Spårvägen i Lund

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
1

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av 1 »

Jajamensan Ulrik,

Stockholm; spårvägsstaden med spjutspetsteknik! :lol:

Men hur har Du lyckats finna en kvart i korsningen av Kungsträdgårdsgatan och Hamngatan ... ?

Ulrik Berggren Inlägg: 2917 Blev medlem: tis 03 sep, 2002 12:05 Ort: Där tvåan och åttan möts

Undrar / Lena
1960-05-18-Hamngatan.jpg
1960-05-18-Hamngatan.jpg (76.6 KiB) Visad 2093 gånger
1960-04-28-Hamngatan-Kungst.jpg
1960-04-28-Hamngatan-Kungst.jpg (91.31 KiB) Visad 2093 gånger
Användarens profilbild
Karsten

Inlägg av Karsten »

Ulrik Berggren skrev:
Oo, undrens tid är tydligen inte förbi :shock: :D ! Var väl drygt fem år sen jag jobbade med vändtider sist (vändslingor eller inte i Götet), och sen dess har det tydligen hänt revolutionerande grejer. Kul!
Som ett tillägg till hur fantastiskt Stockholm är när det kommer till effektiva trafikupplägg och korta vändtider kan väl nämnas att tågen på Saltsjöbanan vänder på tämligen få minuter i Igelboda, samt att man på Roslagsbanan i snart 25 år vänt 120-meterståg på fyra minuter. Coolt va?
Användarens profilbild
1

Inlägg av 1 »

Karsten skrev: ... att man på Roslagsbanan i snart 25 år vänt 120-meterståg på fyra minuter. Coolt va?
Jepp, och har man brådis att kolla motorvagnens undersida, vänder man tåget på fem sekunder blankt! :mrgreen:
Långängstorp--x.jpg
Långängstorp--x.jpg (110.81 KiB) Visad 2066 gånger
Meddelar / Lena - "3:e opponent"
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

Var det "Spårvagnen" som hade bråttom till slutstationen?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

C12C3C3C12 skrev:Var det "Spårvagnen" som hade bråttom till slutstationen?
Snarare bråttom iväg från Stocksund, där man hade blockat om vagnen men inte blivit riktigt färdig och naturligtvis struntat i att prova bromsen innan man körde iväg.
4330

Inlägg av 4330 »

"blockat om"?
Diripsi

Inlägg av Diripsi »

Karsten skrev:
Ulrik Berggren skrev:
Oo, undrens tid är tydligen inte förbi :shock: :D ! Var väl drygt fem år sen jag jobbade med vändtider sist (vändslingor eller inte i Götet), och sen dess har det tydligen hänt revolutionerande grejer. Kul!
Som ett tillägg till hur fantastiskt Stockholm är när det kommer till effektiva trafikupplägg och korta vändtider kan väl nämnas att tågen på Saltsjöbanan vänder på tämligen få minuter i Igelboda, samt att man på Roslagsbanan i snart 25 år vänt 120-meterståg på fyra minuter. Coolt va?
Nä, det är fusk att använda vagnar som är byggda innan 1996!
Användarens profilbild
1

Inlägg av 1 »

4330 skrev:"blockat om"?
Förmodar att vännen Daniel representerande "om den trista sanningen skall fram" menar att man bytt utslitna bromsblock.

Det var ju lite trixande att från Långängsbanans spårstump i Stocksund ta sig upp på linjen till depån i Mörby. Då är det enklare att montören slänger in lite verktyg och block i en bil och kör ner till Stocksund.

Hälsar / Lena
Användarens profilbild
1

Inlägg av 1 »

C12C3C3C12 skrev:Var det "Spårvagnen" som hade bråttom till slutstationen?
"Kärt barn har många namn"!

Den alltid ensamma motorvagnen på Långängsbanan kallades väl mest för "Lådan". Men även "Spårvagnen" förekom.

Lite lattjo att detta smeknamn faktiskt har en reell historia. Den smalspåriga (891 mm) SRJ hade nämligen historiska planer på ett helt nytt linjenät in i Stockholms innerstad (inget är nytt i den trafikhistoriska solens glans!) och byggde år 1911 Långängsbanan som en första del normalspårig med traditionella spårvagnar. Liknande mindre varianter av Lidingös trävagnar.
1912-SRJ-52.jpg
1912-SRJ-52.jpg (136.22 KiB) Visad 2013 gånger
År 1934 övergav man dessa planer och spikade om banan till smalspår för att sedan läggas ner 25 september 1966.

Meddelar / Lena - som är den enda som ännu inte "sitter på hemmet" av de som ingick i en projektgrupp att till samlingarna i Lokaltrafikmuséet i Malmköping foga den faktiskt fortfarande överlevande "Spårvagnen" SRJ 52.
2016-08-17-(1)-SRJ-52.jpg
2016-08-17-(1)-SRJ-52.jpg (104.82 KiB) Visad 2013 gånger
2016-08-17-(3)-SRJ-52.jpg
2016-08-17-(3)-SRJ-52.jpg (95.43 KiB) Visad 2013 gånger
twr

Inlägg av twr »

Långängsbanan var även juridiskt klassad som spårväg. 1934 byggdes den om till smalspår, och klassades samtidigt om till järnväg.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

twr skrev:Långängsbanan var även juridiskt klassad som spårväg. 1934 byggdes den om till smalspår, och klassades samtidigt om till järnväg.
Var står det sistnämnda?
4330

Inlägg av 4330 »

1 skrev:
Förmodar att vännen Daniel representerande "om den trista sanningen skall fram" menar att man bytt utslitna bromsblock.

Det var ju lite trixande att från Långängsbanans spårstump i Stocksund ta sig upp på linjen till depån i Mörby. Då är det enklare att montören slänger in lite verktyg och block i en bil och kör ner till Stocksund.

Hälsar / Lena
Aha, då är jag med. Jag trodde "blocka om" var något som skedde/sker i samband med varje vändning.
twr

Inlägg av twr »

daniel_s skrev:
twr skrev:Långängsbanan var även juridiskt klassad som spårväg. 1934 byggdes den om till smalspår, och klassades samtidigt om till järnväg.
Var står det sistnämnda?
Ja, det minns jag inte, skrev fritt ur minnet.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inlägg av twr »

twr skrev:
daniel_s skrev:
Var står det sistnämnda?
Ja, det minns jag inte, skrev fritt ur minnet.
En googling leder bland annat till en tråd på detta forum: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=35862

Sedan hittar jag en sida som verkar ha massor av intressant information: https://fordonsradio.se/djursholmsbanorna/
Där står informationen om Långängsbanan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

4330 skrev:
1 skrev:

Hälsar / Lena
Aha, då är jag med. Jag trodde "blocka om" var något som skedde/sker i samband med varje vändning.
Det kan ske vid varje vändning men då rör det sig om väsentligt längre sträckor än denna! :D
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

Efter 5år har spårvägen i Lund blivit smalspårig järnväg i Stocksund. Det är ett spännande forum...
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

twr skrev:
daniel_s skrev:
Var står det sistnämnda?
En googling leder bland annat till en tråd på detta forum: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=35862
Men där står ju tvärtom att den förblev spårväg, vilket är vad jag tror också.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Lennart Petersen skrev:Efter 5år har spårvägen i Lund blivit smalspårig järnväg i Stocksund. Det är ett spännande forum...
Ja du har rätt, vi borde sluta. Men urspåringen (trådens alltså) lär väl fortgå tills vi får den spännande upplösningen på vad det är för 2 och 8 som möts! 8 antyder en stor småstad, så jag gissar på Malmö :cheesygrin:

Men jag kan ju försöka föra upp den på spåret genom att påstå att jag har haft tillfälle att observera spårvagnarna i Lund och säga att dessa vagnar går snabbt att vända med, om nu någon trodde något annat.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

daniel_s skrev:
Lennart Petersen skrev:Efter 5år har spårvägen i Lund blivit smalspårig järnväg i Stocksund. Det är ett spännande forum...
Ja du har rätt, vi borde sluta. Men urspåringen (trådens alltså) lär väl fortgå tills vi får den spännande upplösningen på vad det är för 2 och 8 som möts! 8 antyder en stor småstad, så jag gissar på Malmö :cheesygrin:
HAHAHAAHA :D :mrgreen:

Ja, inte är det i Lund i a f (även om jag titt som tätt har ärende i småstaden), snarare jorden runt minus två-o-en-halv mil sydvästvart (d v s rätt, Daniel!).
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
twr

Inlägg av twr »

daniel_s skrev:
twr skrev: En googling leder bland annat till en tråd på detta forum: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=35862
Men där står ju tvärtom att den förblev spårväg, vilket är vad jag tror också.
Men jag skrev ju klart och tydligt att det står i den andra länken, som du inte citerar här. Där står att den blev järnväg 1934. Det finns säkert mängder av andra sidor på nätet, eller böcker, där du kan hitta samma information.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar