Jag förstår fortfarande inte var eller hur Kina kommer in i bilden? Varför inte USA, Uruguay eller den lilla ö-nationen Niue?dr Cassandra Nojdh skrev:Inte det? Nåja, i Kina kan man beordra fram experiment av det här slaget om KKP bestämmer det. I Sverige knappast, vem ska betala för sådana här provbyggen. Skattebetalarna? Tekniskt är det ju förstås inte omöjligt, men politiskt och praktiskt orealistiskt.Odd skrev: ...
Förklara gärna för mig som inte ser kopplingen!
Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Genius on call
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6266
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Niue har väl inga järnvägar .Odd skrev:Jag förstår fortfarande inte var eller hur Kina kommer in i bilden? Varför inte USA, Uruguay eller den lilla ö-nationen Niue?dr Cassandra Nojdh skrev:Inte det? Nåja, i Kina kan man beordra fram experiment av det här slaget om KKP bestämmer det. I Sverige knappast, vem ska betala för sådana här provbyggen. Skattebetalarna? Tekniskt är det ju förstås inte omöjligt, men politiskt och praktiskt orealistiskt.Odd skrev: ...
Förklara gärna för mig som inte ser kopplingen!
Vi försöker igen: Kina är en kommunistdiktatur, (där man dessutom bygger mycket järnväg och där man inte håller på och tjafsar med något sådant som samhällsekonomiska kalkyler), där kan man utan vidare göra sådana här experiment, lätt som en plätt om kommunistpartiet tycker att det är en bra idé. I en demokrati är det inte lika enkelt. Jag har utomordentligt svårt att tro att det skulle gå att skaka fram pengar till något av de provbyggen (eller vad man ska kalla det) som föreslås, än mindre att man skulle kunna dra några säkra slutsatser. En sak vet man dock empiriskt - megaprojekt tenderar i allmänhet att bli mycket dyrare än man har tänkt sig.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Vad jag vet så finns det flera exempel på där man i västerländska demokratier har gjort just detta, provbyggt infrastruktur för att testa koncept. Såväl Tyskland, Frankrike och Australien, som jag kommer på på rak arm.dr Cassandra Nojdh skrev:Odd skrev:Niue har väl inga järnvägar .dr Cassandra Nojdh skrev:
Jag förstår fortfarande inte var eller hur Kina kommer in i bilden? Varför inte USA, Uruguay eller den lilla ö-nationen Niue?
Vi försöker igen: Kina är en kommunistdiktatur, (där man dessutom bygger mycket järnväg och där man inte håller på och tjafsar med något sådant som samhällsekonomiska kalkyler), där kan man utan vidare göra sådana här experiment, lätt som en plätt om kommunistpartiet tycker att det är en bra idé. I en demokrati är det inte lika enkelt. Jag har utomordentligt svårt att tro att det skulle gå att skaka fram pengar till något av de provbyggen (eller vad man ska kalla det) som föreslås, än mindre att man skulle kunna dra några säkra slutsatser. En sak vet man dock empiriskt - megaprojekt tenderar i allmänhet att bli mycket dyrare än man har tänkt sig.
Genius on call
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6266
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Och herrn tycker att detta varit framgångsrikt? Mest monorail, luftkudde, maglev och sådana udda tekniker. Men snygga bilder, det måste medges.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Ja, det har varit mycket framgångsrikt, då man genom att faktiskt bygga provanläggningar har fått erfarenheter som banat vägen för framtida satsningar.dr Cassandra Nojdh skrev:Och herrn tycker att detta varit framgångsrikt? Mest monorail, luftkudde, maglev och sådana udda tekniker. Men snygga bilder, det måste medges.
Erfarenheter från Aerotrain låg bakom TGV-utvecklingen. Berlin M-Bahn visade att konceptet inte höll måttet, liksom Sydney Monorail. Och Maglev har ju endast resulterat i några få, men väldigt dyra, projekt vilket mer än väl har visat att konceptet fungerar men att det är väldigt dyrt.
Jag kan inte tolka det som annat än framgångsrikt.
Genius on call
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6266
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Tja, det verkar var beroende av vilken betydelse man lägger i ordet "framgångsrikt", då. De flesta av de koncept som räknas upp har väl visat sig inte hålla måttet, maglev möjligen undantaget (se vår diskussion om maglev tidigare i tråden). När det gäller Aerotrain så är det väl detta vi talar om, eller hur? Sambandet med TGV-utvecklingen förefaller vara homeopatiskt förtunnat, annat än att man började våga tänka i banor om att köra fort (även på stålräls) - något som SNCF till att börja med fick hålla på med i smyg, eftersom Frankrikes regering trodde på luftkuddarna.Odd skrev:Ja, det har varit mycket framgångsrikt, då man genom att faktiskt bygga provanläggningar har fått erfarenheter som banat vägen för framtida satsningar.dr Cassandra Nojdh skrev:Och herrn tycker att detta varit framgångsrikt? Mest monorail, luftkudde, maglev och sådana udda tekniker. Men snygga bilder, det måste medges.
Erfarenheter från Aerotrain låg bakom TGV-utvecklingen. Berlin M-Bahn visade att konceptet inte höll måttet, liksom Sydney Monorail. Och Maglev har ju endast resulterat i några få, men väldigt dyra, projekt vilket mer än väl har visat att konceptet fungerar men att det är väldigt dyrt.
Jag kan inte tolka det som annat än framgångsrikt.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Antar att Odd har rätt. Men av debatten framkommer att det finns flera alternativ även för persontransporter. Vidare tycks "Beslut om ... måste bygga på rättvis kalkyler" vara ett tjärr för närmast politiskt spel. Men ge inte upp, även utanför diktaturer kan experiment av olika alternativ göras och det både kostar och smakar.Odd skrev:Magkänslan säger att det inte har någon signifikant framtid för persontransporter.
Angående alternativet Hyperloop har vi här i Europa två https://www.delta.tudelft.nl/article/gr ... test-track och https://www.hyperlooptt.com/projects/rd ... %20system.. Det finns kanske andra men dessa hittade jag. Utöver detta har vi Hyperloop tävlingen i Nevada, så vem vet.
För att mark- och sjötransport skall kunna konkurera med flyget på sträckor över 0,5Mm måste ny teknik användas inom persontransporter. Restiden är den kritiska faktorn, men bara om biljett priset är överkomligt. Visst är det möjligt att resa från Stockholm till Rom med järnväg, bil, cykel och apostlahästarna, men restiden
Man ju även simma, men
- Ulrik Berggren
- Inlägg: 2932
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
- Ort: Byn längs linjen vid havet
- Kontakt:
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Jag ser inte heller kopplingen. Tänkt bort ordet "höghastighet" och titta på flygbilder längs den svenska Västkustbanan så finns just denna lösning redan där (Förslöv, Båstad, Laholm, Falkenberg). Om den sen fungerar tillfyllest vad gäller tågföringen är mer än jag vet - men någon egentlig innovation utgör lösningen inte (om jag inte missat något väsentligt i Odds argumentation )Odd skrev:Förklara gärna för mig som inte ser kopplingen!dr Cassandra Nojdh skrev:Så kanske man kan göra i Kina (om ens det)! Fast egentligen inte, där bestämmer KKP vad som är "rätt" och sedan blir det så.Odd skrev:Skulle man inte helt enkelt testa att bygga sådär 3-4 st 500 meter långa delar av banan på olika platser och förutsättningar för att försöka få korrekta siffror på vilka arbetsinsatser och resurser som behövs, för att därmed kunna göra mer exakta beräkningar?
Nån av dessa kan dessutom bestå av spårdelen av en station, där man möjliggör omkörning av tåg som stannar. En ny sådan här bana har stora chanser att kunna hålla tidtabeller bra vilket gör att man relativt lätt skulle kunna planera in stopp där bakomvarande direkttåg passerar utan att tåget som stannar behöver ha ett onödigt långt uppehåll.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Regeringen vill satsa nya miljarder på höghastighetståg
Föga förvånande fortsätter utbyggnaden av nya stambanor. Forumets skeptiker kan därmed leta efter nya projekt att ifrågasätta.
En relaterad nyhet från Postvagnen är att Tjeckien satsar på höghastighetståg mellan Prag och Brno. Det är inte bara stora länder som Frankrike och Spanien som kan bygga höghastighetsbanor!
Föga förvånande fortsätter utbyggnaden av nya stambanor. Forumets skeptiker kan därmed leta efter nya projekt att ifrågasätta.
En relaterad nyhet från Postvagnen är att Tjeckien satsar på höghastighetståg mellan Prag och Brno. Det är inte bara stora länder som Frankrike och Spanien som kan bygga höghastighetsbanor!
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Stockholms handelskammare, med sin typiska bilkramarstrategi, kritiserar naturligtvis satsningen. Göteborgs motsvarighet verkar dock, trots att Gbg är Sveriges bilstad nummer ett, ha en betydligt sundare inställning till frågan. Jag förstår verkligen inte varför företagare vill vara kvar som medlemmar i Stockholms Handelskammare...
https://sverigesradio.se/artikel/gladje ... -valkommet
https://sverigesradio.se/artikel/gladje ... -valkommet
Genius on call
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6266
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Klart att stambanorna fortsätter att fortsätter byggas ut. Det finns väl få som motsätter sig behovet av mer järnvägsinfrastruktur. Men några "höghastighetståg" blir det inte, oavsett vad den spinkige infrastrukturministern säger. Det ligger ganska många riksdagsval emellan.Enceladus skrev:Regeringen vill satsa nya miljarder på höghastighetståg
Föga förvånande fortsätter utbyggnaden av nya stambanor. Forumets skeptiker kan därmed leta efter nya projekt att ifrågasätta.
En relaterad nyhet från Postvagnen är att Tjeckien satsar på höghastighetståg mellan Prag och Brno. Det är inte bara stora länder som Frankrike och Spanien som kan bygga höghastighetsbanor!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6266
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Man behöver inte vara "bilkramare" för att motsätta sig tanken på "höghastighetståg".Odd skrev:Stockholms handelskammare, med sin typiska bilkramarstrategi, kritiserar naturligtvis satsningen. Göteborgs motsvarighet verkar dock, trots att Gbg är Sveriges bilstad nummer ett, ha en betydligt sundare inställning till frågan. Jag förstår verkligen inte varför företagare vill vara kvar som medlemmar i Stockholms Handelskammare...
https://sverigesradio.se/artikel/gladje ... -valkommet
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Det skrev jag inte heller, jag skrev att de använder sin typiska bilkramarstrategi.dr Cassandra Nojdh skrev:Man behöver inte vara "bilkramare" för att motsätta sig tanken på "höghastighetståg".Odd skrev:Stockholms handelskammare, med sin typiska bilkramarstrategi, kritiserar naturligtvis satsningen. Göteborgs motsvarighet verkar dock, trots att Gbg är Sveriges bilstad nummer ett, ha en betydligt sundare inställning till frågan. Jag förstår verkligen inte varför företagare vill vara kvar som medlemmar i Stockholms Handelskammare...
https://sverigesradio.se/artikel/gladje ... -valkommet
Även om det ligger i tiden nu så är inte allt svart eller vitt.
Genius on call
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Samtliga nya stambanor byggs för minst 250 km/h, och det brukar inte vara särskilt populärt att stoppa projekt som redan har påbörjats. Vi får väl se hur mycket som hinner påbörjas. Jag har i alla fall svårt att se att Moderaterna skulle stoppa de tre projekten Ostlänken, Göteborg–Borås och Hässleholm–Lund. Om tågvänliga partier ingår i nästa regering så tror jag att det blir för sent att stoppa hela kalaset...dr Cassandra Nojdh skrev:Klart att stambanorna fortsätter att fortsätter byggas ut. Det finns väl få som motsätter sig behovet av mer järnvägsinfrastruktur. Men några "höghastighetståg" blir det inte, oavsett vad den spinkige infrastrukturministern säger. Det ligger ganska många riksdagsval emellan.Enceladus skrev:Regeringen vill satsa nya miljarder på höghastighetståg
Föga förvånande fortsätter utbyggnaden av nya stambanor. Forumets skeptiker kan därmed leta efter nya projekt att ifrågasätta.
En relaterad nyhet från Postvagnen är att Tjeckien satsar på höghastighetståg mellan Prag och Brno. Det är inte bara stora länder som Frankrike och Spanien som kan bygga höghastighetsbanor!
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6266
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
250 km/tim är bästa banstandard idag och det är den vi ska hålla oss till. Såvitt jag vet finns ingen som anser att de ovan uppräknade projekten ska stoppas, så det där är bara ett försök att blanda bort korten.Enceladus skrev:Samtliga nya stambanor byggs för minst 250 km/h, och det brukar inte vara särskilt populärt att stoppa projekt som redan har påbörjats. Vi får väl se hur mycket som hinner påbörjas. Jag har i alla fall svårt att se att Moderaterna skulle stoppa de tre projekten Ostlänken, Göteborg–Borås och Hässleholm–Lund. Om tågvänliga partier ingår i nästa regering så tror jag att det blir för sent att stoppa hela kalaset...dr Cassandra Nojdh skrev:Klart att stambanorna fortsätter att fortsätter byggas ut. Det finns väl få som motsätter sig behovet av mer järnvägsinfrastruktur. Men några "höghastighetståg" blir det inte, oavsett vad den spinkige infrastrukturministern säger. Det ligger ganska många riksdagsval emellan.Enceladus skrev:Regeringen vill satsa nya miljarder på höghastighetståg
Föga förvånande fortsätter utbyggnaden av nya stambanor. Forumets skeptiker kan därmed leta efter nya projekt att ifrågasätta.
En relaterad nyhet från Postvagnen är att Tjeckien satsar på höghastighetståg mellan Prag och Brno. Det är inte bara stora länder som Frankrike och Spanien som kan bygga höghastighetsbanor!
"Tågvänliga partier" är en propagandafras i stil med "bilkramare".
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Ostlänken har fördyrats från 54 till 83 miljarder kronor enligt 2017 års prisnivå. Det har därmed funnits farhågor om externa eller helt uteblivna stationer. Men nu verkar det vara klart att Ostlänken byggs som planerat, trots fördyringen. Lokalpolitiker i Sörmland kan äntligen pusta ut.dr Cassandra Nojdh skrev:250 km/tim är bästa banstandard idag och det är den vi ska hålla oss till. Såvitt jag vet finns ingen som anser att de ovan uppräknade projekten ska stoppas, så det där är bara ett försök att blanda bort korten.
"Tågvänliga partier" är en propagandafras i stil med "bilkramare".
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6266
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Säger väl en del om förmågan att kalkylera infrastrukturinvesteringar.....Enceladus skrev:Ostlänken har fördyrats från 54 till 83 miljarder kronor enligt 2017 års prisnivå. Det har därmed funnits farhågor om externa eller helt uteblivna stationer. Men nu verkar det vara klart att Ostlänken byggs som planerat, trots fördyringen. Lokalpolitiker i Sörmland kan äntligen pusta ut.dr Cassandra Nojdh skrev:250 km/tim är bästa banstandard idag och det är den vi ska hålla oss till. Såvitt jag vet finns ingen som anser att de ovan uppräknade projekten ska stoppas, så det där är bara ett försök att blanda bort korten.
"Tågvänliga partier" är en propagandafras i stil med "bilkramare".
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Till skillnad från Ostlänken och Göteborg–Borås ska Hässleholm–Lund byggas för 320 km/h, vilket hade varit meningslöst om det inte funnes planer för fler delsträckor med samma ambitionsnivå. Hur stor är chansen att Trafikverket påbörjar fler delsträckor i nästa nationella plan, och i så fall vilka delsträckor?
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6266
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Ja, man tjänar ju flera minuter! Den som lever får se.Enceladus skrev:Till skillnad från Ostlänken och Göteborg–Borås ska Hässleholm–Lund byggas för 320 km/h, vilket hade varit meningslöst om det inte funnes planer för fler delsträckor med samma ambitionsnivå. Hur stor är chansen att Trafikverket påbörjar fler delsträckor i nästa nationella plan, och i så fall vilka delsträckor?
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Tysk bussjätte utmanar SJ och MTR
Flixtrain har börjat köra tåg på sträckan mellan Stockholm och Göteborg. Priserna ska vara så låga att även bilister kan lockas:
Flixtrain har börjat köra tåg på sträckan mellan Stockholm och Göteborg. Priserna ska vara så låga att även bilister kan lockas:
Vidare talas det om att de låga priserna kan öka behovet av nya stambanor:DN skrev:– Det är inte SJ och MTR Express som är våra största konkurrenter utan det är bilen. Vi vill göra det möjligt för fler att resa miljövänligt för ett billigt pris, säger Peter Ahlgren, vd för Flixbus Norden och Flixtrain Sverige.
[...]
Finns det någon tanke med att pressa priserna till en början och gå med förlust för att ni är ett stort bolag som har råd med det?
– Nej, jag förstår poängen men vi har inga planer från att höja startpriset på 129 kronor. Vi räknar med att kunna gå med vinst ganska snart men det tar ett tag att bygga upp sin business.
DN skrev:Enligt Fröidh är det ett nybygge av stambanan som skulle det vara mest effektiva för att få in fler avgångar på sträckan så att de snabba tågen inte behöver anpassa sig efter långsammare regionaltåg som kör på samma spår