Om invigningen av Tvärbanan till Bromma flygplats

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Peter Bolin
Inlägg: 121
Blev medlem: lördag 01 september 2007 19:27

Om invigningen av Tvärbanan till Bromma flygplats

Inlägg av Peter Bolin »

På söndag startar som bekant spårvägstrafiken till Bromma flygplats. Samtidigt får Tvärbanan nya linjenummer, 30 (Solna station–Sickla) och 31 (Alviks strand–Bromma flygplats). Eftersom jag har för vana att vara med vid alla invigningar av spårtrafik i länet vill jag gärna vara med även den här gången.

På SL:s webbplats har jag förutom den nya tidtabellen för linjerna 30 och 31 (https://mitt.sl.se/ficktid/vinter/v30_31.pdf) hittat denna formulering: ”Den 13 december planerar vi att börja köra Tvärbanan till och från Bromma flygplats.” Någon information om eventuell invigningsceremoni finns inte.

Nu har jag även varit i kontakt med kundtjänsten som inte kunde säga mer än att trafiken kommer att inledas på söndag förmiddag med en första avgång på linje 31 från Alviks strand kl. 09.30 med ankomst till Bromma flygplats kl. 09.39. Kl. 09.51 går den vagnen tillbaka från Bromma flygplats. Även reseplaneraren ger denna information.

Jag misstänker att avgången från Alviks strand kl. 09.30 lär vara ganska populär, så på grund av restriktionerna kommer jag att vara vid Bromma flygplats för att ta bilder utomhus. Då slipper jag trängas på en spårvagn som kan bli fullsatt.

Är det någon som har någon mer information i ärendet?

Hälsningar
Peter Bolin
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7480
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Om invigningen av Tvärbanan till Bromma flygplats

Inlägg av Kantorn »

Förlåt att jag funderar fritt, men min gissning är att det blir invigning när hela linjen är klar. Att de - speciellt under pandemin - inte vill ha en massa småinvigningar. Men jag förstår din entusiasm! Håll avstånd, håll dig frisk - och håll i kameran så bilderna blir tydliga! Lycka till? Jag avundas alla som kan åka på detta, själv bor jag i Småland och jobbar på söndagen.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6483
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Om invigningen av Tvärbanan till Bromma flygplats

Inlägg av Odd »

Förbered dig på att åka ersättningsbuss i stället och ring till SL och kolla igen.
Det verkar inte bli någon spårtrafik till flygplatsen på söndag, tyvärr.
Genius on call
Peter Bolin
Inlägg: 121
Blev medlem: lördag 01 september 2007 19:27

Re: Om invigningen av Tvärbanan till Bromma flygplats

Inlägg av Peter Bolin »

Tack till Odd för info. Nu har jag kollat SL:s webbplats, reseplaneraren och varit i kontakt med kundtjänsten. Informationen i dag är helt annorlunda jämfört med i går. Ersättningsbuss 31B kommer att svara för trafiken mellan Johannesfred och Bromma flygplats på söndag.

Kundtjänsten (dvs. Releasys personal) hade inte fått någon närmare information ännu. Jag frågade om det är Releasy som också uppdaterar webbplatsen, men det sköts av Trafikförvaltningen. Den här texten står kvar oförändrad på webbplatsen: ”Den 13 december planerar vi att börja köra Tvärbanan till och från Bromma flygplats.”

Jag får hitta på något annat på söndag. :(

/Peter Bolin
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6483
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Om invigningen av Tvärbanan till Bromma flygplats

Inlägg av Odd »

Du får digga ersättningstrafik... :-D
Genius on call
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Om invigningen av Tvärbanan till Bromma flygplats

Inlägg av C12C3C3C12 »

Odd skrev:Du får digga ersättningstrafik... :-D
SEV - Straßenersatzverkehr :)
Skriv svar