Trafikkontoret i Göteborg har skissat på en ny spårdragning, Lisebergslänken, vid framtidens hållplats Korsvägen. Tanken är att man skulle kunna köra mellan Mölndalsvägen och Örgrytevägen. Då skulle man kunna ha en spårvagnslinje som gick Sahlgrenska-Chalmers-Korsvägen-Liseberg-Östra sjukhuset.
Tillsammans med framtida spår i Engelbrektsgatan skulle Lisebergslänken ge möjligheter till omledning mellan Örgrytevägen och Skånegatan, och motsvarande planerade växlar på framtida Korsvägen behövs inte.
Är det någon som har mer info? Vilken linje skulle nyttja Lisebergslänken?
Trafik PM Lisebergslänken. Trafiknämnden 2021-02-11 (PDF)
Tråd i Postvagnen från 2010
Förslag: Lisebergslänken
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Erik Sandblom
- Inlägg: 2591
- Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42
Re: Förslag: Lisebergslänken
En sådan förbindelse byggdes 1988:

Då var den till för att göra det möjligt att köra mellan Mölndal och Torp när det var stopp på Avenyn. Den försvann när man byggde spåren i Skånegatan. Då kunde man ju leda om via den i stället.
Reseströmmarna kommer förstås att ändras när Västlänken är klar. Det kommer nog att bli fler resor till och från Korsvägen. Vid Sahlgrenska kan bara en linje vända. Vid Östra sjukhuset kan tre linjer vända om man bygger plattform vid det tredje spåret. Dessutom ska ju Lindholmen ha en linje. En tänkbar lösning vore en linje Sahlgrenska-Korsvägen-Torp-Östra sjukhuset och en linje Wavrinskys plats-Skånegatan-Lindholmen (förbinder Chalmers två områden).

Då var den till för att göra det möjligt att köra mellan Mölndal och Torp när det var stopp på Avenyn. Den försvann när man byggde spåren i Skånegatan. Då kunde man ju leda om via den i stället.
Reseströmmarna kommer förstås att ändras när Västlänken är klar. Det kommer nog att bli fler resor till och från Korsvägen. Vid Sahlgrenska kan bara en linje vända. Vid Östra sjukhuset kan tre linjer vända om man bygger plattform vid det tredje spåret. Dessutom ska ju Lindholmen ha en linje. En tänkbar lösning vore en linje Sahlgrenska-Korsvägen-Torp-Östra sjukhuset och en linje Wavrinskys plats-Skånegatan-Lindholmen (förbinder Chalmers två områden).
- Erik Sandblom
- Inlägg: 2591
- Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42
Re: Förslag: Lisebergslänken
Här finns handlingar för Engelbrektsgatan. Det planeras växlar i Södra vägen och Skånegatan så att man kan köra i tre väderstreck i varje korsning.
Heden - Spårväg i Engelbrektsgatan mellan Södra Vägen och Skånegatan
https://goteborg.se/wps/portal/start/by ... N0233%2F19
Heden - Spårväg i Engelbrektsgatan mellan Södra Vägen och Skånegatan
https://goteborg.se/wps/portal/start/by ... N0233%2F19
- Erik Sandblom
- Inlägg: 2591
- Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42
Re: Förslag: Lisebergslänken
Artikel i Göteborgs-Posten 17 april 2021.
Lisebergslänken ska knyta ihop Sahlgrenska och Östra sjukhuset
Bland annat ger det ett mindre störningskänsligt kollektivtrafiknät än vad som finns i dag, då det i princip räcker med en krock i centrala Göteborg för att stora delar av trafiken ska slås ut. Samtidigt öppnar det också upp för möjlighet att ha mer kollektivtrafik som trafikeras via Korsvägen än i dag. Exempelvis skulle Korsvägen då kunna ha ytterligare sex spårvagnsavgångar i timmen, utan att det har någon större inverkan på restider under rusningstrafik.
Lisebergslänken ska knyta ihop Sahlgrenska och Östra sjukhuset
Bland annat ger det ett mindre störningskänsligt kollektivtrafiknät än vad som finns i dag, då det i princip räcker med en krock i centrala Göteborg för att stora delar av trafiken ska slås ut. Samtidigt öppnar det också upp för möjlighet att ha mer kollektivtrafik som trafikeras via Korsvägen än i dag. Exempelvis skulle Korsvägen då kunna ha ytterligare sex spårvagnsavgångar i timmen, utan att det har någon större inverkan på restider under rusningstrafik.