Åkersberga efter ombyggnaden

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Åkersberga efter ombyggnaden

Inlägg av Verspieder »

kildor skrev:Var skulle man i så fall flytta busstationen?
Bra fråga. Min personliga gissning är att Stationsvägen byggs om till en ren genomfartsgata för bussar, så den påminner om dagens Vallentuna station, med enbart genomfartstrafik, så att i princip inga linjer har start- och ändhållplatsen exakt där. Att man omkring dagens vändslinga och Pressbyrån gör en anslutning mellan nuvarande station och Stationsvägen västerut. Idag gäller ju principen att bussar och deras stationer ska ta upp så lite eftertraktad byggbar markyta som möjligt.
Rampplatserna i Åkersberga används ju i princip inte alls längre annat än för korta uppehåll, så dessa bygger man sannolikt bort först, och därefter lär det byggas hus hela vägen till och förbi gamla brandstationen på tomma tomten Stationsvägen 12. Saras Grill & Pizzeria löses förmodligen in och rivs, samtidigt som blomsteraffären och allt annat i de låga blå plåtbyggnaderna. Det blir förmodligen fler hus i stil med det nybyggda på Margretelundsvägen 3. Rikets sal och grannen Tommys grill blir nog kvar.

Någon motsvarande stor plan med uppställda rampade bussar mitt i tätortens centrum finns ju inte heller sedan många decennier i orter som Vallentuna, Norrtälje, eller ens Rimbo tätorter. De enda orter med uppställda bussar mitt i centrum jag kan komma på idag utöver Åkersberga, är Hallstavik och Älmsta, men även dessa finns det planer sedan 5-10 år att under 2020-talet ersätta med riktiga depåer utanför tätortens centrum.
Skriv svar