Stockholm; spårvägsstaden med spjutspetsteknik!

Men hur har Du lyckats finna en kvart i korsningen av Kungsträdgårdsgatan och Hamngatan ... ?
Ulrik Berggren Inlägg: 2917 Blev medlem: tis 03 sep, 2002 12:05 Ort: Där tvåan och åttan möts
Undrar / Lena
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Som ett tillägg till hur fantastiskt Stockholm är när det kommer till effektiva trafikupplägg och korta vändtider kan väl nämnas att tågen på Saltsjöbanan vänder på tämligen få minuter i Igelboda, samt att man på Roslagsbanan i snart 25 år vänt 120-meterståg på fyra minuter. Coolt va?Ulrik Berggren skrev:
Oo, undrens tid är tydligen inte förbi![]()
! Var väl drygt fem år sen jag jobbade med vändtider sist (vändslingor eller inte i Götet), och sen dess har det tydligen hänt revolutionerande grejer. Kul!
Jepp, och har man brådis att kolla motorvagnens undersida, vänder man tåget på fem sekunder blankt!Karsten skrev: ... att man på Roslagsbanan i snart 25 år vänt 120-meterståg på fyra minuter. Coolt va?
Snarare bråttom iväg från Stocksund, där man hade blockat om vagnen men inte blivit riktigt färdig och naturligtvis struntat i att prova bromsen innan man körde iväg.C12C3C3C12 skrev:Var det "Spårvagnen" som hade bråttom till slutstationen?
Nä, det är fusk att använda vagnar som är byggda innan 1996!Karsten skrev:Som ett tillägg till hur fantastiskt Stockholm är när det kommer till effektiva trafikupplägg och korta vändtider kan väl nämnas att tågen på Saltsjöbanan vänder på tämligen få minuter i Igelboda, samt att man på Roslagsbanan i snart 25 år vänt 120-meterståg på fyra minuter. Coolt va?Ulrik Berggren skrev:
Oo, undrens tid är tydligen inte förbi![]()
! Var väl drygt fem år sen jag jobbade med vändtider sist (vändslingor eller inte i Götet), och sen dess har det tydligen hänt revolutionerande grejer. Kul!
Förmodar att vännen Daniel representerande "om den trista sanningen skall fram" menar att man bytt utslitna bromsblock.4330 skrev:"blockat om"?
"Kärt barn har många namn"!C12C3C3C12 skrev:Var det "Spårvagnen" som hade bråttom till slutstationen?
Var står det sistnämnda?twr skrev:Långängsbanan var även juridiskt klassad som spårväg. 1934 byggdes den om till smalspår, och klassades samtidigt om till järnväg.
Aha, då är jag med. Jag trodde "blocka om" var något som skedde/sker i samband med varje vändning.1 skrev:Förmodar att vännen Daniel representerande "om den trista sanningen skall fram" menar att man bytt utslitna bromsblock.4330 skrev:"blockat om"?
Det var ju lite trixande att från Långängsbanans spårstump i Stocksund ta sig upp på linjen till depån i Mörby. Då är det enklare att montören slänger in lite verktyg och block i en bil och kör ner till Stocksund.
Hälsar / Lena
Ja, det minns jag inte, skrev fritt ur minnet.daniel_s skrev:Var står det sistnämnda?twr skrev:Långängsbanan var även juridiskt klassad som spårväg. 1934 byggdes den om till smalspår, och klassades samtidigt om till järnväg.
En googling leder bland annat till en tråd på detta forum: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=35862twr skrev:Ja, det minns jag inte, skrev fritt ur minnet.daniel_s skrev:Var står det sistnämnda?twr skrev:Långängsbanan var även juridiskt klassad som spårväg. 1934 byggdes den om till smalspår, och klassades samtidigt om till järnväg.
Det kan ske vid varje vändning men då rör det sig om väsentligt längre sträckor än denna!4330 skrev:Aha, då är jag med. Jag trodde "blocka om" var något som skedde/sker i samband med varje vändning.1 skrev:Förmodar att vännen Daniel representerande "om den trista sanningen skall fram" menar att man bytt utslitna bromsblock.4330 skrev:"blockat om"?
Det var ju lite trixande att från Långängsbanans spårstump i Stocksund ta sig upp på linjen till depån i Mörby. Då är det enklare att montören slänger in lite verktyg och block i en bil och kör ner till Stocksund.
Hälsar / Lena
Men där står ju tvärtom att den förblev spårväg, vilket är vad jag tror också.twr skrev:En googling leder bland annat till en tråd på detta forum: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=35862daniel_s skrev:Var står det sistnämnda?twr skrev:Långängsbanan var även juridiskt klassad som spårväg. 1934 byggdes den om till smalspår, och klassades samtidigt om till järnväg.
Ja du har rätt, vi borde sluta. Men urspåringen (trådens alltså) lär väl fortgå tills vi får den spännande upplösningen på vad det är för 2 och 8 som möts! 8 antyder en stor småstad, så jag gissar på MalmöLennart Petersen skrev:Efter 5år har spårvägen i Lund blivit smalspårig järnväg i Stocksund. Det är ett spännande forum...
HAHAHAAHAdaniel_s skrev:Ja du har rätt, vi borde sluta. Men urspåringen (trådens alltså) lär väl fortgå tills vi får den spännande upplösningen på vad det är för 2 och 8 som möts! 8 antyder en stor småstad, så jag gissar på MalmöLennart Petersen skrev:Efter 5år har spårvägen i Lund blivit smalspårig järnväg i Stocksund. Det är ett spännande forum...![]()
Men jag skrev ju klart och tydligt att det står i den andra länken, som du inte citerar här. Där står att den blev järnväg 1934. Det finns säkert mängder av andra sidor på nätet, eller böcker, där du kan hitta samma information.daniel_s skrev:Men där står ju tvärtom att den förblev spårväg, vilket är vad jag tror också.twr skrev: En googling leder bland annat till en tråd på detta forum: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=35862