Flytta gör ju inlandsbefolkningen ändå, anledningen till att många flyttade dit ursprungligen var välför att jordbruka/råvaruuttag, två näringar som kräver mycket mindre arbetskraft än förr.LÅ1 skrev:Priserna beror väl på många parametrar. Men att flytta stor del av inlandsbefolkningen till kusten gör det ju ännu svårare att bo kvar i inlandet. Goda kommunikationer gör det lättare.
"Norrbottninabanan får nobben"
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Re: "Norrbottninabanan får nobben"
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: "Norrbottninabanan får nobben"
Staten genomförde även en hel del skattelättnader till dem som skulle kolonisera och bedriva självförsörjande småbruk i inlandet.gbd skrev:Flytta gör ju inlandsbefolkningen ändå, anledningen till att många flyttade dit ursprungligen var välför att jordbruka/råvaruuttag, två näringar som kräver mycket mindre arbetskraft än förr.LÅ1 skrev:Priserna beror väl på många parametrar. Men att flytta stor del av inlandsbefolkningen till kusten gör det ju ännu svårare att bo kvar i inlandet. Goda kommunikationer gör det lättare.
Re: "Norrbottninabanan får nobben"
... och därmed är det också rimligt att offentliga sektorn drar sitt strå till stacken för att flytta tillbaka folk från inlandet när det inte behövs så mycket arbetskraft där.Verspieder skrev:Staten genomförde även en hel del skattelättnader till dem som skulle kolonisera och bedriva självförsörjande småbruk i inlandet.gbd skrev:Flytta gör ju inlandsbefolkningen ändå, anledningen till att många flyttade dit ursprungligen var välför att jordbruka/råvaruuttag, två näringar som kräver mycket mindre arbetskraft än förr.LÅ1 skrev:Priserna beror väl på många parametrar. Men att flytta stor del av inlandsbefolkningen till kusten gör det ju ännu svårare att bo kvar i inlandet. Goda kommunikationer gör det lättare.
Re: "Norrbottninabanan får nobben"
Det är redan på gång, det kallasgratis universitetsutbildningM_M skrev:
... och därmed är det också rimligt att offentliga sektorn drar sitt strå till stacken för att flytta tillbaka folk från inlandet när det inte behövs så mycket arbetskraft där.
-
- Inlägg: 439
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Re: "Norrbottninabanan får nobben"
Det börjar röra sig lite kring Norrbotniabanan och nu utreder man hur tågen ska komma in i Luleå; antingen västerifrån och göra säckstation av Luleå eller österifrån via Kallax och hamnen.
Det är ju lite dumt att en bro hindrar större båtar ifrån att komma in i Luleå med det östra alternativet, men att koppla ihop flygplatsen och yttre hamnen låter helt klart som det bästa alternativet.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrb ... -sig-lulea
https://vartlulea.se/arkiv/tillvaxt/var ... 27e66.html
Det är ju lite dumt att en bro hindrar större båtar ifrån att komma in i Luleå med det östra alternativet, men att koppla ihop flygplatsen och yttre hamnen låter helt klart som det bästa alternativet.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrb ... -sig-lulea
https://vartlulea.se/arkiv/tillvaxt/var ... 27e66.html
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: "Norrbottninabanan får nobben"
Ett stickspår på detta är att persontrafiken på banan Boden - Haparanda uppstod den första april (inget skämt) efter lång tids saknad. Tågen utgår från Luleå över Boden till Haparanda samt körs av Norrtåg. Körtid under 2 timmar. Banan är numera elektrisk med ny sträcka från Kalix till Haparanda.
Re: "Norrbottninabanan får nobben"
Nu gäller det att fortsätta från Haparanda till Bottnets största stad, alltså Uleåborg Problemet är alla dessa förutfattade meningar och annat ... Planerna finns och har funnits redan länge men här från huvudstaden tycks det vara svårt att se behovet. Att efter 200 år se Bottnet igen som en enhetlig region är för politiker här i huvudstaden nästan en omöjlighet, men vi ger ej uppC12C3C3C12 skrev:Ett stickspår på detta är att persontrafiken på banan Boden - Haparanda uppstod den första april (inget skämt) efter lång tids saknad. Tågen utgår från Luleå över Boden till Haparanda samt körs av Norrtåg. Körtid under 2 timmar. Banan är numera elektrisk med ny sträcka från Kalix till Haparanda.