Kontantlösa butiker

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Lennart Petersen

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Lennart Petersen »

Odd skrev:Än en gång fallerade betalsystemen och kontanter blev räddningen. Köpte nya skoinlägg i en butik som inte tar kontanter. Satte i skoinläggen och tog på mig skorna och skulle betala. Inget av korten fungerade, varken betalkortet, kreditkortet eller prepaid-kortet. Jag betalade i alla fall kontant och kassörskan accepterade det, men jag kunde inte få kvitto på det eftersom kassan inte kunde hantera inbetalning på annat sätt än via kortbetalning.

Mig spelade det ingen roll om jag fick ett kvitto eller ej, frågan är hur de sedan fick in pengarna i den kontantlösa kassan. Flera andra kunder drabbades och fick helt enkelt gå från butiken tomhänta, eller i detta fall, skolösa...
Men i princip har du rätt att få ett kvitto och affären har skyldighet att lämna kvitto vilket i nödfall kan vara ett handskrivet kvitto. Men kanske hade dom inte gett kassörskan rutiner.
En metod att få in betalningen i kassasystemet är att kassörskan betalar in med eget kontokort och tar kontanterna.
En oärlig variant är att hon enbart stoppar kontanterna i egen ficka.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Vad som skedde sen bryr jag mig inte om i just detta fall. Om pengarna blir en liten bonus, fredagsfika eller redovisas in i efterhand, det är kanske mer av en huvudvärk för företaget och kanske ett straff för tidigare dåliga beslut. Hade jag varit näringsidkare så skulle jag inte tänka mig annat än att erbjuda flera betalsätt som finns idag, inkl kontanter. Sen är ju de flesta ändå ärliga.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev:Vad som skedde sen bryr jag mig inte om i just detta fall. Om pengarna blir en liten bonus, fredagsfika eller redovisas in i efterhand, det är kanske mer av en huvudvärk för företaget och kanske ett straff för tidigare dåliga beslut. Hade jag varit näringsidkare så skulle jag inte tänka mig annat än att erbjuda flera betalsätt som finns idag, inkl kontanter. Sen är ju de flesta ändå ärliga.
Jag har märkt att allt fler butiker erbjuder "smooth payment" med Klarna där varken kontanter eller kort behövs. Som en bonus blir det mindre stöd till storbankerna och kortbolagen, även om Klarna kanske inte är så mycket bättre som företag.

Jag vet inte hur tillförlitlig Klarnas lösning är, men som ett relativt nytt företag med incitament att ta marknadsdelar borde Klarna ha lite bättre teknik än storbankerna. Bitcoinnätverket har ju aldrig varit nere på åratal, så omöjligt är det inte.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev:
Odd skrev:Vad som skedde sen bryr jag mig inte om i just detta fall. Om pengarna blir en liten bonus, fredagsfika eller redovisas in i efterhand, det är kanske mer av en huvudvärk för företaget och kanske ett straff för tidigare dåliga beslut. Hade jag varit näringsidkare så skulle jag inte tänka mig annat än att erbjuda flera betalsätt som finns idag, inkl kontanter. Sen är ju de flesta ändå ärliga.
Jag har märkt att allt fler butiker erbjuder "smooth payment" med Klarna där varken kontanter eller kort behövs. Som en bonus blir det mindre stöd till storbankerna och kortbolagen, även om Klarna kanske inte är så mycket bättre som företag.

Jag vet inte hur tillförlitlig Klarnas lösning är, men som ett relativt nytt företag med incitament att ta marknadsdelar borde Klarna ha lite bättre teknik än storbankerna. Bitcoinnätverket har ju aldrig varit nere på åratal, så omöjligt är det inte.
Klarnas lösning i sig är nog rätt tillförlitlig. Däremot är deras affärsstrategi, intäktsmodell och integritetsmodell var och en för sig skäl för att hålla dom på så stort avstånd som möjligt. Enligt min mening så är det rent utsagt oansvarigt av var och en som använder sig av Klarna, såväl konsumenter som näringsidkare.

Edit. Jag måste ändra mig något på tillförlitlighetspunkten. Det är väl svårt att veta om det är per design eller rena olyckshändelser, men deras betalsystem verkar fallera ibland med resultatet att direktbetalda köp som folk har genomfört plötsligt omvandlats till en kredit hos Klarna, med allt vad det innebär. Men jag misstänker att detta är mer av en affärsstrategi eftersom en kund i skuld är en lönsam kund.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Jag hittade en tidning på nätet som jag aldrig sett eller hört talas om tidigare. Epoch times. Vet inte vem eller vilka som ligger bakom. Där fanns i alla fall två intressanta artiklar.

"Över 200 affärsrörelser tar emot kontanter igen".

"Björn Eriksson: Bankerna tjänar på kort – inte kontanter"

Båda artiklarna nämner en Anders Sydborg, som tycks vara en man med misslyckade affärer bakom sig. Men det är ju inte olagligt i sig att göra dåliga affärer. Hur som helst så menar han att han genom en Facebookgrupp, Bojkotta kontantfria affärer och restauranger, har fått fler hundra företag att acceptera kontanter igen. Den enda butikskedja som jag känner till som slutade vandra mot kontantlöshet och tar kontanter igen är Stadium. Och möjligen är Lager 157 på väg att ompröva sin inställning till kontanter.

Åhléns, H&M och Ikea däremot går fortfarande åt fel håll. Liksom Burger King.

Facebookgruppen kan läsas helt utan inloggning!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

LÅ1 skrev:Jag hittade en tidning på nätet som jag aldrig sett eller hört talas om tidigare. Epoch times. Vet inte vem eller vilka som ligger bakom. Där fanns i alla fall två intressanta artiklar.

"Över 200 affärsrörelser tar emot kontanter igen".

"Björn Eriksson: Bankerna tjänar på kort – inte kontanter"

Båda artiklarna nämner en Anders Sydborg, som tycks vara en man med misslyckade affärer bakom sig. Men det är ju inte olagligt i sig att göra dåliga affärer. Hur som helst så menar han att han genom en Facebookgrupp, Bojkotta kontantfria affärer och restauranger, har fått fler hundra företag att acceptera kontanter igen. Den enda butikskedja som jag känner till som slutade vandra mot kontantlöshet och tar kontanter igen är Stadium. Och möjligen är Lager 157 på väg att ompröva sin inställning till kontanter.

Åhléns, H&M och Ikea däremot går fortfarande åt fel håll. Liksom Burger King.

Facebookgruppen kan läsas helt utan inloggning!
Jag känner igen namnet Anders Sydborg. Han är väl en av Sveriges främsta konspirationsteoretikerna i landet, anser att 5G är ren ondska (han har en "elektrosmogmätare), homeopatiförespråkare och vaccinmotståndare. Han har även tagit till sig kampen för kontanter som en av sina paradfrågor.

Epoch Times har jag dock inte fått grepp om vilka det är. Jag fattar att det är en kinesisk publikation men jag har inte fattat om det är en maskerad regimdriven sådan eller om det är en som står utanför det kinesiska systemet.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Odd skrev:Jag känner igen namnet Anders Sydborg. Han är väl en av Sveriges främsta konspirationsteoretikerna i landet, anser att 5G är ren ondska (han har en "elektrosmogmätare), homeopatiförespråkare och vaccinmotståndare. Han har även tagit till sig kampen för kontanter som en av sina paradfrågor.
Aj då!
Kontantförespråkare och därtill 5G-motståndare, homeopatförespråkare, och antivaxxare.

Tre dårskaper och så en mycket hedervärd åsikt. :D Kontantvurmen har dåligt sällskap i hans huvud får man säga! :cheesygrin:
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:
Odd skrev:Jag känner igen namnet Anders Sydborg. Han är väl en av Sveriges främsta konspirationsteoretikerna i landet, anser att 5G är ren ondska (han har en "elektrosmogmätare), homeopatiförespråkare och vaccinmotståndare. Han har även tagit till sig kampen för kontanter som en av sina paradfrågor.
Aj då!
Kontantförespråkare och därtill 5G-motståndare, homeopatförespråkare, och antivaxxare.

Tre dårskaper och så en mycket hedervärd åsikt. :D Kontantvurmen har dåligt sällskap i hans huvud får man säga! :cheesygrin:
Svenskspråkiga Wikipedia använder epitetet "högerextrem" i sin artikel om medieorganisationen. Min uppfattning är att högerextrema organisationer är kraftigt överrepresenterade bland kontantförespråkare, gissningsvis för att bankerna ofta stänger av deras konton. Eftersom samma grupper brukar vara flitiga användare av Facebook kan vi troligen avfärda personlig integritet som skäl.
Odd skrev:Klarnas lösning i sig är nog rätt tillförlitlig. Däremot är deras affärsstrategi, intäktsmodell och integritetsmodell var och en för sig skäl för att hålla dom på så stort avstånd som möjligt. Enligt min mening så är det rent utsagt oansvarigt av var och en som använder sig av Klarna, såväl konsumenter som näringsidkare.
Men vad är alternativet? Kontanter kräver ju kontanthantering som storbankerna har monopoliserat (se en av artiklarna som signaturen "LÅ1" länkade till). I brist på bättre alternativ försöker jag alltid välja Klarna när det går, men jag hoppas verkligen att politikerna snart fattar beslut om att införa e-kronan.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Det finns ju en del som inte klarar av ett kontantlöst samhälle...

LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Svårt för LSS-boende att handla med kort – "utestängs från samhället".

Avtalet med banken säger att man inte får avslöja koden för någon annan. Det kan knappast lokala politiker ändra på!
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:Svårt för LSS-boende att handla med kort – "utestängs från samhället".

Avtalet med banken säger att man inte får avslöja koden för någon annan. Det kan knappast lokala politiker ändra på!
Kontaktlösa betalningar av mindre belopp brukar tillåtas utan PIN-kod. Vad säger Klarnas användarvillkor om att handla medelst personalen?
Lennart Petersen

Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:Svårt för LSS-boende att handla med kort – "utestängs från samhället".

Kontaktlösa betalningar av mindre belopp brukar tillåtas utan PIN-kod. Vad säger Klarnas användarvillkor om att handla medelst personalen?
Ja men lite då och då måste man ändå stoppa in kort i läsare och slå pinkoden. Verkar vara lite slumpmässigt och är väl en kontroll på att kortet inte är i orätta händer. Det fysiska kortet tillhör formellt banken och villkoren säger att det inte får överlåtas eller lånas ut. Upptäcker en affär att kortet är i orätta händer så ska affären (eller den betalningsmottagare det är frågan om) på uppdrag av banken omhänderta kortet.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

I Vetenskapens värd, SvT 2021-03-29, handlade det bl.a. om e-handel. En antropolog menade att framför allt unga människor inte upplevde att det kostar pengar att klicka hem varor på telefonen. Och att det var annorlunda om de handlade i butik. Jag skulle tro att det finns en viss skillnad i upplevelse även mellan att betala med kort och med "riktiga" pengar även i butik.

Finansinspektionen har reagerat på de många störningarna i Swish-systemet. "Störningar i Swish-systemet behöver följas upp".
Bankerna är ansvariga står det. Men det krävs också att Riksbankens Rix-system är igång. Det var ju först när Rix började hålla öppet dygnet och veckan runt som ett system som Swish blev en möjlighet.
Lennart Petersen

I kvällens avsnitt av Tv-5 frågetävling ”alla mot alla” var en fråga , ”idiotfrågan” avsedd att vara extremt lätt: ”hur många valörer av sedlar har vi kvar ? ”.
Inget av lagen klarade rätt svar som ska vara 6 valörer (20,50,100,200,500,1000)
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Lennart Petersen skrev:I kvällens avsnitt av Tv-5 frågetävling ”alla mot alla” var en fråga , ”idiotfrågan” avsedd att vara extremt lätt: ”hur många valörer av sedlar har vi kvar ? ”.
Inget av lagen klarade rätt svar som ska vara 6 valörer (20,50,100,200,500,1000)
:roll:

Tre kvinnor och tre män!
Varannan kvinna, varannan man. Det klagades i början på att det var en man som fick högsta valören. Men det kompenserades av att en kvinna fanns på den vanligaste sedeln, tyckte andra.
Bankomater ger inte ut tusenlappar. Så man undrar hur sådana kan komma i cirkulation överhuvud taget. Tror aldrig jag sett någon av den nya sorten.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

LÅ1 skrev:I Vetenskapens värd, SvT 2021-03-29, handlade det bl.a. om e-handel. En antropolog menade att framför allt unga människor inte upplevde att det kostar pengar att klicka hem varor på telefonen. Och att det var annorlunda om de handlade i butik. Jag skulle tro att det finns en viss skillnad i upplevelse även mellan att betala med kort och med "riktiga" pengar även i butik.
Om nu detta stämmer är frågan man ska sälla sig varför det i så fall skiljer sig. Om det finns en skillnad tror jag det beror mer på uppfostran och hur man blivit upplärd än om pengarna är fysiska eller digitala.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

En debattartikel från april förra året.
”Att strypa tillgängligheten av kontanter på grund av corona är olyckligt”.

Och här en debattartikel av en person som vill att konsumenterna ska spåras, kartläggas och trakasseras betydligt mer än vad som redan sker. Artikeln är ca nio månader gammal.
"Kom närmare dina kunder – använd datan från deras mobila enheter".
Denna debattör, eller snarare säljare, skriver wearables i stället för bärbara enheter. Möjligen för att antyda att det inte bara handlar om datorer och telefoner utan också träningsklockor och annan utrustning som lämnar spår efter sig.
Jag säger bara håll hårt i din data!
Lennart Petersen

LÅ1 skrev:En debattartikel från april förra året.
”Att strypa tillgängligheten av kontanter på grund av corona är olyckligt”.

Och här en debattartikel av en person som vill att konsumenterna ska spåras, kartläggas och trakasseras betydligt mer än vad som redan sker. Artikeln är ca nio månader gammal.
"Kom närmare dina kunder – använd datan från deras mobila enheter".
Denna debattör, eller snarare säljare, skriver wearables i stället för bärbara enheter. Möjligen för att antyda att det inte bara handlar om datorer och telefoner utan också träningsklockor och annan utrustning som lämnar spår efter sig.
Jag säger bara håll hårt i din data!
Usch, det här var ju genomvidrig läsning . T.ex hälsodata som levereras on-line till ditt försäkringsbolag !
Betackar mig för det mesta av det den här mannen erbjuder av framtid.
Och faktiskt brukar jag stoppa en mobil i fickan när jag går ut men den är inte påslagen...
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Hittade en debattartikel skrivit av en riksdagsledamot (FP) för drygt tio år sedan. Intressant att läsa vad hon varnade för då. "Integriteten hotas av ökade kortbetalningar".
Ett citat:
Det är lite märkligt att integritetsaspekten inte har kommit upp i debatten alls tidigare, eftersom detta är en fråga som jag anser är större än både FRA och Ipred tillsammans. Och till skillnad från FRA-frågan, så finns här inget överordnat samhällsintresse att värna, bara bankernas vinster.
Piratpartiet lyckades inte engagera folk för integritetsfrågor. Tyvärr. Verkar dock som om folks medvetenhet om integritetsfrågor börjar öka. I mycket långsam takt, dock.

Skulle vara intressant att veta hur mycket bedrägerierna kostar bankerna. Den uppgiften håller bankerna hemlig. Och de polisanmäler inte.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Computer Sweden: "Riksbanken jobbar vidare med e-kronan – hur ska betalningar offline gå till?".
OBSERVERA Artikeln är märkt PRO och är bara fri att läsa till 16:20 i dag, tisdag!
Låst