Spårvagnar i Malmö 1964 - 1973 på Youtube
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Spårvagnar i Malmö 1964 - 1973 på Youtube
Hittade denna video på Youtube. Förutom spårvagnar kan man titta på hur bilarna såg ut på den tiden. Och modet.
Man ser också att grässpår inte är något 2000-påhitt.
Vid ett tillfälle ser man en ouppmärksam kille kolliderar med en spårvagn. Hur det gick framgår inte.
En sak jag reagerade på var att obevakade övergångsställen var markerade rakt över spåren. Förekommer väl inte i Stockholm numera. Hur det är i övriga spårvägsstäder och hur det var förr i tiden vet jag inte. Men regeln om att spårvagnar ska lämnas fri väg är väl gammal?
Vid ett tillfälle ser man en ouppmärksam kille kolliderar med en spårvagn. Hur det gick framgår inte.
En sak jag reagerade på var att obevakade övergångsställen var markerade rakt över spåren. Förekommer väl inte i Stockholm numera. Hur det är i övriga spårvägsstäder och hur det var förr i tiden vet jag inte. Men regeln om att spårvagnar ska lämnas fri väg är väl gammal?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Spårvagnar i Malmö 1964 - 1973 på Youtube
Ja den har funnits så länge det funnits trafikregler. Men 2001 trädde den s k "zebralagen" (egentligen en bestämmelse i trafikförordningen) i kraft och då togs flertalet (inte precis alla) obevakade övergångsställen över spårvägsspår bort, eftersom den nya regeln tenderar att invagga gående i en falsk trygghet om att de kan gå rakt ut i gatan utan att se sig för. Egentligen har de ju inte mer rätt att göra det nu än de hade före 2001, men man har förtydligat att vägfordonsförarna ska släppa fram gående, vilket var underförstått i den gamla regeln fastän den uttryckliga formuleringen i stort sett bara sade att man inte fick köra på dem.LÅ1 skrev:En sak jag reagerade på var att obevakade övergångsställen var markerade rakt över spåren. Förekommer väl inte i Stockholm numera. Hur det är i övriga spårvägsstäder och hur det var förr i tiden vet jag inte. Men regeln om att spårvagnar ska lämnas fri väg är väl gammal?
Ja vid 3.54, men om man stegar sig fram lite i taget ser man att han går i med armbågen och möjligen skenbenet men klarar skallen och springer därifrån med troligtvis allt utom stoltheten i behåll.LÅ1 skrev:Vid ett tillfälle ser man en ouppmärksam kille kolliderar med en spårvagn. Hur det gick framgår inte.
Tänker att det kan vara lite som i amatörklippen från plankorsningar i USA där det kommer bilister och blir distraherade av killen som filmar, så att de inte ser tåget och så krockar de med det...
Javisst ja, den ändringen hade jag glömt! Där är förstås förklaringen.daniel_s skrev:Ja den har funnits så länge det funnits trafikregler. Men 2001 trädde den s k "zebralagen" (egentligen en bestämmelse i trafikförordningen) i kraft och då togs flertalet (inte precis alla) obevakade övergångsställen över spårvägsspår bort, eftersom den nya regeln tenderar att invagga gående i en falsk trygghet om att de kan gå rakt ut i gatan utan att se sig för. Egentligen har de ju inte mer rätt att göra det nu än de hade före 2001, men man har förtydligat att vägfordonsförarna ska släppa fram gående, vilket var underförstått i den gamla regeln fastän den uttryckliga formuleringen i stort sett bara sade att man inte fick köra på dem.LÅ1 skrev:En sak jag reagerade på var att obevakade övergångsställen var markerade rakt över spåren. Förekommer väl inte i Stockholm numera. Hur det är i övriga spårvägsstäder och hur det var förr i tiden vet jag inte. Men regeln om att spårvagnar ska lämnas fri väg är väl gammal?
Även på en del ställen utan spårtrafik togs övergångsställen bort. Bl.a. i bussterminalen vid Slussen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
En onödig regeländring som har försämrat för gående eftersom den har lett till att kommunerna har tagit bort många övergångsställen och då inte bara där det finns spårvagnsspår.daniel_s skrev: Men 2001 trädde den s k "zebralagen" (egentligen en bestämmelse i trafikförordningen) i kraft
Ja, så går det när man håller på med symbolpolitik.Harald skrev:En onödig regeländring som har försämrat för gående eftersom den har lett till att kommunerna har tagit bort många övergångsställen och då inte bara där det finns spårvagnsspår.daniel_s skrev: Men 2001 trädde den s k "zebralagen" (egentligen en bestämmelse i trafikförordningen) i kraft
I Stockholms län försvann alla övergångsställen på 70-vägar och nu finns där bara små nedsänkningar i kantstenar och mittrefuger; jag tror att det är likadant i hela landet. Symbolpolitikerna tänkte kanske att det skulle komma upp trafiksignaler eller nåt, men budgeten för detta var visst också symbolisk

- Hechtwagen
1 juni1973 skärptes/infördes kravet att vägtrafik ska lämna fotgängare företeäde vid obevakade övergånsställen, spårvagnar undatogs från denna lagändring och fick behålla sin rätt att korsa obevakade övergångsställen utan att lämna företräde för passerande fotgängare. 1 juni 1973 var spårvägen i Malmö redan nedlagd.LÅ1 skrev:Hittade denna video på Youtube. Förutom spårvagnar kan man titta på hur bilarna såg ut på den tiden. Och modet.
Något undantag för spårvagnar behövde inte göras eftersom spårvagnar inte är fordon och Vägtrafikkungörelsens bestämmelser för fordonstrafik därför inte gällde för spårvägstrafik. 1975 infördes trafikregler för spårvägstrafik i Förordning (1967:604) om enskilda järnvägar, spårvägar och tunnelbanor. Det skedde till stor del genom att vissa bestämmelser i Vägtrafikkungörelsen "i tillämpliga delar" gjorde gällande för spårvagnsförare. Då tog man inte med bestämmelserna om fordonsförares skyldigheter mot fotgängare vid övergångsställen.
-
Var det då som bestämmelsen för att inneha körkort för bil för att framföra spårvagn, undantaget dom som redan körde spårvagn om jag kom ihåg rätt, det var några gamlingar på L12 som inte hade körkort men fick fortfarande köra på den.
Ja, det var då. Det fanns inget undantag i förordningen, men den som var spårvagnsförare och inte hade körkort kunde söka dispens.
-
Nåja det var nästan rätt, glömde bort den lilla detaljen med dispensHarald skrev:Ja, det var då. Det fanns inget undantag i förordningen, men den som var spårvagnsförare och inte hade körkort kunde söka dispens.

- Hechtwagen
Dock fanns det långt gångna planer pä att spårvagnar skulle åläggas att ge företräde åt fotgängare vid övergångsställen men det ströks i sista stund den gången 1975.Harald skrev:Något undantag för spårvagnar behövde inte göras eftersom spårvagnar inte är fordon och Vägtrafikkungörelsens bestämmelser för fordonstrafik därför inte gällde för spårvägstrafik. 1975 infördes trafikregler för spårvägstrafik i Förordning (1967:604) om enskilda järnvägar, spårvägar och tunnelbanor. Det skedde till stor del genom att vissa bestämmelser i Vägtrafikkungörelsen "i tillämpliga delar" gjorde gällande för spårvagnsförare. Då tog man inte med bestämmelserna om fordonsförares skyldigheter mot fotgängare vid övergångsställen.