Östgötatraf, nya biljettsystemet

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
wax
Inlägg: 168
Blev medlem: måndag 19 maj 2014 19:05

Re: Östgötatraf, nya biljettsystemet

Inlägg av wax »

20581000184197 skrev:Jag sitter och svär över Östgötatrafikens nya biljettsystem som ersätter det nuvarande i juni, och i samband med att jag gör det undrar jag vad fler tycker och hur det fungerar i andra län. Systemet omfattar ju även Norrköpings spårvagnar, så jag hoppas att det engagerar någon i alla fall.

Det nuvarande resekortet, som fungerar utmärkt, ska tas bort, och det får man då ersätta med antingen deras nya resekort eller deras app. Det sista vill de helst att man ska välja. Om det bara handlade om ett nytt kort skulle jag ta det med ro. MEN, det som gör mig så irriterad är att det i det nya systemet inte längre ska finnas någon reskassa (pengar att ladda på för att sedan använda till valfria resor i länet). I stället så ska man I FÖRVÄG köpa resor mellan de hållplatser man vill åka mellan och ha de lagda på sitt kort, för att sedan aktivera dem ombord när man reser. Detta skapar ju krångel om man behöver göra en oplanerad resa. Låt säga att någon mest åker mellan Linghem och Linköping (1 mil) och har lagt på 10 sådana resor på kortet (via webbplatsen eller försäljningsställe). Sedan behöver personen plötsligt åka till Ödeshög, men kan då inte använda något av vad som finns på kortet. Och det sköna trygga att man i nödfall kan betala med bankkortet på landsbygdsbussarna, det försvinner! Det är som i en del andra sammanhang att man tänker att den allmänna kollektivtrafiken bara handlar om behoven av skol- och arbetspendling, samt landsbygdspensionärens behov att åka in till stan och handla någon gång i veckan, att varje person alltid åker samma sträckor.
Och alla ska ha full koll på nätköp, Swish och appar, tycker de? Är det inte för tidigt att kräva det av folk? Och så detta med olika system i varje län! Man ska inte bara lära sig vilken biljett som är den rätta att köpa i ett län man ska åka till, utan också VAR och HUR man kan köpa den! Vart enda länstrafikbolags app ska man behöva ha.

Jag hoppas verkligen att utredningen om ett nationellt biljettsystem leder till något bra. Och även om ett sådant biljettsystem skulle kretsa kring en app, så skulle jag kunna tåla det med tanke på nyttan med att det fungerade på samma sätt i hela landet, bara ett system att hålla reda på. (Men appar i Östergötland hör främst hemma på Kolmården :wink: )

Hur är det med biljett- och betalsystemen i de olika länen? Vilka är krångligast respektive enklast, allmänt och för länets tillfälliga besökare? Vilka län har reskassa?
Håller med dig helt o hållet, och så många hållplatser som har tagits bort. Och linjer som har lagts ner. Hur tänker dom?! Idiotiskt, asså!!
wax
Inlägg: 168
Blev medlem: måndag 19 maj 2014 19:05

Re: Östgötatraf, nya biljettsystemet

Inlägg av wax »

20581000184197 skrev:
daniel_s skrev: Ödeshögsbon som ska resa till människobyn
Ha ha skrattar. Människobyn ;) (ler)
Skriv svar