m06
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 414
- Blev medlem: fredag 14 september 2007 22:41
- Ort: Linköping
Re: m06
Trevligt! Men ingen M98 (22) på spåret än?
Re: m06
M98 blir väl så pass kraftigt ombyggda (nya datorer o programvara bl.a.) att de troligen måste verifieras på nytt och få nytt godkännande från Transportstyrelsen. Så de lär ju ta en tid lixom. Sen är ju inte verkstan någon stor SL-organisation med flera hundra anställda precis...20581000184197 skrev:Trevligt! Men ingen M98 (22) på spåret än?
-
- Inlägg: 414
- Blev medlem: fredag 14 september 2007 22:41
- Ort: Linköping
Re: m06
Jag var på snabbesök i Norrköping i kväll och åkte med M06 nr 35. Jag lade märke till att den i likhet med nr 36-38 har mjuka säten. Hade inte den tidigare samma hårda säten som nr 31 och 32 har? Har den fått nya säten i Stockholm? Har i så fall 33 och 34 också fått nya säten?
- Sven Blomberg
- Inlägg: 927
- Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15
Re: m06
Norrköping Spårvägar har köpt nya säten till 31-35, sätena i 33-35 byttes i Stockholm, medan 31-32 ännu inte gjorts, då vagnbristen gjort de viktigare att de går trafik, än att man byter säten.haddock11 skrev:Japp, sitsarna blev utbytta i Stockholm på alla tre
Re: m06
Med stor säkerhet på linje 2 och 3.wax skrev:Vilka linjer gick dom på?lagerbrax skrev:I dag var det första gången som 6st m06 var i trafik samtidigt Norrköping.
Vagn 31 32 35 36 37 38.
MVH Lagerbrax
Re: m06
Det är nog ingen fråga du ska ställa här, eftersom nog ingen här vet det.wax skrev:Hur länge sparar ni data med spårvagnar och linjer på Trafikledning?wax skrev:Vilka linjer gick dom på?lagerbrax skrev:I dag var det första gången som 6st m06 var i trafik samtidigt Norrköping.
Vagn 31 32 35 36 37 38.
MVH Lagerbrax
F.ö. är det ny trafikledning sedan 13/12-20.
Re: m06
Ja du, om man bortser från den här dagen...
9 september 2006, dagen då förlängningen till Ljura invigdes.
Så är min första bild på M06 på linje 2 denna...
Bild från 16 december 2009. Gissningsvis så gick vagnarna på linje 2 även före det.
Från 21 oktober 2010 blev ju linje 2 de tyngre linjen, så då var det ju naturligt att vagnarna började gå där mest.
Dock var det ju så, att det bara fanns två M06 i Norrköping då, eftersom SL lånat de tre övriga till Stockholm.
Nu 13 år senare finns det 22 st M06 i Norrköping, varav 19 st i trafik.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3078
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: m06
I princip lika många M06 nu som M67 1986, hur många resande är det en vanlig dag nu jämfört med 1986?
Re: m06
Under ett normalår (inga stora spårarbeten med bussersättning och ingen pandemi) så är resandet ungefär 2,7 miljoner påstigande på linje 3 och 2,9 miljoner på linje 2.Hechtwagen skrev: ↑fredag 08 september 2023 1:45 I princip lika många M06 nu som M67 1986, hur många resande är det en vanlig dag nu jämfört med 1986?
Nu vet jag inte hur resandet var 1986. Men 1997 har jag i alla fall sett siffror på 2,7 miljoner på L3, dvs exakt samma som idag. Linje 2 lär ju ha ökat iom med förlängningen, den är Östergötlands näst tyngsta kollektivtrafiklinje efter Östgötapendeln.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3078
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: m06
Tackar! Näst tyngst efter? Det är väl den tyngsta linjen efter östgötapendeln?X12 skrev: ↑fredag 08 september 2023 10:107Hechtwagen skrev: ↑fredag 08 september 2023 1:45 I princip lika många M06 nu som M67 1986, hur många resande är det en vanlig dag nu jämfört med 1986?
Under ett normalår (inga stora spårarbeten med bussersättning och ingen pandemi) så är resandet ungefär 2,7 miljoner påstigande på linje 3 och 2,9 miljoner på linje 2.
Nu vet jag inte hur resandet var 1986. Men 1997 har jag i alla fall sett siffror på 2,7 miljoner på L3, dvs exakt samma som idag. Linje 2 lär ju ha ökat iom med förlängningen, den är Östergötlands näst tyngsta kollektivtrafiklinje efter Östgötapendeln.
Re: m06
Oj, hade ingen aning att M06 gick på 2:an under 2009. Trodde dom började gå där ifrån hösten 2010.leifd skrev: ↑torsdag 07 september 2023 20:06Ja du, om man bortser från den här dagen...
9 september 2006, dagen då förlängningen till Ljura invigdes.
Så är min första bild på M06 på linje 2 denna...
Bild från 16 december 2009. Gissningsvis så gick vagnarna på linje 2 även före det.
Från 21 oktober 2010 blev ju linje 2 de tyngre linjen, så då var det ju naturligt att vagnarna började gå där mest.
Dock var det ju så, att det bara fanns två M06 i Norrköping då, eftersom SL lånat de tre övriga till Stockholm.
Nu 13 år senare finns det 22 st M06 i Norrköping, varav 19 st i trafik.
Är skyltskåpet på sidan trasigt?
Re: m06
Nej, det där är ett fotografiskt fenomen. Digitala skyltar blinkar ju alltid i någon specifik frekvens, samtidigt som de inte tänds upp samtidigt. Dock är ju denna frekvens så hög att vi inte märker detta med våra ögon. Dock om man fotograferar, så tas ju bilder med viss slutarhastighet och helt beroende på ljusförhållanden då bilden tas, så varierar ju slutarhastigheten. Detta gör också att man kan få olika fenomen på skyltarna beroende på tillverkare av utrustningen (olika frekvens) och starkt eller svagt ljus (ute). Nedan en bild på en vagn i Warszawa - 2019-07-21, som på bilden har en svart balk genom texten, vilket man inte ser med blotta ögat.
Re: m06
Aha, intressant! Tänkte mera att det såg ut att vara vita rutor på sidan!leifd skrev: ↑torsdag 02 november 2023 20:16Nej, det där är ett fotografiskt fenomen. Digitala skyltar blinkar ju alltid i någon specifik frekvens, samtidigt som de inte tänds upp samtidigt. Dock är ju denna frekvens så hög att vi inte märker detta med våra ögon. Dock om man fotograferar, så tas ju bilder med viss slutarhastighet och helt beroende på ljusförhållanden då bilden tas, så varierar ju slutarhastigheten. Detta gör också att man kan få olika fenomen på skyltarna beroende på tillverkare av utrustningen (olika frekvens) och starkt eller svagt ljus (ute). Nedan en bild på en vagn i Warszawa - 2019-07-21, som på bilden har en svart balk genom texten, vilket man inte ser med blotta ögat.