Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av TKO »

Odd skrev:
Hans Wibacke skrev:Det blir bara bättre och bättre, om sväljer allt man läser. Svt Nyheter påstår "byggstart nästa år"...
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... t-nasta-ar
Inom Scrum-processer finns det ett begrepp som heter DoD, "Definition of Done". Det finns dock många olika åsikter vad DoD innebär. Olika personer har ofta olika definitioner.

Här verkar det alltså finnas olika uppfattning av det nu för ändamålet påhittade DoB, "Definition of Begin", eller vad man skall kalla det för. Så, är byggstart vid beslut, vid finansieringsbeslut, vid första upphandlingen, första spadtaget, första gropen eller vad räknas här?
Jag har ingen aning om vad dessa termer betyder. Men genom åren har jag lärt mej att när en (svensk) person måste använda utrikiska - främst engelska - termer beror det inte främst på att hen inte känner till den svenska översättningen utan mer att hen faktiskt inte begriper vad termerna betyder!

När det gäller uttrycket 'börja bygga' så är det lätt att definiera tidpunkten - den är när man (fysiskt) börjar bygga. Detta är till och med definierat i gällande lagstiftning - så det är ingen idé att bjäbba emot!

upplyser
Thomas K Ohlsson
(expert)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av TKO »

På SVT:s Stockholmsnyheter var nyss ett inslag om detta. (Går säkert att se på SVT Play)

Den som inte vill öka sitt politikerförakt bör undvika detta inslag!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6483
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av Odd »

TKO skrev:
Odd skrev:
Hans Wibacke skrev:Det blir bara bättre och bättre, om sväljer allt man läser. Svt Nyheter påstår "byggstart nästa år"...
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... t-nasta-ar
Inom Scrum-processer finns det ett begrepp som heter DoD, "Definition of Done". Det finns dock många olika åsikter vad DoD innebär. Olika personer har ofta olika definitioner.

Här verkar det alltså finnas olika uppfattning av det nu för ändamålet påhittade DoB, "Definition of Begin", eller vad man skall kalla det för. Så, är byggstart vid beslut, vid finansieringsbeslut, vid första upphandlingen, första spadtaget, första gropen eller vad räknas här?
Jag har ingen aning om vad dessa termer betyder. Men genom åren har jag lärt mej att när en (svensk) person måste använda utrikiska - främst engelska - termer beror det inte främst på att hen inte känner till den svenska översättningen utan mer att hen faktiskt inte begriper vad termerna betyder!

När det gäller uttrycket 'börja bygga' så är det lätt att definiera tidpunkten - den är när man (fysiskt) börjar bygga. Detta är till och med definierat i gällande lagstiftning - så det är ingen idé att bjäbba emot!

upplyser
Thomas K Ohlsson
(expert)
Att begreppet "Definition of Done" är på engelska är för att Scrum-manifestet är på engelska.

Det är inte konstigare än att man säger CD (Compact Disc) eller LP (Long Play). Det säger dock inget om huruvida man förstår betydelsen av dem eller ej.

Språk brukar låna uttryck och förkortningar av varandra. Det är en naturlig del av språklig utveckling. Ibland går det till överdrift, ibland fungerar det riktigt bra. Skulle man säga DaK så skulle få inom branschen fatta vad som menas, men nästan alla vet vad DoD är...

Tillbaka till hur man tolkar byggstart. När börjar man fysiskt bygga? Är det när man börjar riva bebyggelse inför arbetet, ingår då rivningen i bygget? Eller är det byggbodarnas utplacering som definierar det? Jag googlade lite (även det ett försvenskat låneord baserat på ett varumärke) och fann ingen som var "definierar i gällande lagstiftning". Det betyder dock inte att det inte finns, bara att jag inte hittar det, så får gärna länka. Sen kan vi väl bestämma att det är det som gäller och göra bedömningen om bygget kommer sätta igång innan år 2020 har gått, enligt definitionen.
Genius on call
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av TKO »

Det håller inte - har för övrigt ingen aning om vad Scrum-manifestet är. Finns det på svenska?

Om du sätter igång och bygger en tunnelbana utan nödvändiga tillstånd tror jag inte att du kommer undan med att säga 'jag googlade byggstart' och hittade inget om tillstånd.
Kort om detta:
Du får besluta om, skaffa finansiering, projektera och hålla presskonferenser utan myndighetstillstånd. Men du får INTE börja bygga - inte ens ta ett första spadrag. PBL t ex. Med tillhörande författningar.
Därför anser jag att 'Byggstart' är en legalt definerad term - oavsett vad det står i något engelskspråkigt manifest!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6483
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av Odd »

Klart som korvspad... allt vi vet nu är att man inte får ta ett första spadtag... :-D
Genius on call
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av TKO »

Odd skrev:Klart som korvspad... allt vi vet nu är att man inte får ta ett första spadtag... :-D
Bra!
Då vet du det nästa gång du står i begrepp att bygga en tunnelbana. Eller något annat...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av LÅ1 »

TKO skrev:Det håller inte - har för övrigt ingen aning om vad Scrum-manifestet är. Finns det på svenska?
Scrum finns på svenska Wikipedia. Det finns även andra webbplatser som beskriver scrum.

Jag har fått en "duvning" i scrum en gång för många år sedan. Pratar man sedan med andra som säger sig tillämpa det så har de andra och egna idéer om hur det ska användas. För mig framstår det mest som en marknadsföringsgrej. "Vi använder/kan/behärskar scrum".

Ordet scrum är tydligen också en term i rugby.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
1
Inlägg: 849
Blev medlem: måndag 10 september 2007 21:33
Ort: Söderudd

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av 1 »

TKO skrev: Kort om detta:
Du får besluta om, skaffa finansiering, projektera och hålla presskonferenser utan myndighetstillstånd. Men du får INTE börja bygga - inte ens ta ett första spadrag. PBL t ex. Med tillhörande författningar./TKO
Hmm ... är det verkligen korrekt?

Enligt Plan- och byggförordning (2011:338) 6 kap 1 § krävs det bygglov för att anordna, flytta eller väsentligt ändra vissa tunnlar och bergrum. Kravet gäller både inom och utanför detaljplanerat område.

Lovplikten gäller inte för tunnlar och bergrum avsedda för väg, järnväg, tunnelbana, spårväg eller gruvdrift enligt 1 § 3 p.

Några ändringar kan jag inte se i kompletteringstrycket SFS 2019:413 som utkom i juni detta år.

Vad gäller .... ?

Undrar / Lena
twr
Inlägg: 8921
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av twr »

Intressant språkdiskussion!

När det gäller själva sakfrågan är det alltså inte byggstart nästa år (och jag tror inte någon hävdat det mer än förvirrade journalister?).

För att kunna börja bygga behövs det järnvägsplan och detaljplan, för juridiken, och man behöver ritningar som visar vad man ska bygga, för det praktiska. Inget av detta finns, och det tar flera år att ta fram.

Beslutet är alltså att man ska börja utreda och projektera 2020, i stället för 2026 som det tidigare var sagt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6483
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av Odd »

LÅ1 skrev:
TKO skrev:Det håller inte - har för övrigt ingen aning om vad Scrum-manifestet är. Finns det på svenska?
Scrum finns på svenska Wikipedia. Det finns även andra webbplatser som beskriver scrum.

Jag har fått en "duvning" i scrum en gång för många år sedan. Pratar man sedan med andra som säger sig tillämpa det så har de andra och egna idéer om hur det ska användas. För mig framstår det mest som en marknadsföringsgrej. "Vi använder/kan/behärskar scrum".

Ordet scrum är tydligen också en term i rugby.
Min upplevelse är att om inte ledningen förstår Scrum-processen så kommer man ofta att misslyckas med den. Men ibland kan man anamma delar av den, det brukar lite skämtsamt kallas för Scrumisch, men det är fortfarande inte Scrum.

Men där Scrum passar och man kan det så är det en effektiv utvecklingsmetod. Den är även konsultsnål och kapar bort mellanhänder vilket bidrar till effektiviteten. Delar av metoden kan användas även i andra sammanhang, tex planering av kurser, evenemang mm. Metoden är raka motsatsen mot vattenfallsmodellen.

Skall inte blandas ihop med Scumm Bar, en bar på Melée Island...
Genius on call
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av TKO »

1 skrev:
TKO skrev: Kort om detta:
Du får besluta om, skaffa finansiering, projektera och hålla presskonferenser utan myndighetstillstånd. Men du får INTE börja bygga - inte ens ta ett första spadrag. PBL t ex. Med tillhörande författningar./TKO
Hmm ... är det verkligen korrekt?

Enligt Plan- och byggförordning (2011:338) 6 kap 1 § krävs det bygglov för att anordna, flytta eller väsentligt ändra vissa tunnlar och bergrum. Kravet gäller både inom och utanför detaljplanerat område.

Lovplikten gäller inte för tunnlar och bergrum avsedda för väg, järnväg, tunnelbana, spårväg eller gruvdrift enligt 1 § 3 p.

Några ändringar kan jag inte se i kompletteringstrycket SFS 2019:413 som utkom i juni detta år.

Vad gäller .... ?

Undrar / Lena
Du behöver inte bygglov. Men du behöver antingen en Järnvägsplan eller en Detaljplan som tilllåter den underjordiska anordningen!
Dessutom kan det behövas bygglov (åtminstone tidsbegränsat) där arbetstunnlar mynnar ovan mark...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av TKO »

Tillbaka till Roslagsbanan och påståendet att bygget tidigareläggs!
(Nu har jag fått avtalstexten - den finns kanske också bland regionstyrelsens handlingar)

Avtalet omfattar tre år (2020-22), det förskotterade beloppet är 642 miljoner, varav regionen står för 222.
Om det skall bli ytterligare förskottering beslutas senare.

Följande skall pengarna användas till:

- Etablering en gemensam organistaion.
- En planeringsstudie påbörjas/tas fram. Inom ramen för denna kommer, i erforderlig utsträckning, en affärsstrategi tas fram, samråd och intressentdialoger hållas, tillåtlighetsprövning och tillståndsprocesser inledas, samt systemhandling och eventuell järnvägsplan påbörjas.
- Identifiering av eventuella följdinvesteringar.
- Arbete med genomförandeavtal mellan parterna.

Det är väl en bra början. Men det är inte ett beslut om att tidigarelägga bygget!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9957
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:
Enceladus skrev:
TKO skrev:(som nu väntar på att budgetbilagorna skall dimpa ner i min inkorg...)
Nu blir jag förvirrad. Visst skrev du i en annan tråd att du redan har studerat tabellbilagan över investeringar i kollektivtrafiken? Där står det ju hur mycket som förskotteras under mandatperioden (fram till 2022). Spårväg Syd får 496,5 miljoner kronor medan Roslagsbanan får 704,9 miljoner kronor. I avtalet för Spårväg Syd anges summan 453 miljoner kronor i prisnivå januari 2016. Nyhetsblaskorna säger att motsvarande summa för Roslagsbanan är 642 miljoner kronor. Avtalet för tunnelbanan har också nyligen presenterats, och det ligger på 100 miljoner kronor - dock endast fram till 2021.
Om man läser tabellbilagan över investeringar i kollektivtrafiken kan man med lite fantasi lista ut vad som står i avtalen.
Men själva avtalen skulle ha ingått i budgeten, det finns tomma bilagetitlar på slutet. Hur mycket varje kommun skall förskottera t ex...

Dessutom ska man inte lita på att siffrorna stämmer mellan olika bilagor i budgetförslaget - det brukar gå väldigt fort mot slutet när det skall vara klart.
Här finns relevanta tjänsteutlåtanden:
TF skrev:Den totala investeringsutgiften och fördelningen mellan Parterna påverkas inte av överenskommelserna om förskottering. Överenskommelserna omfattar Projektens tre första år och motsvarar 453 miljoner kronor för Spårväg syd och 642 miljoner kronor för Roslagsbanan till City. Omräknat till löpande priser motsvarar beloppen 497 respektive 705 miljoner kronor.
FUT skrev:Den totala investeringsutgiften och fördelningen mellan Parterna påverkas inte av överenskommelsen om förskottering. Överenskommelsen omfattar Projektets två första år och motsvarar 100 miljoner kronor. Omräknat till löpande priser motsvarar beloppet 108 miljoner kronor.
Således stämmer samtliga siffror som angavs i mitt inlägg...
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av TKO »

Det är väl ingen som påstått något annat. Men avtalen blev offentliga först idag.

Hur som helst finns det genom förskotteringen ett glapp i den ekonomiska planen, för Roslagsbanan börjar detta 2023. Det vore rimligt att tro att det då har fattats nya beslut om förskottering - men det kan ju också tänkas att projektet läggs på is... (som Spårväg City).

Vi får se!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av LÅ1 »

Östra station blir kvar!

I alla fall stationsbyggnaden. "Östra Stationshuset är inte i fara när 500 bostäder byggs".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av TKO »

Det känns bra att höra.
Speciellt eftersom byggnaden genomgick en pietetsfull renovering under ledning av en (ö)känd forumskribent.
På ett annat trafikforum pågår en intressant diskussion om vem som egentligen äger marken där spåren ligger - det är kanske inte regionen/landstinget...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8921
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av twr »

LÅ1 skrev:Östra station blir kvar!

I alla fall stationsbyggnaden. "Östra Stationshuset är inte i fara när 500 bostäder byggs".
Rimligt och ganska väntat, men bra besked i alla fall!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av NerdBoy »

twr skrev:
LÅ1 skrev:Östra station blir kvar!

I alla fall stationsbyggnaden. "Östra Stationshuset är inte i fara när 500 bostäder byggs".
Rimligt och ganska väntat, men bra besked i alla fall!
"Det är en kulturhistoriskt viktig miljö och jag utgår från att kompletteringsbebyggelsen bara rör spårområdet och inte stationshuset, säger Joakim Larsson."

Och tidningen utgår från att det blir som Larsson utgår från?
twr
Inlägg: 8921
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av twr »

NerdBoy skrev:
twr skrev:
LÅ1 skrev:Östra station blir kvar!

I alla fall stationsbyggnaden. "Östra Stationshuset är inte i fara när 500 bostäder byggs".
Rimligt och ganska väntat, men bra besked i alla fall!
"Det är en kulturhistoriskt viktig miljö och jag utgår från att kompletteringsbebyggelsen bara rör spårområdet och inte stationshuset, säger Joakim Larsson."

Och tidningen utgår från att det blir som Larsson utgår från?
Det står i artikeln att huset är blåklassat och det är sällan sådana rivs.

Det beror dels på husets ägare (regionen?), dels på detaljplanen, som tas fram av Stockholms stad. Det dröjer kanske tio år eller mer innan den påbörjas. Men det troligaste är att den blåklassat byggnaden kommer att stå kvar.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av Anders Hanquist »

Varför skulle man riva den byggnad som innehåller kontorslokaler, butiker och stationsentré (och kanske bostäder, inte säker)? Det är en stabil byggnad från 1930-talet som bör kunna fortsätta vara på plats vare sig den är "k-märkt" eller inte och vilket innehåll den än får. Inte heller står den väl på något sätt i vägen för en utveckling av området. Rulltrappor och annat modernt inkråm omfattas nog inte av det kulturhistoriska värdet, men kanske kan bli kvar som entre till det som byggs på spårområdet. För oss "diggare" är naturligtvis även spårområdet och plattformarna och verksamheten där av värde, men jag inser att ska banan få en ny ändpunkt så måste man ju offra det.
Skriv svar