Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Anders Hanquist skrev:Varför skulle man riva den byggnad som innehåller kontorslokaler, butiker och stationsentré (och kanske bostäder, inte säker)? Det är en stabil byggnad från 1930-talet som bör kunna fortsätta vara på plats vare sig den är "k-märkt" eller inte och vilket innehåll den än får. Inte heller står den väl på något sätt i vägen för en utveckling av området. Rulltrappor och annat modernt inkråm omfattas nog inte av det kulturhistoriska värdet, men kanske kan bli kvar som entre till det som byggs på spårområdet. För oss "diggare" är naturligtvis även spårområdet och plattformarna och verksamheten där av värde, men jag inser att ska banan få en ny ändpunkt så måste man ju offra det.
Absolut, det finns ingen anledning att riva.
Det handlar nog mer om att folk och journalister kanske blandar ihop stationen med stationsbyggnaden. Om stationen läggs ned undrar de om det påverkar byggnaden,
NerdBoy skrev:
"Det är en kulturhistoriskt viktig miljö och jag utgår från att kompletteringsbebyggelsen bara rör spårområdet och inte stationshuset, säger Joakim Larsson."
Och tidningen utgår från att det blir som Larsson utgår från?
Det står i artikeln att huset är blåklassat och det är sällan sådana rivs.
Det beror dels på husets ägare (regionen?), dels på detaljplanen, som tas fram av Stockholms stad. Det dröjer kanske tio år eller mer innan den påbörjas. Men det troligaste är att den blåklassat byggnaden kommer att stå kvar.
Östra stations stationshus har samma klass som hela gamla stan, så den står nog hyggligt säkert.
NerdBoy skrev:
"Det är en kulturhistoriskt viktig miljö och jag utgår från att kompletteringsbebyggelsen bara rör spårområdet och inte stationshuset, säger Joakim Larsson."
Och tidningen utgår från att det blir som Larsson utgår från?
Det står i artikeln att huset är blåklassat och det är sällan sådana rivs.
Det beror dels på husets ägare (regionen?), dels på detaljplanen, som tas fram av Stockholms stad. Det dröjer kanske tio år eller mer innan den påbörjas. Men det troligaste är att den blåklassat byggnaden kommer att stå kvar.
Östra stations stationshus har samma klass som hela gamla stan, så den står nog hyggligt säkert.
Troligen, även om jag personligen har svårt att se byggnadens storhet - åtminstone exteriört.
Men det har rivits blåklassade byggnader förr!
(Jag tycker dessutom att Stadsmuséets klassning är obegriplig - vare sej KF-huset vid Stadsgården eller Södersjukhuset är blåklassade, byggnader från samma epok som Östra station och av en helt annan arkitektonisk betydelse... Jag noterar dock med glädje att "Stockholms fulaste byggnad" - gamla A-sektionen på KTH - är blåklassad!)
Jag utgår från att regionen säljer fastigheten när järnvägstrafiken avvecklas, antingen separat eller tillsammans med den del av bangårdsmarken man äger. Så det blir en ny ägare som slutligen får fundera över vad som skall göras med huset.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Kantorn skrev:
Östra stations stationshus har samma klass som hela gamla stan, så den står nog hyggligt säkert.
Troligen, även om jag personligen har svårt att se byggnadens storhet - åtminstone exteriört.
Men det har rivits blåklassade byggnader förr!
(Jag tycker dessutom att Stadsmuséets klassning är obegriplig - vare sej KF-huset vid Stadsgården eller Södersjukhuset är blåklassade, byggnader från samma epok som Östra station och av en helt annan arkitektonisk betydelse... Jag noterar dock med glädje att "Stockholms fulaste byggnad" - gamla A-sektionen på KTH - är blåklassad!)
Jag utgår från att regionen säljer fastigheten när järnvägstrafiken avvecklas, antingen separat eller tillsammans med den del av bangårdsmarken man äger. Så det blir en ny ägare som slutligen får fundera över vad som skall göras med huset.
/TKO
Klassningen handlar om huruvdia byggnader är tidstypiska eller ej, inte så mycket om andra värden. Lite förenklat.
TKO skrev:Nja!
Och Östra station är inte - exteriört - så tidstypisk, om man inte tycker byggnaden är ett intressant exempel på 'halvfunkis'...
Ahlsenarnas kåkar kring Årsta Torg är blåmärkta - inte för att dom är tidstypiska, utan för att som är märkvärdiga!
tycker
Thomas K Ohlsson
Du har säkert rätt! Ska läsa på kriterinerna när jag har tid över.
Det är mycket möjligt att du har rätt när det gäller kriterierna!
Jag tror dock inte stadsantikvarien allt bryr sej så mycket om dessa kriterier - utan det är mer ett personligt tyckande... ja det är faktiskt en enda person som avgör denna klassificering.
(Och jag kan vara färgad av yrkesmässiga dispyter med Stadsmuséet - jag gillar dom ungefär lika mycket som natttrafik och Genibanan!)
Vi kanske är en bit från forumets ämnessfär nu - men så länge ingen klagar så...
(Det finns en risk att jag återkommer till Kv Roslagsbanan 30 - "Östra station" - och Stadsmuséet, SL:s fastighetsavdelning och annat rätt irrelevant. Men jag ska försöka låta bli!)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Region Stockholm skrev:Det är inte byggstart som kommer att ske nästa år, utan själva planeringen. Syftet är att tidigarelägga trafikstarter i motsvarande utsträckning.
Regionen förtydligar det nya avtalet som parterna har undertecknat för att undvika ytterligare missförstånd:
1. Planeringen av samtliga projekt startar redan nästa år, istället för år 2022, år 2024 respektive år 2026.
2. Ambitionen är att tidigarelägga trafikstarterna i motsvarande utsträckning.
3. Byggstarterna kan men behöver inte tidigareläggas i motsvarande utsträckning.
Region Stockholm skrev:Det är inte byggstart som kommer att ske nästa år, utan själva planeringen. Syftet är att tidigarelägga trafikstarter i motsvarande utsträckning.
Regionen förtydligar det nya avtalet som parterna har undertecknat för att undvika ytterligare missförstånd:
1. Planeringen av samtliga projekt startar redan nästa år, istället för år 2022, år 2024 respektive år 2026.
2. Ambitionen är att tidigarelägga trafikstarterna i motsvarande utsträckning.
3. Byggstarterna kan men behöver inte tidigareläggas i motsvarande utsträckning.
Efter att man fått alla media att svälja utspelet om "tidigareläggning" har visst regionen drabbats av eftertänksamhet och känner sej tvingade att "förtydliga". Spin spin som dom säger på andra sidan Atlanten.
Om ambitionen enligt (2) skall infrias måste väl byggstart (3) tidigareläggas i motsvarande utsträckning?
Fast det finns inga pengar i budgeten vare sej för att projektera färdigt, byggstarta tidigare eller få igång trafiken tidigare - så "ambition" är rätt ord!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Precis. Den stationen får ju fyra spår även efter ombyggnaden, men man har gjort om spårutformningen jämfört med den gamla stationen för att få ut maximal kapacitet. RBS nya station i Bern tror jag är en bra utgångspunkt för hur Roslagsbanans nya ändstation bör utformas.
Precis. Den stationen får ju fyra spår även efter ombyggnaden, men man har gjort om spårutformningen jämfört med den gamla stationen för att få ut maximal kapacitet. RBS nya station i Bern tror jag är en bra utgångspunkt för hur Roslagsbanans nya ändstation bör utformas.
Denna sida drivs av Föreningen Stockholms östra. Föreningen är ett partipolitiskt oberoende initiativ. Grundtanken med föreningen är att ställa frågan om den beslutade förlängningen av Roslagsbanan till City via Odenplan är en bra idé.
Föreningen grundades 14 mars 2020 och består av ett antal personer som i sitt dagliga liv reser med Roslagsbanan. Den grundläggande tanken är att organisera en informell omröstning. Antalet röstande och hur man röstar kommer att visa hur viktig människor anser frågan vara och vad de anser i den.
Peter Bjurström, Täby
Det finns en omröstning på sidan. Just nu ser det ut så här:
Precis. Den stationen får ju fyra spår även efter ombyggnaden, men man har gjort om spårutformningen jämfört med den gamla stationen för att få ut maximal kapacitet. RBS nya station i Bern tror jag är en bra utgångspunkt för hur Roslagsbanans nya ändstation bör utformas.
Kommer ihåg den gamla stationen när jag var i Bern på 70-talet, låg vinkelrätt under SBB stationen, tyvärr kom jag mig inte för att åka med den då
Jag förstår verkligen inte hur man resonerar kring detta.
Att förlänga till Station City är ingen dum idé alls. Men att dra den via Odenplan?
Odenplan är redan fullsmockad som det är idag. Busshållplatserna runt om torget är fulla av lokalbussar. Lägg på ersättningsbussar vid problem så kommer torget kollapsa. Och bussarna till Roslagen? Norrtälje/Vaxholm m.fl. Ska de vara kvar vid Östra Station men Roslagsbanan flytta? Eller ska de flytta med. Då kommer det kollapsa ännu tidigare...
Sen förstår jag inte vad man tjänar på att överge Östra Station. Det är väl utmärkt om man har en centralstation och diverse större knutpunkter utanför denna?
Odenplan är idag knutpunkt för tåg norrut och mot nordväst.
Södra Station är knutpunkt för tåg söderut.
Östra Station är väl utmärkt knutpunkt för tåg mot nordöst? Varför ska den här delen av staden överges?
Tycker man att Röda Linjen och Roslagsbanan blir dubletter så kan man lägga till ett t-banestopp i Roslagstull/Albano.
Ja, byte till pendeltåg söderut kommer ju lika gärna kunna ske vid Centralen. Jag har också varit inne på att man kanske borde dra Roslagsbanans tunnel via Östermalm i stället, vid sidan om alternativet att den skulle kunnat gått i ytläge via Karlberg till Centralen, där man skulle kunna dela spår (treskensspår) med de stora tågen. Det skulle dock kräva att vagnarna klarar av både likström och 16Kv växelström och de nya vagnarna är inte specade för det så det alternativet är ju borta sedan länge.
Så Odenplan är väl det som är kvar som alternativ, parallellkörning är inte optimalt men kanske oundvikligt ibland.
Odd skrev:Ja, byte till pendeltåg söderut kommer ju lika gärna kunna ske vid Centralen. Jag har också varit inne på att man kanske borde dra Roslagsbanans tunnel via Östermalm i stället, vid sidan om alternativet att den skulle kunnat gått i ytläge via Karlberg till Centralen, där man skulle kunna dela spår (treskensspår) med de stora tågen. Det skulle dock kräva att vagnarna klarar av både likström och 16Kv växelström och de nya vagnarna är inte specade för det så det alternativet är ju borta sedan länge.
Så Odenplan är väl det som är kvar som alternativ, parallellkörning är inte optimalt men kanske oundvikligt ibland.
Är det inte snarare Centralen som är en återvändsgränd? Den alternativa sträckningen Universitetet–Odenplan–Fridhemsplan–Liljeholmen hade passerat samtliga stora linjer i Stockholm (tunnelbane- och pendeltågslinjerna samt Tvärbanan). Centralen kan i gengäld erbjuda fjärrtåg, men Tvärbanan har betydligt fler resenärer per dag. I min mening är den beslutade sträckningen endast meningsfull om Roslagsbanan förlängs vidare mot de sydöstra förorterna (företrädesvis Värmdö och Tyresö).