns en länk till en pdf-fil, som beskriver busstypen som sådan och skicket för det aktuella exemplaret.
Ju förr dess bättre.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Återför trådbuss F4 till Sällskapets samlingar
Tackar! Var ska ni köra med den brukar folk fråga, det är en hypotetisk fråga men en något mindre hypotetisk fråga i och med detta.Thomas Lange skrev:Sällskapets årsmöte 25 april beslutade att bifalla motionen om att återföra trådbussen F4 4055 till samlingarna.
Av de avgivna rösterna var ca 65 % för motionen.
Vad är det för buss och vad är så märkvärdigt med den?
I det första inlägget i denna tråd finns en länk till en pdf-fil, som beskriver busstypen som sådan och skicket för det aktuella exemplaret.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3018
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Återför trådbuss F4 till Sällskapets samlingar
Och för de som var med på årsmötet fick vi lite mer info om dess unikhet. Jag hoppas vi nu kan samla in pengar till projektet och med två fungerande trådbussar samt ev GS bussen som jag inte vet statusen på, så ökar trycket på att hänga upp trådar i Mkp. Om det bara är en slinga mot Vita huset och tillbaka så räcker det för att kunna köra. Sen finns alltid drömmen om en slinga upp till byn men då är det en annan pengapåse. Vad vi kan vara glada åt är att SSS-S medverkade till att vi fick vitala nästan nya luftledningsdetaljer, växlar och korsningar, till transportkostnaden.
Med bussen renoverad och med en lite slinga har vi fått ytterligare en attraktion. Denna gång världsunik.
Stefan
Med bussen renoverad och med en lite slinga har vi fått ytterligare en attraktion. Denna gång världsunik.
Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Återför trådbuss F4 till Sällskapets samlingar
Varför inte en slinga Skansen-Karlaplan, lagom för 2 (3) trådbussar?
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Återför trådbuss F4 till Sällskapets samlingar
Man kan ju göra en slinga från konsthallen till Karlaplan med hållplatser i Allén eftersom "alla" trådbussar är byggda för vänstertrafik.Stefan Widén skrev:Och för de som var med på årsmötet fick vi lite mer info om dess unikhet. Jag hoppas vi nu kan samla in pengar till projektet och med två fungerande trådbussar samt ev GS bussen som jag inte vet statusen på, så ökar trycket på att hänga upp trådar i Mkp. Om det bara är en slinga mot Vita huset och tillbaka så räcker det för att kunna köra. Sen finns alltid drömmen om en slinga upp till byn men då är det en annan pengapåse. Vad vi kan vara glada åt är att SSS-S medverkade till att vi fick vitala nästan nya luftledningsdetaljer, växlar och korsningar, till transportkostnaden.
Med bussen renoverad och med en lite slinga har vi fått ytterligare en attraktion. Denna gång världsunik.
Stefan
- Stefan Widén
- Inlägg: 3018
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Återför trådbuss F4 till Sällskapets samlingar
Ja tanken om linje till Karlaplan har funnits länge. Det realistiska svaret är att när TF själva bygger första linjen i Sthlm kan vi diskutera den. Dvs de måste bli bekväma med tanken.
Stefan
Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Återför trådbuss F4 till Sällskapets samlingar
Stefan Widén skrev:Ja tanken om linje till Karlaplan har funnits länge. Det realistiska svaret är att när TF själva bygger första linjen i Sthlm kan vi diskutera den. Dvs de måste bli bekväma med tanken.
Stefan
Nya trådbussystem lär väl knappast byggas mer i europa?
Den gamla sortens elbussar med två trådar ovanför, så kallade trådbussar, kommer nog konkureras ut av diverse andra tekniska lösningar för eldrift.
Re: Återför trådbuss F4 till Sällskapets samlingar
Precis, i framtiden är det elvägar som gäller! De fungerar visserligen på samma sätt men till skillnad från trådbussar, som är gammal teknik, så är elvägsbilar ny teknik vilket är mycket bättre för utvecklingen.Hechtwagen skrev:Nya trådbussystem lär väl knappast byggas mer i europa?
Den gamla sortens elbussar med två trådar ovanför, så kallade trådbussar, kommer nog konkureras ut av diverse andra tekniska lösningar för eldrift.
Re: Återför trådbuss F4 till Sällskapets samlingar
Kanske man så småningom kommer fram till att det är effektivt med "kontinuerligt direktkontaktmatade elektriska transportenheter" som alternativ till att släpa på ett stort batteripack.. Som av en händelse så kan de kanske råka vara kompatibla med gamla trådbussystem...daniel_s skrev:Precis, i framtiden är det elvägar som gäller! De fungerar visserligen på samma sätt men till skillnad från trådbussar, som är gammal teknik, så är elvägsbilar ny teknik vilket är mycket bättre för utvecklingen.Hechtwagen skrev:Nya trådbussystem lär väl knappast byggas mer i europa?
Den gamla sortens elbussar med två trådar ovanför, så kallade trådbussar, kommer nog konkureras ut av diverse andra tekniska lösningar för eldrift.
Genius on call
Re: Återför trådbuss F4 till Sällskapets samlingar
Flera tyska städer håller på att sätta upp trådar, Bl.a. Berlin.Hechtwagen skrev:Stefan Widén skrev:Ja tanken om linje till Karlaplan har funnits länge. Det realistiska svaret är att när TF själva bygger första linjen i Sthlm kan vi diskutera den. Dvs de måste bli bekväma med tanken.
Stefan
Nya trådbussystem lär väl knappast byggas mer i europa?
Den gamla sortens elbussar med två trådar ovanför, så kallade trådbussar, kommer nog konkureras ut av diverse andra tekniska lösningar för eldrift.
Om några år kommer säkert någon "Spoling" på KTH eller Chalmers på att man kan sätta upp 2 trådar över gatan och på så sätt få ström att ladda batterier allt går igen men det måste vara någon som inte kan historien som uppfinner det nya, då blir det accepterat. Elbilen t.ex. Det lanseras som ny uppfinning men fanns redan för över 100 år sedan. Då lanserades den som "enkel för kvinnor". Nu tuff för män.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Återför trådbuss F4 till Sällskapets samlingar
En lista på alla trådbussystem i världen, finns även på engelska: https://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der ... bussysteme
Tyvärr verkar det som Tallinn smygnerlägger trådbusstrafiken på sikt medans Riga utökar med duobussar.
Tyvärr verkar det som Tallinn smygnerlägger trådbusstrafiken på sikt medans Riga utökar med duobussar.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Återför trådbuss F4 till Sällskapets samlingar
Vi avvaktar att trådbussen uppfinns på nytt, lär ske samtidigt som något snille på SJ uppfinner ett motorvagnståg med en drivmodul till vilken det kan kopplas olika funktionsmoduler för tex sovande, ätande eller sittande resenärer.Per Lind skrev:Flera tyska städer håller på att sätta upp trådar, Bl.a. Berlin.Hechtwagen skrev:Stefan Widén skrev:Ja tanken om linje till Karlaplan har funnits länge. Det realistiska svaret är att när TF själva bygger första linjen i Sthlm kan vi diskutera den. Dvs de måste bli bekväma med tanken.
Stefan
Nya trådbussystem lär väl knappast byggas mer i europa?
Den gamla sortens elbussar med två trådar ovanför, så kallade trådbussar, kommer nog konkureras ut av diverse andra tekniska lösningar för eldrift.
Om några år kommer säkert någon "Spoling" på KTH eller Chalmers på att man kan sätta upp 2 trådar över gatan och på så sätt få ström att ladda batterier allt går igen men det måste vara någon som inte kan historien som uppfinner det nya, då blir det accepterat. Elbilen t.ex. Det lanseras som ny uppfinning men fanns redan för över 100 år sedan. Då lanserades den som "enkel för kvinnor". Nu tuff för män.
-Per
Re: Återför trådbuss F4 till Sällskapets samlingar
Duobussar (el/diesel) är vägen till nedläggning av trådbussystemet. Det betyder ju att man utvidgar linjenätet utan att utvidga trådnätet.C12C3C3C12 skrev:En lista på alla trådbussystem i världen, finns även på engelska: https://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der ... bussysteme
Tyvärr verkar det som Tallinn smygnerlägger trådbusstrafiken på sikt medans Riga utökar med duobussar.
- Thomas Lange
- Inlägg: 2230
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: Återför trådbuss F4 till Sällskapets samlingar
Den 17 juni genomför SSS ett webinar omtrådbussen F4. Håll utkik efter inloggning till Zoom.
Ju förr dess bättre.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Återför trådbuss F4 till Sällskapets samlingar
daniel_s skrev:Duobussar (el/diesel) är vägen till nedläggning av trådbussystemet. Det betyder ju att man utvidgar linjenätet utan att utvidga trådnätet.C12C3C3C12 skrev:En lista på alla trådbussystem i världen, finns även på engelska: https://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der ... bussysteme
Tyvärr verkar det som Tallinn smygnerlägger trådbusstrafiken på sikt medans Riga utökar med duobussar.
Jäpp! En riktig trådbuss ska inte ens gå att flytta fem meter med batteri. De varianter där man kan köra med spröten nere resulterar i att de aldrig är uppe.