Växla ändstation på gröna o röda linjen?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Växla ändstation på gröna o röda linjen?
Jag undrar varför man aldrig (eller har man?) provat att till vart annat tåg från Norsborg skulle till tex Hässelby och de andra till Mörby? Det finns säkert intresse hos dem som åker röda linjen att komma till station Rådmansgatan eller så.
Visst kan man byta enkelt vid Slussen eller gamla stan men jag skulle ändå se fördelar att kunna fortsätta på den andra linjen utan att byta.
Visst kan man byta enkelt vid Slussen eller gamla stan men jag skulle ändå se fördelar att kunna fortsätta på den andra linjen utan att byta.
L'Amerique? C'est l'évolution de la barbarie à la décadence, sans toucher la culture.
Re: Växla ändstation på gröna o röda linjen?
Det går inte rent trafiktekniskt med bibehållen turtäthet som spårsystemet ser ut (eller rättare sagt brukar se ut för nu är det lite rumphuggna förbindelser de närmaste åren).antaeus skrev:Jag undrar varför man aldrig (eller har man?) provat att till vart annat tåg från Norsborg skulle till tex Hässelby och de andra till Mörby? Det finns säkert intresse hos dem som åker röda linjen att komma till station Rådmansgatan eller så.
Visst kan man byta enkelt vid Slussen eller gamla stan men jag skulle ändå se fördelar att kunna fortsätta på den andra linjen utan att byta.
Det kördes dock en linje ”16” Vällingby-Liljeholmen planenligt under några sommarveckor när det var enkelspår på Skanstullsbron i början på 90-talet.
-
- Inlägg: 3097
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Växla ändstation på gröna o röda linjen?
Med den mycket täta trafiken under rusningstid skulle det bli mycket knepigt att fungera trafiktekniskt. Det skulle kräva sekundprecision och minsta försening på kanske något total sekunder så skulle man antingen bli stående för att vänta in en lucka eller så stannar trafiken på andra linjen för att släppa fram.antaeus skrev:Jag undrar varför man aldrig (eller har man?) provat att till vart annat tåg från Norsborg skulle till tex Hässelby och de andra till Mörby? Det finns säkert intresse hos dem som åker röda linjen att komma till station Rådmansgatan eller så.
Visst kan man byta enkelt vid Slussen eller gamla stan men jag skulle ändå se fördelar att kunna fortsätta på den andra linjen utan att byta.
Re: Växla ändstation på gröna o röda linjen?
Även med perfekt sekundprecision skulle turtätheten blir lidande. Ett tåg som växlar mellan linjerna tar upp en tidtabellslucka på båda linjerna. Endast om det hade funnits planskilda spårkorsningar på Söderströmsbron hade det rent teoretiskt kunnat gå ihop.Lennart Petersen skrev:Med den mycket täta trafiken under rusningstid skulle det bli mycket knepigt att fungera trafiktekniskt. Det skulle kräva sekundprecision och minsta försening på kanske något total sekunder så skulle man antingen bli stående för att vänta in en lucka eller så stannar trafiken på andra linjen för att släppa fram.antaeus skrev:Jag undrar varför man aldrig (eller har man?) provat att till vart annat tåg från Norsborg skulle till tex Hässelby och de andra till Mörby? Det finns säkert intresse hos dem som åker röda linjen att komma till station Rådmansgatan eller så.
Visst kan man byta enkelt vid Slussen eller gamla stan men jag skulle ändå se fördelar att kunna fortsätta på den andra linjen utan att byta.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
- Inlägg: 440
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Re: Växla ändstation på gröna o röda linjen?
Att ha inarbetade linjer är väl ganska bra för resenärerna; om de helt plötsligt ändrade lite då och då så skulle nog en hel del människor åka fel.
Och som nämnts så finns det två stationer med byte på samma perrong så jag ser inte behovet av detta.
Och som nämnts så finns det två stationer med byte på samma perrong så jag ser inte behovet av detta.
Re: Växla ändstation på gröna o röda linjen?
Jag är benägen att hålla med.
"if it ain't broke, don't fix it".
"if it ain't broke, don't fix it".
Genius on call
Re: Växla ändstation på gröna o röda linjen?
Tunnelbanans trafikupplägg är trasigt och behöver lagas. Röda linjen har under mellantrafiken dubbelt så hög turtäthet på Mörbygrenen som på alla andra grenar, trots att resandet inte skiljer sig så mycket mellan grenarna. Gröna linjen har vissa tider en tågföljd som innebär att två tredjedelar av alla resenärer som ska till stationerna mellan Alvik och Åkeshov hamnar på tågen som går hela vägen till Hässelby strand, vilket skapar snedbelastning. Linjebytare är dock ingen bra lösning på dessa problem.Odd skrev:Jag är benägen att hålla med.
"if it ain't broke, don't fix it".
Re: Växla ändstation på gröna o röda linjen?
Det finns en elegant, men dyr, lösning på det.
Tunnelbana 2 får ett nytt dubbelspår, möjligen med alternativ sträckning (Hot-Fhp-Ömt?) så att båda linjerna får varsitt spår.
Tunnelbana 1 kan med fördel få ytterligare en sträcka mellan Skärmarbrink och, låt säga, Odenplan, så löser man nästan alla logistiska problem med blindtarmen, förutom att den redan är fruktansvärt onödig. Tunnelbana 3 kan ju göra motsvarande operation så småningom mellan Väs och Sofia. Eventuellt passar man på att byta lite ändstationer när man planerar in detta.
Jag tror egentligen att det inte finns något annat alternativ för att tunnelbanan i Stockholm skall kunna expandera.
Tunnelbana 2 får ett nytt dubbelspår, möjligen med alternativ sträckning (Hot-Fhp-Ömt?) så att båda linjerna får varsitt spår.
Tunnelbana 1 kan med fördel få ytterligare en sträcka mellan Skärmarbrink och, låt säga, Odenplan, så löser man nästan alla logistiska problem med blindtarmen, förutom att den redan är fruktansvärt onödig. Tunnelbana 3 kan ju göra motsvarande operation så småningom mellan Väs och Sofia. Eventuellt passar man på att byta lite ändstationer när man planerar in detta.
Jag tror egentligen att det inte finns något annat alternativ för att tunnelbanan i Stockholm skall kunna expandera.
Genius on call
Re: Växla ändstation på gröna o röda linjen?
Bra infrastruktur räddar dock inte från dålig trafikplanering. Som exempel kan vi betrakta Fruängsgrenen. Säg att SL får för sig att vända en tredjedel av tågen i Fruängen, en tredjedel i Telefonplan och en tredjedel i Liljeholmen. Eftersom ingen hänsyn tas till snedbelastning blir tågföljden Fruängen-Telefonplan-Liljeholmen-Fruängen, varpå två tredjedelar av alla resenärer som ska till stationerna mellan Liljeholmen och Telefonplan hamnar på tågen som går hela vägen till Fruängen.Odd skrev:Det finns en elegant, men dyr, lösning på det.
Tunnelbana 2 får ett nytt dubbelspår, möjligen med alternativ sträckning (Hot-Fhp-Ömt?) så att båda linjerna får varsitt spår.
Tunnelbana 1 kan med fördel få ytterligare en sträcka mellan Skärmarbrink och, låt säga, Odenplan, så löser man nästan alla logistiska problem med blindtarmen, förutom att den redan är fruktansvärt onödig. Tunnelbana 3 kan ju göra motsvarande operation så småningom mellan Väs och Sofia. Eventuellt passar man på att byta lite ändstationer när man planerar in detta.
Jag tror egentligen att det inte finns något annat alternativ för att tunnelbanan i Stockholm skall kunna expandera.
Bra infrastruktur är ett nödvändigt villkor för en attraktiv och effektiv kollektivtrafik, men det är inte tillräckligt. Det behövs också bra trafikplanering.