Har man detta problem ofta på Hamngatan?Stefan Widén skrev:Tar man bort räcket mellan körbana och lär vi få skyddsstopp på kollektivtrafiken. Risken för att någon vinglar ut är för stor.
Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Re: Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården
- Stefan Widén
- Inlägg: 3018
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården
Ja på delen vid Berzelii Park mot Djurgården är det endast cykelbana, men många gående går där och då blir det konflikter med incidenter som följd. Förarna vet nu om det och håller igen när de känner att det kan bli ett läge där någon utan att tänka tar ett steg ut i gatan. Dock är det inte lika samma mängd som gående/cyklister som på bron.X12 skrev:Har man detta problem ofta på Hamngatan?Stefan Widén skrev:Tar man bort räcket mellan körbana och lär vi få skyddsstopp på kollektivtrafiken. Risken för att någon vinglar ut är för stor.
Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården
Den cykelbanan är också enkelriktad på riktig. Alltså med en enkelriktningsskylt (C1 Förbud mot infart med fordon) vid Nybroplan. Många tror nog att den avser trafiken i bilkörfältet bredvid. Och cykelbanan är väl inte bred nog för cyklister att mötas på på ett säkert sätt, ens utan gångtrafikanter.Stefan Widén skrev:Ja på delen vid Berzelii Park mot Djurgården är det endast cykelbana, men många gående går där och då blir det konflikter med incidenter som följd. Förarna vet nu om det och håller igen när de känner att det kan bli ett läge där någon utan att tänka tar ett steg ut i gatan. Dock är det inte lika samma mängd som gående/cyklister som på bron.X12 skrev:Har man detta problem ofta på Hamngatan?Stefan Widén skrev:Tar man bort räcket mellan körbana och lär vi få skyddsstopp på kollektivtrafiken. Risken för att någon vinglar ut är för stor.
Stefan
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården
Nej, det behövs inte två filer i ena riktningen. Biltrafiken kan istället hänvisas till Djurgårdsbrunnsbron. I resten av världen har biltrafiken kraftigt begränsats med anledning av pandemin:LÅ1 skrev:Frågan är snarare om det behöver vara två filer i riktningen mot Strandvägen. Det klarar sig ju bra med ett körfält ut mot ön.
Stockholms politiker verkar däremot ha missat att det pågår en pandemi. Det är helt ofattbart hur samma virus kan ha gjort amerikaner till bilhatare och svenskar till bilkramare!Outside skrev:It’s callous to call a global pandemic an opportunity, but the crisis has altered our view of public spaces in ways no other event could. In Denver, which closed several streets to through traffic, that wouldn’t have happened without a catalyst. “If we had tried to roll this out pre-pandemic, we would have been met with opposition,” says Eulois Cleckley, executive director of the city’s Department of Transportation and Infrastructure. “But the situation people were placed in changed their perspective overnight.”
- Stefan Widén
- Inlägg: 3018
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården
Ja du, har du vart ute på Djurgården när alla ska hem? så länge man tillåter biltrafik på Djurgården lär båda filerna mot stan behövas om inte spårvagnar och bussar ska fastna.Enceladus skrev:Nej, det behövs inte två filer i ena riktningen. Biltrafiken kan istället hänvisas till Djurgårdsbrunnsbron. I resten av världen har biltrafiken kraftigt begränsats med anledning av pandemin:LÅ1 skrev:Frågan är snarare om det behöver vara två filer i riktningen mot Strandvägen. Det klarar sig ju bra med ett körfält ut mot ön.
Ut mot Djurgården funkar det lite bättre eftersom alla kommer inte samtidigt. Men även där kan det ibland bli stockningar med förseningar som följd.
Att hänvisa till den andra bron tror jag inte Kungliga Djurgårdsförvaltningen tycker är så lyckat. Mig veterligen är alla vägar dit avstängda skyltmässigt. De som struntar i skyltar har redan lärt sig vilka vägar som fysiskt går att köra på.
Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården
Med trafikljus borde man kunna hålla tillbaka bilarna så att spårvagnarna kommer fram. Men det skulle nog minska kapaciteten rejält för biltrafiken. Trafikljusen skulle slå till rött i bilfilen när spårvagnen lämnar hållplatsen före bron. Samtidigt skulle trafikljus på fastlandssidan av bron ställas om så att bron snabbt kan tömas på bilar.Stefan Widén skrev:Ja du, har du vart ute på Djurgården när alla ska hem? så länge man tillåter biltrafik på Djurgården lär båda filerna mot stan behövas om inte spårvagnar och bussar ska fastna.Enceladus skrev:Nej, det behövs inte två filer i ena riktningen. Biltrafiken kan istället hänvisas till Djurgårdsbrunnsbron. I resten av världen har biltrafiken kraftigt begränsats med anledning av pandemin:LÅ1 skrev:Frågan är snarare om det behöver vara två filer i riktningen mot Strandvägen. Det klarar sig ju bra med ett körfält ut mot ön.
Ut mot Djurgården funkar det lite bättre eftersom alla kommer inte samtidigt. Men även där kan det ibland bli stockningar med förseningar som följd.
Att hänvisa till den andra bron tror jag inte Kungliga Djurgårdsförvaltningen tycker är så lyckat. Mig veterligen är alla vägar dit avstängda skyltmässigt. De som struntar i skyltar har redan lärt sig vilka vägar som fysiskt går att köra på.
Stefan
Sedan borde man minska biltrafiken på Djurgården. Bl.a. genom att minska mängden P-platser.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården
Finns det någon anledning att ifrågasätta den gängse teorin om inducerad trafik? Det fungerade alldeles utmärkt att befria Klarabergsgatan från biltrafik. Trafiken ökade inte nämnvärt på kringliggande gator, utan merparten av biltrafiken bara försvann. På samma sätt väntas Förbifart Stockholm generera ny trafik som annars inte hade funnits alls.Stefan Widén skrev:Ja du, har du vart ute på Djurgården när alla ska hem? så länge man tillåter biltrafik på Djurgården lär båda filerna mot stan behövas om inte spårvagnar och bussar ska fastna.
Ut mot Djurgården funkar det lite bättre eftersom alla kommer inte samtidigt. Men även där kan det ibland bli stockningar med förseningar som följd.
Att hänvisa till den andra bron tror jag inte Kungliga Djurgårdsförvaltningen tycker är så lyckat. Mig veterligen är alla vägar dit avstängda skyltmässigt. De som struntar i skyltar har redan lärt sig vilka vägar som fysiskt går att köra på.
Tanken med att förbjuda biltrafik på Djurgårdsbron är att bara de trafikanter som verkligen måste åka bil ska göra det. I nuläget är det många som väljer att åka bil framför andra alternativ. Det stämmer nog att alla vägar mellan västra och östra Djurgården är avstängda för biltrafik, men det beror väl på att trafikkaoset inte ska sprida sig från väst till öst snarare än tvärtom.
Djurgårdsbrunnsbron innebär en rejäl omväg till västra Djurgården och är dessutom ljusreglerad. De trafikanter som har ett val kan rimligen tänkas välja andra alternativ när fördelarna med att åka bil minskar. Som sagt är det precis vad som hände när Klarabergsgatan befriades från biltrafik. Varför skulle det vara annorlunda här?
Signaturen "Odd" presenterade en liknande tankegång i början av tråden:
Jag vill slutligen understryka att teorin om inducerad trafik gäller samtliga trafikslag. Bättre kollektivtrafik gör att fler åker kollektivt. Bättre gångvägar gör att fler går. Bättre cykelvägar gör att fler cyklar. Bättre bilvägar gör att fler åker bil. Det här borde egentligen vara självklart!Odd skrev:Däremot skulle jag gärna se att man stängde av permanent för biltrafik och i stället öppnade för biltrafik från andra hållet i stället. En omväg för bilen gör det mindre attraktivt att köra bil. Köer blir det ändå, och om köerna hålls borta från strandvägen och Djurgårdsvägen så vinner alla på det.
Re: Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården
Exakt så fungerar ju redan trafiksignalerna vid Djurgårdsbron och det är inga större problem. När det blir bilar kvar på bron (oftast 2-3 stycken) så är det oftast för att nån tvekar lite vart de ska ta vägen, eller för att en buss tar lång tid på sig att svänga in till Galärvarvet.LÅ1 skrev: Med trafikljus borde man kunna hålla tillbaka bilarna så att spårvagnarna kommer fram. Men det skulle nog minska kapaciteten rejält för biltrafiken. Trafikljusen skulle slå till rött i bilfilen när spårvagnen lämnar hållplatsen före bron. Samtidigt skulle trafikljus på fastlandssidan av bron ställas om så att bron snabbt kan tömas på bilar.
Re: Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården
Jag menar att det skulle vara något liknande i riktning mot Strandvägen. Då skulle man väl klara sig med totalt två körfält över bron, ett i vardera riktningen? Och med spårvägsspår i båda förstås. Då skulle man få plats med en lyxigt bred dubbelriktad cykelbana samt två gångbanor.daniel_s skrev:Exakt så fungerar ju redan trafiksignalerna vid Djurgårdsbron och det är inga större problem. När det blir bilar kvar på bron (oftast 2-3 stycken) så är det oftast för att nån tvekar lite vart de ska ta vägen, eller för att en buss tar lång tid på sig att svänga in till Galärvarvet.LÅ1 skrev: Med trafikljus borde man kunna hålla tillbaka bilarna så att spårvagnarna kommer fram. Men det skulle nog minska kapaciteten rejält för biltrafiken. Trafikljusen skulle slå till rött i bilfilen när spårvagnen lämnar hållplatsen före bron. Samtidigt skulle trafikljus på fastlandssidan av bron ställas om så att bron snabbt kan tömas på bilar.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården
Nej, det blir inte bra. Då fastnar kollektivtrafiken bakom bilarna, signaler gör bara saken värre i den riktningen. Det rätta här är att låta det vara som det är, det är klåfingrigt och onödigt att försöka ändra på det. Samtliga trafikantgrupper har redan precis lagom mycket plats på Djurgårdsbron!!LÅ1 skrev:Jag menar att det skulle vara något liknande i riktning mot Strandvägen. Då skulle man väl klara sig med totalt två körfält över bron, ett i vardera riktningen? Och med spårvägsspår i båda förstås.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3018
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården
Som sagt när trycket ut på Djurgården, oftast vid något större evenemang och P-platserna är fyllda vid 12 tiden, körar det ordentligt och den korsningen blir lurig. Bommen är dessutom stängd vilket gör att alla bilister får göra en 180 gradare vid Hazeliusporten. Många gör ett sista försök med galärvarvsparkeringen och då blir det riktigt stökigt i korsningen. Skulle man då ha signaler där blir det riktigt kaosigt. Nu kan vagnarna ringa sig fram vilket fungerar bäst.LÅ1 skrev:Jag menar att det skulle vara något liknande i riktning mot Strandvägen. Då skulle man väl klara sig med totalt två körfält över bron, ett i vardera riktningen? Och med spårvägsspår i båda förstås. Då skulle man få plats med en lyxigt bred dubbelriktad cykelbana samt två gångbanor.daniel_s skrev:Exakt så fungerar ju redan trafiksignalerna vid Djurgårdsbron och det är inga större problem. När det blir bilar kvar på bron (oftast 2-3 stycken) så är det oftast för att nån tvekar lite vart de ska ta vägen, eller för att en buss tar lång tid på sig att svänga in till Galärvarvet.LÅ1 skrev: Med trafikljus borde man kunna hålla tillbaka bilarna så att spårvagnarna kommer fram. Men det skulle nog minska kapaciteten rejält för biltrafiken. Trafikljusen skulle slå till rött i bilfilen när spårvagnen lämnar hållplatsen före bron. Samtidigt skulle trafikljus på fastlandssidan av bron ställas om så att bron snabbt kan tömas på bilar.
Och tar man bort bilkörfältet som ligger på den östra sidan måste man flytta spåren ett steg österut. Då kan man få loss det västra körfältet och göra det till breddad GCbana. Men då krävs det att all biltrafik stängs av. Att göra det göra det östra körfältet ill breddad GC bana är ingen idé eftersom de flesta kommer från stan och väljer den västra sidan. de är ju lata ju....sen blir det fler som skall korsa spåren vilket stoppar upp
OCh jag på TCE har man ju lyckats strypa bilflöder med att totalförbjuda bilar vilket vart framgångsrikt. Kanske man kan nyttja andra bron för
nyttotrafiken.
Efter 30 år på Djurgården har man fått ganska bra koll på hur alla trafikanter beter sig.
Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården
Jag tänkte nog en bred cykelbana på östra brohalvan. Men förstår dina farhågor med en sådan lösning. Och att du har " ganska bra koll på hur alla trafikanter beter sig" tvivlar jag inte alls på. Motsatsen vore förvånande.Stefan Widén skrev:körar det ordentligt och den korsningen blir lurig. Bommen är dessutom stängd vilket gör att alla bilister får göra en 180 gradare vid Hazeliusporten. Många gör ett sista försök med galärvarvsparkeringen och då blir det riktigt stökigt i korsningen. Skulle man då ha signaler där blir det riktigt kaosigt. Nu kan vagnarna ringa sig fram vilket fungerar bäst.
Och tar man bort bilkörfältet som ligger på den östra sidan måste man flytta spåren ett steg österut. Då kan man få loss det västra körfältet och göra det till breddad GCbana. Men då krävs det att all biltrafik stängs av. Att göra det göra det östra körfältet ill breddad GC bana är ingen idé eftersom de flesta kommer från stan och väljer den västra sidan. de är ju lata ju....sen blir det fler som skall korsa spåren vilket stoppar upp
OCh jag på TCE har man ju lyckats strypa bilflöder med att totalförbjuda bilar vilket vart framgångsrikt. Kanske man kan nyttja andra bron för
nyttotrafiken.
Efter 30 år på Djurgården har man fått ganska bra koll på hur alla trafikanter beter sig.
Stefan
När det gäller biltrafiken så finns det väl en hel del som har legitima skäl att köra ut där. Det finns ju en hel del både bostäder och verksamheter där. Var det är lämpligt att sortera bilarna vet jag inte. Man vill ju inte få köer som sträcker sig över bron. Att ta bort allmänna P-platser är nog en del av lösningen i alla fall.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
- Stefan Widén
- Inlägg: 3018
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården
Bäst vore att skippa all biltrafik över Djurgårdsbron då blir det bäst- Och visst går det att flytta spåren.... blir ju billigare än att bygga ny bro...LÅ1 skrev:Jag tänkte nog en bred cykelbana på östra brohalvan. Men förstår dina farhågor med en sådan lösning. Och att du har " ganska bra koll på hur alla trafikanter beter sig" tvivlar jag inte alls på. Motsatsen vore förvånande.Stefan Widén skrev:körar det ordentligt och den korsningen blir lurig. Bommen är dessutom stängd vilket gör att alla bilister får göra en 180 gradare vid Hazeliusporten. Många gör ett sista försök med galärvarvsparkeringen och då blir det riktigt stökigt i korsningen. Skulle man då ha signaler där blir det riktigt kaosigt. Nu kan vagnarna ringa sig fram vilket fungerar bäst.
Och tar man bort bilkörfältet som ligger på den östra sidan måste man flytta spåren ett steg österut. Då kan man få loss det västra körfältet och göra det till breddad GCbana. Men då krävs det att all biltrafik stängs av. Att göra det göra det östra körfältet ill breddad GC bana är ingen idé eftersom de flesta kommer från stan och väljer den västra sidan. de är ju lata ju....sen blir det fler som skall korsa spåren vilket stoppar upp
OCh jag på TCE har man ju lyckats strypa bilflöder med att totalförbjuda bilar vilket vart framgångsrikt. Kanske man kan nyttja andra bron för
nyttotrafiken.
Efter 30 år på Djurgården har man fått ganska bra koll på hur alla trafikanter beter sig.
Stefan
När det gäller biltrafiken så finns det väl en hel del som har legitima skäl att köra ut där. Det finns ju en hel del både bostäder och verksamheter där. Var det är lämpligt att sortera bilarna vet jag inte. Man vill ju inte få köer som sträcker sig över bron. Att ta bort allmänna P-platser är nog en del av lösningen i alla fall.
Miljön korsningen med Galärvarvsvägen skulle bli mycket bättre, ja hela södra Djurgården, undrar om Staden och KDF har haft den tanken?
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården
Problemet är väl verksamheter som behöver transporter samt de som bor inom området. Men det skulle säkert gå att ordna någon form av automatisk passerkontroll på något vis.Stefan Widén skrev:Bäst vore att skippa all biltrafik över Djurgårdsbron då blir det bäst- Och visst går det att flytta spåren.... blir ju billigare än att bygga ny bro...
Miljön korsningen med Galärvarvsvägen skulle bli mycket bättre, ja hela södra Djurgården, undrar om Staden och KDF har haft den tanken?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården
Förbud mot allmän motorfordonstrafik på Djurgårdsbron under vissa tiderStefan Widén skrev:Bäst vore att skippa all biltrafik över Djurgårdsbron då blir det bäst- Och visst går det att flytta spåren.... blir ju billigare än att bygga ny bro...
Miljön korsningen med Galärvarvsvägen skulle bli mycket bättre, ja hela södra Djurgården, undrar om Staden och KDF har haft den tanken?
Kungliga Djurgårdens Förvaltning har definitivt haft den tanken.
Jag förstår inte problemet. De trafikanter som verkligen måste åka bil kan fortfarande göra det. Om restiden är kritisk så finns det andra transportmöjligheter än bil.LÅ1 skrev:Problemet är väl verksamheter som behöver transporter samt de som bor inom området. Men det skulle säkert gå att ordna någon form av automatisk passerkontroll på något vis.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3018
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården
Ja visst vill KDF ha förbudet men den lösning man har nu är att man först fyller parkeringsplatserna sen börjar förbudet. dvs de digitala skyltarna vid bron tänds. Problemet är att efterlevnaden av dessa skyltar är ganska dålig och det ända som funkar är fysiska hinder.
Skulle man införa detta är det väl taxi som det blir mest strid om. I dagens taxi kultur med en nästan sjuk jakt på kunder samlas ett antal bilar vid ex slutet på en föreställning, eller vid olika tillfälliga evenemang. Men en gång när man på Nordiska hade hyrt ut huset och vid midnatt var det planerat att sluta. redan vid 22 började bilarna att ställas upp och kön nådde ända ut på strandvägen. Utmaningen var att det snöade och vi var ute och plogade. Men den gången fick jag hjälp av Polisen att göra bron fri så jag kunde komma ut på Djurgården igen efter att ha vänt inne i Stan.
Det tar en stund att lära Stockholmarna och även turister att ska man till Djurgården tar man inte bil. men då måste det vara konsekvens i avstängningen
Jag kan tänka att varuleveranser kan ske aningen på natten, vilket många redan idag tillämpar på andra håll, eller under en tid på morgonen fram till ex 09.00.
Finns den riktiga viljan så finns det lösningar.
Stefan
Skulle man införa detta är det väl taxi som det blir mest strid om. I dagens taxi kultur med en nästan sjuk jakt på kunder samlas ett antal bilar vid ex slutet på en föreställning, eller vid olika tillfälliga evenemang. Men en gång när man på Nordiska hade hyrt ut huset och vid midnatt var det planerat att sluta. redan vid 22 började bilarna att ställas upp och kön nådde ända ut på strandvägen. Utmaningen var att det snöade och vi var ute och plogade. Men den gången fick jag hjälp av Polisen att göra bron fri så jag kunde komma ut på Djurgården igen efter att ha vänt inne i Stan.
Det tar en stund att lära Stockholmarna och även turister att ska man till Djurgården tar man inte bil. men då måste det vara konsekvens i avstängningen
Jag kan tänka att varuleveranser kan ske aningen på natten, vilket många redan idag tillämpar på andra håll, eller under en tid på morgonen fram till ex 09.00.
Finns den riktiga viljan så finns det lösningar.
Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Behövs det en bro till mellan Strandvägen och Djurgården
Djurgården har väl inte ett större behov av biltrafik än Venedig? Jag förstår verkligen inte varför Djurgårdsbrunnsbron inte skulle duga för det behovet, inklusive taxi!