Tunneltåg i Kista, hösten 2020

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Persson
Inlägg: 249
Blev medlem: tisdag 27 juni 2006 22:47
Ort: Kista

Tunneltåg i Kista, hösten 2020

Inlägg av Persson »

Detta speciella år har inneburit mycket hemarbete för min del, vilket gjort att tågfotograferandet mestadels skett i närområdet i Kista där jag bor. Här är ett bildsvep från hösten/vintern med framför allt C14/C15-tåg på Järvabanans ”högbanesträcka”. Som synes går C14 1354 ofta som ledarvagn.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Skyltningen på bana 3 är väl inte alltid hundra procent korrekt, kan man säga; emellanåt får man se udda destinationer ...

Bild
... men enstaka gånger kan man få se något så här stiligt (jo, tåget var rättskyltat vid Kungsträdgården och föraren tände gärna skylten vid förfrågan).
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Tunneltåg i Kista, hösten 2020

Inlägg av daniel_s »

Fint med bilder från den riktiga tunnelbanan! Även om de riktiga tågen till större delen är skrotade får väl C14 duga bra som substitut.

(Undrar varför skyltbelysningen var frånslagen? På dessa vagnar släcks den ju fortfarande automatiskt när man avaktiverar hytten så det finns liksom aldrig någon anledning att fingra på den där strömställaren, förstår inte ens varför den finns...)
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Tunneltåg i Kista, hösten 2020

Inlägg av daniel_s »

För övrigt anser jag att Kista är ett häftigt område där tunnelbanan passar extremt väl in i den futuristiska miljön på sin egendomliga viadukt.

Ett av nöjena på den här banan är att titta på utsikten här så jag övade mig tidigt på att vid en lämplig punkt ställa körkontrollern på första bromsläget och sedan spana ut över markerna medan tåget skötte resten!

Det är även fint att på eftermiddagen spana från koloniområdet vid Enköpingsvägen över till Kista och se solen spegla sig i C20-vagnar på viadukterna, känns precis som en 90-talsmusikvideo på distans!
Persson
Inlägg: 249
Blev medlem: tisdag 27 juni 2006 22:47
Ort: Kista

Re: Tunneltåg i Kista, hösten 2020

Inlägg av Persson »

Och på juldagen kom snön till stan ...

Bild

Bild

Bild

Bild
Persson
Inlägg: 249
Blev medlem: tisdag 27 juni 2006 22:47
Ort: Kista

Re: Tunneltåg i Kista, hösten 2020

Inlägg av Persson »

daniel_s skrev:Fint med bilder från den riktiga tunnelbanan! Även om de riktiga tågen till större delen är skrotade får väl C14 duga bra som substitut.

(Undrar varför skyltbelysningen var frånslagen? På dessa vagnar släcks den ju fortfarande automatiskt när man avaktiverar hytten så det finns liksom aldrig någon anledning att fingra på den där strömställaren, förstår inte ens varför den finns...)
Ja, C14 är ju inte ”äkta” Järvatåg men får duga i brist på de hädangångna C7–C9 som alltid kändes mer eleganta på något vis. Det var något med den jämna gången, det mjuka pysandet från bromsarna, de blå hållstängerna och de räfflande gummimattorna som gav vagnarna en lyxigare känsla.

Om tågen regelmässigt skyltades vore det ju bra med skyltbelysning som tändes automatiskt på ledarvagnen, men nu verkar det för de flesta förare på bana 3 inte ens ingå att kolla vad skylten visar när man byter ände (Zinkensdamm, Norsborg och Skärmarbrink hör till de destinationer jag sett på tåg på linje 10/11 ...). Ger intryck av att entreprenören öht inte bryr sig om tydlig skyltning (ingår det förresten i avtalet med SL att tågen ska visa rätt destination?).
daniel_s skrev:För övrigt anser jag att Kista är ett häftigt område där tunnelbanan passar extremt väl in i den futuristiska miljön på sin egendomliga viadukt.
Ja, verkligen en helgjutet futuristisk miljö av ett slag som knappast återfinns på någon annan plats i landet.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Tunneltåg i Kista, hösten 2020

Inlägg av daniel_s »

Skyltningen var exemplarisk på bana 3 tills C14 började användas omväxlande på bana 2 och 3. Problemet var nog att det fanns två olika rullar: en med bana 1 och 2, och en annan med bana 3. Jag tror att man tog fram nya rullar med både bana 2 och 3 på, men att döma av hur tågen ser ut på dina bilder tycks utbytet ha avstannat. De ansvariga har väl som vanligt viktigare saker för sig än att åtgärda de mest uppenbara tokerierna, hur lätt det än är...
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Tunneltåg i Kista, hösten 2020

Inlägg av C12C3C3C12 »

Persson skrev:
daniel_s skrev:Fint med bilder från den riktiga tunnelbanan! Även om de riktiga tågen till större delen är skrotade får väl C14 duga bra som substitut.

(Undrar varför skyltbelysningen var frånslagen? På dessa vagnar släcks den ju fortfarande automatiskt när man avaktiverar hytten så det finns liksom aldrig någon anledning att fingra på den där strömställaren, förstår inte ens varför den finns...)
Ja, C14 är ju inte ”äkta” Järvatåg men får duga i brist på de hädangångna C7–C9 som alltid kändes mer eleganta på något vis. Det var något med den jämna gången, det mjuka pysandet från bromsarna, de blå hållstängerna och de räfflande gummimattorna som gav vagnarna en lyxigare känsla.

Om tågen regelmässigt skyltades vore det ju bra med skyltbelysning som tändes automatiskt på ledarvagnen, men nu verkar det för de flesta förare på bana 3 inte ens ingå att kolla vad skylten visar när man byter ände (Zinkensdamm, Norsborg och Skärmarbrink hör till de destinationer jag sett på tåg på linje 10/11 ...). Ger intryck av att entreprenören öht inte bryr sig om tydlig skyltning (ingår det förresten i avtalet med SL att tågen ska visa rätt destination?).
daniel_s skrev:För övrigt anser jag att Kista är ett häftigt område där tunnelbanan passar extremt väl in i den futuristiska miljön på sin egendomliga viadukt.
Ja, verkligen en helgjutet futuristisk miljö av ett slag som knappast återfinns på någon annan plats i landet.
Jag skulle nog lägga till C6 eftersom dom gick både på gruvbanan samt bana 2. C7+C9 tyristorvagnarna var bäst att köra av vagnarna på bana 3. Vad det gäller skyltningen var det bara på L12 man inte ändrade skyltningen då jag körde.
Persson
Inlägg: 249
Blev medlem: tisdag 27 juni 2006 22:47
Ort: Kista

Re: Tunneltåg i Kista, hösten 2020

Inlägg av Persson »

daniel_s skrev:Skyltningen var exemplarisk på bana 3 tills C14 började användas omväxlande på bana 2 och 3. Problemet var nog att det fanns två olika rullar: en med bana 1 och 2, och en annan med bana 3. Jag tror att man tog fram nya rullar med både bana 2 och 3 på, men att döma av hur tågen ser ut på dina bilder tycks utbytet ha avstannat. De ansvariga har väl som vanligt viktigare saker för sig än att åtgärda de mest uppenbara tokerierna, hur lätt det än är...
Enligt vad jag har hört har rullarna bytts på i princip alla C14 (och någon C15) med udda nummer medan vagnar med jämnt nummer fått behålla de gamla bana 3-rullarna. Så i teorin borde nu varje C14/C15-tåg på bana 3 kunna skyltas rätt (medan jämna C14 nödgas gå blankskyltade när de går som ledarvagnar på bana 2). Att många tåg ändå rullar blank- eller felskyltade på bana 3 måste bero på något annat. Intrycket är att det på någon i nivå i organisationen saknas motivation att göra något åt saken. Lite märkligt är det eftersom tydlig skyltning ses som en självklarhet såväl på alla andra SL-banor som i andra tunnelbanesystem i världen.
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8017
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Re: Tunneltåg i Kista, hösten 2020

Inlägg av Bussmicke »

C12C3C3C12 skrev:
Jag skulle nog lägga till C6 eftersom dom gick både på gruvbanan samt bana 2. C7+C9 tyristorvagnarna var bäst att köra av vagnarna på bana 3. Vad det gäller skyltningen var det bara på L12 man inte ändrade skyltningen då jag körde.
Linje 21 körde också med slöskyltningen.

//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
1
Inlägg: 849
Blev medlem: måndag 10 september 2007 21:33
Ort: Söderudd

Re: Tunneltåg i Kista, hösten 2020

Inlägg av 1 »

Bussmicke skrev: Linje 21 körde också med slöskyltningen.
//Bussmicke
Nu tycker jag nog att Du kör med lite väl svepande anklagelser. Just linjerna 20 och 21 vill jag nog påstå var exemplariska med skyltningen;
03x.jpg
03x.jpg (125.04 KiB) Visad 3447 gånger
Tågen på dessa linjer hade ju exempelvis alltid ett stopp på Sturegatan i väntan på att få "klart in" till terminalen på Humlegårdsgatan, varunder förare och konduktörer skyltade om. Vilket uppskattades av väntande passagerare.
05x.jpg
05x.jpg (98.75 KiB) Visad 3447 gånger
Under många år var jag stammis på linje 20 och minns fortfarande väl den speciella "ljudkonserten" som skapade ett härligt eko mot husfasaden på Sturegatan, när samtliga dörrar på senare tids "Ängbyvagnar" med sitt typiska pysande och slammer öppnades, varefter det mekaniska plåtklattret när konduktörerna sträckte ut en arm och vek upp en halva av sidoskylten. Så snabbt igen med dörrarna så att föraren kunde köra vidare.

Ytterst välregisserad väckning av undertecknad som oftast satt och halvsov i favorithörnan och nu kunde sprinta vidare till Stureplan och hugga en 6:a till "Sofo"!

Minnes / Lena
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8017
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Re: Tunneltåg i Kista, hösten 2020

Inlägg av Bussmicke »

Möjlighen att man skyltade om förr men på 90-talet tycker jag mest att jag såg 21 Ropsten - Gåshaga i skyltningen. Om det stod detta eller bara dit man körde berodde mer på vem som körde och hur intresserad man var att skylta vid ändhållplatserna.
Kollade igenom lite bilder på A30. Slöskyltningen förekom även på 12:an men var mer frekvent på Lidingöbanan..

//Bussmicke
http://www.bussmicke.se
Senast redigerad av Bussmicke den måndag 04 januari 2021 12:33, redigerad totalt 1 gånger.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Thomas
Inlägg: 111
Blev medlem: onsdag 27 augusti 2003 3:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tunneltåg i Kista, hösten 2020

Inlägg av Thomas »

En av anledningarna till att många tåg på bana 3 går felskyltade kan vara att det är växlande linje 10 och 11, korta vändtider samt att ha fullt sjå med att ställa in förarstödet. Att veva en destinationsskylt faller lätt i glömska.

Men som nämndes ovan så var en stor anledning till att många rullar saknade bana 3. Sedan när rullarna byttes ut så var många fortfarande framvevade till bana 1 eller 2, att sedan veva en rulle hela vägen till slutet tar emot. Vi ska tänka på att många av vevarna är mycket tröga. Kollegor har dragit sönder axlarna på de där vevarna.

Personligen tycker jag det är märkligt att man envisas med att ha samma modell på veven som på 1960 talet. Men i och för sig, strömställarna är samma modell som kom 1949.

Samtidigt tycker jag det är udda att jag aldrig fastnar på bild.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Tunneltåg i Kista, hösten 2020

Inlägg av daniel_s »

Veven till destinationsrullen brukar väl inte vara trög, däremot kan nummerskyltens vev (som är ihopfälld innanför en lucka med vassa kanter) vara riktigt trög. Den slog jag mig ordentligt på en gång. Men den slutade man ju använda redan för många år sedan.
Persson
Inlägg: 249
Blev medlem: tisdag 27 juni 2006 22:47
Ort: Kista

Re: Tunneltåg i Kista, hösten 2020

Inlägg av Persson »

Thomas skrev:En av anledningarna till att många tåg på bana 3 går felskyltade kan vara att det är växlande linje 10 och 11, korta vändtider samt att ha fullt sjå med att ställa in förarstödet. Att veva en destinationsskylt faller lätt i glömska.

Men som nämndes ovan så var en stor anledning till att många rullar saknade bana 3. Sedan när rullarna byttes ut så var många fortfarande framvevade till bana 1 eller 2, att sedan veva en rulle hela vägen till slutet tar emot. Vi ska tänka på att många av vevarna är mycket tröga. Kollegor har dragit sönder axlarna på de där vevarna.

Personligen tycker jag det är märkligt att man envisas med att ha samma modell på veven som på 1960 talet. Men i och för sig, strömställarna är samma modell som kom 1949.

Samtidigt tycker jag det är udda att jag aldrig fastnar på bild.
Ja, kanske är det bättre förutsättningar för korrekt skyltning på bana 2, där Cx-tågen ju oftast går rättskyltade – längre körtider och inte lika många linjebyten för varje tågsätt.

Kör du på bana 3? När ska man vara ute för att fånga dig på bild? (Kanske får man chans att fota ett rättskyltat tåg då...?)
Skriv svar