Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Ulrik Berggren skrev:Sen har väl avkortningen av regionbussarna egentligen inget med spårvägen att göra. bara något man "passade på" att genomföra när man ändå höll på... Finns väl inga kapacitetsproblem i terminalen vid Universitetssjukhuset?
Nej, även om den nya terminalen nog har lite mindre kapacitet än före spårvägsbygget startade.
Jag kan se två anledningar (som nog bägge har påverkat):
* spara pengar när kapaciteten ändå finns (nåja, åtminstone efter 1/2-2021) genom spårvägen
* minska busstrafiken på Spolegatan - Kung Oscars väg. Det var förhållandevis stora protester bland lokalbefolkningen när samtliga busslinjer flyttades från St Laurentiigatan till dessa gator när spårvägen skulle börja byggas. Se t.ex. https://service.lund.se/Citizen/Proposal#proposal/419
Lite ny info om uppskalningen av trafiken finns i betalartikel i Sydsvenskan (ännu finns ingen tidtabell för 1/2- publicerad av Skånetrafiken). Artiklen handlade primärt om bussersättning som fick göras i tisdags och igår pga småfel, men framtida planer och att alla 7 vagnar nu anlänt till Lund är mer intressant.
Alla sju spårvagnar har redan anlänt till Lund, den sista bara häromveckan, men de är ännu inte i trafik. De nya vagnarna måste besiktigas noga innan de kan tas i bruk.
Från och med den 1 februari blir spårvagnsturerna tätare. Då ska fem av sju vagnar vara i trafik, säger Theresia Swanholm:
– Under rusningstid blir det tiominuterstrafik. Så fort vagnarna är färdigfixade sätter vi dem i trafik.
I december var planen att alla vagnar skulle vara i drift den 1 februari, alla förare utbildade och tidtabellen ännu tätare, med 7,5 minuter mellan avgångarna i rusningstrafik. Så blir det dock först något senare under våren. Exakt när kan Theresia Swanholm ännu inte säga.
Förra månaden aviserade regeringen att nerdragen trafik ger minskat coronastöd. Räknas nerdragen planerad trafik som nerdragen trafik? Aviseringen kan i och för sig betraktas som ett hot snarare än ett löfte, men frågan är ändå intressant. Hade Skånetrafiken kört fler avgångar redan nu om det inte vore för pandemin?
Enceladus skrev:Förra månaden aviserade regeringen att nerdragen trafik ger minskat coronastöd. Räknas nerdragen planerad trafik som nerdragen trafik? Aviseringen kan i och för sig betraktas som ett hot snarare än ett löfte, men frågan är ändå intressant. Hade Skånetrafiken kört fler avgångar redan nu om det inte vore för pandemin?
Ja och nej. Leveransen av spårvagnarna blev försenad på grund av pandemin, vilket har gjort att förarutbildning och godkännande av vagnar blivit sena. Detta är anledningen till att trafiken går med mindre omfattning än ursprungligen planerat. Hade (godkända) vagnar och (utbildad) personal funnits utgår jag från att man hade kört full turtäthet, även om behovet av 7,5 min-trafik just nu när större delen av LTH och Ideon jobbar på distans är rätt tvekis.
august skrev:Leveransen av spårvagnarna blev försenad på grund av pandemin,
Jojo. Visst. Helt säkert!
Du kan raljera så mycket du vill. Leveransen av spårvagnarna och färdigställande av depå hade säkerligen kunnat ske tidigare om Region Skåne varit mer på hugget från start. Men enligt projektet själva har ytterligare förseningar av leveranserna skett p g a lockdown och följande stängd fabrik i Spanien, vilket ju knappast är ologiskt eller finns anledning att skrika "falska nyheter" kring.
daniel_s skrev:Mitt raljerande gäller alltså i första hand hur leverantören skulle ha hållit tidplanen om det inte varit nån pandemi...
Fair enough
Att det blev sent har nog också rätt mycket med Skånetrafikens turer med upphandling av depå och vagnar att göra. Framförallt den förstnämnda gick ju knappast smärtfritt ...
Joakim W skrev:Kör man med en vändtid på 3 minuter vid Lund C?
Funderade på det också. Hela varvet har ju ändå inte jättelång körtid (33 minuter i så fall). Om ingen här har svar innan dess tänkte jag kolla hur det ser ut på Clemenstorget 1 februari.
Ulrik Berggren skrev:
Det tror jag inte är praktiskt möjligt. Någon som orkar räkna på om vagnarna räcker för 13 minuter vändtid? FInns ju två spår...
Ja, det finns två spår, men jag har hört/läst att det är tänkt (vilket för all del kan ändras) att enbart det nordvästra spåret ska användas i normal drift. Det är enbart där det finns väderskydd.
10-minuterstrafik dagtid M-F, 15 min L och 20 min S+kvällar. Trafik till ca midnatt S-T och till ca 01 F+L.
Kör man med en vändtid på 3 minuter vid Lund C?
Det tror jag inte är praktiskt möjligt. Någon som orkar räkna på om vagnarna räcker för 13 minuter vändtid? FInns ju två spår...
Vändningen i Nockeby sker ju konsekvent på 3 minuter så det ser jag inte som något större bekymmer. Men det förutsätter ju att körtiden är realistiskt satt, vilket jag inte har någon insyn i.
I Gåshaga vänder man vagnarna på 1 minut, dock med en rätt generös körtid sista delsträckan.
Karsten skrev:
I Gåshaga vänder man vagnarna på 1 minut, dock med en rätt generös körtid sista delsträckan.
Nu blir jag nyfiken! Har fått lära mig att bara själva hyttaktiveringen på A32 tar ett par minuter. Sen ska föraren gå en bit också. Hur löser man detta? Avlösande förare?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Karsten skrev:
I Gåshaga vänder man vagnarna på 1 minut, dock med en rätt generös körtid sista delsträckan.
Nu blir jag nyfiken! Har fått lära mig att bara själva hyttaktiveringen på A32 tar ett par minuter. Sen ska föraren gå en bit också. Hur löser man detta? Avlösande förare?
Det går inga A32 i Gåshaga. Där går A36 som är startklara på två sekunder.
För övrigt har A32 numera ett nytt ATP-system som startar upp på 26 sekunder i stället för 100
Karsten skrev:
I Gåshaga vänder man vagnarna på 1 minut, dock med en rätt generös körtid sista delsträckan.
Nu blir jag nyfiken! Har fått lära mig att bara själva hyttaktiveringen på A32 tar ett par minuter. Sen ska föraren gå en bit också. Hur löser man detta? Avlösande förare?
Det går inga A32 i Gåshaga. Där går A36 som är startklara på två sekunder.
För övrigt har A32 numera ett nytt ATP-system som startar upp på 26 sekunder i stället för 100
Oo, undrens tid är tydligen inte förbi ! Var väl drygt fem år sen jag jobbade med vändtider sist (vändslingor eller inte i Götet), och sen dess har det tydligen hänt revolutionerande grejer. Kul!
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...