Götet igår...

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Götet igår...

Inlägg av Bussmicke »

Bild
Informativ skyltning....

Bild
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Björne

Re: Götet igår...

Inlägg av Björne »

Bussmicke skrev:Bild
usch vad jag hatar dessa bussar som vi tvingas åka med på 40 och 41. ska bli riktigt skönt med nya bussar. dessa bussars underhåll är ju minst sagt eftersatt.
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Dom skiter i allt vad underhåll är nu eftersom dom tappar trafiken den 13 Juni.

Visst att underhållet inte varit tillräckligt innan heller men nu är det under all kritik. Förarna skiter oxå i vad dom gör eftersom en del inte fått jobb på GS beroende på bristande kunskaper i svenska trafikregler, svenska språket blandt annat........
Björne

Inlägg av Björne »

Struve skrev:Dom skiter i allt vad underhåll är nu eftersom dom tappar trafiken den 13 Juni.

Visst att underhållet inte varit tillräckligt innan heller men nu är det under all kritik. Förarna skiter oxå i vad dom gör eftersom en del inte fått jobb på GS beroende på bristande kunskaper i svenska trafikregler, svenska språket blandt annat........
Stämmer! Jag mailade redan i mars till Västtrafik/Swebus om hur dåligt bussarna sköts. Jag fick då ett argt svar att jag minsan inte visste hur dom skötte sina bussar. Då påpekade jag att dom nog sköts dåligt med tanke på hur dom ser ut. Sedan så sa jag att det kanske beror på att dom förlorat trafiken som gör att dom skiter i underhållet, Men då fick jag ett ännu argare svar där tanten som sköter det hela sa att jag vara rejält ute och cycklar.
Vem är det som cycklar?
Användarens profilbild
Daniel R

Inlägg av Daniel R »

Hur fungerar det vid upphandling? Om en operatör som förlorar trafiken vill vara med och lägga bud vid nästa upphandling, tas det då i beaktande hur de skötte sig sista tiden? Om en operatör missköter sig efter förlorad trafik tycker jag det borde ge rejäla minuspoäng inför nästa upphandling...
- Daniel
"You can't look dignified while having fun!"
Andreas

Inlägg av Andreas »

Misstänkte att Swebus skulle börja slarva efter upphandlingen. Tycker dock att det är oerhört pinsamt av ett så stort företag som Swebus att sköta det så oprofessionellt.
Björne

Inlägg av Björne »

Andreas skrev:Misstänkte att Swebus skulle börja slarva efter upphandlingen. Tycker dock att det är oerhört pinsamt av ett så stort företag som Swebus att sköta det så oprofessionellt.
säg något som det företaget sköter professionellt?
Björne

Inlägg av Björne »

Bild

Vart kommer denna buss ifrån? för det är väll vad jag vet ingen GS-buss från början?!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Björne skrev:
Andreas skrev:Misstänkte att Swebus skulle börja slarva efter upphandlingen. Tycker dock att det är oerhört pinsamt av ett så stort företag som Swebus att sköta det så oprofessionellt.
säg något som det företaget sköter professionellt?
Swebus Express ?
Björne skrev: Vart kommer denna buss ifrån? för det är väll vad jag vet ingen GS-buss från början?!
[/quote

Så vitt jag vet har GS aldrig själv byggt några bussar, Spårvagnar däremot har man byggt flera stycken från grunden. :wink:

Skämt å sido - är inte det här en av danskbussarna eller är det ett annat av AOB:s småinköp? (AOB=Affärsområde Buss, gamla AOB heter nu AOA, det vill säga AO Banteknik heter numera AO Anläggningsteknik)

/Tony
Björne

Inlägg av Björne »

Tycker deras förare är griniga med. Sedan så är många av deras bussar gammla och slitna. Visst dom har väll bra bussar med och liksaså vissa bra förare med, men just Swebus tycks ha fått dom dåliga och dom förarna som inte vet vad service innebär.
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Visst är det en danskbuss och dessa är posterade på Majornas bussgarage!
blåvitt

Inlägg av blåvitt »

Björne skrev:
Bussmicke skrev:Bild
usch vad jag hatar dessa bussar som vi tvingas åka med på 40 och 41. ska bli riktigt skönt med nya bussar. dessa bussars underhåll är ju minst sagt eftersatt.
Underhållet av Swebus stadsbussar tycks rent allmänt vara obefintligt. ett flertal av dessa bussar uppvisar oläsliga och felaktiga skyltar. Har även sett dubbelskyltade bussar på linje 40, både Johanneberg och Kärra skrivet på varandra.

På 35-an kör sedan ett par månader (kanske ännu längre) bussar med en liten provisorisk skylt i nedre delen av främre vindruta med linjenumret pga att ljusskyltarna är ur funktion. För ett par månader sedan körde Swebus en buss på denna linje med texten "Ej i trafik" på ljusskylten, och den löjligt lilla skylten 35 i nederkanten av rutan där man normalt sett ej letar efter något linjenummer, allra minst som ljusskylten säger "Ej i trafik".

Hoppas spårvägen kommer sköta underhållet bättre. Ser minst sagt amatörmässigt ut idag. Inte en tanke på passagerarna från Swebus sida.
För övrigt anser jag att norra Bohusbanan ska upprustas.
Björne

Inlägg av Björne »

Grovsnus skrev:Visst är det en danskbuss och dessa är posterade på Majornas bussgarage!
Hur många danskbussar har GS köpt in?
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

blåvitt skrev:
Underhållet av Swebus stadsbussar tycks rent allmänt vara obefintligt. ett flertal av dessa bussar uppvisar oläsliga och felaktiga skyltar. Har även sett dubbelskyltade bussar på linje 40, både Johanneberg och Kärra skrivet på varandra.
Man kan på rak arm konstatera att underhållet på matrisskyltar och inredning är obefintligt - ja. Men du kan inte på ovanstående döma ut underhåll av exemelvis drivlina och säkerhetsrelaterade komponenter. Det skulle dock inte förvåna mig om den håller samma nivå.
blåvitt skrev: På 35-an kör sedan ett par månader (kanske ännu längre) bussar med en liten provisorisk skylt i nedre delen av främre vindruta med linjenumret pga att ljusskyltarna är ur funktion. För ett par månader sedan körde Swebus en buss på denna linje med texten "Ej i trafik" på ljusskylten, och den löjligt lilla skylten 35 i nederkanten av rutan där man normalt sett ej letar efter något linjenummer, allra minst som ljusskylten säger "Ej i trafik".
Detta har förekommit åtminstone de två senaste åren.

F.ö. är det inte ljusskyltar på de flesta bussar utan matrisskyltar med vändbara bildelement(vilket är det svenska ordet för Pixel som är en förkortning av picture element). Dessa fastnar av olika skäl ibland - vilket ger upphov till ovanstånde. Med LED-skyltar finns andra problem och med LCD-skyltar ytterligare andra problem.

Även på 21 som körs av det hemska och dessutom utrikiska företaget connex förekommer sådana skyltar och hör och häpna, det händer nog också på GS. (Dock verkar det som att det åtgärdas något fortare hos dessa operatörer) (Observera sarkasmen i det som skrevs om connex)
blåvitt skrev: Hoppas spårvägen kommer sköta underhållet bättre. Ser minst sagt amatörmässigt ut idag. Inte en tanke på passagerarna från Swebus sida.
Var inte så kvick att döma.
Swebus har under flera år gått kraftigt back på det avtal de kört på. Koncernledningen har inte velat bry sig. Att ta minusavtal var något man gjorde för att etablera sig, det gjorde många på den tiden. Med de knappa medel som funnits har swebus förmodligen gjort underverk.
På så vis har vi under många år haft en billig kollektivtrafik i Göteborg. Finansieringen har på bred front betalts av bland andra Swebus - priset för detta är den ilska som nu uppenbarligen breder sig.

Numera verkar det som om de som lämnar in underlag vid upphandling har krav om avkastning. Det gör att vi får en kollektivtrafik som är dyrare, dyrare än den hade behövt vara om vi inte hade haft upphandlingssystemet från första början.

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Bild

Jag vill bara berätta för eder att jag har sett denna buss i trafik även idag.
Man tydligen har man "lagat" dest.skylen, då den idag inte alls visade något som ser ut som nyjapanaska skrivtecken, idag såg det mer ut som någon Picazzo-insspirerad kubist programerat den nämnda skylten.
Alltså fullständigt oläsbart.

Bj.
Vadå jag dyster?
Skriv svar