Så enkelt är det inte. A35 är inte en one off eller tailor made modell utan baserad på en systemvagn - Urbos AXL , även om den inte sålt i någon större omfattning (Stockholm/Tallin). Alla systemvagnsleveranser är i någon mening utvecklade för en specifik beställare, det finns inte några vagnar till olika beställare som exakt lika varandra, inte ens om de bygger på samma systemvagnkoncept, ex.vis systemvagnen Urbos 100 (som Lundavagnarna gör). De ingående komponenterna, och framför allt hur de samspelar, kan naturligtvis vara mer eller mindre väl utprovat, förstås, och förhoppningen är väl att en systemvagn som levererats till flera olika kunder ska vara mera pålitlig, om man inte varit inne och rotat för mycket i grundkonstruktionen.Nils Carl Aspenberg skrev:Stockholm har bestilt en CAF-vogn som er utviklet kun for Stockholm, så det blir analogt med Oslos SL95. Da får man mange barnesykdommer inkludert i kjøpet. Lund har kjøpte en modell som er et 30-talls steder har bestilt i et tusentalls eksemplarer. De første ble satt i trafikk i 2011, så barnesykdommene skulle være borte.
SL95 däremot verkade vara något som Ansaldo kokade ihop enbart för Oslo, eftersom vagntypen tydligen inte byggde på Ansaldos systemvagn Sirio (som Göteborgs M32, men den blev ju inte bättre för det). Fast nu har tydligen Oslo fallit för Urbos 100, de med. https://www.caf.net/en/productos-servic ... .php?p=300
Nåja, värre än SL 95 kan det väl inte bli.
Hursomhelst, ett subsystem som videobackspeglarna är rimligtvis en i någon mening standardkomponent ur konstruktionsbiblioteket och borde fungera utan problem oavsett systemvagnskoncept, tycker man. Men så verkar ju inte vara fallet. Dessutom var det väl Lunds CAF-vagnar vi diskuterade, inte Stockholms (bortsett från hr. /jes försök till trådkapning).