Spårvägen i Lund

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av LÅ1 »

58:an skrev:Mina observationer omfattade tiden kl. 11 - 15. Jag kan inte detaljerna i trafiken, byter emellertid tåg i Lund då och då och har fått viss koll på geografin i stan. Det var inte svårt att hitta busshållplatsen som motsvarar spårvägshpl MAX IV. En karta fanns i regnskyddet. Bussen följde i stort sett den tidigare linje 20 till Lund C. Problemet för en främling är - i hela Skåne - att det inte längre finns några tidtabellsanslag i hållplatserna! Ersättningshållplatsen trafikerades av en regionlinje också, som jag kanske kunde ha haft nytta av, men det framgick inte ens om den alls kördes lördagar.
/Hasse
Att ersättningshållplatsen är lätt att hitta är en sak. Men svårare kan det vara att veta om det är buss eller spårvagns som kommer härnäst.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
linlars
Inlägg: 107
Blev medlem: torsdag 27 april 2006 21:22

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av linlars »

Kartan för bussar som ersätter spårvagn vid behov:
https://dkcmsprod.skanetrafiken.se/glob ... latser.pdf
Användarens profilbild
58:an
Inlägg: 139
Blev medlem: tisdag 17 januari 2012 19:13

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av 58:an »

Att ersättningshållplatsen är lätt att hitta är en sak. Men svårare kan det vara att veta om det är buss eller spårvagns som kommer härnäst.
Realtidsskärmen gav uppgift om vilken av de två närmaste passagerna som skulle komma att köras av buss.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av LÅ1 »

58:an skrev:
Att ersättningshållplatsen är lätt att hitta är en sak. Men svårare kan det vara att veta om det är buss eller spårvagns som kommer härnäst.
Realtidsskärmen gav uppgift om vilken av de två närmaste passagerna som skulle komma att köras av buss.
Låter bra!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Silverfisk
Inlägg: 21
Blev medlem: måndag 29 december 2014 13:05
Ort: Malmö

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av Silverfisk »

Silverfisk skrev:Man har haft problem bland annat med kyla, lövhalka och hjulplattor (kanske p.g.a. lövhalkan?)
Apropå hjulplattor. Vet någon om Lunds spårvagnar (eller spårvagnar i allmänhet) använder utbytbara hjulringar? Bland fjärrtåg börjar det väl bli mindre vanligt p.g.a. olyckor, speciellt i snabbare tåg, men spårvagnar är ju vanligen inte kända för sina enorma hastigheter eller ofantliga axellaster.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2932
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av Ulrik Berggren »

Silverfisk skrev:Betalartikel, tyvärr:

https://www.sydsvenskan.se/2021-01-30/s ... kt-trassel

Man har haft problem bland annat med kyla, lövhalka och hjulplattor (kanske p.g.a. lövhalkan?)

Trots detta så börjar man med tiominuterstrafik, men ser framför sig att det kan behövas bussersättning, beroende på hur snabbt man lyckas lösa problemen.

Lövhalkan har bland annat gjort att man behövt ha folk som går runt och blåser rent spåren vid Clemenstorget.
Det där med lövhalka verkar lite suspekt med tanke på att lövfällningen avslutades för två-tre månader sen. Låter snarare som att man missat att blåsa spåret fritt från löv i höstas. Men, det tar tid med nya rutiner antar jag!
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
august
Inlägg: 806
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:55
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av august »

Ulrik Berggren skrev:Det där med lövhalka verkar lite suspekt med tanke på att lövfällningen avslutades för två-tre månader sen. Låter snarare som att man missat att blåsa spåret fritt från löv i höstas. Men, det tar tid med nya rutiner antar jag!
Man har blåst spåret en gång i veckan (måndagmorgnar) sedan tidig höst. Iallafall vid Clemenstorget och Sankt Laurentiigatan.
Silverfisk
Inlägg: 21
Blev medlem: måndag 29 december 2014 13:05
Ort: Malmö

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av Silverfisk »

Ulrik Berggren skrev:Det där med lövhalka verkar lite suspekt med tanke på att lövfällningen avslutades för två-tre månader sen. Låter snarare som att man missat att blåsa spåret fritt från löv i höstas. Men, det tar tid med nya rutiner antar jag!
Vi snackar om södra Skåne, där det aldrig är någon riktig ordning på vintersäsongerna, och den senaste har varit ovanligt mild.

Nu brukar Lund vara något kallare än Malmö, men i Malmö har vi inte ens meteorologisk vinter ännu, och eventuellt får vi ingen.
Användarens profilbild
august
Inlägg: 806
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:55
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av august »

58:an skrev:Igår, lördag 30/1, kördes 30min-trafiken med en spårvagn och en ersättningsbuss.
Kommer det att finnas körklara spårvagnar till 10min-trafiken imorgon, kan man undra... /Hasse
Första dagen med 10-minuterstrafik har hittills varit en besvikelse för alla utom de som hoppats på att spårvägen kollapsar av sig själv. Största delen av dagen har endast ett (!) av fyra omlopp körts med spårvagn, resten har de gamla hederliga gröna bussarna tagit hand om. Tur i oturen kanske att det fortfarande är pandemi och de flesta på universitet och Ideon jobbar eller studerar på distans. Annars hade nog folkopinionen fått sig en rejäl sväng neråt.
Silverfisk
Inlägg: 21
Blev medlem: måndag 29 december 2014 13:05
Ort: Malmö

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av Silverfisk »

Mer info från Sydsvenskan (paywall):

https://www.sydsvenskan.se/2021-02-03/v ... sex-av-sju

Många hjulplattor beror på vårdslösa bilister, folk skiter i signaler och rödljus, och tvingar spårvagnarna att tvärbromsa, med hjulplattor som följd. Att svarva om hjulen kräver besök på en inte närmare angiven verkstad utanför Skåne.

De sista spårvagnarna är ännu inte besiktigade, och kan ännu inte sättas i trafik. Just nu är en (1) av sju spårvagnar i drift.
X12
Inlägg: 338
Blev medlem: tisdag 28 oktober 2014 18:22
Ort: Norrköping

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av X12 »

Hur är plankorsningarna reglerade i Lund? Vanliga 3-färgs rödljus, dubbla rödblinkande, dubbla gulblinkande, oreglerade lågfartskorsningar, eller en blandning?
Användarens profilbild
august
Inlägg: 806
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:55
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av august »

X12 skrev:Hur är plankorsningarna reglerade i Lund? Vanliga 3-färgs rödljus, dubbla rödblinkande, dubbla gulblinkande, oreglerade lågfartskorsningar, eller en blandning?
3-färgs och oreglerade. Inga blink.

De korsningar som nämns i artikeln är reglerade med trefärgsljus utom Laurentiigatan, där jag är lite osäker på om det syftas på utfarten från fastigheten i ena änden eller korsningen vid Clemenstorget.
X12
Inlägg: 338
Blev medlem: tisdag 28 oktober 2014 18:22
Ort: Norrköping

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av X12 »

Vad visar signalerna när ingen spårvagn kommer? Grönt, släckta, rött eller gult (alla fyra varianter förekommer i Norrköping)?

Om man nu bortser från större korsningar som är signalreglerade oavsett spårvagnar.
Användarens profilbild
august
Inlägg: 806
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:55
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av august »

X12 skrev:Vad visar signalerna när ingen spårvagn kommer? Grönt, släckta, rött eller gult (alla fyra varianter förekommer i Norrköping)?

Om man nu bortser från större korsningar som är signalreglerade oavsett spårvagnar.
De jag har koll på som inte är en del av en i övrigt signalreglerad korsning är de två längs Baravägen vid sjukhuset. De är släckta när ingen spårvagn kommer.
linlars
Inlägg: 107
Blev medlem: torsdag 27 april 2006 21:22

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av linlars »

Silverfisk skrev:Just nu är en (1) av sju spårvagnar i drift.
Enligt SVT:s artikel från 18:13 idag (3/2) är nu samtliga vagnar ur trafik https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane ... ar-trasiga :( .
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av Odd »

Kan man dra till med en gissning att Norrköpings portabla hjulsvarv, eller en liknande, kommer att lånas ut till Lund inom kort?
Genius on call
Användarens profilbild
august
Inlägg: 806
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:55
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av august »

linlars skrev:
Silverfisk skrev:Just nu är en (1) av sju spårvagnar i drift.
Enligt SVT:s artikel från 18:13 idag (3/2) är nu samtliga vagnar ur trafik https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane ... ar-trasiga :( .
Åsa-Hanna såg lite ledsen ut när jag cyklade förbi Clemenstorget imorse, så jag gissar att hon var sist ur trafik ...
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2932
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av Ulrik Berggren »

Silverfisk skrev:
Ulrik Berggren skrev:Det där med lövhalka verkar lite suspekt med tanke på att lövfällningen avslutades för två-tre månader sen. Låter snarare som att man missat att blåsa spåret fritt från löv i höstas. Men, det tar tid med nya rutiner antar jag!
Vi snackar om södra Skåne, där det aldrig är någon riktig ordning på vintersäsongerna, och den senaste har varit ovanligt mild.

Nu brukar Lund vara något kallare än Malmö, men i Malmö har vi inte ens meteorologisk vinter ännu, och eventuellt får vi ingen.
Jovisst, har bott i Malmö sen -08 och varit regelbunden besökare sen jag låg i mammas mage. Men lövfällningen var likförb*nat slut här i november i höstas (om nu inte grässpåren samlar upp en särskild sorts löv?)
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av daniel_s »

Ulrik Berggren skrev:
Silverfisk skrev:
Ulrik Berggren skrev:Det där med lövhalka verkar lite suspekt med tanke på att lövfällningen avslutades för två-tre månader sen. Låter snarare som att man missat att blåsa spåret fritt från löv i höstas. Men, det tar tid med nya rutiner antar jag!
Vi snackar om södra Skåne, där det aldrig är någon riktig ordning på vintersäsongerna, och den senaste har varit ovanligt mild.

Nu brukar Lund vara något kallare än Malmö, men i Malmö har vi inte ens meteorologisk vinter ännu, och eventuellt får vi ingen.
Jovisst, har bott i Malmö sen -08 och varit regelbunden besökare sen jag låg i mammas mage. Men lövfällningen var likförb*nat slut här i november i höstas (om nu inte grässpåren samlar upp en särskild sorts löv?)
Det är inte likhetstecken mellan lövhalka och lövfällning. "Hösthalka" är ett bättre uttryck och Skåne har väl fyra olika höstar...

Sen ska man inte glömma att när man inte kör så mycket på spåren blir de också hala.
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av Harald »

De kanske skulle ha byggt en kuggstångsbana. Det finns ju en seglivad myt bland skåningar att Lund är den tätort i landet som har den största höjdskillnaden.
Skriv svar