Kontantlösa butiker

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Odd »

Bitcoin, och andra decentraliserade kryptovalutor, har av någon anledning setts som nån form av lösning på detta. Det är det naturligtvis inte eftersom de allra flesta inte fattar hur bitcoin fungerar. Bara processen för hur "kollektivet" bestämmer att en transaktion är giltig är en uppgift som drar mycket energi, och vi snackar inte om några watt-timmar här, utan snarare kilowatt-timmar. Det har med hur godkännandeprocessen av transaktioner går till, då framtagning av nya bitcoins bygger på att finna en speciell checksumma av ett paket med transaktioner, och som belöning för att man hjälper till att göra dessa transaktioner så får man ta del av de nygenererade bitcoins som produceras. Och det är denna process som kostar energi genom att datorer behöver testa sig fram tills man hittar en checksumma som uppfyller kraven för en belöning. Periodiskt så blir uppgiften svårare och svårare genom att det gradvis blir allt svårare att hitta en giltig checksumma. För decentraliserade valutor krävs en sådan procedur eftersom ett fastslagande av en transaktion bygger på att en överenskommen sanning finns. En centralt hanterat kryptovaluta behöver inte denna komponent eftersom en central, "pålitlig" part går i god för att transaktionen är äkta och kan släppa nya enheter efter eget behag.

Låt säga att Anders och Benny skall göra upp, Anders betalar en summa till Benny. Hur vet Benny att inte Anders redan har betalat den enheten med Bitcoin till Cecilia tidigare? Anders kan ju ha kopierat sin del av kedjan och i lönndom betala både Benny och Cecilia. Det är där som den kollektiva samsynen kommer in, om tillräckligt många lägger in en transaktion i sin blockkedja och inte stöter på en konflikt, så kan man göra det sannolikt för att transaktionen är autentisk och immutabel, och man kan på många andra ställen spåra transaktionen och konstatera om och att den faktiskt ägde rum.

Se det som att alla skulle ha sina egna bankböcker och överföra pengar mellan varandra. Om jag tar en kopia på min bankbok och förstå går till bilhandlaren med min första version av bankboken, så skriver jag i min bankbok att jag överför 300000 till bilhandlaren, och bilhandlaren skriver i sin bankbok att han har tagit emot 300000 kr från mig. Sen går jag till en uraffär med dyra Brülling Cronograph-klockor och köper en sådan för 100000 och genomför samma procedur med urhandlaren, men denna gång med min perfekta kopia av min bankbok. Ingen kommer upptäcka det på ett tag om det inte är så att exempelvis bilhandlaren nu går till samma klockaffär och vill köpa en dyr klocka för 100000 kr, men tillsammans med utbutikens ägare upptäcker att de 100000 som skulle använts som betalning, redan har använts, dom finns redan noterade i urhandlarens bankbok. De kan undvika detta genom att när jag och bilhandlaren gör vår transaktion så skickar vi ett meddelande till alla våra kontakter och några till och ber dom att notera transaktionen i deras bankböcker. Allihopa skriver upp att jag betalar bilhandlaren 300000 kr, de bekräftar sedan att ingen sett något konstigt. När jag nu går till urbutiken igen och försöker betala klockan, så skickar jag och urhandlaren ut ett meddelande om att vi gör denna transaktion, men nu stöter vi på patrull då flera återkommer och säger att dom pengarna tillhör inte mig eftersom jag vid ett tidigare tillfälle har använt dom för att betala bilhandlaren. Det är naturligtvis en väldigt förenklad beskrivning av hur det går till med decentraliserade kryptovalutor men kanske ger en och annan en insikt i hur det fungerar.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

"USA: Banker och betalningsförmedlare kan fortsätta agera moralpolis".
Sverige saknar helsvenska bankkort. Danmark har sitt Dankort, som kan fås utan Visa-koppling. Jag har uppfattat det som att Dankort inte används som Visa-kort när det används i Danmark.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev:Bitcoin, och andra decentraliserade kryptovalutor, har av någon anledning setts som nån form av lösning på detta. Det är det naturligtvis inte eftersom de allra flesta inte fattar hur bitcoin fungerar. Bara processen för hur "kollektivet" bestämmer att en transaktion är giltig är en uppgift som drar mycket energi, och vi snackar inte om några watt-timmar här, utan snarare kilowatt-timmar. Det har med hur godkännandeprocessen av transaktioner går till, då framtagning av nya bitcoins bygger på att finna en speciell checksumma av ett paket med transaktioner, och som belöning för att man hjälper till att göra dessa transaktioner så får man ta del av de nygenererade bitcoins som produceras. Och det är denna process som kostar energi genom att datorer behöver testa sig fram tills man hittar en checksumma som uppfyller kraven för en belöning. Periodiskt så blir uppgiften svårare och svårare genom att det gradvis blir allt svårare att hitta en giltig checksumma. För decentraliserade valutor krävs en sådan procedur eftersom ett fastslagande av en transaktion bygger på att en överenskommen sanning finns. En centralt hanterat kryptovaluta behöver inte denna komponent eftersom en central, "pålitlig" part går i god för att transaktionen är äkta och kan släppa nya enheter efter eget behag.
Det främsta syftet med Bitcoin är att kringgå inflation. Digitala centralbanksvalutor har helt andra mål, och har därmed andra möjligheter och begränsningar. Jämförelser med Bitcoin kan därför vara något missvisande. Bland annat behöver inte digitala valutor ha bevis på arbete (hög energiförbrukning). Bitcoin visar dock att det inte finns någon som helst anledning för ett digitalt betalsystem att vara nere. Storbanker vinstmaximerar utan hänsyn till samhällsnyttan, men det behöver inte stater göra.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:"USA: Banker och betalningsförmedlare kan fortsätta agera moralpolis".
Sverige saknar helsvenska bankkort. Danmark har sitt Dankort, som kan fås utan Visa-koppling. Jag har uppfattat det som att Dankort inte används som Visa-kort när det används i Danmark.
Engelskspråkiga Wikipedia har en artikel om Dankort. Minst sagt en intressant lösning. Det verkar dock finnas två problem. Dels fungerar inte kortet utan privata banker, dels behövs ett annat kort utomlands. Det första problemet leder till extra avgifter. Dessa kan visserligen begränsas med lagar, vilket också har skett enligt artikeln, men det är fortfarande onödigt att vara beroende av mellanhänder. Det andra problemet innebär att de flesta ändå måste skaffa ett Visa-kort.

Dankort är onekligen en bättre lösning än att helt lämna walkover till privata banker och finansbolag, men har inte konceptet spelat ut sin roll när det numera finns digitala centralbanksvalutor (inledningsvis bara i Bahamas och Kambodja, men snart över hela världen)?
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:"USA: Banker och betalningsförmedlare kan fortsätta agera moralpolis".
Engelskspråkiga Wikipedia har en artikel om Dankort. Minst sagt en intressant lösning. Det verkar dock finnas två problem. Dels fungerar inte kortet utan privata banker, dels behövs ett annat kort utomlands. Det första problemet leder till extra avgifter. Dessa kan visserligen begränsas med lagar, vilket också har skett enligt artikeln, men det är fortfarande onödigt att vara beroende av mellanhänder. Det andra problemet innebär att de flesta ändå måste skaffa ett Visa-kort.

Dankort är onekligen en bättre lösning än att helt lämna walkover till privata banker och finansbolag, men har inte konceptet spelat ut sin roll när det numera finns digitala centralbanksvalutor (inledningsvis bara i Bahamas och Kambodja, men snart över hela världen)?
Men nu finns ju även Dankort-Visa som är en kombination av bägge korten och kan användas som ett vanligt Visa t.ex utanför Danmark.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev:Det främsta syftet med Bitcoin är att kringgå inflation.
Bitcoin gör ingen skillnad när det gäller inflation, det tar sig endast andra uttryck. Dock, så länge som bitcoin fluktuerar som det gör så är inflationens påverkan försumbar.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Ovanstående inlägg skulle handla om att banker och betalningsförmedlare kan "strypt betalningskanalerna för verksamhet som anses som kontroversiell". Men alla koncentrerade sig på Dankort. :)

Facebookgruppen ”Bojkotta kontantfria affärer och restauranger” säger sig ha fått 200 affärer att åter börja acceptera kontanter. Endast en bloggare samt Nya tider har uppmärksammat det hela.
Kan det verkligen vara sant? Men det verkar som om svenskarna börjar vakna!

Facebookgruppen går att läsa utan FB-inloggning.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Riksbanken förlänger test av teknisk lösning för e-kronan
Riksbanken skrev:Målet för det kommande året är att fortsatt utveckla den tekniska lösningen med fokus på prestanda, skalbarhet, test av offline-funktionalitet samt att ta in externa deltagare i testmiljön.
Signaturen "LÅ1" undrade tidigare om e-kronan planeras få offline-funktionalitet. Jag hoppas att detta besked kan dämpa skribentens farhågor. Tydligen är upprördheten så stor att skribenten glömde att byta konton mellan de senaste inläggen i tråden!
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:Facebookgruppen ”Bojkotta kontantfria affärer och restauranger” säger sig ha fått 200 affärer att åter börja acceptera kontanter. Endast en bloggare samt Nya tider har uppmärksammat det hela.
Kan det verkligen vara sant? Men det verkar som om svenskarna börjar vakna!

Facebookgruppen går att läsa utan FB-inloggning.
Kontanternas försvarare brukar väl inte vara de största anhängarna av Facebook? I alla fall inte de som förespråkar kontanter av integritetsskäl. Pseudonymen Egor Putilovs nättidning Samhällsnytt har också skrivit om gruppen. Var det inte någon av dessa högerradikala nättidningar som nyligen fick sitt bankkonto avstängt?
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev:Riksbanken förlänger test av teknisk lösning för e-kronan
Riksbanken skrev:Målet för det kommande året är att fortsatt utveckla den tekniska lösningen med fokus på prestanda, skalbarhet, test av offline-funktionalitet samt att ta in externa deltagare i testmiljön.
Signaturen "LÅ1" undrade tidigare om e-kronan planeras få offline-funktionalitet. Jag hoppas att detta besked kan dämpa skribentens farhågor. Tydligen är upprördheten så stor att skribenten glömde att byta konton mellan de senaste inläggen i tråden!
Vadå byta konto?
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:
Enceladus skrev:Riksbanken förlänger test av teknisk lösning för e-kronan
Vadå byta konto?
Skribenten citerade häromsistens samma signaturs föregående inlägg i tråden. Vanligtvis hålls dialoger mellan flera signaturer, om nu inte detta var en monolog?

Tillbaka till inlägget. Facebookgruppen påstår att "Sverige är det mest kontantlösa landet i världen". Stämmer detta? Enligt Statista är Sydkorea det land där flest uppger att de föredrar att inte betala med kontanter. Sverige ligger högt, men sticker knappast ut. Undersökningen rör dock endast preferenser. Finns det många svenskar som använder kort eller andra kommersiella betalningsmedel ofrivilligt?
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev:Skribenten citerade häromsistens samma signaturs föregående inlägg i tråden. Vanligtvis hålls dialoger mellan flera signaturer, om nu inte detta var en monolog?
Jag har endast ett konto i detta forum! Och det var väl uppenbart att jag citerade mig själv, för vem annars kunde veta vad jag avsåg med det inlägg jag citerade?
Enceladus skrev:Tillbaka till inlägget. Facebookgruppen påstår att "Sverige är det mest kontantlösa landet i världen". Stämmer detta? Enligt Statista är Sydkorea det land där flest uppger att de föredrar att inte betala med kontanter. Sverige ligger högt, men sticker knappast ut. Undersökningen rör dock endast preferenser. Finns det många svenskar som använder kort eller andra kommersiella betalningsmedel ofrivilligt?
Jag tvingas många gånger använda kortbetalning trots att jag inte vill. Men butikerna eller P-automaterna tar ju inte kontanter! Men jag försöker undvika sådana betalningar.

Jag måste nog snart byta glasögon. Då tänker jag försöka hitta en optiker som accepterar kontanter, trots att beloppet är så stort så att jag ändå betalar med kort. Men jag stöder i så fall ett företag som accepterar kontanter!

Jag har faktiskt märkt att jag sparar pengar genom att jag avstår från köp eftersom jag försöker undvika att använda kortbetalning. Fikar t.ex. inte på Espresso House längre. (Utom någon enstaka gång på NK för där tvingas Espresso House att acceptera kontanter.) Köper numera macka och kaffe i Pressbyrån eller hos Dagnys på centralen och tar med mig på tåget för att slippa gå till bistron sedan den blev kontantlös.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Fån Riksbankens webbplats: "Kan en digital centralbankspeng fungera som kontanter?".
Artikeln ingress:
Många centralbanker utforskar idag möjligheten att ge ut digitala pengar (CBDC) som ett komplement till de centralbankspengar vi idag använder, det vill säga kontanter. Men en digital centralbankspeng kommer inte att kunna fungera offline och anonymt på samma sätt som kontanter. Den slutsatsen drar författarna till staff memot “On the possibility of a cash-like CBDC”.
Alltså digitala riksbankspengar är inte anonyma och går inte att använda offline. Fysiska kontanter är oslagbara ur dessa synvinklar!
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:Fån Riksbankens webbplats: "Kan en digital centralbankspeng fungera som kontanter?".
Artikeln ingress:
Många centralbanker utforskar idag möjligheten att ge ut digitala pengar (CBDC) som ett komplement till de centralbankspengar vi idag använder, det vill säga kontanter. Men en digital centralbankspeng kommer inte att kunna fungera offline och anonymt på samma sätt som kontanter. Den slutsatsen drar författarna till staff memot “On the possibility of a cash-like CBDC”.
Alltså digitala riksbankspengar är inte anonyma och går inte att använda offline. Fysiska kontanter är oslagbara ur dessa synvinklar!
Förväntade sig skribenten att digitala kontanter kommer att fungera på samma sätt som fysiska kontanter? Både offline-funktionaliteten och anonymiteten blir annorlunda. Baserat på de egenskaper som de populära kryptovalutorna har tror jag dock att de flesta användare inte blir besvikna!
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev:Förväntade sig skribenten att digitala kontanter kommer att fungera på samma sätt som fysiska kontanter? Både offline-funktionaliteten och anonymiteten blir annorlunda. Baserat på de egenskaper som de populära kryptovalutorna har tror jag dock att de flesta användare inte blir besvikna!
Åsikten att e-kronan gör sedlar och mynt onödiga har förekommit i diskussionen i denna tråd.

Ingen tänker väl att e-kronor fungerar på samma sätt som kontanter. "Jaha, 32 kronor, får se här har jag tre e-tior, och så ska vi se, här hittade jag en e-krona, och gräver jag djupt i fickan så hittar jag säkert en till. Ja där var den!" :D
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

I tyskland: "Nekades betala kontant - EU fick avgöra". (GP men inte bakom betalvägg, konstigt nog.)
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Ytterligare läsning i ämnet: "Det kontantlösa Sverige blir det perfekta övervakningssamhället".

Lite vid sidan om ämnet. Jag läste om någon som tydligen hade stora privata inkomster. Han eller hon skulle betala in tre miljoner till skatteverkets konto. Men banken vägrade utföra betalningen med hänvisning till misstänkt penningtvätt. Till skatteverkets konto! Hur det gick till slut vet jag inte. Kan ju förstås vara en skröna.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev:Västvärldens flathet inför kommunistdiktaturen är påfallande. I synnerhet gäller det alla (europeiska) kapitalister som springer benen av sig för att få göra affärer med Kina eller investera därstädes. Genom det "investeringsavtal" som kommunistdiktaturen och EU håller på att förhandla fram ökar beroendet ännu mer. Det här vet ju KKP och kommunister tänker alltid långsiktigt.
https://svenskfarmaci.se/lakemedel/miss ... ra-zeneca/

Den kinesiska kommunistdiktaturen är ju numera mer leninistisk än stalinistisk och Lenin tillskrivs på skakiga grunder yttrandet ""Det sista kapitalisten säljer är det rep, i vilket vi skall hänga honom." Deng Xiao Ping insåg ju att stalinismen under Mao var ohållbar och tittade på Lenins sk. "Nya Ekonomiska Politik (NEP)". Kina idag är ju NEP i stor skala, kan man säga. Dvs. allt existerar på KKP:s villkor, den kapitalägare som sticker upp, han må ha aldrig som många yuan på banken, försvinner.
Denna utförliga artikel beskriver situationen mycket väl:
Boxmining skrev:In the US, the government does not see a demand for a digital currency. In a letter from the Chairman of the Federal Reserve, Jerome Powell, he took the view that many of the challenges a digital currency intends to solve does not apply to the US. In his view, the US payments landscape is already highly competitive and innovative, with plenty of digital payments options for consumers.

From a wider perspective, some take the view that DCEP can be used as a weapon against the US in an economic war. This is because as DCEP becomes accepted across the Belt and Road, China will have the power of total surveillance and control over the economic activity of potentially half the world’s population.
Kina utvecklar en digital valuta som varken kräver bankkonto eller internetuppkoppling. Det finns miljarder människor i världen som skulle välja detta alternativ framför det västerländska banksystemet som är oflexibelt, trögt och dyrt. Samtidigt ser USA inget behov av förändring. Kina kommer att gå om USA redan under detta decennium...
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:Alltså digitala riksbankspengar är inte anonyma och går inte att använda offline. Fysiska kontanter är oslagbara ur dessa synvinklar!
Som bekant har Kinas digitala valuta redan börjat användas i några utvalda städer, bland annat teknikmeckat Shenzhen. Valutan behöver ingen internetuppkoppling och enligt uppgift har den "frivillig" anonymitet. Kina sägs ha påbörjat utvecklingen av DCEP år 2014. Tydligen har Kina under denna korta tid hunnit skaffa sig ett rejält tekniskt försprång. Exempelvis har KKP lyckats lösa internetberoendet medan andra länder fortfarande inte ens ser problemet. Vad håller USA och Europa på med? :roll:

'One day everyone will use China's digital currency'
BBC skrev:"Some traditional banking systems can't serve a poor country. In the traditional system, if you only have $10 a bank can't make money from you, but with digital currency, everyone has the right to enter. The threshold to enter is really low," he says.

Observers like Bitfool believe that China is already further ahead of the US in the battle for the future of money.

"DCEP will be successful because there are a lot of Chinese people living outside of China - there are 39 million Chinese living outside of the country.
Kommer yuan att vara valutan som accepteras på höghastighetstågen mellan Stockholm och Oslo? :roll:
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Att kinesisk digital valuta skulle kunna vara anonym verkar inte troligt.

Senaste avsnittet av SR:s Ekonomiekot extra handlar om Bitcoin och kryptovalutor. "Bitcoin har kommit in i finrummet – är kryptovalutan den nya tidens guld?"
Låst