Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Tack för tiderna! Lyckades i dag åka med C30 för förstagången. Steg på vid Slussen södergående strax efter 16.50.
Har tidigare stått och väntat många extra avgångar utan att lyckats se tåget.
Tack vare Diripsis information om tider så har jag lyckats resa med C30 fyra gånger. Tack Diripsi.
Första gången väntade jag på tåget vid Liljeholmen. En mamma (antar jag) och två små pojkar i förskoleåldern gjorde tydligen också det.Tåget innan han knappt komma iväg för än pojkarna hoppade och dansade på perrongen och ropade "Jag ser det!"
Blandade observationer:
Jag tror att det är bättre knäutrymme jämfört med andra tunneltåg när man sitter mitt emot varandra.
Tyget på sätena har ju triangelmönster, typ Sergels torg. I dag såg jag att på ett säte så syntes konturerna av en människa, samt skuggan av denna.
En detalj är att bredvid linjekartan över dörrarna så finns en display som under färd visar en del av linjen och var tåget befinner sig. Vid stationerna så visas stationsnamnet.
Man har inte gömt övervakningskamerorna som i C20.
I dag på morgonen var det under en tid stopp i trafiken på tunnelbana 1 och 2. Enligt en artikel i DN var det ett av de nya tågen som skrapade emot en lågt placerad järnbalk vid Slussen. De gamla låga tågen hade under flera timmars tid passerat utan problem. C30 utnyttjar uppenbarligen tillåten fordonshöjd fullt ut, så när dagens första C30-tåg passerade kom tåget i kontakt med balken. Enligt artikeln hade balken monterats lite för lågt under nattens arbeten.
Andra gången denna vecka som det är strul på röda linjen med mer folk i vagnarna p.g.a. inställda avgångar. Jag vet inte om det är för att jag bor längs röda linjen men jag upplever att det är mer strul på röda än vad är på gröna och blå.
Bussmicke skrev:Hur många tåg rullar nu på resp. linje? Har fått höra de rullar hela dagarna nu, även på 14.
8 turer totalt är ute och rullar mån-tors och 4st turer på fredagar. 3st extratåg på morgonen, 1st i stomtrafiken) 3st kommer ut på eftermiddagen och 1 på kvällen.
Region Stockholm skrev:Trafikförvaltningen har inom ramen för befintligt leveransavtal beställt 96 tunnelbanevagnar av typen C30, som levereras successivt fram till och med 2024. För att täcka fordonsbehovet för de nya tunnelbanesträckorna kommer, utöver de 96 C30-vagnarna och den befintliga flottan av typen C20, ytterligare 16 vagnar (åtta tåg) av typen C30 att erfordras. Tunnelbanans utbyggnadssträckor kommer att trafikeras av både C20- och C30-vagnar, i enlighet med tidigare fattat inriktningsbeslut (LS 2017-1258).
Trafikförvaltningen har genomfört en utredning gällande eventuell livstidsförlängning av C20-vagnarna (TN 2022-0261-1). Den upphandlade beräknade livslängden för C20-flottan är 30 år, vilket ger en återstående livslängd till median 2031. Utredningen visar att en livstidsförlängning av C20-flottan är möjlig. För att begränsa risker och kostnader vid en livstidsförlängning föreslås i utredningen en förtida utfasning av några äldre C20-tåg för att på så sätt frigöra åtkomst till kritiska reservdelar till resterande C20-flotta. Ett antal reservdelar är obsoleta, det vill säga de har utgått ur leverantörernas sortiment, och är därmed svåra och kostsamma att ersätta på annat sätt. Genom att, på nu föreslaget sätt, införskaffa ytterligare fyra C30-vagnar (två tåg), utöver de som direkt erfordras i anledning av tunnelbaneutbyggnaden, kan två äldre C20-tåg (sex vagnar) utfasas. Från dessa kan kritiska och obsoleta reservdelar för resterande C20-flottan säkras. Uppskattningsvis bedöms detta medföra att cirka 50-60 % av det beräknade behovet av obsoleta reservdelar kan täckas.
SL avropar 20 stycken vagnar av typen C30 ur befintlig option enligt ovanstående behovsanalys. Vad säger det påstådda behovet om tunnelbanans framtida trafikering? Blå linjen behöver förmodligen åtminstone 5-minuterstrafik både till Nacka och Hagsätra, och då blir det väl färre vagnar till gröna linjen?