Spårvägen i Lund

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
linlars
Inlägg: 107
Blev medlem: torsdag 27 april 2006 21:22

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av linlars »

Ulrik Berggren skrev:Sen har väl avkortningen av regionbussarna egentligen inget med spårvägen att göra. bara något man "passade på" att genomföra när man ändå höll på... Finns väl inga kapacitetsproblem i terminalen vid Universitetssjukhuset?
Nej, även om den nya terminalen nog har lite mindre kapacitet än före spårvägsbygget startade.

Jag kan se två anledningar (som nog bägge har påverkat):
* spara pengar när kapaciteten ändå finns (nåja, åtminstone efter 1/2-2021) genom spårvägen
* minska busstrafiken på Spolegatan - Kung Oscars väg. Det var förhållandevis stora protester bland lokalbefolkningen när samtliga busslinjer flyttades från St Laurentiigatan till dessa gator när spårvägen skulle börja byggas. Se t.ex. https://service.lund.se/Citizen/Proposal#proposal/419
linlars
Inlägg: 107
Blev medlem: torsdag 27 april 2006 21:22

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av linlars »

Lite ny info om uppskalningen av trafiken finns i betalartikel i Sydsvenskan (ännu finns ingen tidtabell för 1/2- publicerad av Skånetrafiken). Artiklen handlade primärt om bussersättning som fick göras i tisdags och igår pga småfel, men framtida planer och att alla 7 vagnar nu anlänt till Lund är mer intressant.

https://www.sydsvenskan.se/2021-01-13/t ... ck-ersatta
Alla sju spårvagnar har redan anlänt till Lund, den sista bara häromveckan, men de är ännu inte i trafik. De nya vagnarna måste besiktigas noga innan de kan tas i bruk.
Från och med den 1 februari blir spårvagnsturerna tätare. Då ska fem av sju vagnar vara i trafik, säger Theresia Swanholm:
– Under rusningstid blir det tiominuterstrafik. Så fort vagnarna är färdigfixade sätter vi dem i trafik.
I december var planen att alla vagnar skulle vara i drift den 1 februari, alla förare utbildade och tidtabellen ännu tätare, med 7,5 minuter mellan avgångarna i rusningstrafik. Så blir det dock först något senare under våren. Exakt när kan Theresia Swanholm ännu inte säga.
Enceladus
Inlägg: 9954
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av Enceladus »

Förra månaden aviserade regeringen att nerdragen trafik ger minskat coronastöd. Räknas nerdragen planerad trafik som nerdragen trafik? Aviseringen kan i och för sig betraktas som ett hot snarare än ett löfte, men frågan är ändå intressant. Hade Skånetrafiken kört fler avgångar redan nu om det inte vore för pandemin?
Användarens profilbild
august
Inlägg: 806
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:55
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av august »

Enceladus skrev:Förra månaden aviserade regeringen att nerdragen trafik ger minskat coronastöd. Räknas nerdragen planerad trafik som nerdragen trafik? Aviseringen kan i och för sig betraktas som ett hot snarare än ett löfte, men frågan är ändå intressant. Hade Skånetrafiken kört fler avgångar redan nu om det inte vore för pandemin?
Ja och nej. Leveransen av spårvagnarna blev försenad på grund av pandemin, vilket har gjort att förarutbildning och godkännande av vagnar blivit sena. Detta är anledningen till att trafiken går med mindre omfattning än ursprungligen planerat. Hade (godkända) vagnar och (utbildad) personal funnits utgår jag från att man hade kört full turtäthet, även om behovet av 7,5 min-trafik just nu när större delen av LTH och Ideon jobbar på distans är rätt tvekis.
daniel_s
Inlägg: 14177
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av daniel_s »

august skrev:Leveransen av spårvagnarna blev försenad på grund av pandemin,
Jojo. Visst. Helt säkert!
Användarens profilbild
august
Inlägg: 806
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:55
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av august »

daniel_s skrev:
august skrev:Leveransen av spårvagnarna blev försenad på grund av pandemin,
Jojo. Visst. Helt säkert!
Du kan raljera så mycket du vill. Leveransen av spårvagnarna och färdigställande av depå hade säkerligen kunnat ske tidigare om Region Skåne varit mer på hugget från start. Men enligt projektet själva har ytterligare förseningar av leveranserna skett p g a lockdown och följande stängd fabrik i Spanien, vilket ju knappast är ologiskt eller finns anledning att skrika "falska nyheter" kring.

https://www.facebook.com/sparvaglund/po ... 1384867072
https://sparvaglund.se/aktuellt/2020/ko ... gnschefen/
daniel_s
Inlägg: 14177
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av daniel_s »

Mitt raljerande gäller alltså i första hand hur leverantören skulle ha hållit tidplanen om det inte varit nån pandemi...
Användarens profilbild
august
Inlägg: 806
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:55
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av august »

daniel_s skrev:Mitt raljerande gäller alltså i första hand hur leverantören skulle ha hållit tidplanen om det inte varit nån pandemi...
Fair enough :)

Att det blev sent har nog också rätt mycket med Skånetrafikens turer med upphandling av depå och vagnar att göra. Framförallt den förstnämnda gick ju knappast smärtfritt ...
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9754
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av 2763 »

daniel_s skrev:Mitt raljerande gäller alltså i första hand hur leverantören skulle ha hållit tidplanen om det inte varit nån pandemi...
Som jag förstod det var de två första vagnarna så pass klara när pandemin stängde fabriken är de hade levererat i tid.
Med reservation för tyckfel.
daniel_s
Inlägg: 14177
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av daniel_s »

Tja, att föremålet finns hos mottagaren är ju en bra början på leveransen!
linlars
Inlägg: 107
Blev medlem: torsdag 27 april 2006 21:22

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av linlars »

Nu finns tidtabellen from 1/2 https://www.skanetrafiken.se/tidtabelle ... 210612.pdf .

10-minuterstrafik dagtid M-F, 15 min L och 20 min S+kvällar. Trafik till ca midnatt S-T och till ca 01 F+L.
Joakim W
Inlägg: 470
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av Joakim W »

linlars skrev:Nu finns tidtabellen from 1/2 https://www.skanetrafiken.se/tidtabelle ... 210612.pdf .

10-minuterstrafik dagtid M-F, 15 min L och 20 min S+kvällar. Trafik till ca midnatt S-T och till ca 01 F+L.
Kör man med en vändtid på 3 minuter vid Lund C? :-o
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Användarens profilbild
august
Inlägg: 806
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:55
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av august »

Joakim W skrev:Kör man med en vändtid på 3 minuter vid Lund C? :-o
Funderade på det också. Hela varvet har ju ändå inte jättelång körtid (33 minuter i så fall). Om ingen här har svar innan dess tänkte jag kolla hur det ser ut på Clemenstorget 1 februari. :)
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2932
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av Ulrik Berggren »

Joakim W skrev:
linlars skrev:Nu finns tidtabellen from 1/2 https://www.skanetrafiken.se/tidtabelle ... 210612.pdf .

10-minuterstrafik dagtid M-F, 15 min L och 20 min S+kvällar. Trafik till ca midnatt S-T och till ca 01 F+L.
Kör man med en vändtid på 3 minuter vid Lund C? :-o
Det tror jag inte är praktiskt möjligt. Någon som orkar räkna på om vagnarna räcker för 13 minuter vändtid? FInns ju två spår...
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
linlars
Inlägg: 107
Blev medlem: torsdag 27 april 2006 21:22

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av linlars »

Ulrik Berggren skrev: Det tror jag inte är praktiskt möjligt. Någon som orkar räkna på om vagnarna räcker för 13 minuter vändtid? FInns ju två spår...
Ja, det finns två spår, men jag har hört/läst att det är tänkt (vilket för all del kan ändras) att enbart det nordvästra spåret ska användas i normal drift. Det är enbart där det finns väderskydd.
Användarens profilbild
Karsten
Inlägg: 1480
Blev medlem: måndag 13 september 2004 23:54
Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av Karsten »

Ulrik Berggren skrev:
Joakim W skrev:
linlars skrev:Nu finns tidtabellen from 1/2 https://www.skanetrafiken.se/tidtabelle ... 210612.pdf .

10-minuterstrafik dagtid M-F, 15 min L och 20 min S+kvällar. Trafik till ca midnatt S-T och till ca 01 F+L.
Kör man med en vändtid på 3 minuter vid Lund C? :-o
Det tror jag inte är praktiskt möjligt. Någon som orkar räkna på om vagnarna räcker för 13 minuter vändtid? FInns ju två spår...
Vändningen i Nockeby sker ju konsekvent på 3 minuter så det ser jag inte som något större bekymmer. Men det förutsätter ju att körtiden är realistiskt satt, vilket jag inte har någon insyn i.

I Gåshaga vänder man vagnarna på 1 minut, dock med en rätt generös körtid sista delsträckan.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6483
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av Odd »

Om det visar sig bli ett problem så kan man ju alltid bygga en slinga på platsen.
Genius on call
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2932
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av Ulrik Berggren »

Karsten skrev:
I Gåshaga vänder man vagnarna på 1 minut, dock med en rätt generös körtid sista delsträckan.
Nu blir jag nyfiken! Har fått lära mig att bara själva hyttaktiveringen på A32 tar ett par minuter. Sen ska föraren gå en bit också. Hur löser man detta? Avlösande förare?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
daniel_s
Inlägg: 14177
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av daniel_s »

Ulrik Berggren skrev:
Karsten skrev:
I Gåshaga vänder man vagnarna på 1 minut, dock med en rätt generös körtid sista delsträckan.
Nu blir jag nyfiken! Har fått lära mig att bara själva hyttaktiveringen på A32 tar ett par minuter. Sen ska föraren gå en bit också. Hur löser man detta? Avlösande förare?
Det går inga A32 i Gåshaga. Där går A36 som är startklara på två sekunder.

För övrigt har A32 numera ett nytt ATP-system som startar upp på 26 sekunder i stället för 100 :-)
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2932
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av Ulrik Berggren »

daniel_s skrev:
Ulrik Berggren skrev:
Karsten skrev:
I Gåshaga vänder man vagnarna på 1 minut, dock med en rätt generös körtid sista delsträckan.
Nu blir jag nyfiken! Har fått lära mig att bara själva hyttaktiveringen på A32 tar ett par minuter. Sen ska föraren gå en bit också. Hur löser man detta? Avlösande förare?
Det går inga A32 i Gåshaga. Där går A36 som är startklara på två sekunder.

För övrigt har A32 numera ett nytt ATP-system som startar upp på 26 sekunder i stället för 100 :-)
Oo, undrens tid är tydligen inte förbi :shock: :D ! Var väl drygt fem år sen jag jobbade med vändtider sist (vändslingor eller inte i Götet), och sen dess har det tydligen hänt revolutionerande grejer. Kul!
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Skriv svar