Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr
Inlägg: 8922
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av twr »

Anders Hanquist skrev:Varför skulle man riva den byggnad som innehåller kontorslokaler, butiker och stationsentré (och kanske bostäder, inte säker)? Det är en stabil byggnad från 1930-talet som bör kunna fortsätta vara på plats vare sig den är "k-märkt" eller inte och vilket innehåll den än får. Inte heller står den väl på något sätt i vägen för en utveckling av området. Rulltrappor och annat modernt inkråm omfattas nog inte av det kulturhistoriska värdet, men kanske kan bli kvar som entre till det som byggs på spårområdet. För oss "diggare" är naturligtvis även spårområdet och plattformarna och verksamheten där av värde, men jag inser att ska banan få en ny ändpunkt så måste man ju offra det.
Absolut, det finns ingen anledning att riva.

Det handlar nog mer om att folk och journalister kanske blandar ihop stationen med stationsbyggnaden. Om stationen läggs ned undrar de om det påverkar byggnaden,
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8922
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av twr »

För den som inte känner till den kulturhistoriska klassificeringen: http://kartor.stockholm.se/bios/dpwebma ... ificering/

Man får dubbelklicka på teckenförklaring i övre högra hörnet för att få förklaring.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7481
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av Kantorn »

twr skrev:
NerdBoy skrev:
"Det är en kulturhistoriskt viktig miljö och jag utgår från att kompletteringsbebyggelsen bara rör spårområdet och inte stationshuset, säger Joakim Larsson."

Och tidningen utgår från att det blir som Larsson utgår från?
Det står i artikeln att huset är blåklassat och det är sällan sådana rivs.

Det beror dels på husets ägare (regionen?), dels på detaljplanen, som tas fram av Stockholms stad. Det dröjer kanske tio år eller mer innan den påbörjas. Men det troligaste är att den blåklassat byggnaden kommer att stå kvar.
Östra stations stationshus har samma klass som hela gamla stan, så den står nog hyggligt säkert.
Professionell tyckare
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av TKO »

Kantorn skrev:
twr skrev:
NerdBoy skrev:
"Det är en kulturhistoriskt viktig miljö och jag utgår från att kompletteringsbebyggelsen bara rör spårområdet och inte stationshuset, säger Joakim Larsson."

Och tidningen utgår från att det blir som Larsson utgår från?
Det står i artikeln att huset är blåklassat och det är sällan sådana rivs.

Det beror dels på husets ägare (regionen?), dels på detaljplanen, som tas fram av Stockholms stad. Det dröjer kanske tio år eller mer innan den påbörjas. Men det troligaste är att den blåklassat byggnaden kommer att stå kvar.
Östra stations stationshus har samma klass som hela gamla stan, så den står nog hyggligt säkert.
Troligen, även om jag personligen har svårt att se byggnadens storhet - åtminstone exteriört.
Men det har rivits blåklassade byggnader förr!
(Jag tycker dessutom att Stadsmuséets klassning är obegriplig - vare sej KF-huset vid Stadsgården eller Södersjukhuset är blåklassade, byggnader från samma epok som Östra station och av en helt annan arkitektonisk betydelse... Jag noterar dock med glädje att "Stockholms fulaste byggnad" - gamla A-sektionen på KTH - är blåklassad!)

Jag utgår från att regionen säljer fastigheten när järnvägstrafiken avvecklas, antingen separat eller tillsammans med den del av bangårdsmarken man äger. Så det blir en ny ägare som slutligen får fundera över vad som skall göras med huset.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8922
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av twr »

TKO skrev:
Kantorn skrev: Östra stations stationshus har samma klass som hela gamla stan, så den står nog hyggligt säkert.
Troligen, även om jag personligen har svårt att se byggnadens storhet - åtminstone exteriört.
Men det har rivits blåklassade byggnader förr!
(Jag tycker dessutom att Stadsmuséets klassning är obegriplig - vare sej KF-huset vid Stadsgården eller Södersjukhuset är blåklassade, byggnader från samma epok som Östra station och av en helt annan arkitektonisk betydelse... Jag noterar dock med glädje att "Stockholms fulaste byggnad" - gamla A-sektionen på KTH - är blåklassad!)

Jag utgår från att regionen säljer fastigheten när järnvägstrafiken avvecklas, antingen separat eller tillsammans med den del av bangårdsmarken man äger. Så det blir en ny ägare som slutligen får fundera över vad som skall göras med huset.

/TKO
Klassningen handlar om huruvdia byggnader är tidstypiska eller ej, inte så mycket om andra värden. Lite förenklat.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av TKO »

Nja!
Och Östra station är inte - exteriört - så tidstypisk, om man inte tycker byggnaden är ett intressant exempel på 'halvfunkis'...

Ahlsenarnas kåkar kring Årsta Torg är blåmärkta - inte för att dom är tidstypiska, utan för att som är märkvärdiga!

tycker
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8922
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av twr »

TKO skrev:Nja!
Och Östra station är inte - exteriört - så tidstypisk, om man inte tycker byggnaden är ett intressant exempel på 'halvfunkis'...

Ahlsenarnas kåkar kring Årsta Torg är blåmärkta - inte för att dom är tidstypiska, utan för att som är märkvärdiga!

tycker
Thomas K Ohlsson
Du har säkert rätt! Ska läsa på kriterinerna när jag har tid över. :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av TKO »

twr skrev:
TKO skrev:Nja!
Och Östra station är inte - exteriört - så tidstypisk, om man inte tycker byggnaden är ett intressant exempel på 'halvfunkis'...

Ahlsenarnas kåkar kring Årsta Torg är blåmärkta - inte för att dom är tidstypiska, utan för att som är märkvärdiga!

tycker
Thomas K Ohlsson
Du har säkert rätt! Ska läsa på kriterinerna när jag har tid över. :D
Det är mycket möjligt att du har rätt när det gäller kriterierna!
Jag tror dock inte stadsantikvarien allt bryr sej så mycket om dessa kriterier - utan det är mer ett personligt tyckande... ja det är faktiskt en enda person som avgör denna klassificering.
(Och jag kan vara färgad av yrkesmässiga dispyter med Stadsmuséet - jag gillar dom ungefär lika mycket som natttrafik och Genibanan!)

Vi kanske är en bit från forumets ämnessfär nu - men så länge ingen klagar så...

(Det finns en risk att jag återkommer till Kv Roslagsbanan 30 - "Östra station" - och Stadsmuséet, SL:s fastighetsavdelning och annat rätt irrelevant. Men jag ska försöka låta bli!)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av NerdBoy »

Jag tror också att byggnaden blir kvar, det är bara lite kul att ett "jag utgår från" kan tolkas som något helt säkert.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6484
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av Odd »

Byggnaden kanske blir kvar som en port till en framtida stängd innergård dit inte vem som helst kan träda in i.

Det börjar ju bli modernt nu för tiden.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9967
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av Enceladus »

Hans Wibacke skrev:Det blir bara bättre och bättre, om sväljer allt man läser. Svt Nyheter påstår "byggstart nästa år"...
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... t-nasta-ar
Planering för Roslagsbana till City och Spårväg Syd startar 2020
Region Stockholm skrev:Det är inte byggstart som kommer att ske nästa år, utan själva planeringen. Syftet är att tidigarelägga trafikstarter i motsvarande utsträckning.
Regionen förtydligar det nya avtalet som parterna har undertecknat för att undvika ytterligare missförstånd:

1. Planeringen av samtliga projekt startar redan nästa år, istället för år 2022, år 2024 respektive år 2026.
2. Ambitionen är att tidigarelägga trafikstarterna i motsvarande utsträckning.
3. Byggstarterna kan men behöver inte tidigareläggas i motsvarande utsträckning.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
Hans Wibacke skrev:Det blir bara bättre och bättre, om sväljer allt man läser. Svt Nyheter påstår "byggstart nästa år"...
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... t-nasta-ar
Planering för Roslagsbana till City och Spårväg Syd startar 2020
Region Stockholm skrev:Det är inte byggstart som kommer att ske nästa år, utan själva planeringen. Syftet är att tidigarelägga trafikstarter i motsvarande utsträckning.
Regionen förtydligar det nya avtalet som parterna har undertecknat för att undvika ytterligare missförstånd:

1. Planeringen av samtliga projekt startar redan nästa år, istället för år 2022, år 2024 respektive år 2026.
2. Ambitionen är att tidigarelägga trafikstarterna i motsvarande utsträckning.
3. Byggstarterna kan men behöver inte tidigareläggas i motsvarande utsträckning.
Efter att man fått alla media att svälja utspelet om "tidigareläggning" har visst regionen drabbats av eftertänksamhet och känner sej tvingade att "förtydliga". Spin spin som dom säger på andra sidan Atlanten.

Om ambitionen enligt (2) skall infrias måste väl byggstart (3) tidigareläggas i motsvarande utsträckning?

Fast det finns inga pengar i budgeten vare sej för att projektera färdigt, byggstarta tidigare eller få igång trafiken tidigare - så "ambition" är rätt ord!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8922
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av twr »

Den framtida ändstationen i T-Centralen diskuteras i en annan tråd. En intressant parallell är systemet RBS i Bern.

https://de.m.wikipedia.org/wiki/Regiona ... –Solothurn
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Sio
Inlägg: 538
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2014 18:49
Ort: Stockholm

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av Sio »

twr skrev:Den framtida ändstationen i T-Centralen diskuteras i en annan tråd. En intressant parallell är systemet RBS i Bern.

https://de.m.wikipedia.org/wiki/Regiona ... –Solothurn
Precis. Den stationen får ju fyra spår även efter ombyggnaden, men man har gjort om spårutformningen jämfört med den gamla stationen för att få ut maximal kapacitet. RBS nya station i Bern tror jag är en bra utgångspunkt för hur Roslagsbanans nya ändstation bör utformas.
Användarens profilbild
Sio
Inlägg: 538
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2014 18:49
Ort: Stockholm

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av Sio »

Sio skrev:
twr skrev:Den framtida ändstationen i T-Centralen diskuteras i en annan tråd. En intressant parallell är systemet RBS i Bern.

https://de.m.wikipedia.org/wiki/Regiona ... –Solothurn
Precis. Den stationen får ju fyra spår även efter ombyggnaden, men man har gjort om spårutformningen jämfört med den gamla stationen för att få ut maximal kapacitet. RBS nya station i Bern tror jag är en bra utgångspunkt för hur Roslagsbanans nya ändstation bör utformas.
För den som undrar hur det ska bli i Bern har jag ritat av nya och gamla bangården från det informationsmaterial som finns på nätet.
https://forumbilder.com/images/2019/10/ ... lt-007.jpg
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av LÅ1 »

En webbplats för föreningen Stockholm östra. Jag tror inte den har uppmärksammats tidigare här på forumet.

"Roslagsbanan till City? Beslutet är fattat – är det en bra idé?"

Jag citerar texten på sidan "Om oss":
Denna sida drivs av Föreningen Stockholms östra. Föreningen är ett partipolitiskt oberoende initiativ. Grundtanken med föreningen är att ställa frågan om den beslutade förlängningen av Roslagsbanan till City via Odenplan är en bra idé.

Föreningen grundades 14 mars 2020 och består av ett antal personer som i sitt dagliga liv reser med Roslagsbanan. Den grundläggande tanken är att organisera en informell omröstning. Antalet röstande och hur man röstar kommer att visa hur viktig människor anser frågan vara och vad de anser i den.

Peter Bjurström, Täby
Det finns en omröstning på sidan. Just nu ser det ut så här:

Kod: Markera allt

Alternativ 	       Antal röster
----------           ------------
  Bra idé              539
  Inte en bra idé      388
  Vet ej                13
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av C12C3C3C12 »

Sio skrev:
twr skrev:Den framtida ändstationen i T-Centralen diskuteras i en annan tråd. En intressant parallell är systemet RBS i Bern.

https://de.m.wikipedia.org/wiki/Regiona ... –Solothurn
Precis. Den stationen får ju fyra spår även efter ombyggnaden, men man har gjort om spårutformningen jämfört med den gamla stationen för att få ut maximal kapacitet. RBS nya station i Bern tror jag är en bra utgångspunkt för hur Roslagsbanans nya ändstation bör utformas.
Kommer ihåg den gamla stationen när jag var i Bern på 70-talet, låg vinkelrätt under SBB stationen, tyvärr kom jag mig inte för att åka med den då :(
Breitspurbahn
Inlägg: 440
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av Breitspurbahn »

Jag förstår verkligen inte hur man resonerar kring detta.
Att förlänga till Station City är ingen dum idé alls. Men att dra den via Odenplan?
Odenplan är redan fullsmockad som det är idag. Busshållplatserna runt om torget är fulla av lokalbussar. Lägg på ersättningsbussar vid problem så kommer torget kollapsa. Och bussarna till Roslagen? Norrtälje/Vaxholm m.fl. Ska de vara kvar vid Östra Station men Roslagsbanan flytta? Eller ska de flytta med. Då kommer det kollapsa ännu tidigare...

Sen förstår jag inte vad man tjänar på att överge Östra Station. Det är väl utmärkt om man har en centralstation och diverse större knutpunkter utanför denna?
Odenplan är idag knutpunkt för tåg norrut och mot nordväst.
Södra Station är knutpunkt för tåg söderut.
Östra Station är väl utmärkt knutpunkt för tåg mot nordöst? Varför ska den här delen av staden överges?
Tycker man att Röda Linjen och Roslagsbanan blir dubletter så kan man lägga till ett t-banestopp i Roslagstull/Albano.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6484
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av Odd »

Ja, byte till pendeltåg söderut kommer ju lika gärna kunna ske vid Centralen. Jag har också varit inne på att man kanske borde dra Roslagsbanans tunnel via Östermalm i stället, vid sidan om alternativet att den skulle kunnat gått i ytläge via Karlberg till Centralen, där man skulle kunna dela spår (treskensspår) med de stora tågen. Det skulle dock kräva att vagnarna klarar av både likström och 16Kv växelström och de nya vagnarna är inte specade för det så det alternativet är ju borta sedan länge.

Så Odenplan är väl det som är kvar som alternativ, parallellkörning är inte optimalt men kanske oundvikligt ibland.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9967
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev:Ja, byte till pendeltåg söderut kommer ju lika gärna kunna ske vid Centralen. Jag har också varit inne på att man kanske borde dra Roslagsbanans tunnel via Östermalm i stället, vid sidan om alternativet att den skulle kunnat gått i ytläge via Karlberg till Centralen, där man skulle kunna dela spår (treskensspår) med de stora tågen. Det skulle dock kräva att vagnarna klarar av både likström och 16Kv växelström och de nya vagnarna är inte specade för det så det alternativet är ju borta sedan länge.

Så Odenplan är väl det som är kvar som alternativ, parallellkörning är inte optimalt men kanske oundvikligt ibland.
Är det inte snarare Centralen som är en återvändsgränd? Den alternativa sträckningen Universitetet–Odenplan–Fridhemsplan–Liljeholmen hade passerat samtliga stora linjer i Stockholm (tunnelbane- och pendeltågslinjerna samt Tvärbanan). Centralen kan i gengäld erbjuda fjärrtåg, men Tvärbanan har betydligt fler resenärer per dag. I min mening är den beslutade sträckningen endast meningsfull om Roslagsbanan förlängs vidare mot de sydöstra förorterna (företrädesvis Värmdö och Tyresö).
Skriv svar