Automatiserade utrop i alla tunnelbanevagnar [Stockholm]
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Automatiserade utrop i alla tunnelbanevagnar [Stockholm]
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Re: Automatiserade utrop i alla tunnelbanevagnar [Stockholm]
Det blir väl som med de flesta andra system i världen med äldre tåg - endast utrop och inga displayer av något slag.
Lite väl sent ändå med tanke på att vagnparken ska fasas ut snart. Men materialet för utropssystemet kan nog säkert återanvändas på Saltsjöbanan sedan.
Lite väl sent ändå med tanke på att vagnparken ska fasas ut snart. Men materialet för utropssystemet kan nog säkert återanvändas på Saltsjöbanan sedan.
Re: Automatiserade utrop i alla tunnelbanevagnar [Stockholm]
Det var på tiden. Då får vi se om förarna låter bli ropa ut att "Dörrarna stängs" på alla möjliga konstiga sätt...
Re: Automatiserade utrop i alla tunnelbanevagnar [Stockholm]
Just "Dörrarna stängs" är väl det enda utropet som inte är automatiserat (och dessutom behöver man väl bara göra det på ett fåtal platser sedan pipsignalerna installerats [Jo de sista åren var det faktiskt krav på att ropa "Dörrarna stängs" på varje station med tåg som inte hade pipsignal. {Och det var ytterst få förare som följde regeln.}]).
Re: Automatiserade utrop i alla tunnelbanevagnar [Stockholm]
I morse åkte jag för första gången med ett C14-tåg med automatiska utrop (blå linje i riktning mot Kungsträdgården). På det hela taget var det en intressant upplevelse att höra automatiska utrop i C14. Några iakttagelser:
— Utropen hördes bra trots den bullrigare miljön i C14 jämfört med C20. I C14:s högtalare låter utropen dock betydligt burkigare (föga överraskande kanske). Men rösten är densamma, och det karaktäristiska plonget före utropet likaså.
— Stationsavstånden verkar vara annorlunda mätta än på C20. Hallonbergen ropades ut i god tid, inte när tåget var på väg att stanna vid plattformen, som på C20. (Sträckan Kista—Hallonbergen verkar vara felmätt på C20 eftersom utropet sker när tåget är inne vid plattformen både vid Hallonbergen söderut och Kista norrut.) Tyvärr verkar nu sträckan Rådhuset—T-Centralen ha blivit för kort uppmätt hos C14; ”Kungsträdgården — slutstation, avstigning för samtliga resenärer” ropades ut redan när tåget bromsade in vid T-Centralen.
— Utropen skiljer sig delvis från C20:s när det gäller information om byten. Vid Fridhemsplan ropades nu ”Byte till tunnelbana mot Hässelby strand, Hagsätra, Farsta strand och Skarpnäck” i stället för ”Byte till tunnelbanans gröna linje”, som på C20. Det kan ju tyckas lite egendomligt att föreslå byte till gröna linjen söderut redan vid Fridhemsplan eftersom det går fortare att åka vidare med blå linje till T-Centralen och där byta till gröna linjen.
— Utropen hördes bra trots den bullrigare miljön i C14 jämfört med C20. I C14:s högtalare låter utropen dock betydligt burkigare (föga överraskande kanske). Men rösten är densamma, och det karaktäristiska plonget före utropet likaså.
— Stationsavstånden verkar vara annorlunda mätta än på C20. Hallonbergen ropades ut i god tid, inte när tåget var på väg att stanna vid plattformen, som på C20. (Sträckan Kista—Hallonbergen verkar vara felmätt på C20 eftersom utropet sker när tåget är inne vid plattformen både vid Hallonbergen söderut och Kista norrut.) Tyvärr verkar nu sträckan Rådhuset—T-Centralen ha blivit för kort uppmätt hos C14; ”Kungsträdgården — slutstation, avstigning för samtliga resenärer” ropades ut redan när tåget bromsade in vid T-Centralen.
— Utropen skiljer sig delvis från C20:s när det gäller information om byten. Vid Fridhemsplan ropades nu ”Byte till tunnelbana mot Hässelby strand, Hagsätra, Farsta strand och Skarpnäck” i stället för ”Byte till tunnelbanans gröna linje”, som på C20. Det kan ju tyckas lite egendomligt att föreslå byte till gröna linjen söderut redan vid Fridhemsplan eftersom det går fortare att åka vidare med blå linje till T-Centralen och där byta till gröna linjen.
Re: Automatiserade utrop i alla tunnelbanevagnar [Stockholm]
Det ska inte behöva låta burkigt i C14, de har utmärkta högtalare! Men systemet blir ju inte bättre än sin svagaste länk, Roslagsbanans vagnar har ju numera också en eländig ljudkvalitet trots att de knappast kan beskrivas som snik-ombyggda...
När du talar om mätning av avstånd, så undrar jag om den där mojängen verkligen mäter avstånd (kräver inkoppling till vagnens pulsgivare), eller om den fungerar på något annat sätt. Tågradion har kanske någon funktion som medger positionering?
När du talar om mätning av avstånd, så undrar jag om den där mojängen verkligen mäter avstånd (kräver inkoppling till vagnens pulsgivare), eller om den fungerar på något annat sätt. Tågradion har kanske någon funktion som medger positionering?
Re: Automatiserade utrop i alla tunnelbanevagnar [Stockholm]
Åkte med C6 2717 i morse och i den var volymen så hög så det var riktigt störande. Varför kan de inte bara göra så att utropet sker precis när tåget lämnat stationen? Då behöver inte utropen ske när det låter som mest i tågen.
Re: Automatiserade utrop i alla tunnelbanevagnar [Stockholm]
Jag åkte Cx imorse och reagerade också på den överdrivet höga volymen. Det verkade även som om det glappade någonstans, för det knäppte och knastrade mest hela tiden.
Re: Automatiserade utrop i alla tunnelbanevagnar [Stockholm]
Japp, det var exakt så det var i 2717.NerdBoy skrev:Jag åkte Cx imorse och reagerade också på den överdrivet höga volymen. Det verkade även som om det glappade någonstans, för det knäppte och knastrade mest hela tiden.
Re: Automatiserade utrop i alla tunnelbanevagnar [Stockholm]
Men vänta nu... Persson talar om C14 men nu blandar du in C6. Har de också fått den här automatiska mojängen?
Re: Automatiserade utrop i alla tunnelbanevagnar [Stockholm]
Japp. Jag har åkt med i alla med tre olika C6 vagnar som har automatiska utrop. Den senaste var 2717.
Re: Automatiserade utrop i alla tunnelbanevagnar [Stockholm]
Vid närmare efterlyssning är det nog inget fel på högtalarna. Det är nog snarare bullret under gång som får bas- och mellanregistret att drunkna och diskanten att framträda, vilket ger en burkig ljudbild.daniel_s skrev:Det ska inte behöva låta burkigt i C14, de har utmärkta högtalare! Men systemet blir ju inte bättre än sin svagaste länk, Roslagsbanans vagnar har ju numera också en eländig ljudkvalitet trots att de knappast kan beskrivas som snik-ombyggda...
Re: Automatiserade utrop i alla tunnelbanevagnar [Stockholm]
C14 bullrar inte. Det är musik för själen!Persson skrev:Vid närmare efterlyssning är det nog inget fel på högtalarna. Det är nog snarare bullret under gång som får bas- och mellanregistret att drunkna och diskanten att framträda, vilket ger en burkig ljudbild.daniel_s skrev:Det ska inte behöva låta burkigt i C14, de har utmärkta högtalare! Men systemet blir ju inte bättre än sin svagaste länk, Roslagsbanans vagnar har ju numera också en eländig ljudkvalitet trots att de knappast kan beskrivas som snik-ombyggda...
-
- Inlägg: 3128
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Automatiserade utrop i alla tunnelbanevagnar [Stockholm]
Mjaeee envar har ju sin musiksmak. Men jag råkade ut för just ett sånt där åbäke till musiktåg i går kväll och så var det några glada unga flickor som ville prata men det gick ju inte att höra vad dom sa med allt det där bullret....eller om det nu var musik.daniel_s skrev:C14 bullrar inte. Det är musik för själen!Persson skrev:Vid närmare efterlyssning är det nog inget fel på högtalarna. Det är nog snarare bullret under gång som får bas- och mellanregistret att drunkna och diskanten att framträda, vilket ger en burkig ljudbild.daniel_s skrev:Det ska inte behöva låta burkigt i C14, de har utmärkta högtalare! Men systemet blir ju inte bättre än sin svagaste länk, Roslagsbanans vagnar har ju numera också en eländig ljudkvalitet trots att de knappast kan beskrivas som snik-ombyggda...
Re: Automatiserade utrop i alla tunnelbanevagnar [Stockholm]
Var inte ledsen Lennart. Flickor kommer och går, men kärleken till C14 består!Lennart Petersen skrev:Mjaeee envar har ju sin musiksmak. Men jag råkade ut för just ett sånt där åbäke till musiktåg i går kväll och så var det några glada unga flickor som ville prata men det gick ju inte att höra vad dom sa med allt det där bullret....eller om det nu var musik.
Märkligt nog har jag inte en enda bild på C14 i mina samlingar, men här är en som någon annan har tagit! Det är faktiskt jag som kör men det är en ren tillfällighet! http://www.tydal.nu/postvagnen/270127.htm
Re: Automatiserade utrop i alla tunnelbanevagnar [Stockholm]
Åkte 2655 i lördags då den gick i ett tåg som vänder vid Axelsberg. Där var volymen så låg att det nästintill var omöjligt att höra något. Idag åkte jag 2686 till jobbet och där knäppte det bara samt att volymen var väldigt låg.
-
- Inlägg: 3128
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Automatiserade utrop i alla tunnelbanevagnar [Stockholm]
Det var väl en +50 i åldersskillnad men dom var artiga och trevliga och jag hade svarat på deras frågor men allt dränktes i det där satans bullret.daniel_s skrev:Var inte ledsen Lennart. Flickor kommer och går, men kärleken till C14 består!Lennart Petersen skrev:Mjaeee envar har ju sin musiksmak. Men jag råkade ut för just ett sånt där åbäke till musiktåg i går kväll och så var det några glada unga flickor som ville prata men det gick ju inte att höra vad dom sa med allt det där bullret....eller om det nu var musik.
m
Som resenär kan jag se det som något annat än ett nedåtköp när man hör ett sånt där tåg skramla in , väsensskilt från tysta C20 .
Re: Automatiserade utrop i alla tunnelbanevagnar [Stockholm]
Haha jag måste säga att jag hört utropen på Blå och Röd linje vid, Stadion, T-Centralen och Rådhuset men det var så låg volym att man ändå knappt hörde något..
-
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21
Re: Automatiserade utrop i alla tunnelbanevagnar [Stockholm]
En tunneltågförare i slips var det banne mig länge sedan man såg Lika länge som bilden är gammal kanske.daniel_s skrev:Var inte ledsen Lennart. Flickor kommer och går, men kärleken till C14 består!Lennart Petersen skrev:Mjaeee envar har ju sin musiksmak. Men jag råkade ut för just ett sånt där åbäke till musiktåg i går kväll och så var det några glada unga flickor som ville prata men det gick ju inte att höra vad dom sa med allt det där bullret....eller om det nu var musik.
Märkligt nog har jag inte en enda bild på C14 i mina samlingar, men här är en som någon annan har tagit! Det är faktiskt jag som kör men det är en ren tillfällighet! http://www.tydal.nu/postvagnen/270127.htm
Re: Automatiserade utrop i alla tunnelbanevagnar [Stockholm]
OT: Oj, varför så många parenteser? Och vad kallas dom för och vad är deras nytta då?daniel_s skrev:Just "Dörrarna stängs" är väl det enda utropet som inte är automatiserat (och dessutom behöver man väl bara göra det på ett fåtal platser sedan pipsignalerna installerats [Jo de sista åren var det faktiskt krav på att ropa "Dörrarna stängs" på varje station med tåg som inte hade pipsignal. {Och det var ytterst få förare som följde regeln.}]).
//Wax.