Trafikstart Tvärbanan till Bromma Flygplats är uppskjuten

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Re: Trafikstart Tvärbanan till Bromma Flygplats är uppskjute

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Finns det någonting i tillgängliga underlag som talar för att Brommas ILS-system störs?
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Inget jag har läst om i alla fall. Det enda var den där reservmasten.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Odd skrev:Inget jag har läst om i alla fall. Det enda var den där reservmasten.
Inte jag heller. Min fråga var förstås föranledd av flygare FLJ:s önskemål
FLJ skrev:Jag flyger själv Piper Cherokee på Bromma ibland, samt har för avsikt att i fortsättningen kunna fortsätta tillämpa säkra instrument-landningsprocedurer även i dimma ner mot bansynvidd(RVR) lägre än 550meter horisontellt, eller 66meter vertikalt siktminima...
IMC fick jag lära mig att det heter när jag var ung och segelflög. Fast där är det förstås inte så vanligt att man instrumentflyger, mest i moln. Men det förekommer:
https://www.flygsport.se/globalassets/s ... =900&h=900

Själv hade jag förstås aldrig den behörigheten.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
FLJ

Inlägg av FLJ »

dr Cassandra Nojdh skrev:...
IMC fick jag lära mig att det heter när jag var ung och segelflög. Fast där är det förstås inte så vanligt att man instrumentflyger, mest i moln. Men det förekommer:
...
Instrument Meteorological Conditions går nog utmärkt i mast-djungeln kring Bromma-TMA ändå. Utnyttjas ju regelbundet av både Sjöräddnings- & Polis-helikopterverksamheterna. Även i omnämnda allmänflygplans ILS-/ RNAV- category_III-inflygningar till ESSB-flygplatsen. För category_II-flygprocedurer, är ju Dock flygdriftsansvariga LFV säkert fortsatt intresserade av LVP-rutiners uppfyllande, utav både Swedavia:s all GroundOps på flygplatsområdet och kringliggande offentlig infrastruktur följer gällande lagar och förordningar/föreskrifter.
Uppdaterad länk till luftledningsFöreskriften
https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/ ... 011_73.pdf

och kompletterande info om krav på vertikal hinderfrihet
https://www.transportstyrelsen.se/sv/lu ... lyghinder/

/Med förhoppningar om snabb lösning (förmodligen av SAAB-konsulterna tillsammans med TransportStyrelsen) !/rälsbundna aviatören: FLJ
spårburen aviatör
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

FLJ skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:...
...
Instrument Meteorological Conditions går nog utmärkt i mast-djungeln kring Bromma-TMA ändå. Utnyttjas ju regelbundet av både Sjöräddnings- & Polis-helikopterverksamheterna. Även i omnämnda allmänflygplans ILS-/ RNAV- category_III-inflygningar till ESSB-flygplatsen. För category_II-flygprocedurer, är ju Dock flygdriftsansvariga LFV säkert fortsatt intresserade av LVP-rutiners uppfyllande, utav både Swedavia:s all GroundOps på flygplatsområdet och kringliggande offentlig infrastruktur följer gällande lagar och förordningar/föreskrifter.
Uppdaterad länk till luftledningsFöreskriften
https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/ ... 011_73.pdf

och kompletterande info om krav på vertikal hinderfrihet
https://www.transportstyrelsen.se/sv/lu ... lyghinder/

/Med förhoppningar om snabb lösning (förmodligen av SAAB-konsulterna tillsammans med TransportStyrelsen) !/rälsbundna aviatören: FLJ
Ja, många förkortningar blir det inom flygbranschen: TMA, ILS, RNAV, LPV...
Ska be att få bidra med några till: METAR, RVR, VFR, VOR, NDB och så den värsta av dem alla - CFIT: https://en.wikipedia.org/wiki/2012_Norw ... -130_crash

Hursomhelst vore det ju bra om problemet, vad det nu än består av, löstes!
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

dr Cassandra Nojdh skrev:[q

En lösning som nämns nu allmer som ett realistiskt alternativ är nedläggning av Bromma flygplats och användning av marken till annat. Många tror ju att resandet inte återgår till vad det var före pandemin.
Andra argument som jag ser är:
Arlanda express tar ca 18min så transport dit kan gå snabbare än till Bromma beroende på.
Arlanda har tre start och landningsbanor, det är mycket.
Parallellflyg från samma orter behövs inte utan kan ersättas med större flygplan.
Mindre regionalflyg på Norrland får gå till annan flygplats som Sundsvall,Umeå för byte .
Skavsta ligger nära och kan vara lämpligt för charter och långväga flyg, på köpet får man vid sydliga destinationer ca 150km kortare resväg.
Miljöskatter på flyget kan reducera än mer.
Små söta Piper-plan får gå till Mälaröarna där det finns nån flygplats.
Allt sammantaget så kan nedläggningsbeslut tas tämligen omgående och spårvägen kan trafikeras som tänkt.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Lennart Petersen skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:[q

En lösning som nämns nu alltmer som ett realistiskt alternativ är nedläggning av Bromma flygplats och användning av marken till annat. Många tror ju att resandet inte återgår till vad det var före pandemin.
Andra argument som jag ser är:
Arlanda express tar ca 18min så transport dit kan gå snabbare än till Bromma beroende på.
Arlanda har tre start och landningsbanor, det är mycket.
Parallellflyg från samma orter behövs inte utan kan ersättas med större flygplan.
Mindre regionalflyg på Norrland får gå till annan flygplats som Sundsvall,Umeå för byte .
Skavsta ligger nära och kan vara lämpligt för charter och långväga flyg, på köpet får man vid sydliga destinationer ca 150km kortare resväg.
Miljöskatter på flyget kan reducera än mer.
Små söta Piper-plan får gå till Mälaröarna där det finns nån flygplats.
Allt sammantaget så kan nedläggningsbeslut tas tämligen omgående och spårvägen kan trafikeras som tänkt.
Oavsett vad hr. Petersen eller andra flygplatsmotståndare kan tänkas tycka så kan kan naturligtvis inte lägga ned Bromma flygplats (ESSB) "tämligen omgående". Däremot illustrerar inlägget den moment 22-siutuation som problemet verkar ha hamnat i nu. En teknisk lösning fordrar förstås någon form av investering som ingen vill betala. Covid19-pandemin kunde ingen förutse, men Tvärbaneprojektet har ju pågått längre än så. Märkligt att ingen, vare sig på Swedavia eller Region Stockholm reagerat. Men det är väl den svenska specialitet som vi också ser i pandemihanteringen, att peka på varandra och säga "det är inte vårt problem". Resultatet blir oftast att problemen sopas under mattan.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

dr Cassandra Nojdh skrev:Oavsett vad hr. Petersen eller andra flygplatsmotståndare kan tänkas tycka så kan kan naturligtvis inte lägga ned Bromma flygplats (ESSB) "tämligen omgående".
Varför inte det egentligen?
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

daniel_s skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Oavsett vad hr. Petersen eller andra flygplatsmotståndare kan tänkas tycka så kan kan naturligtvis inte lägga ned Bromma flygplats (ESSB) "tämligen omgående".
Varför inte det egentligen?
Du förstår inte det? Nu är det ju det, va, att det är två tunga intressenter i ESSB, staten och Stockholms stad, som måste vara överens, minst, och det är väl iofs. inte alldeles självklart. Nu har ju borgarna i Stockholms stadshus gjort pakt med miljöpartiklarna (på samma sätt som i Region Stockholm) för att behålla makten, och detsamma gäller väl i regeringen.

Ytterst är det Sveriges Riksdag som avgör, kan jag tro. https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... /_H8023035
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... r_H801TU14
Användarens profilbild
/jes

Inlägg av /jes »

Stockholms stad äger väl marken och vill man säga upp hyresgästen till avflyttning i förtid blir det en förhandlingsfråga - pengar. Swedavias styrelse är tillsatt av ägaren staten och agerar i enlighet med instruktioner från denne. Har riksdagen något att göra med detta egentligen - om inte regeringen vill?
X12

Inlägg av X12 »

Swedavia meddelade i september 2020 att de vill lägga ner Bromma så snart som möjligt. Infrastrukturministern har väl sagt att Swedavias önskemål ska utredas närmare men ännu inte sagt något mer om detta. Centerpartiet i Stockholms stad har därefter också svängt i frågan och vill nu se en snar nedläggning.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

/jes skrev:Stockholms stad äger väl marken och vill man säga upp hyresgästen till avflyttning i förtid blir det en förhandlingsfråga - pengar. Swedavias styrelse är tillsatt av ägaren staten och agerar i enlighet med instruktioner från denne. Har riksdagen något att göra med detta egentligen - om inte regeringen vill?
Vet herrn hur statens avtal med Stockholms stad ser ut, om staden ens formellt kan säga upp avtalet innan det löper ut? Det gör jag. Den enda som kan säga upp avtalet i förtid är staten, företrädd av (numera) Swedavia.

Men Swedavias roll i detta är liten. Det är helt klart att Swedavia agerar på regeringens uppdrag, den "utredning" de gjorde är ju ett rent beställningsjobb. Regeringen kan naturligtvis inte kuppa igenom något beslut, hur gärna än miljöpartiklarna i regeringen vill. Den här frågan kommer, som jag redan visat, att behandlas inom ramen för Trafikutskottets betänkande, och det kommer med all sannolikhet att inte att föranleda någon proposition förrän tidigast till höstriksdagen. Frågan "Har riksdagen något att göra med detta egentligen - om inte regeringen vill?" tyder dessutom på en rätt egendomlig inställning till Riksdagens kontrollmakt. Det statsråd som försöker kuppa igenom något sådant här kommer att bli avsatt.

Dessutom ber jag alla observera att denna tråd, åtminstone innan hr. Petersen kapade den, inte handlar om Bromma flygplats vara eller inte vara. Vill man diskutera det och rada upp argument finns det gott om andra, bättre lämpade trådar för ändamålet. Att jag överhuvud taget bemötte detta beror på, som jag redan visat, att en ev. nedläggning inte är någon quick fix för Tvärbanan.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

I nuläget är väl behovet av kapacitetsstark trafik till Bromma flygplats ganska begränsat. Däremot ökar behovet när Sveriges största ICA Maxi öppnar i Bromma om knappt en vecka. Det skulle vara ganska märkligt om tågen började rulla nu utan att stanna vid Bromma Blocks. Nästa år är det dessutom tänkt att hela sträckan till Ursvik ska trafikeras, och då måste ju alla problem vara lösta.
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Det här och avsaknaden av hjulsvarv i Lund får mig verkligen att tänka på ingenjören i Lorry... Med facit i hand så kanske de borde dragit tvärbanan i tunnel under Bromma Blocks/Bromma Flygplats. Den här soppan lär ju försena hela projektet.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

M224 skrev:Det här och avsaknaden av hjulsvarv i Lund får mig verkligen att tänka på ingenjören i Lorry... Med facit i hand så kanske de borde dragit tvärbanan i tunnel under Bromma Blocks/Bromma Flygplats. Den här soppan lär ju försena hela projektet.
En enkel flytt av radiomasten på Bromma Flygplats är betydligt billigare än att bygga en tunnel.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Odd skrev:
M224 skrev:Det här och avsaknaden av hjulsvarv i Lund får mig verkligen att tänka på ingenjören i Lorry... Med facit i hand så kanske de borde dragit tvärbanan i tunnel under Bromma Blocks/Bromma Flygplats. Den här soppan lär ju försena hela projektet.
En enkel flytt av radiomasten på Bromma Flygplats är betydligt billigare än att bygga en tunnel.
Det här beteendet är ju ett sätt för Swedavia att sätta press på Region Stockholm så att regionen slantar opp! Det är vad det handlar om - vem som ska betala.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

dr Cassandra Nojdh skrev:
Odd skrev:
Det här beteendet är ju ett sätt för Swedavia att sätta press på Region Stockholm så att regionen slantar opp! Det är vad det handlar om - vem som ska betala.
Varför slanta upp något alls? Flygplatsen är olönsam och få tror att den kommer bli lönsam igen. Nä bättre att lägga ner nu istället för att plöja ner pengar som man får skriva av när man lägger ner den i framtiden.
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

dr Cassandra Nojdh skrev:
Odd skrev:
Det är du...oavsett.......

Ja åsså jag å några till....
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

BSB101 skrev:Varför slanta upp något alls? Flygplatsen är olönsam och få tror att den kommer bli lönsam igen. Nä bättre att lägga ner nu istället för att plöja ner pengar som man får skriva av när man lägger ner den i framtiden.
Nu är det ju inte det tråden handlar om, oavsett vad man tycker om ESSB:s framtid. Det här temat har kommit upp tidigare i tråden, men som jag redan visat är det ingenting som kommer att hända i närtid och följaktligen ingenting som löser Tvärbanans problem.
Skriv svar