Upphandlingen av tunnelbanan..

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Vislaren
Inlägg: 183
Blev medlem: torsdag 07 juni 2018 13:12

Upphandlingen av tunnelbanan..

Inlägg av Vislaren »

..Blir intressant, frågan är om MTR får tunnelbanan igen eller..? En insatt i förhållandena har sagt att än så har ingen underhållsleverantör fått en upphandling två ggr i rad!
Och tappar de tunnelbanan.. Vad ska betala för förlusterna som pendeln går med (Ca:8 miljoner i månaden)..?

I dagsläget så är det vinsterna från tunnelbanan som betalar förlusterna för pendeln, nu har dessutom MTR tagit åt sig Mälartrafiken!
Får de inte den att gå med vinst så ligger de pyrt till, pendeln ligger de redan illa till. Frågan är om de klarar av sommartrafiken!

Just nu försöker man förstöra samtliga pendeldepåers arbetsscheman, trots att depåerna har olika förutsättningar så vill man implementera samma schema för alla depåer!
Protesterna har gått höga och ett flertal har nu sökt sig till Mantena i Hagalund som skriker efter folk. Måste kännas tacknämligt för dom!
Och det är inget som folk använder för att försöka skrämma arbetsgivaren MTR, för de vet att de låter sig inte skrämmas..Utan de menar allvar!

En person har redan börjat hos Mantena, ytterligare tre stycken har varit på anställningsintervjuv. Sedan är det ryktesvägen ytterligare 10-15 personer på väg bort, ett par till andra verkstäder!
Samtidigt som man sänkte våra löner med ca:1000:-/m så vill de att vi ska arbeta mer .

Det knorras nu i leden, och personalen talar om hela tiden för våra chefer vad de tycker och tänker, men de bryr sig inte!
Trafikutsättningen går före personalens hälsa, det har vi redan konstaterat och därför är det ingen längre som arbetera x-tra!

Och ..Ja! Som jag tidigare läst här så råder det brist i underhållet, ofta avsaknaden av reservdelar..Oftast ligger bara en del på hyllan när det går åt flera p.g.a. dyrare kostnader!
Man tar till nödlösningar när inte det finns materiel på hyllan, som t.ex. att binda fast ventilationsspjällen i ett visst läge så värme/kylan kommer rätt..Bara det att det inte dokumenterats så ingen vet vilka som står hur!

Senaste jag personligen fick höra på arbetsplatsintervjuvn..Ja..Jag har också varit på en sådan hos Mantena..Är att även SL har precis som SJ AB börjat fundera över att ta över pendeln i egen regi..
Något jag tror många av mina kollegor hoppas på i dagsläget.
I september får vi veta vilka arbetsschemor vi får, de har lagt presentationen då eftersom de vet att lägger de den innan sommaren så kanske många hinner sticka när de ser hur dåligt det är!
Några har redan gått i pension, några kommer gå i närtid!
I februari hade Pendeln stora problem, mest p.g.a. varmgångar av nedisade bromscylindrar, man har haft bråttom med att skicka ut tågen i trafik innan de varit riktigt avisade. Vilket inneburit att mer is har byggts på!
Så det är en intressant fortsättning av resterande året, tror personligen inte att de kommer klara sommaren!

/Vislaren
Enceladus
Inlägg: 9956
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Upphandlingen av tunnelbanan..

Inlägg av Enceladus »

Vislaren skrev:Senaste jag personligen fick höra på arbetsplatsintervjuvn..Ja..Jag har också varit på en sådan hos Mantena..Är att även SL har precis som SJ AB börjat fundera över att ta över pendeln i egen regi..
Jag har svårt att tänka mig att SL skulle ta över pendeltågstrafiken i egen regi med nuvarande mandatfördelning i regionfullmäktige. Stockholmsregionens tågtrafik har inte ens en gemensam taxa! Politikerna har en alltför stark tilltro till marknaden för att detta skulle hända i Stockholm...
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2932
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Upphandlingen av tunnelbanan..

Inlägg av Ulrik Berggren »

Enceladus skrev:
Vislaren skrev:Senaste jag personligen fick höra på arbetsplatsintervjuvn..Ja..Jag har också varit på en sådan hos Mantena..Är att även SL har precis som SJ AB börjat fundera över att ta över pendeln i egen regi..
Jag har svårt att tänka mig att SL skulle ta över pendeltågstrafiken i egen regi med nuvarande mandatfördelning i regionfullmäktige. Stockholmsregionens tågtrafik har inte ens en gemensam taxa! Politikerna har en alltför stark tilltro till marknaden för att detta skulle hända i Stockholm...
Tror det Vislaren avser i allmänhet handlar om olika former av fordonsunderhåll.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Vislaren
Inlägg: 183
Blev medlem: torsdag 07 juni 2018 13:12

Re: Upphandlingen av tunnelbanan..

Inlägg av Vislaren »

Enceladus skrev:
Vislaren skrev:Senaste jag personligen fick höra på arbetsplatsintervjuvn..Ja..Jag har också varit på en sådan hos Mantena..Är att även SL har precis som SJ AB börjat fundera över att ta över pendeln i egen regi..
Jag har svårt att tänka mig att SL skulle ta över pendeltågstrafiken i egen regi med nuvarande mandatfördelning i regionfullmäktige. Stockholmsregionens tågtrafik har inte ens en gemensam taxa! Politikerna har en alltför stark tilltro till marknaden för att detta skulle hända i Stockholm...
Bara vänta och se...
Vislaren
Inlägg: 183
Blev medlem: torsdag 07 juni 2018 13:12

Re: Upphandlingen av tunnelbanan..

Inlägg av Vislaren »

Ulrik Berggren skrev:
Enceladus skrev:
Vislaren skrev:Senaste jag personligen fick höra på arbetsplatsintervjuvn..Ja..Jag har också varit på en sådan hos Mantena..Är att även SL har precis som SJ AB börjat fundera över att ta över pendeln i egen regi..
Jag har svårt att tänka mig att SL skulle ta över pendeltågstrafiken i egen regi med nuvarande mandatfördelning i regionfullmäktige. Stockholmsregionens tågtrafik har inte ens en gemensam taxa! Politikerna har en alltför stark tilltro till marknaden för att detta skulle hända i Stockholm...
Tror det Vislaren avser i allmänhet handlar om olika former av fordonsunderhåll.
Åsyftar på helheten i underhållet på pendeln, idag är det en katastrof..Det är nästan fler tomma lagerhyllor än hyllor där det finns materiel.
När man tvingas plocka delar till ett fordon från ett annat som står avställt en längre tid för att klara trafikutsättningen..Då är det fel någonstans!
Vi får se hur länge det dröjer innan det märks i trafiken att det inte fungerar, man har börjat skicka ut vagnar med skador som borde ha åtgärdas bara för att klara trafiken.
Lägg där till att transportstyrelsen har gjort oannonserade besök där de uppdagades ett stort antal brister!
Det har gått så långt att personal i en depå har börjat slåss med varandra samt ett antal incidenter har skett där!
/Vislaren
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6483
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Upphandlingen av tunnelbanan..

Inlägg av Odd »

Det är vanligare att ett företag misslyckas att försvara ett befintligt kontrakt i en upphandling än att de lyckas. Det är samma mekanismer som spelar in i begreppet "Winner´s cusrse", ett begrepp som beskriver att vinnaren i en auktion har lagt ett bud som baseras på bedömningen av mest optimistiska värden, inklusive okända faktorer. I ett läge där man skall försvara ett innevarande kontrakt så betyder det ungefär att man vet redan vad saker kostar, men en budgivare som inte har insyn i befintliga kontrast inte känner till verkliga kostnader och värden.

Ett företag som sänka kostnaderna, förenkla och effektivisera processer, öka kvaliteten och att ägna sig åt innovation inom ett befintligt kontrakt verkar ha större chans att behålla det, baserat på de få kontrakt som jag varit med om.

I just det fall som TS avser så är det nog extremt svårt att veta hur det kommer att gå innan det är över så att säga. Om MTR skall klara av att försvara kontraktet så behöver dom inte bara sänka kostnader och öka effektiviteten, de måste även klara av att öka kvaliteten och bidra med en "edge", den lilla extra innovationen, för att ha en chans att ta hem det.

Sen finns det ju alltid de aktörer som försöker slå sig in i ett kontrakt genom att medvetet, men dölja det i kommunikationen, lägga ett underbud för att dels komma in i eller utöka en marknadsandel, dels tjäna extra på tilläggstjänster som man erbjuder men som inte ryms i ursprungliga anbudsförfrågningar.
Genius on call
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3075
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Upphandlingen av tunnelbanan..

Inlägg av Hechtwagen »

Ulrik Berggren skrev:
Enceladus skrev:
Vislaren skrev:Senaste jag personligen fick höra på arbetsplatsintervjuvn..Ja..Jag har också varit på en sådan hos Mantena..Är att även SL har precis som SJ AB börjat fundera över att ta över pendeln i egen regi..
Jag har svårt att tänka mig att SL skulle ta över pendeltågstrafiken i egen regi med nuvarande mandatfördelning i regionfullmäktige. Stockholmsregionens tågtrafik har inte ens en gemensam taxa! Politikerna har en alltför stark tilltro till marknaden för att detta skulle hända i Stockholm...
Tror det Vislaren avser i allmänhet handlar om olika former av fordonsunderhåll.

Vad talar för att "SL" skulle klara underhållet bättre eller vara en bättre arbetsgivare än den nuvarande? Är det drömmar om att verkstaden ska bli som att arbeta i en tunnelvagnsverkstad på 70-80-talet?

Pax för att ligga på en trave dynor i dynförrådet och röka och läsa Fib Aktuellt hela arbetspasset efter att ha stämplat in två kollegor som inte dyker upp alls på jobbet denna dag!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6483
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Upphandlingen av tunnelbanan..

Inlägg av Odd »

Hechtwagen skrev:
Ulrik Berggren skrev:
Enceladus skrev:...

Jag har svårt att tänka mig att SL skulle ta över pendeltågstrafiken i egen regi med nuvarande mandatfördelning i regionfullmäktige. Stockholmsregionens tågtrafik har inte ens en gemensam taxa! Politikerna har en alltför stark tilltro till marknaden för att detta skulle hända i Stockholm...
Tror det Vislaren avser i allmänhet handlar om olika former av fordonsunderhåll.

Vad talar för att "SL" skulle klara underhållet bättre eller vara en bättre arbetsgivare än den nuvarande? Är det drömmar om att verkstaden ska bli som att arbeta i en tunnelvagnsverkstad på 70-80-talet?

Pax för att ligga på en trave dynor i dynförrådet och röka och läsa Fib Aktuellt hela arbetspasset efter att ha stämplat in två kollegor som inte dyker upp alls på jobbet denna dag!
:-D Det är roligt för att det är sant!
Genius on call
Vislaren
Inlägg: 183
Blev medlem: torsdag 07 juni 2018 13:12

Re: Upphandlingen av tunnelbanan..

Inlägg av Vislaren »

Ulrik Berggren skrev:
Enceladus skrev:
Vislaren skrev:Senaste jag personligen fick höra på arbetsplatsintervjuvn..Ja..Jag har också varit på en sådan hos Mantena..Är att även SL har precis som SJ AB börjat fundera över att ta över pendeln i egen regi..
Jag har svårt att tänka mig att SL skulle ta över pendeltågstrafiken i egen regi med nuvarande mandatfördelning i regionfullmäktige. Stockholmsregionens tågtrafik har inte ens en gemensam taxa! Politikerna har en alltför stark tilltro till marknaden för att detta skulle hända i Stockholm...
Tror det Vislaren avser i allmänhet handlar om olika former av fordonsunderhåll.

Joo...!
Skriv svar