Växla ändstation på gröna o röda linjen?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
antaeus
Inlägg: 101
Blev medlem: lördag 12 augusti 2006 14:49
Ort: Södermalm, Stockholm

Växla ändstation på gröna o röda linjen?

Inlägg av antaeus »

Jag undrar varför man aldrig (eller har man?) provat att till vart annat tåg från Norsborg skulle till tex Hässelby och de andra till Mörby? Det finns säkert intresse hos dem som åker röda linjen att komma till station Rådmansgatan eller så.
Visst kan man byta enkelt vid Slussen eller gamla stan men jag skulle ändå se fördelar att kunna fortsätta på den andra linjen utan att byta.
L'Amerique? C'est l'évolution de la barbarie à la décadence, sans toucher la culture.
daniel_s
Inlägg: 14177
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Växla ändstation på gröna o röda linjen?

Inlägg av daniel_s »

antaeus skrev:Jag undrar varför man aldrig (eller har man?) provat att till vart annat tåg från Norsborg skulle till tex Hässelby och de andra till Mörby? Det finns säkert intresse hos dem som åker röda linjen att komma till station Rådmansgatan eller så.
Visst kan man byta enkelt vid Slussen eller gamla stan men jag skulle ändå se fördelar att kunna fortsätta på den andra linjen utan att byta.
Det går inte rent trafiktekniskt med bibehållen turtäthet som spårsystemet ser ut (eller rättare sagt brukar se ut för nu är det lite rumphuggna förbindelser de närmaste åren).

Det kördes dock en linje ”16” Vällingby-Liljeholmen planenligt under några sommarveckor när det var enkelspår på Skanstullsbron i början på 90-talet.
Lennart Petersen
Inlägg: 3097
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Växla ändstation på gröna o röda linjen?

Inlägg av Lennart Petersen »

antaeus skrev:Jag undrar varför man aldrig (eller har man?) provat att till vart annat tåg från Norsborg skulle till tex Hässelby och de andra till Mörby? Det finns säkert intresse hos dem som åker röda linjen att komma till station Rådmansgatan eller så.
Visst kan man byta enkelt vid Slussen eller gamla stan men jag skulle ändå se fördelar att kunna fortsätta på den andra linjen utan att byta.
Med den mycket täta trafiken under rusningstid skulle det bli mycket knepigt att fungera trafiktekniskt. Det skulle kräva sekundprecision och minsta försening på kanske något total sekunder så skulle man antingen bli stående för att vänta in en lucka eller så stannar trafiken på andra linjen för att släppa fram.
twr
Inlägg: 8921
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Växla ändstation på gröna o röda linjen?

Inlägg av twr »

Lennart Petersen skrev:
antaeus skrev:Jag undrar varför man aldrig (eller har man?) provat att till vart annat tåg från Norsborg skulle till tex Hässelby och de andra till Mörby? Det finns säkert intresse hos dem som åker röda linjen att komma till station Rådmansgatan eller så.
Visst kan man byta enkelt vid Slussen eller gamla stan men jag skulle ändå se fördelar att kunna fortsätta på den andra linjen utan att byta.
Med den mycket täta trafiken under rusningstid skulle det bli mycket knepigt att fungera trafiktekniskt. Det skulle kräva sekundprecision och minsta försening på kanske något total sekunder så skulle man antingen bli stående för att vänta in en lucka eller så stannar trafiken på andra linjen för att släppa fram.
Även med perfekt sekundprecision skulle turtätheten blir lidande. Ett tåg som växlar mellan linjerna tar upp en tidtabellslucka på båda linjerna. Endast om det hade funnits planskilda spårkorsningar på Söderströmsbron hade det rent teoretiskt kunnat gå ihop.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Breitspurbahn
Inlägg: 440
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Växla ändstation på gröna o röda linjen?

Inlägg av Breitspurbahn »

Att ha inarbetade linjer är väl ganska bra för resenärerna; om de helt plötsligt ändrade lite då och då så skulle nog en hel del människor åka fel.
Och som nämnts så finns det två stationer med byte på samma perrong så jag ser inte behovet av detta.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6483
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Växla ändstation på gröna o röda linjen?

Inlägg av Odd »

Jag är benägen att hålla med.

"if it ain't broke, don't fix it".
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9956
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Växla ändstation på gröna o röda linjen?

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev:Jag är benägen att hålla med.

"if it ain't broke, don't fix it".
Tunnelbanans trafikupplägg är trasigt och behöver lagas. Röda linjen har under mellantrafiken dubbelt så hög turtäthet på Mörbygrenen som på alla andra grenar, trots att resandet inte skiljer sig så mycket mellan grenarna. Gröna linjen har vissa tider en tågföljd som innebär att två tredjedelar av alla resenärer som ska till stationerna mellan Alvik och Åkeshov hamnar på tågen som går hela vägen till Hässelby strand, vilket skapar snedbelastning. Linjebytare är dock ingen bra lösning på dessa problem.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6483
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Växla ändstation på gröna o röda linjen?

Inlägg av Odd »

Det finns en elegant, men dyr, lösning på det.
Tunnelbana 2 får ett nytt dubbelspår, möjligen med alternativ sträckning (Hot-Fhp-Ömt?) så att båda linjerna får varsitt spår.
Tunnelbana 1 kan med fördel få ytterligare en sträcka mellan Skärmarbrink och, låt säga, Odenplan, så löser man nästan alla logistiska problem med blindtarmen, förutom att den redan är fruktansvärt onödig. Tunnelbana 3 kan ju göra motsvarande operation så småningom mellan Väs och Sofia. Eventuellt passar man på att byta lite ändstationer när man planerar in detta.

Jag tror egentligen att det inte finns något annat alternativ för att tunnelbanan i Stockholm skall kunna expandera.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9956
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Växla ändstation på gröna o röda linjen?

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev:Det finns en elegant, men dyr, lösning på det.
Tunnelbana 2 får ett nytt dubbelspår, möjligen med alternativ sträckning (Hot-Fhp-Ömt?) så att båda linjerna får varsitt spår.
Tunnelbana 1 kan med fördel få ytterligare en sträcka mellan Skärmarbrink och, låt säga, Odenplan, så löser man nästan alla logistiska problem med blindtarmen, förutom att den redan är fruktansvärt onödig. Tunnelbana 3 kan ju göra motsvarande operation så småningom mellan Väs och Sofia. Eventuellt passar man på att byta lite ändstationer när man planerar in detta.

Jag tror egentligen att det inte finns något annat alternativ för att tunnelbanan i Stockholm skall kunna expandera.
Bra infrastruktur räddar dock inte från dålig trafikplanering. Som exempel kan vi betrakta Fruängsgrenen. Säg att SL får för sig att vända en tredjedel av tågen i Fruängen, en tredjedel i Telefonplan och en tredjedel i Liljeholmen. Eftersom ingen hänsyn tas till snedbelastning blir tågföljden Fruängen-Telefonplan-Liljeholmen-Fruängen, varpå två tredjedelar av alla resenärer som ska till stationerna mellan Liljeholmen och Telefonplan hamnar på tågen som går hela vägen till Fruängen.

Bra infrastruktur är ett nödvändigt villkor för en attraktiv och effektiv kollektivtrafik, men det är inte tillräckligt. Det behövs också bra trafikplanering.
Skriv svar